Login lub e-mail Hasło   

Poznaj tajemnicę pisma kaligraficznego

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://artelis.pl/art-97,18,108,Kultura_(...)go.html
Artyści a przede wszystkim malarze, nawet jeśli nie rozumieją sensu stworzenia tak "dziwnego" pisma potrafią docenić jego malarsko-artystyczną wartość. Pociągnięcia pędzla, styl...
Wyświetlenia: 5.869 Zamieszczono 18/10/2006
Artyści a przede wszystkim malarze, nawet jeśli nie rozumieją sensu stworzenia tak "dziwnego" pisma potrafią docenić jego malarsko-artystyczną wartość. Pociągnięcia pędzla, styl i pełne bogactwo charakterystycznej kreski. Potrafią ocenić go równie dobrze jak obraz abstrakcyjny tym bardziej, że to właśnie kaligrafia chińska wywarła znaczny wpływ na rozwój europejskiego malarstwa abstrakcyjnego.

Kaligrafia chińska ma swoje własne reguły i odmiany stylistyczne, a kto je opanuje może bez przeszkód (nawet bez znajomości języka) poznać gruntownie tę sztukę lub chociaż zdobyć się na podstawy w ocenianiu estetycznej i formalnej interpretacji pisma.

Nikt nie jest w stanie zrozumieć istoty kaligrafii bez podstawowych wiadomości dotyczących samego języka chińskiego i jego odmian. Język ten jest dość specyficzny i (nie boję się tego powiedzieć) wyizolowany, w którym wszystkie wyrazy są jednosylabowe i pozbawione fleksji. Gramatyka jest zaskakująco prosta - a nawet nie ma jej wcale. Mówi się po prostu np.
JA - iść,
TY - iść,
ON - iść, itd.
Samo pismo jest "ideograficzne", a to oznacza, że każdemu pojęciu odpowiada jeden znak. We współczesnym języku literackim, będącym zapisem języka mówionego występują bardzo często wyrazy dwu lub więcej sylabowe. W przeciwieństwie do języka klasycznego, dzisiaj już prawie nie używanego i występującego tylko w literaturze klasycznej.

Wytwory sztuki kaligraficznej zaliczane są do malarstwa, którego tematem są zwykle poematy, sentencje, czy nawet jedno słowo. Sztuka kaligraficzna należy do obowiązkowego wykształcenia każdego mędrca, filozofa lub polityka. Tutaj ciekawostka - wybitnym kaligrafem na "chwałę narodu" był wielki Mao. Każdemu kto chce rozpocząć przygodę z kaligrafią przyznam szczerze, iż wysokie umiejętności zdobywa się całymi latami. Każdy znak kaligraficzny buduje się według określonej kolejności: najpierw elementy górne, potem dolne, lewe, prawe, poziome i pionowe. Trzymając się określonych reguł nadawano ideogramowi specyficzną formę artystyczną - ideogram "ptaka" niczym zrywał się do lotu, "smoka" zaś wił się i kłębił.

Podobne artykuły


50
komentarze: 17 | wyświetlenia: 55153
24
komentarze: 8 | wyświetlenia: 9547
17
komentarze: 6 | wyświetlenia: 1713
17
komentarze: 9 | wyświetlenia: 2366
12
komentarze: 5 | wyświetlenia: 9636
11
komentarze: 1 | wyświetlenia: 702
181
komentarze: 48 | wyświetlenia: 1174635
66
komentarze: 25 | wyświetlenia: 7416
67
komentarze: 70 | wyświetlenia: 9299
40
komentarze: 60 | wyświetlenia: 3259
34
komentarze: 11 | wyświetlenia: 5553
30
komentarze: 9 | wyświetlenia: 2533
25
komentarze: 7 | wyświetlenia: 151374
 
Autor
Dodał do zasobów: artelis.pl
Artykuł



"Gramatyka jest zaskakująco prosta - a nawet nie ma jej wcale."
Nie jest tak, że w chińskim nie ma gramatyki. Każdy język opiera się na gramatyce. Gdyby jej nie posiadał nie byłby językiem. Gramatyka to cały system układania zdań, tworzenia wypowiedzi, nie tylko odmiana, o którą pewnie chodziło autorowi. Bo odmiany rzeczywiście prawie(!) nie ma. Bardzo ważna jest natomiast pozycyjność, czyl ...  wyświetl więcej



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska