JustPaste.it

Kompedium wiedzy o Nintendo Wii

Konsola nowej generacji zapowiedziana przez Nintendo pod nazwą Revolution już od samego początku wzbudziła niemałe zainteresowanie.
a9f46922217a0642f841ae87728e00a2.gif

Wstęp...

Konsola nowej generacji zapowiedziana przez Nintendo pod nazwą Revolution już od samego początku wzbudziła niemałe zainteresowanie. 27 kwietnia 2006 konsola otrzymała oficjalne "imię" - Wii, co wzbudziło jeszcze większe zainteresowanie... Fala narzekań na nową nazwę przelała się przez Internet i nie tylko, ale producenci nie ustąpili... Wii wymawiamy podobnie do angielskiego słowa "we", czyli "my" co ma oznaczać wspólną zabawę przy konsoli.

Sam sprzęt wyróżnia się bardzo ładnym designem i innowacyjnym kontrolerem wzorowanym na pilocie telewizyjnym. Według Ninny ii w nazwie konsoli mają przypominać właśnie ten kontroler - WiiMote...

Wii od samego początku miała być zupełnie czymś innym niż pozostałe zapowiedziane konsole - X360 i PS3. Sprzęt, a właściwie unikalny i innowacyjny system sterowania miały wnieść powiew świeżości do branży elektronicznej rozrywki. Kiedy wymienione już konsole nowej generacji stworzone są po to żeby zapewnić grającemu jak najmocniejszych przeżyć związanych ze świetną grafiką, Wii jest kompletnym przeciwieństwem. Niestety nie mamy tutaj co liczyć na jakieś wodotryski, według wielu pod względem mocy jest to GameCube 1,5 ale nie o to chodzi... Jak sami producenci mówią kiedy dorwiemy się do konsoli to nawet nie zauważymy tych braków, gdyż sterowanie wszystko nadrobi.

f6059c2d937f79daf62a87dc33abeaf6.jpg af6166907acef8253e88eee2f5102633.jpg 21e6671ae7d5f2b4d5ab4d02f3a0df40.jpg

Trochę o technice

Wii jak już wspominałem wyróżnia się także bardzo ładnym designem. Zostało zaprojektowane żeby być małym, cichym i przystępnym dla każdego. Będziemy mogli wybierać spośród kilku kolorów: białego, czarnego, srebrnego i niebieskiego... Konsolka, bo tak właściwie ze względu na swoje wymiary należy nazywać Wii jest malutka. Dokładny rozmiar to 157mm wysokości, 215mm długości oraz 44mm grubości. Dla porównania trzy ustawione obok siebie pudełka DVD będą podobnych wymiarów. Wii może zostać ustawione poziomo i pionowo ponieważ posiada specjalne "podkładki" zapewniające stabilność. Jeśli chodzi o moc to konsola jest prawie dwukrotnie mocniejsza od GameCuba, czyli plasuje się pomiędzy Xbox, a Xbox360, do którego jej niestety sporo brakuje. Nintendo nie zdradziło dlaczego wybór padł właśnie na tak słabe podzespoły, przecież problemem nie było by zrobienie czegoś mocniejszego... W każdym razie poniżej macie oficjalną specyfikację:

Procesor: 729 MHz IBM PowerPC "Broadway" CPU
Karta graficzna: 243 MHz ATI "Hollywood" GPU, 3MB pamięci na tekstury
Pamięć operacyjna: 24MB "głównej pamięci" 1T-SRAM, 64MB "innej"
Dysk: 512MB wbudowanej pamięci flash
Inne: Wbudowany router Wi-Fi
Porty:
- Jedno gniazdo na kartę SD,
- AV multi-port: S-video, composite, component,
- Analog (left/right) audio / DPLII,
- Cztery porty dla kontrolerów od GameCube'a,
- Dwa sloty na kart pamięci od GC,
- Dwa porty USB,
- Możliwość podłączenia do czterech WiiMote'ów,
- Obsługuje 12cm i 8cm nośniki (płyty Wii i GC), jednak nie odtwarza filmów DVD.

Konsola Nintendo Wii według wielu spekulacji i ankiet przeprowadzonych w kilku miejscach na świecie sprzeda się całkiem nieźle. Ważne jest to, że nie będzie to sprzęt ekskluzywny przeznaczony dla wąskiego grona odbiorców, lecz taki na który pozwolić mogą sobie wszyscy.

Sprzęt został zaopatrzony w system o nazwie WiiConnect24, jest to coś w rodzaju Xbox Live jednak nieco inaczej funkcjonujące. Nawet kiedy śpimy WiiConnect24 pracuje, pobiera uaktualnienia do gier, nowości ze świata, pogodę itp. A całość możemy przeglądać za pomocą tak zwanych kanałów, ale o tym nieco później...

Dodatkowo dzięki wbudowanemu Wi-Fi możemy grać z innymi ludźmi w nasze ulubione gry bądź przeglądać strony WWW. Dla tych którzy nie posiadają bezprzewodowego punktu dostępowego jest inne wyjście, wystarczy podłączyć oddzielnie sprzedawany adapter USB 2.0 LAN, dzięki któremu będziemy mogli skorzystać ze standardowego połączenia za pomocą kabla.

c3fa227a0a01b31bb621cee6f13f11b7.jpg df3c55b94397f57fae76a74d4af5a793.jpg 698d610acd8e2ea2fdf9e760db80ab4f.jpg
f0fc3e7428b4d9a0fe11a9ae7b7f4b5b.gif

WiiMote

Gdy Wii zostało zapowiedziane, a WiiMote po raz pierwszy pokazany wszystko przewróciło się do góry nogami... Chęć wprowadzenia czegoś nowego zaprowadziła właśnie do stworzenia takiego nietypowego kontrolera. Na początku pojawiło się pytanie jak to wszystko będzie działać? Co to za gamepad bez gałek analogowych? Odpowiedź wraz z pierwszymi pokazami pojawiła się w mgnieniu oka... W WiiMote’a zaprojektowanego na wzór pilota telewizyjnego został wbudowany akcelerometr oraz urządzenie wykrywające jego położenie w przestrzeni. Oznacza to, że gry wykorzystujące pilota dostarczą graczowi niezapomnianych przeżyć! Dla przykładu w Wii Sports Tennis będzie to rakieta tenisowa, w Red Steel miecz, a w... może być po prostu wszystkim! Zamiast poruszania gałką analogową gracz będzie musiał "wskazać" odpowiedni punkt na ekranie, wykonać uderzenie rakietą tenisową itp. System implementowania w grze nowych ruchów jest o tyle prosty, że praktycznie każdy producent będzie mógł umieścić nowe schematy w swojej produkcji co oznacza nieskończoną ilość możliwości.

WiiMote został obdarzony następującymi przyciskami: A, B, 1, 2, plus, minus, d-pad oraz włącznik. Dodatkowo jakby wszystkiego było mało dostajemy także system wstrząsów (całkiem mocny) i wbudowany głośniczek. Jeśli chodzi o wstrząsy to tutaj niestety są tylko dwie możliwości, albo włączone albo nie. Jednak twórcy mogą symulować lżejsze wibracje poprzez szybkie uaktywnianie i równie szybką dezaktywacje systemu. Głośniczek jest dużo ciekawszy, podczas gry usłyszymy dźwięki broni, którą aktualnie używamy itp. Całość nada rozgrywce jeszcze większego realizmu i sprawi ją przyjemniejszą... Niestety jakość dźwięku jest kiepskawa, ale za to żaden inny gamepad nie ma takiego bajeru.

Na raz może zostać podłączone do czterech kontrolerów. Sygnał jest przesyłany za pomocą technologii Bluetooth, maksymalna odległość od odbiornika to jakieś 10 metrów. Żeby nie było za pięknie pod telewizorem musimy umieścić tzw. sensor bar, czyli urządzenie odbierające sygnały od pilotów, ale jak zapewnia Nintendo oraz jak sami możemy się przekonać na zdjęciach - jest ono małe i estetyczne, więc na pewno nie będzie przeszkadzać.

7816501faa58085b4373a4d696e220e7.jpg d6c414c2b9c44f3af0a0e09cb7247396.jpg

Nunchuk

Kontroler - WiiMote ma jeszcze jedną unikalną cechę, a mianowicie... Możliwość pracy z dołączanymi urządzeniami. Niewielki slot na dole pilota umożliwia podłączanie właśnie takich różnych dziwnych rzeczy. Póki co, oficjalnie znamy tylko jedno takie urządzenie - Nunchuk. Jest to coś w kształcie gruszki, którą powinniśmy trzymać w lewej dłoni ponieważ tak jest wyprofilowana. Posiada gałkę analogową i dwa przyciski: C i Z umieszczone z przodu, tak żeby łatwo nam było sięgnąć do nich palcem wskazującym.

Kontroler Nunchuk idealnie pasuje do WiiMote'a i wypełnia jego braki... Takie połączenie przeznaczone jest do bardziej tradycyjnych gier - w których mechanika sterowania zmusza nas do użycia gałki analogowej np. w fpsach gdzie gałką poruszamy postać, a WiiMotem celujemy. Co prawda takie połączenie nigdy nie zastąpi nam tradycyjnej myszki i klawiatury jednak w całkiem dużym stopniu się do niego zbliża.

5c708692b2ba7597e822c695798ea11a.jpg 2f973bc8b36616b5d4eaade1fbbd7fb3.jpg

Classic Controller

Kombinacja WiiMote i Nunchuk sprawdzi się doskonale w większości nowych gier na Wii, lecz ta konsola zaoferuje nam coś jeszcze... Niektóre tytuły, które zostały wydane początkowo na GameCube'a teraz mają wyjść w nowej wersji na nadchodzącą konsolę od Ninny. W przypadku np. Super Smash Bros. Brawl twórcy świadomie stwierdzili, że sterowanie WiiMotem nie sprawdzi się za bardzo w tym przypadku i lepiej postawić na coś klasycznego. To samo ma się z Virtual Console (szerszy opis w dalszej części artykułu), jak tu grać w stare gry za pomocą pilota?!

Tak więc oprócz połączenia WiiMote - Nunchuk będziemy mogli zagrać za pomocą Classic Controller... Kontroler ten jest w części padem od NESa, a w części tym od GameCube'a z nieco zmienionym kształtem i funkcjonalnością. Posiada on D-Pad (krzyżak), dwie gałki analogowe, przyciski X, Y, A, B, dwa Z umieszczone u góry, select, start oraz home. Kontroler podłączamy do WiiMote'a, dokładnie w to samo miejsce gdzie Nunchuka - umożliwia to bezprzewodową łączność z konsolą.

Dzięki takiemu rozwiązaniu producenci niezainteresowani odkrywaniem sposobów programowania gier dla WiiMote'a mają całkiem niezłą i zdecydowanie łatwiejszą do zastosowania alternatywę. Co prawda wykorzystanie Classic Controllera sprawdzi się pewnie tylko w bijatykach i grach przeznaczonych na VC jednak miło mieć świadomość, że jest jakiś wybór.

cef0033d9178caf88b9254578dadba5a.jpg 576b1e8e69aa3a2e96bc233d6218ce81.jpg
96f82f3403dd5b9f19b06d39d6940dde.gif

Jak się zaczyna?

Pierwsze co zobaczysz po uruchomieniu Wii (oprócz różnych ostrzeżeń) to właśnie niejednokrotnie wspominane już "Wii Channel" - ekran wyboru podzielony na wiele małych prostokątów, a każdy z nich to jakiś kanał. Po kupnie Wii sporo z tych miejsc będzie pustych, do dyspozycji mamy 48 kanałów... O ile nasza konsola zostanie podłączona do internetu z czasem zacznie ich przybywać poszerzając funkcjonalność Wii.

Ale co to są tak naprawdę te kanały? "Wii Channel" zostało zaprojektowane na wzór kanałów telewizyjnych, wybierasz co chcesz oglądać i już... Tutaj jest identycznie, wybierasz interesujący cię kanał, klikasz i gotowe. Poniżej znajdują się krótkie opisy najważniejszych i najciekawszych z nich.

Disc Channel
Bez dwóch zdań najważniejszy z kanałów. Wystarczy, że włożysz do napędu płytkę z grą na Wii bądź na GameCube'a, tam pojawi się odpowiednia ikona symbolizująca ten tytuł. Wystarczy kliknąć żeby odpalić grę. Kiedy już się nacieszysz wyjmujesz płytkę, a konsola powraca do ekranu wyboru kanałów.

Photo Channel
Ten kanał pozwala użytkownikowi konsoli na wyświetlanie obrazków zapisanych wcześniej na karcie pamięci. Dodatkowo możemy manipulować fotkami dzięki kilku wbudowanym funkcjom np. przybliżanie, tworzenie puzzli, mozaiki czy pokaz slajdów. Możesz używać WiiMote'a jako wirtualnego pędzla, rysować nim, zaznaczać fragmenty obrazka, a następnie je wklejać. Możliwe jest także zmienianie palety kolorów, desaturacja czy inwersja odcieni. Kiedy edycja zdjęcia dobiegnie końca możesz je po prostu zapisać bądź wysłać do innego użytkownika Wii jako załącznik do wiadomości w "Wii Message Board".

Internet Channel
Chyba nie trzeba tutaj wiele tłumaczyć? Po kliknięciu tej ikonki zostaje włączona przeglądarka Opera. Niestety żeby nie było za pięknie jest to usługa płatna, póki co tylko w Japonii do czerwca 2007 będzie darmowa.

Forecast Channel
W wielkim skrócie - kanał pogodowy. Żeby otrzymywać kolejne prognozy twoja konsola musi być podłączona do Internetu. Kanał dzięki usłudze WiiConnect24 na bieżąco uaktualnia pogodę, możesz także przeglądać prognozy na kilka następnych dni. Żeby ułatwić nawigację i wybranie miejsca docelowego możemy posłużyć się trójwymiarowym modelem Ziemi.

News Channel
Najnowsze wieści z kraju i ze świata uaktualniane na bieżąco! Oczywiście żeby móc skorzystać z kanału wymagane jest połączenie z Internetem. Wiemy już, że w Ameryce wiadomości będą redagowane przez CNN, a co z innymi kontynentami i czy przeczytamy cokolwiek po Polsku - niestety nie wiadomo.

Mii Channel
Chyba najciekawszy z kanałów pozwalający nam stworzyć swoją wirtualną karykaturę nazwaną Mii. Użyjemy jej przede wszystkim w grach z serii Wii Sports i Wii Play. Dodatkowo dzięki niewielkiej pamięci wbudowanej w WiiMote'a możesz przenieść swoje postacie do innej konsoli. Dzięki tej opcji jeszcze bardziej wczujesz się w rozgrywkę!

Message Board
W odróżnieniu od innych "indywidualnych" kanałów ten daje ci dostęp to forum dyskusyjnego, gdzie będziesz miał/a możliwość wymiany informacji z innymi użytkownikami Wii! Oprócz pisania standardowych wiadomości możesz także wysyłać obrazki umieszczone na twojej karcie SD.

Wii Shop Channel
Jeden z ważniejszych kanałów. Daje ci on dostęp do kupienia i ściągnięcia gier z Virtual Console oraz różnych innych gadżetów. Całość opiera się na systemie punktów. Kupujesz "doładowanie" specjalną kartę z kilkunasto cyfrowym kodem, podajesz ten kod w Wii Shop Channel, a twoje konto zostaje zasilone o określoną liczbę punktów, które możesz wydać na wspomniane wyżej rzeczy.

4ed82a79dec949bea704aba00ce7157e.jpg 5d88973248bf90a1e2c8b4c9d8dd109b.jpg cf09d709ba5c3d4e108a96a208d979ea.jpg
25ba78488431dc6f8e0e595b9e6052ab.gif

Co w VC piszczy?

Virtual Console jest to jeden z kanałów umożliwiających odpalanie gier ze starszych konsol Ninny i nie tylko! Wystarczy pobrać (oczywiście za opłatą) dany tytuł i już możemy grać. Można by rzec, że jest to plan rozwoju Wii, gdyż każdy z chęcią powróci choć na chwilę do przeszłości.

Virtual Console jest swoistą odpowiedzią na usługę Microsoftu nazwaną Xbox Live Arcade. Tak jak w XLA, tak i tutaj dostajemy dostęp do całkiem pokaźnej bazy danych klasycznych tytułów i możliwość ściągnięcia ich za odpowiednią opłatą. Co zdecydowanie odróżnia ją jednak od konkurencji to ilości i tytuły gier. Zgromadzono tutaj mnóstwo najbardziej znanych i tych wybitnych lecz mniej popularnych gier z ponad dwudziestoletniej histori Nintendo i innych producentów w tym okresie.

Powrót do przeszłości

Gry na NES, SNES i Nintendo 64 będą dostępne do ściągnięcia tylko i wyłącznie dla posiadaczy Wii i usługi Virtual Console. Mowa o trzech generacjach konsol, a na każdą z nich pobierzemy szeroki zakres tytułów. Chyba najciekawsze z nich to: Super Mario Bros., The Legend of Zelda, Donkey Kong, Metroid, Kid Icarus, Excite Bike, Star Fox, Wave Race, Mario Kart, Pokemon, Fire Emblem, Duck Hunt, Yoshi's Island, Earthbound, Super Smash Bros., i Kirby.

Interfejs

Virtual Console jest ściśle powiązane z systemem Wii Channels. Aby zakupić gry używamy Wii Shopping Channel, a potem wystarczy wybrać dany tytuł prezentowany za pomocą wymownej ikonki z głównego menu kanałów. Maksymalnie możemy wykorzystać 48 kanałów na różne nasze zachcianki, czy jest to mało, czy też dużo trudno w chwili obecnej powiedzieć. Nintendo potwierdziło, że kiedy nasze Wii zostanie wyposażone w dodatkową kartę pamięci SD ilość ta odpowiednio się zwiększy. Na szczęście kiedy skończy nam się miejsce wystarczy usunąć daną grę, lecz kiedy będziemy chcieli pobrać ją ponownie nie będzie trzeba płacić. Mówiąc w skrócie płacimy za grę nie za pobranie.

Jak już pewnie się zorientowaliście pobrane gry ułożą się według kolejności ściągnięć i po jakimś czasie po prostu zrobi się straszny bałagan. Na szczęście Nintendo pomyślało też i o tym! Możemy dowolnie zamieniać miejscami już utworzone kanały bądź grupować je w czymś na wzór folderów.

Nic za darmo

Żeby nie było za pięknie kupowanie gier na VC też ma swoją cenę. Całość przypomina system punktowy stworzony przez Microsoft na potrzeby Xboxa. Mamy do wyboru albo zakupienie punktów online i w tym wypadku płacimy kartą kredytową, bądź możemy zakupić kartę-zdrapkę, której kod wklepiemy do systemu, a nasze konto zostanie odpowiednio zasilone. Za 20 dolców otrzymamy 2000 puntków, a ceny mają się tak:
NES - 500pkt lub 5$
SNES - 800pkt lub 8$
N64 - 1000pkt lub 10$
Co do Genesis, TurboGrafx-16 i MSX jeszcze nie wiadomo ale prawdopodobnie nie powinny przekroczyć granicy 1000-1200 punktów.

36dc6923071da7c3cbf98190a58fdb82.jpg 81de1d0b26a60188336dd61a3f996a6f.jpg f7b700905bb219a101c0f82330d621a1.jpg
813263696b49505c4265f144348e9ba4.gif
4e048a08d8b784cf202fc8da379b4a9e.jpg Wii AC Adapter
Zasilacz dodawany do każdego zestawu.
Cena: 3,000 jenów (25$)
c6e4a597faf8a7fbc3006947a358bbcb.jpg Wii Av Cable
Kabel Av także dodawany do każdego zestawu.
Cena: 1,000 jenów (8$)
af2d4b137c1e51be07a2069ae4f2a8be.jpg Wii S-Video Cable
Kabel S-Video sprzedawany oddzielnie, który według zapewnień Nintendo ma zwiększyć jakość obrazu.
Cena: 2,500 jenów (20$)
1ee326e0b4ffbece1d26a640167221a0.jpg Wii D-Cable
Coś jak kabel component, lecz przeznaczony dla japońskich telewizorów ponieważ jest to powszechniejszy format. Jakość obrazu powinna być podoba w obu przypadkach.
Cena: 2,500 jenów (20$)
61ab6f7e345fc22914aa2dcf9a521d24.jpg Wii Component Cable
Kabel umożliwiający podpięcie Wii do telewizorów HD, niestety jakość obrazu się nie zmieni, bo konsola nie obsługuje innych trybów graficznych niż 480p.
Cena: 2,500 jenów (20$)
3f3b0e72e4ea3ee8e53c7f8d07c63063.jpg Karta Pamięci SD 512MB
Karta pamięci umożliwiająca zwiększenie możliwości konsoli, ta sygnowana logiem Nintendo z pewnością będzie mogła zostać zastąpiona czymś tańszym.
Cena: 3,800 jenów (33$)
17a9ab79917527c6dab91c4959e78803.jpg Wii Lan Adapter
Jedyne wyjście dla osób nie posiadających sieci Wi-Fi w domu. Dzięki temu adapterowi będziesz mógł podłączyć Wii do internetu/sieci za pomocą kabla.
Cena: 2,800 jenów (23$)
a5b36f5e845b6599b4cd6272f36ebcaa.png WiiMote
Główne urządzenie sterujące do Wii dodawane w zestawie z konsolą.
Cena: 3,800 jenów (33$)
99cd1ea00a054fd69f2f6425d2f82f14.png Nunchuk
Dodatkowy kontroler podłączany do WiiMote’a dodawany w zestawie z konsolą.
Cena: 1,800 jenów (13$)
cc8fe5fc71202ae2b0e63edbb31c30f1.png Classic Controler
Gamepad wykorzystywany do sterowania w tytułach przeznaczonych na Virtual Console, niestety nie będzie oddawany w zestawie.
Cena: 1,800 jenów (13$) )

95fb820348a19061b65108509e58fbef.gif

Zawartość pudełka
- konsola Nintendo Wii
- jeden WiiMote
- jeden Nunchuk
- podstawka do Wii
- Wii AC Adapter (zasilacz)
- kabel composite
- Sensor Bar (czujniki)
- dwie bateryjki AA
- gra Wii Sports
- i pewnie mnóstwo niepotrzebnych papierów

Ceny:
Polska – 1000 złotych
Australia – 390 dolarów
Europa – 250 euro
Japonia - 25,000 jenów
USA – 250 dolarów
Wielka Brytania – 170 funtów

Daty premiery:
Polska – 8 Grudnia
Australia – 7 Grudnia
Europa – 8 Grudnia
Japonia – 2 Grudnia
USA – 19 Listopada

 

Źródło: Exodus

Licencja: Creative Commons