JustPaste.it

Ananda Marga - podstawowe informacje

1. Nazwa grupy: Ananda Marga

2. Inne nazwy:

Ruch żywa także nazwy Tantra Joga.

3. Organizacje satelitarne:

  • Ananda Marga Pracaraka Sangha,
  • Renaissance Universal (RU),
  • AMURT ( Ananda Marga Universal Relief Team),
  • Oddział Dobroczynności Kobiet ( Womens Welfare Department ),
  • PROUT Universalism ( Progressive Utilisation Theory Universalism ) - oficjalnie niezależny od Ananda Marga, jednak jego działalność opiera się na teoriach politycznych założyciela ruchu.

4. Założyciel:

Shri Shri Anandamurti (świeckie imię Prabhat Ranjan Sarkar).

5. Geneza:

Ruch ten został założony w 1955 roku w Biharze, do Polski przybył około 1980 roku.

6. Nauka:

Ugrupowanie dąży do przemiany świata, w którym ma obowiązywać nowy porządek społeczny oparty na miłości.

Shri Shri Anandamurti tak definiował założony przez siebie ruch: "Ananda Marga (Ścieżka Błogości ) [...] to synteza tradycyjnych praktyk tantrycznych i joginicznych połączonych z aspektem społecznym, który oznacza reformy społeczne i służbę ludzkości."

Według AM człowiek musi wybrać pomiędzy rzeczywistością nowej, wspaniałej ery, a "znoszonym szkieletem przeszłości."

Nauka Ananda Marga dopuszcza w pewnych okolicznościach użycie siły w obronie ludzkiego życia czy godności, pod warunkiem, że korzystający z tego prawa nie kieruje się nienawiścią.

7. Praktyka:

Adeptów ruchu obowiązuje codzienna medytacja oraz przestrzeganie różnego rodzaju reguł dotyczących m in. pracy, spożywania posiłków, utrzymywania czystości, jak również życia seksualnego.

Zaawansowani członkowie grupy, tzw. aczarja, noszą "imiona duchowe" hinduskie lub sanskryckie i ubierają się w stroje indyjskie; jedynie ubrania osób pracujących na zewnątrz nie różnią się od strojów zachodniego społeczeństwa.

Aczarja żyją w celibacie i przestrzegają bardzo rygorystycznej diety wegetariańskiej.

8. Organizacja:

Członków Ananda Marga możemy podzielić na trzy kategorie. Są to:

  • Margiis - inicjowani w ruchu, ale pracujący na zewnątrz (nie podlegają oni wszystkim praktykom obowiązującym w AM);
  • LFTs (Local Full Time Workers);
  • Aczarja - osoby całkowicie zaangażowane w życie ruchu.

9. Stosowane metody rekrutacji:

Nowi członkowie trafiają do AM najczęściej przez znajomości zawarte na kursach jogi i medytacji, na wykładach czy też w restauracjach ze zdrową żywnością prowadzonych przez ruch.

Wiele osób przyłącza się do AM po zaangażowaniu się w któryś z licznych projektów społecznych organizowanych przez grupę lub korzystając z pomocy charytatywnej prowadzonej głównie w krajach trzeciego świata.

10. Relacje z otoczeniem:

Ananda Marga prowadzi działalność charytatywną na szeroką skalę. Członkowie organizacji wydają się być pozytywnie nastawieni do ludzi z zewnątrz.

11. Ilość członków na świecie:

Szacuje się, że AM posiada kilkaset tysięcy członków na całym świecie.

12. Ilość członków w Polsce:

W naszym kraju liczba zwolenników ruchu wynosi kilkadziesiąt osób.

13. Główne zagrożenia:

  • Ruch stawia sobie ściśle polityczne cele, kierując się w pewnym stopniu w stronę idei faszyzujących.
  • Kilkakrotnie ruch był podejrzewany o morderstwa. Anandamurti przez siedem lat przesiadywał w więzieniu oskarżony o zorganizowanie morderstwa (wtedy też grupa została zdelegalizowana w Indiach, a Anandamurti został skazany na dożywocie), na procesie zeznawała także przeciw niemu jego żona; po powtórnej rozprawie został uniewinniony z braku dowodów.
  • Kilku zwolenników Ananda Marga dokonało aktu samospalenia, gdy okazało się, że ktoś próbował otruć Anandamurtiego.
  • Ruch był również oskarżany o planowanie akcji terrorystycznych (takie działania ustały, gdy wypuszczono Anandamurtiego z więzienia), jak również o tworzenie dziecięcych bojówek terrorystycznych. W historii ruchu pojawiły się również oskarżenia o przemyt i handel narkotykami.
  • Ruch stosuje silne środki dyscyplinarne i metody nacisku.

14. Ciekawostki:

  • W Indiach organizacja ta ma bardzo złą opinię. W 1982 kilkunastu członków grupy zostało zamordowanych na ulicy w wyniku samosądu. Podejrzewano ich o porywanie dzieci, które miały być szkolone na bojowników organizacji.

15. Polecana bibliografia:

Doktór T., Nowe ruchy religijne i parareligijne w Polsce, Warszawa 1999.

Hummel R., Guru Mistrzowie Szarlatani, Wrocław 2003.

Oprac. Joanna Chaberska
Centrum Przeciwdziałania Psychomanipulacji

 

Źródło: Joanna Chaberska