1. Nazwa grupy: Ananda Marga
2. Inne nazwy:
Ruch żywa także nazwy Tantra Joga.
3. Organizacje satelitarne:
- Ananda Marga Pracaraka Sangha,
- Renaissance Universal (RU),
- AMURT ( Ananda Marga Universal Relief Team),
- Oddział Dobroczynności Kobiet ( Womens Welfare Department ),
- PROUT Universalism ( Progressive Utilisation Theory Universalism ) - oficjalnie niezależny od Ananda Marga, jednak jego działalność opiera się na teoriach politycznych założyciela ruchu.
4. Założyciel:
Shri Shri Anandamurti (świeckie imię Prabhat Ranjan Sarkar).
5. Geneza:
Ruch ten został założony w 1955 roku w Biharze, do Polski przybył około 1980 roku.
6. Nauka:
Ugrupowanie dąży do przemiany świata, w którym ma obowiązywać nowy porządek społeczny oparty na miłości.
Shri Shri Anandamurti tak definiował założony przez siebie ruch: "Ananda Marga (Ścieżka Błogości ) [...] to synteza tradycyjnych praktyk tantrycznych i joginicznych połączonych z aspektem społecznym, który oznacza reformy społeczne i służbę ludzkości."
Według AM człowiek musi wybrać pomiędzy rzeczywistością nowej, wspaniałej ery, a "znoszonym szkieletem przeszłości."
Nauka Ananda Marga dopuszcza w pewnych okolicznościach użycie siły w obronie ludzkiego życia czy godności, pod warunkiem, że korzystający z tego prawa nie kieruje się nienawiścią.
7. Praktyka:
Adeptów ruchu obowiązuje codzienna medytacja oraz przestrzeganie różnego rodzaju reguł dotyczących m in. pracy, spożywania posiłków, utrzymywania czystości, jak również życia seksualnego.
Zaawansowani członkowie grupy, tzw. aczarja, noszą "imiona duchowe" hinduskie lub sanskryckie i ubierają się w stroje indyjskie; jedynie ubrania osób pracujących na zewnątrz nie różnią się od strojów zachodniego społeczeństwa.
Aczarja żyją w celibacie i przestrzegają bardzo rygorystycznej diety wegetariańskiej.
8. Organizacja:
Członków Ananda Marga możemy podzielić na trzy kategorie. Są to:
- Margiis - inicjowani w ruchu, ale pracujący na zewnątrz (nie podlegają oni wszystkim praktykom obowiązującym w AM);
- LFTs (Local Full Time Workers);
- Aczarja - osoby całkowicie zaangażowane w życie ruchu.
9. Stosowane metody rekrutacji:
Nowi członkowie trafiają do AM najczęściej przez znajomości zawarte na kursach jogi i medytacji, na wykładach czy też w restauracjach ze zdrową żywnością prowadzonych przez ruch.
Wiele osób przyłącza się do AM po zaangażowaniu się w któryś z licznych projektów społecznych organizowanych przez grupę lub korzystając z pomocy charytatywnej prowadzonej głównie w krajach trzeciego świata.
10. Relacje z otoczeniem:
Ananda Marga prowadzi działalność charytatywną na szeroką skalę. Członkowie organizacji wydają się być pozytywnie nastawieni do ludzi z zewnątrz.
11. Ilość członków na świecie:
Szacuje się, że AM posiada kilkaset tysięcy członków na całym świecie.
12. Ilość członków w Polsce:
W naszym kraju liczba zwolenników ruchu wynosi kilkadziesiąt osób.
13. Główne zagrożenia:
- Ruch stawia sobie ściśle polityczne cele, kierując się w pewnym stopniu w stronę idei faszyzujących.
- Kilkakrotnie ruch był podejrzewany o morderstwa. Anandamurti przez siedem lat przesiadywał w więzieniu oskarżony o zorganizowanie morderstwa (wtedy też grupa została zdelegalizowana w Indiach, a Anandamurti został skazany na dożywocie), na procesie zeznawała także przeciw niemu jego żona; po powtórnej rozprawie został uniewinniony z braku dowodów.
- Kilku zwolenników Ananda Marga dokonało aktu samospalenia, gdy okazało się, że ktoś próbował otruć Anandamurtiego.
- Ruch był również oskarżany o planowanie akcji terrorystycznych (takie działania ustały, gdy wypuszczono Anandamurtiego z więzienia), jak również o tworzenie dziecięcych bojówek terrorystycznych. W historii ruchu pojawiły się również oskarżenia o przemyt i handel narkotykami.
- Ruch stosuje silne środki dyscyplinarne i metody nacisku.
14. Ciekawostki:
- W Indiach organizacja ta ma bardzo złą opinię. W 1982 kilkunastu członków grupy zostało zamordowanych na ulicy w wyniku samosądu. Podejrzewano ich o porywanie dzieci, które miały być szkolone na bojowników organizacji.
15. Polecana bibliografia:
Doktór T., Nowe ruchy religijne i parareligijne w Polsce, Warszawa 1999.
Hummel R., Guru Mistrzowie Szarlatani, Wrocław 2003.
Oprac. Joanna ChaberskaCentrum Przeciwdziałania Psychomanipulacji
Źródło: Joanna Chaberska