Login lub e-mail Hasło   

Co to jest usabiluty? Jak zmierzyć użyteczność strony WWW?

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://biznes-internetowy.artykularnia.p(...)40.html
Co to jest Usability? ZOBACZ jak możesz zmierzyć użyteczność Twojej strony www. USABILITY - Użyteczność strony internetowej to łatwość w posługiwaniu się i wygoda w obsłudze st...
Wyświetlenia: 1.160 Zamieszczono 08/01/2007

Co to jest Usability?


ZOBACZ jak możesz zmierzyć użyteczność Twojej strony www.
USABILITY - Użyteczność strony internetowej to łatwość w posługiwaniu się i wygoda w obsłudze strony internetowej. Użyteczność wpływa na zadowolenie użytkownika serwisu, który z przyjemnością i łatwością poruszą się po naszej stronie www.


Co należy sprawdzić?


Porównaj wielkość czcionki na Twojej stronie www z czcionką np. onet.pl, amazon.com, yahoo.com
Te strony zostały zaprojektowane zgodnie z zasadami usability. Zwróć uwagę, czy Twoja czcionka nie jest za mała. Ciężko czyta się teksty w wyższych rozdzielczościach. Ja używam rozdzielczości 1280 x 960. Dla Twojej informacji około 87% użytkowników używa rozdzielczości 1024 x 768 lub wyższej.

Czy Twoje linki są jasno opisane? Użytkownik lub potencjalny klient nie może mieć wątpliwości, jakie elementy na stronie są linkami, a jakie to tylko elementy graficzne lub tekst.
Zauważyłam, że często obrazki umieszczone na stronach www są źle opisane. Mianowicie, tekst pojawia się dopiero, gdy klikniesz lub najedziesz na obrazek. A gdy nie najedziesz myszką na obrazek, to nawet nie wiesz, że jest "klikalny" i co dokładnie przedstawia.

Czy zrezygnowałeś ze zbędnego (z punktu widzenia użyteczności) intro?? Intro jest dość modne i kojarzy się z rozmachem. PAMIĘTAJ! Z punktu widzenia użyteczności jest zbędne. Zabiera cenny czas użytkownika. Nawet żeby go wyłączyć trzeba najpierw kliknąć (na Intro lub w odpowiedni punkt). To rozprasza uwagę. Pomyśl tylko, użytkownik odwiedza Twoją stronę w konkretnym celu, a nie z powodu intro.

Czy każda Twoja kategoria w menu jest jednoznacznie interpretowalna? Nieprawidłowa nazwa serwisu lub działu to bardzo częsty błąd, którego możesz łatwo uniknąć. Użytkownik powinien wiedzieć, co kryje pod sobą nazwa danego działu w menu lub podmenu. Zbyt ogólna nazwa może utrudniać łatwą identyfikację zawartości danej podstrony.

Czy logo Twojego biznesu lub e-biznesu znajduje się w lewym górnym logu??

Czy logo jest „klikalne”?? To znaczy czy po kliknięciu na logo, trafisz na stronę główną??

Czy Twoje menu jest jasno opisane tzn., czy jeśli dane pole z menu jest aktywne, jest zaznaczone np. innym kolorem??

Czy ze strony głównej trafisz w każde miejsce serwisu wykonując co najwyżej trzy kliknięcia??

Czy z każdego miejsca na Twoim serwisie trafisz na stronę główną?

Czy na Twojej stronie internetowej umieściłeś wyszukiwarkę na potrzeby Twojego serwisu??

Czy masz podstronę z mapą serwisu??

Czy każda podstrona ma indywidualny i dobrze dopasowany tytuł??

Czy zapisujesz mały plik tzn. cookie który rozpoznaje preferencje użytkownika, gdy on odwiedzi Cię po raz kolejny? Na przykład masz stronę w dwóch językach. Dla osoby, która już raz wybrała język polski, strona zawsze wyświetli się w j. polskim (chyba, że użytkownik sam zmieni preferencje).

Z punktu widzenia użyteczności MENU może być zarówno z lewej jak i z prawej strony.
Jak sprawdzić, czy Twoja strona jest zgodna z zasadami usability??

Masz dwie opcje:

DARMOWE TESTOWANIE:
Zaproś znajomego do domu i zrób mu dobrą kawę. Poproś go, by pomógł Ci ulepszyć Twoją stronę www.Pogadajcie i poproś go, by wszedł na Twoja stronę www znalazł to, o co go poprosisz lub co sam chciałby poszukać.
Według mnie lepiej od razu mu powiedzieć, że chcesz by na podstawie jego zachowań sprawdzić czy Twoja strona ma wysoką użyteczność.
Istnieje jednak obawa, ze znajomy będzie podenerwowany i spięty.

Zwróć uwagę, jak kursor myszki biega po ekranie. Zazwyczaj ludzie nieświadomie kierują kursor myszki w miejsca, na które właśnie patrzą. Patrz czy znajomy nie błądzi kursorem. Czy myli się? Czy łatwo i szybko znalazł to, o co go prosiłeś. Jeśli widzisz oznaki zniecierpliwienia, potraktuj to ostrzeżenie, że Twoja strona jest niefunkcjonalna. Prawdopodobne, że obca osoba, która nie umie odnaleźć się na naszej stronie, zamknie ją bezpowrotnie i trafi do konkurencji.

Znajomy robi Ci przysługę i pomaga Ci w sprawdzeniu Twojej strony. Spraw, by on czuł się odprężony. Unikaj udzielania wskazówek. Dzięki temu tekst będzie wiarygodny.

Przetestuj swój serwis na kilku znajomych. Błędy często zostaną wykryte przez więcej niż jedną osobę. Dzięki zaproszeniu kilku znajomych na testowanie Twojej strony, możesz prawidłowo zidentyfikować błędy, uwiarygodnić spostrzeżenia pierwszego znajomego, który testował Twoją stronę www.

PŁATNE TESTOWANIE:
Płatne badania są przeprowadzane w specjalnym studiu. Osoba testująca stronę internetową siedzi w osobnym studiu. Dostaje komunikaty, by znaleźć coś na stronie i szuka. W innym pomieszczeniu, na osobnych monitorach specjaliści śledzą zachowanie, reakcje użytkownika oraz jak wędruje kursor myszki. Są to jednak kosztowne testy i zazwyczaj tylko duże serwisy mogą sobie na to pozwolić.
Płatna usługa tak jak darmowe testowanie służy sprawdzeniu prawidłowości nazwy, jakości treści, naturalności w obsłudze strony i łatwości w znajdywaniu informacji. Na pewno jest to dokładniejsze i bardziej szczegółowe badanie.

----------

Małgorzata Bednarek to uznany ekspert w dziedzinie e-marketingu. Z sukcesem prowadzi własną firmę świadczącą usługi doradcze z zakresu e-marketingu, marketingu, PR i e-biznesu.

Prowadzi BLOG BIZNESOWY O E-MARKETINGU I E-BIZNESIE: http://www.bednarek.eu
Praktyczne przykłady: MARKETING, E-MARKETING, PR, E-BIZNES, samorealizacja, techniki motywacyjne.

Współtworzy największy serwis z ebookami: ebooki wszystkich wydawnictw - http://www.ebookarnia.pl.


----------

Ten artykuł pochodzi z serwisu Artykularnia.pl - źródła darmowych artykułów do przedruku!

Podobne artykuły


14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 4369
17
komentarze: 16 | wyświetlenia: 19167
12
komentarze: 3 | wyświetlenia: 15375
10
komentarze: 1 | wyświetlenia: 24378
10
komentarze: 6 | wyświetlenia: 7630
8
komentarze: 6 | wyświetlenia: 5631
7
komentarze: 3 | wyświetlenia: 6099
42
komentarze: 17 | wyświetlenia: 6549
33
komentarze: 30 | wyświetlenia: 21365
5
komentarze: 1 | wyświetlenia: 3107
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska