Login lub e-mail Hasło   

Specyfika treści w Internecie

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.ittechnology.us/specyfika-tre(...)rnecie/
Projektując witrynę internetową warto wziąć pod uwagę specyfikę przeglądania i odczytywania treści w Internecie, które maja duży wpływ na zachowanie internautów i...
Wyświetlenia: 1.190 Zamieszczono 22/01/2007

Projektując witrynę internetową warto wziąć pod uwagę specyfikę przeglądania i odczytywania treści w Internecie, które maja duży wpływ na zachowanie internautów i to w jaki sposób poszukują oni informacji i wiedzy w Internecie. Postaram się zwrócić uwagę na najważniejsze z nich. Nie będzie to w żadnym wypadku następne odkrycie Ameryki, ale podsumowanie najważniejszych zasad, które choć są ogólnie znane umykają nieraz nawet świetnym projektantom stron.

Najważniejsze z zasad tworzenia treści w Internecie

 

Użytkownicy Internetu są bardzo niecierpliwi.

  • W Internecie oferty konkurencji są tylko kilka klików od naszej witryny. Każdy użytkownik, który przybywa na naszą stronę internetową oczekuje jak najszybszego zaspokojenia Jego potrzeb.
  • Zwykle korzystanie z Internetu wynika z chęci zaoszczędzenia czasu; z tego względu użytkownicy maniakalnie próbuje znaleźć tego czego poszukuje w jak najszybszym czasie.
  • Wszelkie elementy, które opóźniają zaspokojenie tych potrzeb (np. długie ładowanie się strony, mało intuicyjna nawigacja, reklamy typu pop-up) zniechęcają użytkowników i skłaniają ich do przejścia na inne witryny internetowe.
  • Konieczność tworzenia konta w obrębie serwisu zniechęca użytkowników do korzystania z niego. Użytkownicy decydują się zakładać konto tylko wtedy, kiedy widzą serwis jako wartościowy i warty poświęcenia dodatkowego czasu na rejestrację w serwisie (w serwisie, gdzie jest konieczna rejestracja – zwłaszcza płatna – warto stworzyć demo funkcjonalności serwisu, które zachęci potencjalnych użytkowników do założenia konta w witrynie).
  • Użytkownicy rzadko chcą poświęcić dodatkowy czas na uczenie się obsługi serwisu; wolą użytkować serwis „z marszu” – im dłuższa jest sekcja pomocy w serwisie, regulamin serwisu, tym rzadziej są one czytane i przeglądane.

Użytkownicy nie szukają optymalnych, a jedynie zadowalających rozwiązań.

  • Wynika to z wspomnianego wcześniej pośpiechu przeglądania stron.
  • Nawet jeżeli wybierzemy błędne odnośniki i zabrniemy w tzw. „ślepy zaułek”, jesteśmy w stanie szybko rozpocząć przeglądanie witryny od nowa lub też przenieść się do innej strony.
  • Szybciej da się rozwiązywać problemy, sprawdzając po kolei możliwe rozwiązania problemu aż do uzyskania pierwszego zadawalającego rozwiązania niż myśleć nad wszystkimi możliwymi opcjami rozwiązania problemu i dopiero później wybierać jedno z nich.

Użytkownicy przeglądają strony internetowe, a nie czytają je.

  • W Internecie należy stosować zasadę odwróconej piramidy informacji, tzn. najpierw przedstawiać użytkownikowi krótkie streszczenie treści artykułu, które zachęci go do zapoznania się z resztą artykułu, a dopiero później główną część treści.
  • Przy przenoszeniu do Internetu treści książkowych i offline zmianie powinna ulec nie tylko struktura przedstawiania informacji w treści, ale również ilość tych informacji (optymalna wielkość podstrony w Internecie to około 600 słów).
  • Podczas odwiedzania witryny internetowej internauci nie czytają zawartości całych podstron, a tylko poszukują fragmentów, nagłówków, mających związek z informacjami, których poszukują.
  • Użytkownicy rzadko czytają instrukcje i teksty powitalne na stronie – one nie mają nic wspólnego z tym czego szukają użytkownicy; użytkowników nie obchodzi to co chce im przekazać twórca strony, interesuje ich tylko to, czego potrzebują.
  • Użytkownicy w jak najkrótszym czasie chcą poznać witrynę - a dokładnie mówiąc tę jej część, która ich interesuje.
  • Ważną rolę w architekturze strony odgrywają linki i ich odpowiednia prezentacja w obrębie witryny. Gdy użytkownicy odwiedzają nową witrynę w pierwszej kolejności szukają linków, które można by kliknąć. W tej sytuacji warto promować linki, które są ważne z punktu widzenia uczenia się poruszania się po serwisie i jego użytkowania.

Aby serwis był odwiedzany, musi on być użyteczny i łatwy w użyciu

  • W Internecie bardzo łatwo się zgubić, stracić poczucie kierunku i poddać się frustracji trudnemu nawigowaniu po serwisie.
  • Są ludzie, którzy poszukują informacji poprzez wyszukiwanie i tacy, którzy poszukują informacji poprzez przeglądanie serwisu.
  • W każdym serwisie w widocznym miejscu powinna być wyszukiwarka. Im prostsza jest to wyszukiwarka, tym będzie ona bardziej użyteczna (z zaawansowanych opcji wyszukiwarki korzysta niewielka część użytkowników).
  • Dla osób, które którzy poszukują informacji poprzez przeglądanie należy stworzyć intuicyjną i odpowiednio zhierarchizowaną nawigację
  • Opis dobrej nawigacji można znaleźć w poście: Ważne elementy użytecznej strony WWW

Osobom, które są zainteresowane pogłębieniem tego tematu polecam:

 

Przedruk za zgodą autora

Podobne artykuły


41
komentarze: 19 | wyświetlenia: 33000
24
komentarze: 22 | wyświetlenia: 20296
18
komentarze: 11 | wyświetlenia: 9278
73
komentarze: 19 | wyświetlenia: 17308
13
komentarze: 0 | wyświetlenia: 3618
50
komentarze: 27 | wyświetlenia: 63603
27
komentarze: 4 | wyświetlenia: 12481
24
komentarze: 33 | wyświetlenia: 13273
22
komentarze: 4 | wyświetlenia: 34140
20
komentarze: 12 | wyświetlenia: 9739
12
komentarze: 13 | wyświetlenia: 4911
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





podstawa to dobry web design



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska