W rozumieniu rozporządzenia (Dz.U.00.26.310) w §2 pojazdami mechanicznymi są pojazdy dopuszczone do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, tj.:
- pojazdy samochodowe, ciągniki rolnicze, motorowery i przyczepy;
- pojazdy wolnobieżne w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym, z wyłączeniem pojazdów wolnobieżnych będących w posiadaniu rolników prowadzących gospodarstwo rolne i użytkowanych w związku z prowadzeniem tego gospodarstwa;
- pojazdy zarejestrowane za granicą i dopuszczone do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- inne pojazdy będące w posiadaniu jednostek podległych ministrowi właściwemu do spraw obrony narodowej albo organów i jednostek nadzorowanych, podległych lub podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, napędzane umieszczonym na nich silnikiem zasilanym z własnego źródła energii, wraz z ciągniętym wszelkiego rodzaju sprzętem.
Należy przyjąć, że regulacja ta (§ 3.1) implikuje obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC, co oznacza dla ubezpieczyciela brak możliwości odmówienia zawarcia takiej umowy.
Umowę ubezpieczenia obowiązkowego OC zawiera się na okres 12 miesięcy (§ 6.1.). Na czas krótszy od 12 miesięcy zawiera się umowę ubezpieczenia krótkoterminowego:
- w przypadku czasowego zarejestrowania pojazdu - oznaczając w dowodzie ubezpieczenia dzień (i godzinę) zawarcia umowy oraz ostami dzień ochrony, tj. ostatni dzień ważności pozwolenia czasowego,
- w przypadkach pojazdu zarejestrowanego za granicą - na czas przebywania pojazdu w RP - minimum na 15 dni.
Czas trwania odpowiedzialności ubezpieczyciela określa przede wszystkim umowa ubezpieczenia. Ustalenie zasadności i właściwości każdego roszczenia rozpoczyna się od określenia ważności umowy i zbadania, czy nie zachodzą inne przesłanki powodujące przedłużenie lub wcześniejsze rozwiązanie umowy.
Posiadacz pojazdu ubezpieczonego na okres 12 miesięcy, jeżeli nie wypowiedział umowy, co może uczynić nawet na 1 dzień przed końcem tego okresu - i równocześnie nie uchybił płatności jakiejkolwiek raty - zobowiązany jest kontynuować ubezpieczenie przez okres następnych 12 miesięcy u tego samego ubezpieczyciela (§ 7.1).
Może się zdarzyć, że ubezpieczający bez wypowiedzenia umowy zmieni ubezpieczyciela. W takim przypadku jest zobowiązany do zapłaty składki obu ubezpieczycielom, bo obaj ubezpieczyciele ponoszą odpowiedzialność gwarancyjną wynikającą z zawartych umów.
Zachodzi wtedy przypadek podwójnego ubezpieczenia, a każdy z ubezpieczycieli ponosi odpowiedzialność za szkodę - proporcjonalnie do określonej w umowie sumy gwarancyjnej (§ 10.5).
Jeżeli obie umowy zawarto na tę samą równowartość w złotych 600.000 Euro, zobowiązaniem dla każdego ubezpieczyciela będzie refundacja 50% szkody. Bardzo istotne dla ustalenia istnienia odpowiedzialności ubezpieczyciela jest ustalenie posiadacza pojazdu sprawcy, aby wykluczyć ewentualność świadczenia za nabywcę, jeśli ten nie może korzystać z ubezpieczenia zbywcy (§ 8.1). Dlatego każde oświadczenie sprawcy wymaga dodatkowego potwierdzenia. Jeśli składał je właściciel, należy w wydziale komunikacji potwierdzić, że jest właścicielem (jeśli nie sprawdzono dowodu rejestracyjnego). Jeśli składał je kierowca, należy wystąpić o potwierdzenie do właściciela pojazdu.
Źródło: PrintPol