Login lub e-mail Hasło   

Dlaczego ludzie tak rzadko osiągają sukces?

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://rozwoj-osobisty.artykularnia.pl/o(...)54.html
Sukces w życiu osiągają najczęściej ludzie o szerokich horyzontach, silnej potrzebie działania, myślący kreatywnie, postępujący w sposób niestandardowy. Stale poszukują nowych możliwości i nowych rozwiązań.
Wyświetlenia: 12.799 Zamieszczono 04/07/2007

Sukces w życiu osiągają najczęściej ludzie o szerokich horyzontach, silnej potrzebie działania, myślący kreatywnie, postępujący w sposób niestandardowy. Stale poszukują nowych możliwości i nowych rozwiązań.



Tymczasem ogromna większość populacji działa w sposób standardowy. Powiela postępowanie swoich rodziców, znajomych, czy wzorców poznanych z mediów. Podstawową przyczyną tego jest wychowanie, szkoła i naturalny instynkt naśladowczy. Wydaje im się, że najłatwiej i najbezpieczniej powielać znane i sprawdzone metody.

 

Małe dziecko jest ciekawe świata. Pyta, docieka, próbuje różnych rozwiązań i poszukuje swojej drogi. Najczęściej jest strofowane, zbywane i sprowadzane do porządku.

W tym okresie, najczęściej pokazuje mu się również różne wzory do naśladowania typu:

Zobacz, jaki Jacuś jest grzeczny.

Poukładał zabawki, nie zadaje niepotrzebnie pytań, nie rozebrał zabawki na części, żeby zobaczyć, co w środku.

Itd.

Tłumi się w ten sposób naturalną ciekawość i kreatywność dziecka.

 

Jeszcze gorzej jest w szkole. Z racji bezmyślnie pojętej demokracji i równości, wszystkich niezależnie od zdolności i predyspozycji uczy się tego samego, równając poziom do najmniej zdolnych jednostek. Zwalczany przy tym jest każdy objaw indywidualnego myślenia. Wszyscy muszą myśleć i interpretować tak samo. Pełna standaryzacja.

 

Nacisk kładziony jest przede wszystkim na jednostronne przekazywanie konkretnego zasobu informacji od nauczyciela do ucznia. Taki sposób nauczania tworzy z ucznia bierną jednostkę z podstawowym zasobem wiadomości. Najważniejsze w takiej szkole to zaliczyć, zdać, nauczyć się na pamięć, zdobyć odpowiednią ilość punktów, a nie dogłębnie zrozumieć, żeby potrafić wykorzystać wiedzę do rozwiązywania najróżniejszych problemów, jakie przyniesie życie. Nagradzane stopniami jest wyłącznie przyswojenie, nawet bezmyślne, zadanej wiedzy i to w podanej postaci.

Nie uczy się aktywności umysłowej i kreatywności, ani podejmowania prób różnych metod rozwiązywania problemów. A przecież w życiu umiejętność skutecznego radzenia sobie w trudnych sytuacjach jest o wiele ważniejsza od wiedzy książkowej, którą zawsze można (i trzeba) uzupełniać. Nawet z myślących jednostek taka szkoła może wyprodukować ludzi, którzy potrafią tylko wykonywać polecenia, a nawet potrzebują rady jak zaplanować sobie życie.

Namacalnym dowodem tego jest niewielki odsetek osób, które podejmują samodzielne decyzje życiowe i pracują dla siebie, a nie na kogoś, kto za nich myśli i teoretycznie zabezpiecza byt. Takie szkoły nie tylko nie rozwijają kreatywności, ale niszczą ją, tak jak i próby niezależnego myślenia oraz wszelką indywidualność.

Nagrodą za punkty i stopnie jest dostawanie się do coraz wyższych szkółek, które stosują te same metody. Tylko specjalizacja jest coraz węższa.

 

Wyższe uczelnie zamiast wypuszczać absolwentów o szerokich horyzontach, kreatywnym myśleniu, zmotywowanych i przygotowanych do sprostania wszelkim wyzwaniom, kształcą zasobniki wąskiej wiedzy encyklopedyczno-historyczno-technicznej, które nijak się mają do potrzeb i wyzwań rynku. Tacy ludzie często nie potrafią poradzić sobie z najprostszym problemem, który wykracza poza ich wąską specjalizację i wymaga twórczego myślenia, działania i poszukiwania.

 

Nic dziwnego, że zamiast poszukiwać swojej drogi życia, pełnej problemów, wyzwań i sukcesów, próbują znaleźć etat w dowolnej firmie, gdzie ktoś inny będzie za nich myślał i decydował.

 

Pocieszeniem, wsparciem i wytłumaczeniem dla nich jest fakt, że wszyscy w otoczeniu bliższym i dalszym robią tak samo. Często nie przychodzi im nawet do głowy, że życie może wyglądać inaczej.

 

Wiedzy można się nauczyć z książki czy Internetu w dowolnej chwili, ale nic nie może zastąpić kreatywności i twórczego myślenia. Nic też nie zastąpi straconych szans rozwoju tych zdolności w najbardziej aktywnym okresie życia dziecka.

 

A przecież tak łatwo jest zorganizować dowolne zajęcia w formie połączenia zabawy, nauki i konkursów. Takie ćwiczenia zorganizowane jako twórcza burza mózgów i wykorzystujące wszelkie dostępne metody stymulacji myślenia twórczego, nawet tak proste jak sześć kapeluszy, rozwijają kreatywność, poszerzają horyzonty myślowe i pozwalają w przyszłości  „wziąć się za bary” z dowolną przeciwnością losu na zasadzie, że nie ma rzeczy niemożliwych, a tylko nieodpowiednie rozwiązania.

 

Takie zajęcia są przydatne w każdym wieku. Nawet w przypadku już ukształtowanych i sformatowanych standardowo jednostek, wyjałowionych przez system z kreatywności, pozwalają na szersze spojrzenie i zorientowanie się, jak wiele jest możliwości i rozwiązań. Może stać się to impulsem, który zmieni całe życie.

Piotr Waydel



----------

Piotr Waydel jest ekspertem od rozwiązywania niestandardowych problemów i inżynierii finansowej. Aktualnie zajmuje się projektem autonomicznego osiedla ekologicznych domów pasywnych i organizacją sieci firm międzynarodowych.
Założył międzynarodową alternatywną szkołę budowania.

----------

Ten artykuł pochodzi z serwisu Artykularnia.pl - źródła darmowych artykułów do przedruku!

Podobne artykuły


6
komentarze: 18 | wyświetlenia: 229
6
komentarze: 0 | wyświetlenia: 538
5
komentarze: 3 | wyświetlenia: 497
82
komentarze: 25 | wyświetlenia: 70238
50
komentarze: 40 | wyświetlenia: 646403
43
komentarze: 36 | wyświetlenia: 14366
32
komentarze: 29 | wyświetlenia: 20977
30
komentarze: 22 | wyświetlenia: 39867
28
komentarze: 15 | wyświetlenia: 21818
28
komentarze: 16 | wyświetlenia: 16841
28
komentarze: 15 | wyświetlenia: 52322
27
komentarze: 29 | wyświetlenia: 17498
25
komentarze: 34 | wyświetlenia: 22156
 
Autor
Dodał do zasobów: Artykularnia.pl
Artykuł



  Mirosław T  (www),  30/05/2008

Artykuł zajmuje się wyjaśnianiem powodów porażek nie tyle w "sukcesie", co w "karierze". Gdyby autor dał inny tytuł, to łatwiej by było zrozumieć o co mu chodzi.

Wg Wikipedii sukces to "działanie na najwyższym poziomie możliwości jednostki ,w kierunku spełnienia jej marzeń i pragnień przy jednoczesnym zachowaniu równowagi pomiędzy wszystkimi płaszczyznami życia."

Wg Czesława Niemen

...  wyświetl więcej

Long live the knowledge (but not the school type of it :) - Niech żyje wiedza (ale nie ta szkolna :)!
Maybe a bit too idealistic, but unfortunately very true - Może troche zbyt idealistyczny artykul, ale niestety bardzo prawdziwy

How many points can you give - ile punktow mozna dawac?

Autor napisał dobry artykuł i według własnej opinii odpowiedział na zadane przez siebie pytanie już w dwóch zdaniach tych wytłuszczonym drukiem .Jednak definicja sukcesu nie dla wszystkich jest jednakowa stąd też mój wniosek ,że sukces osiąga o wiele więcej osób niż wydaje się samemu autorowi tekstu.

http://x-profit.com/
http://capitalfx.pl/
Zapraszam do skorzystania z najelepszej oferty rabatow i prowizji forex na rynku,Dolacz do globalnej spolecznosci.Juz w Polsce
Account Manager
kontakt
MMichalski@ironfx.com

Właśnie doszłam do tego w wieku 28 lat, na pewno nie za późno, żeby zmienić coś w swoim życiu. Tak, szkoła wypuszcza ludzi znających teorię i nic poza tym, którzy to po jej zakończeniu często w przyszłej pracy ludzie czekają na polecenia kogoś innego. A więc pracują na etacie, robią w kółko to samo, są niezadowoleni, sfrustrowani a ich pocieszeniem jest fakt, że zdecydowana większość osób robi dok ...  wyświetl więcej

  Sujka,  24/04/2017

By osiągnąć szczyt najpierw trzeba wskazać górę



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska