Login lub e-mail Hasło   

Kilkia kątowników, trochę sklejki i jest gdzie spać

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.njz.pl/techniczny/rrcamp/indcamprr.html
Prosta "modyfikacja" ryndza na "campera" Przy pomocy kilku metrów kątownika oraz 1 arkusza sklejki można zrobić z ryndza wcale niezłego "campera&...
Wyświetlenia: 3.009 Zamieszczono 17/02/2007
Prosta "modyfikacja" ryndza na "campera"

Przy pomocy kilku metrów kątownika oraz 1 arkusza sklejki można zrobić z ryndza wcale niezłego "campera". Oczywiście do prawdziwego campera mu daleko, ale jak pokazała praktyka kilku wyjazdów w tym również wielotygodniowych włóczęg po górach Rumunii patent zdaje egzamin.

Zalety:
1 - Jest bardzo prosty w wykonaniu, potrzeby materiałowe to kilka mb kątownika, arkusz sklejki, dwa blacho-wkręty, kilka sztuk śrubek M6 z nakrętkami w tym jedna z nakrętką motylkową, śruba M10 z nakrętką. 
Potrzebne materiały "skutkują"  również bardzo małą wagą konstrukcji co w przypadku wyjazdów wyprawowych ma swoje znaczenie. 
2 - Narzędzia potrzebne do wykonania zabudowy, wiertarka, kątówka /fleks/, piłka do drewna, migomat lub spawarka, śrubokręt, 
klucz płaski 14 i 17.
3 - Ingerencja w nadwozie: dwa otwory pod blacho-wkręty, jedna dziura fi 10 w podłodze. 
4 - montaż i demontaż na poziomie 15 minut pracy jednej osoby.

Zdjęcia przedstawiają samochód w trakcie posezonowego remontu, zatem estetów proszę  o nie czepianie się "wystroju". Zdjęcia robiłem w celu demonstracji systemu, nie montowałem zatem poszczególnych elementów na "gotowo" stąd też może powstać wrażenie, że konstrukcja nie jest równa. Wynika to z tego, że blaty wypełniające nie są pomocowane do ramek. Widoczne "świeże" ślady spawów to efekt wzmocnienia i przebudowy konstrukcji w celu polepszenia poprzedniej wersji. /tj: wzmocnienie przedniej poprzeczki konkretniejszym kątownikiem, przebudowa lewej nóżki przedniej poprzeczki w celu ułatwienia dostępu do ładunku - w "starej wersji" strona prawa była taka sama jak lewa/

Etap 1 

Montaż tylnego blatu:
Na zdjęciu blat "tylny segment" jest już zamontowany gdyż nie demontuję go i używany jest w czasie codziennej eksploatacji. 

Zwracam uwagę na trzy  nóżki podpierające konstrukcje ramek blatów. Centralna nóżka /tylna/ mocowana jest do podłogi przy pomocy dwóch blacho-wkrętów i stabilizuje położenie tego elementu zabudowy.

Dwie pozostałe nóżki nie są mocowane i służą wyłącznie jako podpory konstrukcji. Konstrukcja podpiera się również na przetłoczeniu burty samochodu /zdjęcie/ dwoma poprzeczkami. Pod blatem pozostaje duża wolna przestrzeń ładunkowa.
 
 
 

Etap 2

Demontaż tylnej kanapy  /u mnie w zasadzie zdemontowana jest na "stałe" i sporadycznie montowana w razie potrzeby, oraz montaż "środkowego segmentu"
 
 

Na zdjęciu widoczne pozostałe elementy konstrukcji.
 
 

Montujemy drugi "centralny segment" konstrukcji. Segment  ten łączymy przy pomocy śrub M6 z  "tylnym" segmentem konstrukcji, 
 
 

oraz z nadwoziem pojazdu w miejscu mocowania uchwytów pasów bezpieczeństwa. 
 

Konstrukcje wypełniamy blatami.
 
 

Etap 3

Montaż podpory "przedni segment" . 
 

W miejsce dolnych mocowań kanapy przykręcamy tylne nóżki przedniej podpory. Przednia prawa nóżka podpory swobodnie opiera się o podłogę.
 
 

Przednia lewa mocowana jest do podłogi śrubą M10.
 
 


 

Długie blaty w położeniu marszowym zamocowane są po prawej stronie za siedzeniem pasażera przy pomocy śruby M6 i nakrętki motylkowej /codzienne odkręcanie jest łatwiejsze/ oraz taśmy "samozaciskowej".
 
 

Po przesunięciu do przodu przednich siedzeń, oraz ich pochyleniu  -  uzyskaną przestrzeń zakrywany długimi blatami. 
 
 

Blaty do spania można rozłożyć w konfiguracji 
1 blat może spać jedna osoba, a kierowca może prowadzić 
2 blaty jw. Z tym, że kierowca ma trochę ciaśniej
3 blaty, tylko przy obydwu siedzeniach przesuniętych
 


 

Wysokość położenia blatów w stos do podłogi samochodu w opisywanym przypadku, zdeterminowana jest wysokością butli gazowej /zbiornik paliwa LPG/
Przestrzeń pozostała do dachu kabiny nie jest oszołamiająca, ale pozwala na swobodne spanie oraz ubieranie się w pozycji pół siedzącej. 
 
 
 

Dodatkową wentylacje zapewniają wentylatory dachowe tzw grzybki /jachtowe/. 
 
 

Przestrzenie pod blatami to sporo miejsca do przewozu wyposażenia. Przestrzeń pod tylnym segmentem w moim przypadku przeznaczona jest na potrzeby"bieżącej kuchni" /gary, kuchenki, żarcie/. Najniższe miejsce podłogi za przednimi siedzeniami to "siedlisko" rzeczy najcięższych. W pozostałej przestrzeni za siedzeniamia a przed butla LPG cała reszta maneli, skrzynki, plecaki worki etc. 
 


 
 
 
 

Tylna górna klapa powinna mieć możliwość zamykania/otwierania od środka.

Po obu burtach kabiny w czasie eksploatacji pojazdu zamontowane są siatki bagażowe, na zdjęciu siatki zamontowane w "dychotece" /poglądowo "dychoteka" gdyż "ryndz" jest w remoncie i siatki są pozdejmowane/
 
 

Być może zabudowa ta nie stanowi szczytu precyzji i elegancji, acz nie takie jest jej zadanie. Ma ona za zadanie, szybka zmianę codziennego użytkowania Range Rovera na potrzeby kilku dniowych czy dłuższych wyjazdów, bez"inwazyjnej ingerencji" w nadwozie.

Konstrukcja ta, mimo zastosowania "byle jakiego kątowniczka" znosi spokojnie dwóch 100 kilogramowych osobników oraz 60 kilogramowego psa. Jedynie poprzeczka przedniego segmentu wymagała zastosowania konkretniejszego kątownika.
 

PS
1- uzupełnieniem jest bagażnik dachowy /z możliwością rozpinania tentów/

2 - W "dychotece" konstrukcja zabudowy jest bardzo podobna - z tym, że niestety nie da się poprzestać na ingerencji z poziomu dwóch blacho-wkrętów oraz śruby M10

3 -  pod adresem http://www.rajdy4x4.pl/forum/viewtopic.php?t=16143&postdays=0&postorder=asc&start=25 inna, bardziej elegancka konstrukcja wyrka do dychoteki i kilku jeszcze innych patentow, tudzież kontakt do ich autora i wykonawcy

Norbert J. Zbróg

Podobne artykuły


19
komentarze: 29 | wyświetlenia: 5540
13
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1420
10
komentarze: 1 | wyświetlenia: 807
10
komentarze: 4 | wyświetlenia: 1105
9
komentarze: 37 | wyświetlenia: 5661
7
komentarze: 2 | wyświetlenia: 5665
32
komentarze: 12 | wyświetlenia: 35475
27
komentarze: 38 | wyświetlenia: 156157
20
komentarze: 6 | wyświetlenia: 2564
18
komentarze: 5 | wyświetlenia: 9807
18
komentarze: 1 | wyświetlenia: 10444
17
komentarze: 3 | wyświetlenia: 12507
16
komentarze: 3 | wyświetlenia: 54975
 
Autor
Artykuł




Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska