Login lub e-mail Hasło   

Magia supermarketów

Pewnie czasem zastanawiasz się co sprawia, że w wielkich supermarketach są ogromne kolejki do kas. Podczas gdy pobliskie „małe sklepiki” świecą pustkami? Otóż...
Wyświetlenia: 1.876 Zamieszczono 28/01/2007

Pewnie czasem zastanawiasz się co sprawia, że w wielkich supermarketach są ogromne kolejki do kas. Podczas gdy pobliskie „małe sklepiki” świecą pustkami?
Otóż odpowiedz jest prosta: „reklama”, „promocja” oraz „miła atmosfera”!

I. Reklama to nic innego jak zakomunikowanie dwóch pozostałych elementów światu przy pomocy masowego źródła przekazu (radio, gazety, bilbordy, ulotki oraz najważniejsze telewizja).

II. Promocja to dział najbardziej obszerny, który pochłania największą ilość pieniędzy i specjalistów.
Głównym zagadnieniem jest tu rozmieszczenie towaru. Produkty codziennego użytku jak chleb, mleko, jajka umieszczone są zawsze na końcu supermarketu. Zatem żeby je zdobyć musimy przejść długie korytarze półek pełnych „zbędnych” produktów. Właśnie na nich supermarkety zarabiają najwięcej!

Towar na tych „półkach” nie jest przypadkowo ułożony. Na poziomie wzroku widzimy luksusowe rzeczy, których sprzedaż jest bardziej zyskowna dla sklepu. Tańsze znajdują się nieraz przy samej ziemi co ma odstraszyć kupujących. Na samej górze dostrzec można duże kartony, z których ekspedienci uzupełniają ilość asortymentu.
Warto zauważyć że można kupić tu wszystko. Począwszy od produktów spożywczych przez produkty gospodarstwa domowego do ubrań.


Częstym zjawiskiem w supermarketach są promocje np. „2w1”, która daje złudzenie, że dostajemy coś za darmo. Bowiem w rzeczywistości otrzymujemy zbędny produkt, którego byśmy nie kupili. Jest to promocja służąca głównie do wprowadzenia nowego towaru na rynek. Czyli przykładowo do batona „lion” z czarnej czekolady dostajemy gratis z białej, czy do szamponu zwykłego dostajemy o zapachu cytryny. W obydwu przypadkach po bliższej analizie można się doliczyć, że za „gratisowy” produkt i tak zapłaciliśmy -tylko mniej. Na tej samej zasadzie działają produkty, które same w sobie mają już coś gratis. Przykładowo batony, szampony, jogurty większe o 50%, to nic innego jak zwiększone opakowanie wypchane powietrzem. Gdzie faktyczna masa towaru zwiększyła się o 10% i o tyle też wzrasta cena.
Często też widzimy tu uśmiechnięte młode kobiety ustawione na środku sklepu. Zachęcają one głodnych, spragnionych klientów do konsumpcji napojów i jedzenia. Jak wiadomo w takim stanie wszystko smakuje. Zatem sprzedaż rośnie.
W niektórych supermarketach są nawet kawiarnie czy małe restauracje dla takich osobników.


Jeśli chodzi o produkty spożywcze czyli to na co najwięcej wydajemy, są dwa najważniejsze aspekty:
a)Zapach np. owoców uspakaja, ale i zachęca do kupna świerzych czy wyciskanych z nich soków. Natomiast zapach kawy pobudza, a zarazem zachęca do jej kupna. Zapach pieczonego chleba wzbudza apetyt -często stosuje się go jeśli na terenie sklepu jest piekarnia, ale nie tylko.
b)Światło jasno niebieskie podkreśla świeżość owoców, co zachęca do ich kupna. Jasne, jaskrawe światło często oświetla puszki co przykuwa nasz wzrok i wpływa pozytywnie na kupno. Zimne napoje przeważnie oświetlone są specyficznym, nieraz ciemnym światłem, stwarzającym atmosferę nocnych klubów. Powoduje to że kupujemy je nawet, gdy nie odczuwamy pragnienia.
Nawet gdy uda nam się oprzeć tym wszystkim pięknym produktom i ich promocjom, biorąc tylko przysłowiowy „chleb i masło”, czekając w kolejce do kasy jesteśmy znów atakowani. Bowiem widzimy reklamówki supermarketu z atrakcyjnymi cenami produktów, które umknęły naszej uwadze. Również drobne artykuły jak batony, gumy, papierosy, lody, napoje czy kolorowe magazyny, pełne ciekawych artykułów, jak ten. powodują że zastanawiamy się nad ich kupnem.
Dodatkową atrakcją są „karty stałego klienta”, które zachęcają do ponownych odwiedzin i mnóstwa nowych promocji.
Zatem jeśli chcemy uniknąć zbędnych wydatków najlepsze wyjście nie wchodzić!

III.Miłą atmosferę zapewnia lecąca w tle spokojna muzyka. W okresie świątecznym są to kolędy, oraz znane światowe i polskie przeboje z radia. Również uśmiechnięci ekspedienci zachęcający do promocji zwiększają zyski sklepu. Dużą rolę odgrywa wystrój zależny od pory roku i okoliczności. Warto też zwrócić uwagę na brak okien i jasne mocne światło, co powoduje, że tracimy orientację w czasie!


Dodatkowym plusem supermarketów jest duża ilość małych sklepów, do których możemy dostać się nie opuszczając budynku. Szczególnie przydatne jest to zimą w mróz, jak i latem w upał.


Jednak wiele ludzi jest przeciwnych supermarketom, gdyż niszczą one rynek zbytu „małych sklepików”. Przykład parę lat temu na Pradze wybudowano supermarket HIT, który spowodował bankructwo ponad 30 takich „małych sklepików”.
Dodatkowy problem związany z nimi, to duże utrudnienia w komunikacji, gdyż tworzą się korki. Przykład Arkadia, gdzie w sobotę poruszanie się samochodem w tych okolicach jest niemożliwe.


Dlatego za granicą buduje się supermarkety jedynie poza obrębami miasta!


Rozpowszechnianie tego artykułu jest dozwolone jedynie z imieniem i nazwiskiem autora: Tomasz Czepielewski

Podobne artykuły


157
komentarze: 73 | wyświetlenia: 255998
72
komentarze: 26 | wyświetlenia: 107657
72
komentarze: 36 | wyświetlenia: 91400
55
komentarze: 15 | wyświetlenia: 39728
52
komentarze: 78 | wyświetlenia: 70208
48
komentarze: 21 | wyświetlenia: 43319
47
komentarze: 23 | wyświetlenia: 156211
42
komentarze: 59 | wyświetlenia: 14680
35
komentarze: 22 | wyświetlenia: 9541
24
komentarze: 41 | wyświetlenia: 101333
24
komentarze: 10 | wyświetlenia: 5671
23
komentarze: 4 | wyświetlenia: 13988
21
komentarze: 12 | wyświetlenia: 79609
22
komentarze: 7 | wyświetlenia: 19221
18
komentarze: 8 | wyświetlenia: 17730
 
Autor
Artykuł




Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska