Login lub e-mail Hasło   

Ucz się pozytywnie

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.besmart.pl/2007/03/ucz-sie-pozytywnie/
„Uwierz w siebie!” – ile razy to słyszałeś? Niby setki razy, a jednak nie stosujesz tej zasady. No bo jak często mówisz sobie: nie umiem nie chcę nie na...
Wyświetlenia: 1.894 Zamieszczono 30/03/2007

„Uwierz w siebie!” – ile razy to słyszałeś? Niby setki razy, a jednak nie stosujesz tej zasady. No bo jak często mówisz sobie:

  1. nie umiem
  2. nie chcę
  3. nie nauczę się
  4. nie poradzę sobie
  5. to nie dla mnie
  6. to zbyt trudne
  7. jestem zbyt głupi, za stary itd.?

Ograniczenia nie istnieją

Sam narzucasz sobie ograniczenia, zamykasz się w „umysłowym” więzieniu, w którym siedzisz nie dość, że z własnej woli, to w dodatku za niewinność. Przecież nikt ci nie udowodnił, że nie jesteś w stanie się nauczyć. Chyba, że był to nieodpowiedzialny nauczyciel.

No właśnie, dlaczego szkoły języków obcych uczą języków dużo lepiej niż szkoły publiczne? Między innymi dlatego, że starają się udowodnić swoim uczniom, że potrafią, że są zdolni, że warto, że nauka jest fajna. Uczą w sposób pozytywny. To dlatego szkoły używające metody Callana odnoszą u nas takie sukcesy. Nie chodzi nawet o samą metodę, która nota bene jest przestarzała i mało efektywna, a o działania marketingowe szkół, które zdołały przekonać potencjalnych klientów, że uczenie się angielskiego nigdy wcześniej nie było tak proste. I chwała im za to!

Musisz być przekonany, że jesteś w stanie, że potrafisz i że chcesz!

Jeżeli podejdziesz do nauki zrelaksowany, a do kursu z zainteresowaniem, jeśli potrafisz przezwyciężyć skłonność do perfekcji, z przyjemnością odkryjesz, że można robić postępy nie „wkuwając na pamięć”. – informacja z okładek serii książek do nauki języków wydawnictwa Assimil.

Stosuj te zasady nie tylko do samouczków językowych Assimila, nie tylko podczas uczenia się języków, ale także ucząc się do egzaminu czy do po prostu czytając jakąś mądrzejszą książkę, z której chciałbyś coś wynieść.

5 procent

Pewnie już kiedyś gdzieś przeczytałeś, że przeciętny człowiek wykorzystuje zaledwie 5% możliwości swojego mózgu. Nie traktuj tego faktu tylko jako ciekawostki. Zrozum, że twój potencjał jest nieograniczony. Przekonaj sam siebie, że jesteś zdolny, udowodnij sobie, że potrafisz i chcesz się nauczyć.

Z pewnością wielokrotnie udawałeś się na zajęcia z przeświadczeniem, że będzie przeraźliwie nudno, że w najlepszym wypadku wyśpisz się, ale na pewno niczego się nie nauczysz. Z podobnym podejściem podchodziłeś do czytania 5 książek przed egzaminem z jakiegoś trudniejszego przedmiotu, prawda? Wiedziałeś, że będzie wiało nudą i że przyśniesz po góra 30 minutach.

 Najgorsze jest to, że książka faktycznie okazywała się być nudna, a ty zasypiałeś po przeczytaniu kilkunastu stron. Wielce prawdopodobne jest, że jeśli książka byłaby nawet całkiem znośna, to i tak nie mógłbyś się na niej skupić, a może byś też przysnął.

Takie przeświadczenia o wspomnianych przeze mnie zajęciach czy książce można by nazwać antyafirmacjami. Identycznie nazwałbym wyliczankę z początku tego wpisu. Afirmację zdefiniowałbym jako powtarzanie pozytywnych twierdzeń na temat własnej osoby, które poprzez autosugestię uznawane są po jakimś czasie za prawdziwe. W przypadku antyafirmacji wygłaszane byłyby negatywne twierdzenia, czyli właśnie jestem zbyt głupi, żeby…, nie potrafię…, nie poradzę sobie z… I rzeczywiście, po jakimś czasie w to uwierzysz, zwłaszcza, że nieświadomie będziesz sobie to udowadniał przy każdej sposobności.


Zatem pozostaje odsunąć od siebie te myśli i zastosować właściwe afirmacje. Kiedy musisz przebrnąć przez kilka opasłych tomisk, uznaj, że są nawet ciekawe, stwierdź, że jesteś nimi nawet zainteresowany. Przecież inni musieli je przeczytać, a w każdym razie był to przynajmniej autor ;-)

Właśnie na afirmacjach, na budowaniu wiary we własne możliwości oraz na zdejmowaniu z uczestników wszelkich barier i blokad opiera się sugestopedia, metoda zwiększania efektywności uczenia się (szczególnie języków) opracowana przez bułgarskiego psychologa Georgija Łozanowa.

Jednak afirmacja o treści “Umiem!” albo “Nauczyłem się!” nie byłaby niczym dobrym, jeśli rzeczywiście nie posiadłeś odpowiedniej wiedzy (afirmacje muszą być wyrażane w czasie teraźniejszym; wkrótce coś o nich napiszę). Poznaj więc siłę słowa jeszcze. Zmień swoje nastawienie z „Nie umiem” na „Jeszcze nie umiem, ale nauczę się”. Przeskocz twoje wirtualne ograniczenia, ucz się pozytywnie, uwierz w siebie!

Podobne artykuły


11
komentarze: 172 | wyświetlenia: 324
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1002
10
komentarze: 14 | wyświetlenia: 1481
6
komentarze: 48 | wyświetlenia: 532
6
komentarze: 55 | wyświetlenia: 2064
5
komentarze: 62 | wyświetlenia: 895
124
komentarze: 52 | wyświetlenia: 141636
118
komentarze: 23 | wyświetlenia: 238825
91
komentarze: 20 | wyświetlenia: 110478
90
komentarze: 29 | wyświetlenia: 122024
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska