Login lub e-mail Hasło   

Czołgi, część II. - czołgi współczesne (skonstruowane po roku 1945)

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.opisybroni.republika.pl/
Leopard 2 Leopard 2 to niemiecki czołg podstawowy III generacji, pojazd został wprowadzony do uzbrojenia w 1979r. Uzbrojenie wozu stanowi armata gładkolufowa Rh-M-120 kalibru 1...
Wyświetlenia: 121.333 Zamieszczono 20/04/2007

Leopard 2


Leopard 2 to niemiecki czołg podstawowy III generacji, pojazd został wprowadzony do uzbrojenia w 1979r. Uzbrojenie wozu stanowi armata gładkolufowa Rh-M-120 kalibru 120mm, 2 karabiny maszynowe MG3 zasilane nabojem 7,62x51mm oraz wyrzutnie granatów dymnych. Jednostka ognia wynosi 42 naboje do armaty (15 z tyłu wieży, 27 w kadłubie) i 4750 naboje do karabinu maszynowego. W Leopardzie 2 czteroosobowa załoga oddzielona jest od amunicji płytą pancerną, dzięki temu zwiększono szanse przeżycia w przypadku przebicia pancerza. Czołg posiada nowoczesny pancerz wielowarstwowy laminowany, napęd pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MB873 Ka 501 o mocy 1500 KM. Znaczne zmiany w konstrukcji wozu nastąpiły od wersji Leopard 2A5, odmiana ta posiada działo z lufą długości 55 kalibrów (wcześniejsze odmiany 44,6 kalibra) oraz nachylony pancerz czołowy wieży. Leopard 2 jest nowoczesnym, bardzo dobrze opancerzonym i uzbrojonym, szybkim czołgiem.

uzbrojenie- działo 120mm oraz 2km
załoga- 4 osoby
masa- 54t
zasięg- 550KM
napęd- silnik diesla o mocy 1500KM
prędkość maksymalna- 72 km/h

 

T-90


T-90 to rosyjski czołg podstawowy III generacji, wóz został wprowadzony do uzbrojenia w 1992r. Pojazd został skonstruowany na podstawie czołgu T-72. Uzbrojenie T-90 stanowi armata gładkolufowa 2A-46M4 kalibru 125mm, karabin maszynowy PKT zasilany nabojem 7,62x54R mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy NSW zasilany nabojem 12,7x108mm oraz wyrzutnie granatów dymnych. Zastosowano automat do ładowania nabojów armatnich, naboje nie są scalone (oddzielnie zostaje załadowany pocisk i ładunek miotający). Jednostka ognia wynosi 43 naboje do armaty, 2000 naboi do karabinu maszynowego PKT, 200 naboi do karabinu maszynowego NSW. Amunicja nie jest oddzielona płytą pancerną od trzyosobowej załogi. Czołg posiada pancerz wielowarstwowy, zastosowano kompleks obronny TszU-1 Sztora-1 zakłócający wrogie przeciwpancerne pociski kierowane. Zależnie od wersji napęd pojazdu stanowi silnik wysokoprężny W-84MS o mocy 840 KM lub silnik wysokoprężny W-92S2 o mocy 1000 KM. T-90 jest dosyć dobrze uzbrojony i nieźle opancerzony, największa wada wozu to nie oddzielona od załogi amunicja.


uzbrojenie- działo 125mm oraz 2km
załoga- 3 osoby
masa- 50t
zasięg- 500KM
napęd- silnik wysokoprężny o mocy 840KM
prędkość maksymalna- 65 km/h

T-80



T-80 to rosyjski czołg podstawowy III generacji, pojazd wprowadzono do uzbrojenia w latach 70-tych. Uzbrojenie czołgu stanowi armata gładkolufowa 2A46M kalibru 125mm, karabin maszynowy PKT zasilany nabojem 7,62x54R, wielkokalibrowy karabin maszynowy NSW zasilany nabojem 12,7x108mm oraz wyrzutnie granatów dymnych. Naboje do armaty nie są scalone (oddzielnie zostaje załadowany pocisk i ładunek miotający), zastosowano automat do ładowania pocisków. Jednostka ognia wynosi 45 naboi do armaty, 2000 naboi do karabinu maszynowego PKT, 200 naboi do karabinu maszynowego NSW. Amunicja nie jest oddzielona od trzyosobowej załogi płytą pancerną. Czołg posiada pancerz wielowarstwowy, w nowszych wersjach również reaktywny. W niektórych odmianach zastosowano kompleks obronny TszU-1 Sztora-1 zakłócający wrogie przeciwpancerne pociski kierowane. Zależnie od wersji napęd pojazdu stanowi silnik wysokoprężny 6TD lub turbinowy GTD-1230 o mocy 1000 KM. Czołg T-80 jest dobrze uzbrojony i opancerzony, największa wada wozu to nie oddzielona od załogi amunicja.


uzbrojenie- działo 125mm oraz 2km
załoga- 3 osoby
masa- 48t
zasięg- 450KM
napęd- silnik turbinowy o mocy 1000KM
prędkość maksymalna- 70 km/h

 

T-72


T-72 to radziecki czołg II generacji, pojazd wprowadzono do uzbrojenia na początku lat 70-tych. Uzbrojenie wozu stanowi armata gładkolufowa 2A26 kalibru 125mm stabilizowana w dwóch płaszczyznach, karabin maszynowy PKT zasilany nabojem 7,62x54R mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy NSW zasilany nabojem 12,7x108mm oraz wyrzutnie granatów dymnych. Naboje do armaty nie są scalone (oddzielnie zostaje załadowany pocisk i ładunek miotający). Jednostka ognia wynosi 39 naboi do armaty, 3000 naboi do karabinu maszynowego PKT, 500 naboi do karabinu maszynowego NSW. Zastosowano automat do ładowania pocisków, amunicja nie jest oddzielona od trzyosobowej załogi płytą pancerną. Czołg posiada pancerz wielowarstwowy, w nowszych wersjach zastosowano również pancerz reaktywny. Napęd pojazdu stanowi silnik wysokoprężny W-46 o mocy 850 KM. T-72 był bardzo dobrze uzbrojony i nieźle opancerzony, największa wada wozu to nie oddzielona od załogi amunicja.


uzbrojenie- działo 125mm oraz 2km
załoga- 3 osoby
masa- 45t
zasięg- 550KM
napęd- silnik diesla o mocy 850KM
prędkość maksymalna- 60 km/h

T-54


T-54 to radziecki czołg I generacji, pojazd został wprowadzony do uzbrojenia w 1949r. Uzbrojenie pojazdu stanowi gwintowana armata D-10T kalibru 100mm, 2 karabiny maszynowe SGMT zasilane nabojem 7,62x54R mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy DSzK zasilany nabojem 12,7x108mm. Jednostka ognia wynosiła 45 naboi do armaty, 3500 naboi do karabinu maszynowego SGMT, 200 naboi do karabinu maszynowego DSzK. Czołg posiada czteroosobową załogę. Grubość pancerza czołowego kadłuba wynosi 120mm, aby zwiększyć odporność wozu pancerz przedni kadłuba został nachylony. Napęd pojazdu stanowi silnik wysokoprężny W-54 o mocy 520 KM. W 1958r wprowadzono do uzbrojenia czołg T-55, pod względem konstrukcyjnym jest to modernizacja T-54.  Na podstawie czołgów T-54/T-55 skonstruowano wiele pojazdów specjalnych, między innymi most samobieżny MTU-20, samobieżne działko przeciwlotnicze ZSU-57-2, ciągnik ewakuacyjny T-54-T, czołg-miotacz ognia OT-55. T-54 był bardzo dobrze uzbrojony i nieźle opancerzony, T-54 i T-55 to najbardziej popularne czołgi na świecie.


uzbrojenie- działo 100mm oraz 3km
załoga- 4 osoby
masa- 34t
zasięg- 400KM
napęd- silnik diesla o mocy 520KM
prędkość maksymalna- 48 km/h

 

PT91 Twardy



PT91 Twardy to polski czołg II generacji, pojazd wprowadzono do uzbrojenia w 1995r. Pod względem konstrukcyjnym jest to głęboka modernizacja czołgu T-72M1. Uzbrojenie wozu stanowi gładkolufowa armata 2A46 kalibru 125mm, karabin maszynowy PKT zasilany nabojem 7,92x57mm R, wielkokalibrowy karabin maszynowy NSW zasilany nabojem 12,7x108mm oraz wyrzutnie granatów dymnych. W odmianie PT-91M skonstruowanej dla Malezji zastosowano karabin maszynowy FN MAG 58 i wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB. Jednostka ognia wynosi 42 naboje do armaty, 2000 naboi do karabinu maszynowego PKT, 300 naboi do karabinu maszynowego NSW. Czołg posiada automat do ładowania pocisków, naboje do armaty nie są scalone (oddzielnie zostaje załadowany pocisk i ładunek miotający). Amunicja nie jest oddzielona od trzyosobowej załogi płytą pancerną. Czołg posiada pancerz wielowarstwowy i reaktywny ERAWA. Napęd pojazdu stanowi silnik S-12U o mocy 850 KM.  PT-91 jest znacznie lepszym czołgiem od T-72M1, jednak mimo tego nie dorównuje czołgom III generacji. Dużą wadą pojazdu jest nie oddzielona od załogi amunicja.


uzbrojenie- działo 125mm oraz 2km
załoga- 3 osoby
masa- 45t
zasięg- 550KM
napęd- silnik wysokoprężny o mocy 850KM
prędkość maksymalna- 72 km/h

 

M1 Abrams



M1 Abrams to amerykański czołg III generacji, pojazd wprowadzono do uzbrojenia w 1980r. Początkowo uzbrojenia wozu stanowiła nieskuteczna gwintowana armata M68A1 kalibru 105mm, od wersji M1A1 zaczęto stosować znacznie bardziej skuteczną gładkolufową armatę M256 kalibru 120mm. Uzbrojenie pomocnicze stanowią 2 karabiny maszynowe M240 zasilane nabojem 7,62x51mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB zasilany nabojem 12,7x108mm oraz wyrzutnie granatów dymnych. Jednostka ognia wynosi 55 naboi do armaty, 11400 naboi do karabinu maszynowego M240 i 1000 naboi do karabinu maszynowego M2HB. Pojazd posiada czteroosobową załogę, amunicja jest oddzielona od załogi płytą pancerną. Zastosowano pancerz wielowarstwowy laminowany, napęd pojazdu stanowi silnik turbinowy Avco Lycoming AGT-1500 o mocy 1500 KM. M1 Abrams (w wersji z armatą M256) jest bardzo dobrze uzbrojony i opancerzony, czołgi tego typu sprawdziły się podczas wojny w Iraku, gdzie walczyły głównie z czołgami I i II generacji.

uzbrojenie- działo 120mm oraz 3km
załoga- 4 osoby
masa- 57t
zasięg- 450KM
napęd- silnik turbinowy o mocy 1500KM
prędkość maksymalna- 72 km/h

 

Merkava



Merkava to izraelski czołg podstawowy III generacji, pojazd wszedł do uzbrojenia na początku lat 80-tych. Wóz początkowo uzbrojony był w mało skuteczną gwintowaną armatę kalibru 105mm, od wersji Mk 3 zaczęto stosować gładkolufową armatę kalibru 120mm. Strzelanie następuje nabojami scalonymi, po usunięciu nabojów które przewożone są w tylnej części czołgu możliwe jest przewożenie desantu piechoty. Uzbrojenie dodatkowe składa się z trzech karabinów maszynowych FN MAG 58 zasilanych nabojem 7,62x51mm, wyrzutni granatów dymnych oraz moździerza 60mm Jednostka ognia wynosi 50 naboi do armaty i 10.000 naboi do karabinu maszynowego. Zastosowano pancerz wielowarstwowy laminowany, dno kadłuba posiada kształt litery V (dzięki temu zwiększono odporność pojazdu na miny). Co ciekawe silnik w Merkavie znajduje się z przodu pojazdu, rozwiązanie takie zastosowano aby zwiększyć szanse przeżycia załogi w przypadku przebicia pancerza (pocisk powinien zatrzymać się na silniku). Czołg posiada czteroosobową załogę, napęd pojazdu stanowi silnik wysokoprężnym TCM AVDS-1790-6A o mocy 900KM, wóz nie posiada dużej ruchliwości. Merkava jest dobrze uzbrojonym, nieźle opancerzonym, wygodnym oraz bezpiecznym dla załogi czołgiem, który mimo swych zalet nie zdobył dużej popularności.

uzbrojenie- działo 120mm oraz km
załoga- 4 osoby
masa- 55t
zasięg- 500KM
napęd- silnik wysokoprężny o mocy 900KM
prędkość maksymalna- 46 km/h

 

Challenger 2



Challenger 2 to brytyjski czołg III generacji, pojazd wprowadzono do uzbrojenia w latach 90-tych. W konstrukcji wozu zastosowano kadłub czołgu Challenger 1. Wóz uzbrojony jest w armatę gwintowaną L30E4 kalibru 120mm, karabiny maszynowe L94A1 i L37A2 zasilane nabojem 7,62x51mm oraz wyrzutnię granatów dymnych. Jednostka ognia wynosi 64 naboje do armaty i 8000 naboi do karabinu maszynowego, naboje do armaty nie są scalone (oddzielnie zostaje załadowany pocisk i ładunek miotający). Pojazd posiada czteroosobową załogę. Zastosowano nowoczesny wielowarstwowy pancerz laminowany, napęd pojazdu stanowi silnik wysokoprężny Perkins-Condor CV-12 o mocy 1200 KM. Dla armii Omanu skonstruowana została wersja eksportowa uzbrojona w gładkolufową armatę Rh 120/L55, napędzana silnikiem MTU 883V-12 o mocy 1500 KM. Chellenger 2 to dobry czołg, największą wadą wozu jest niewielka ruchliwość.

uzbrojenie- działo 120mm oraz 2km
załoga- 4 osoby
masa- 62t
zasięg- 400KM
napęd- silnik diesla o mocy 1200KM
prędkość maksymalna- 57 km/h

 

Challenger


Challenger to brytyjski czołg podstawowy III generacji, pojazd wprowadzono do uzbrojenia w latach 80-tych. Uzbrojenie wozu stanowi armata gwintowana L11A5 kalibru 120mm, karabiny maszynowe L8A2 i L37A2 zasilane nabojem 7,62x51mm oraz wyrzutnie granatów dymnych. Jednostka ognia wynosi 44 naboje do armaty i 6000 naboi do karabinu maszynowego, naboje do armaty nie są scalone (oddzielnie zostaje załadowany pocisk i ładunek miotający). Czołg posiada czteroosobową załogę. Zastosowano pancerz wielowarstwowy laminowany, napęd pojazdu stanowi silnik wysokoprężny Rolls-Royce CV12 o mocy 1200 KM. Challenger był nieźle uzbrojony i bardzo dobrze opancerzony, jednak nie posiadał dużej ruchliwości. Podwozie Chellengera wykorzystano do skonstruowania znacznie lepszego czołgu Challenger 2.

uzbrojenie- działo 120mm oraz 2km
załoga- 4 osoby
masa- 62t
zasięg- 400KM
napęd- silnik diesla o mocy 1200KM
prędkość maksymalna- 55 km/h

 

Chieftain



Chieftain to Brytyjski czołg podstawowy II generacji wprowadzony do uzbrojenia pod koniec lat 60-tych. Wóz uzbrojony jest w armatę gwintowaną L11 kalibru 120mm, długość lufy wynosi 55 kalibrów. Naboje nie są scalone, oddzielnie zostaje załadowany pocisk i ładunek miotający. Uzbrojenie dodatkowe stanowią karabiny maszynowe L8A1 i L37A1 zasilane nabojem 7,62x51mm oraz wyrzutnie granatów dymnych zamontowane po bokach wieży. Co ciekawe początkowo stosowano również wielkokalibrowy karabin maszynowy L12A1 zasilany nabojem 12,7x99mm, który miał w założeniach służyć do wstrzeliwania się. Z pomysłu tego zrezygnowano, ponieważ cel trafiony pociskiem z karabinu mógł podjąć działania obronne. Jednostka ognia wynosi 53 naboje do armaty, 6000 naboi do karabinów maszynowych L8A1 i L37A1 oraz 600 naboi do karabinu maszynowego L12A1. Standardowo pancerz jest jednolity, ale niektóre wersje posiadały pancerz wielowarstwowy. Kadłub czołgu ma od dołu kształt litery V (dzięki temu zwiększono odporność na miny). Napęd pojazdu stanowi silnik wysokoprężnym Leyland 60 o mocy 750KM. Chieftain był bardzo dobrze uzbrojony i nieźle opancerzony, największa wada Chieftaina to niewielka ruchliwość.

uzbrojenie- działo 120mm oraz km
załoga- 4 osoby
masa- 55t
zasięg- 500KM
napęd- silnik diesla o mocy 750KM
prędkość maksymalna- 48 km/h

 

AMX-50 Leclerc



AMX-50 Leclerc to francuski czołg III generacji, pojazd wprowadzono do uzbrojenia w latach 90-tych. Uzbrojenie wozu stanowi gładkolufowa armata CN-120-26 kalibru 120mm, karabin maszynowy AAT NF1 zasilany nabojem 7,62x51mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB-CQB zasilany nabojem 12,7x99mm oraz wyrzutnie granatów dymnych. Jednostka ognia wynosi 40 naboi do armaty, 2000 naboi do karabinu maszynowego AAT NF1 oraz 800 naboi do karabinu maszynowego M2HB-CQB. Zastosowano automat do ładowania pocisków, czołg posiada trzyosobową załogę. Pancerz jest wielowarstwowy laminowany, napęd pojazdu stanowi silnik wysokoprężny UDV8X-1500 o mocy 1500 KM. AMX-50 Leclerc jest bardzo dobrze uzbrojonym, nieźle opancerzonym i bardzo szybkim czołgiem, który mimo swych zalet nie zdobył dużej popularności.

uzbrojenie- działo 120mm oraz 2km
załoga- 3 osoby
masa- 53t
zasięg- 550KM
napęd- silnik diesla o mocy 1500KM
prędkość maksymalna- 72 km/h

Podobne artykuły


11
komentarze: 1 | wyświetlenia: 22906
28
komentarze: 11 | wyświetlenia: 290524
13
komentarze: 8 | wyświetlenia: 122050
8
komentarze: 1 | wyświetlenia: 28947
18
komentarze: 19 | wyświetlenia: 110637
20
komentarze: 11 | wyświetlenia: 109112
21
komentarze: 28 | wyświetlenia: 75122
20
komentarze: 14 | wyświetlenia: 53227
15
komentarze: 2 | wyświetlenia: 80710
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 14229
15
komentarze: 4 | wyświetlenia: 111505
15
komentarze: 0 | wyświetlenia: 6968
15
komentarze: 3 | wyświetlenia: 45654
13
komentarze: 0 | wyświetlenia: 45352
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 74597
 
Autor
Artykuł



  Eart,  21/05/2008

Zaciekawił mnie czołg AMX-50 Leclerc trochę o nim słyszałem ale bardzo nietypowa konstrukcja... ciekawa :>

Z nietypowych konstrukcji to czytałem kiedyś w piśmie popularnonaukowym i widziałem zdjęcia chińskich czołgów atomowych . super niskie z dwoma sprzężonymi działami i paroma tysiącami kilometrów jazdy bez tankowania .... niestety chciałem tu wstawić link ale nie mogę znaleźć nic w necie jak znajdę dodam link obiecuje.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2014 grupa EIOBA. Wrocław, Polska