JustPaste.it

Moodle dla nauczycieli

Proces nauczania wspomagają informatyczne systemy e-learningowe zwane platformami. Poszczególne platformy e-learningowe wyróżnia obecność lub brak następujących możliwości:
  • tworzenie kursów i materiałów dydaktycznych,
  • zarządzanie treścią edukacyjną,
  • dystrybucję kursów do odbiorców,
  • zarządzanie procesem edukacyjnym,
  • śledzenie procesu szkoleniowego,
  • raportowanie wyników uzyskanych przez użytkowników,
  • komunikację pomiędzy użytkownikami systemu.
W zależności od możliwości platform oraz ich specjalizacji można wyróżnić trzy klasy systemów e-learningowych:
  • systemy LMS (Learning Management Systems) ukierunkowane na zarządzanie procesem szkolenia za pomocą narzędzi raportujących, komunikacyjnych i testujących,
  • systemy CMS (Content Management Systems) ukierunkowane na tworzenie i zarządzanie materiałami dydaktycznymi (ich układem oraz zawartością),
  • systemy LCMS (Learning Content Management Systems) łączą w sobie cechy systemów LMS oraz CMS.
Moodle jest właśnie otwartym systemem zarządzania treściami szkoleniowymi. „Otwartość” oprogramowania polega na tym, że jest on dostępny bez opłat i rozwijany przez społeczność internetową. Oprogramowanie to pozwala na tworzenie zaawansowanych i skutecznych szkoleń e-learningowych. Nazwa Moodle powstała jako akronim od Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment, co w wolnym tłumaczeniu oznacza modułowe, zorientowane obiektowo, dynamiczne środowisko edukacyjne. Wprost angielskie słowo moodle oznacza proces powolnego poruszania się w jakiejś dziedzinie lub czynności, zajmowanie się jakąś czynnością w sposób dobrowolny, włączający zabawę i kreatywność w działaniu.Zgodnie z tą ideą tworzone kursy są elementami włączającymi uczestników szkoleń w własny rozwój poprzez samokształcenie i tworzenie społeczności uczącej się wzajemnie od siebie, dzielącej się własnymi doświadczeniami, opiniami.Platforma ta została zaprojektowana w sposób pozwalający a intuicyjne poruszanie się po wszystkich jej elementach dla wszystkich użytkowników rozpoczynając na uczniu – uczestniku szkolenia, a kończąc na administratorze systemu.Ponieważ Moodle ma stymulować interakcję i poszukiwanie wiedzy, które jest bardzo często nieliniowe platforma, brak na przykład modułu wymuszającego konieczność przechodzenia kursów w określonej kolejności, np. najpierw lekcji 1, co z kolei pozwala przejść do lekcji 2, jeśli jest taka konieczność możemy utworzyć grupy uczniów, którzy zapisani są na określone moduły szkolenia.Poniżej przedstawione zostaną kolejne elementy platformy w sposób w jaki widzą ją uczniowie – uczestnicy od momentu wejścia na stronę poprzez uruchomienie kursu i przejścia przez kilka jego modułów. Pokazane będą także elementy stymulujące interakcję uczeń – uczeń oraz uczniowie – nauczyciel.
Całość w formacie PDF dostępna do pobrania na początku artykułu.

 

Źródło: http://elearning-20.blogspot.com/2006/10/moodle-dla-nauczycieli-proces-nauczania.html