JustPaste.it

Jak nauczyć się zaradności finansowej i inwestowania?

Czy edukacja finansowa w Polsce rozwija finansową inteligencję? Czy uczy planować finanse? - z dr A. Fesnakiem, wiceprezesem Polskiej Izby Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych, wykładowcą Europejskiej Akademii Planowania Finansowego i Akademii Ekonomicznej rozmawia J. Wiejak, CashFlow&You.



System edukacji finansowej w Polsce

Wywiad z dr Andrzejem Fesnakiem

 

Czy dzisiejsza edukacja w szkole i na uczelni nie wystarczy, aby w sposób właściwy planować swoje wydatki i inwestować oszczędności? O sposobie nauczania finansów w obecnym systemie edukacyjnym i perspektywach zaradności finansowej młodych Polaków po wejściu w dorosłe życie - z dr Andrzejem Fesnakiem, wiceprezesem zarządu PIPUiF (Polskiej Izby Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych), wykładowcą Europejskiej Akademii Planowania Finansowego i Akademii Ekonomicznej w Katowicach oraz Szkoły Głównej Handlowej rozmawia Joanna Wiejak Redaktor Naczelny CashFlow&You.

- Jaka jest przydatność współczesnego programu nauczania młodych ludzi w konfrontacji ze światem finansów?

 AF: Z pewnością nie jest wystarczająca. Szkoła przygotowuje do jednego tylko okienka z kwadrantu przepływu pieniędzy, o którym pisze Robert Kiyosaki.

Wszyscy kształcą nas jak być pracownikiem. Żeby być pracownikiem, to ktoś tę pracę musi najpierw stworzyć i zaproponować. Ale o czym się uczą dzieci na zajęciach o przedsiębiorczości? O przyczynach i skutkach bezrobocia oraz o tym jak napisać podanie o pracę. Po pierwsze nauczyciele, którzy uczą nigdy w życiu nie stworzyli żadnego biznesu, tylko pracowali etatowo. Po drugie twórcy programu byli profesorami uniwersyteckimi i też nigdy nie splamili się żadną sprzedażą ani biznesem. Nie ma tam miejsca na rozumienie finansów, ani procesów biznesowych. I to powinno się zmienić. Po trzecie za przedsiębiorczość zabrali się nauczyciele, którym się skończył język rosyjski. A czemu nie mogą prowadzić tych zajęć tylko takie osoby, które prowadzą działalność gospodarczą? Maturzysta po cyklu nauczania w szkole albo nie ma żadnej wiedzy o finansach, albo ma ją w zakresie zupełnie nie wystarczającym.

- Jakie wyobrażenie, sposób myślenia o finansach osobistych oferuje obecny system edukacji? 

AF: Pokazuje, że jest to trudne i ciężkie do zrozumienia. Uczy od samej niepraktycznej strony. Osoba po ekonomii wie, jak zarządzać majątkiem międzynarodowej korporacji, ale nie wie jak zrządzać własnymi finansami osobistymi. Ponadto finanse to wzory, wzory i jeszcze raz wzory. Najczęściej spotykana reakcja to słynny „WZZ” czyli wykuć-zdać-zapomnieć.

- Czy dzisiejsza edukacja w szkole i na uczelni nie wystarczy, aby w sposób właściwy planować swoje wydatki i inwestować oszczędności?

AF: Nie ma takiej edukacji, wiec nie może również wystarczyć. Kto i gdzie uczy planowania finansowego? Nieskromnie powiem, że te instytucje, z którymi współpracuję na różne sposoby. Ale to raczej nie jest powód do dumy, tylko żal, że tak mało osób to robi. Moi studenci z akademii ekonomicznej chodzili przecież do szkół w kraju. Wiedzą co to są pieniądze korporacyjne i finanse publiczne, bo to mają w programie studiów. Kiedy rozmawiamy o finansach osobistych i planowaniu – ich wiedza jest zerowa.

- Jakie są więc perspektywy samodzielności i zaradności finansowej młodych ludzi w Polsce po wejściu w dorosłe życie i zetknięciu z twardymi zasadami rynku finansowego?

AF: Tak naprawdę, to są zdani na samych siebie i swoje otoczenie. Nie wiem jakie wzory zachowań wyniosłaś Ty z domu, ale mnie nikt finansów nie uczył. I myślę, że tak jest do tej pory w 95%. Dlatego stworzyliśmy w ramach Narodowego Programu Edukacji Finansowej produkt o nazwie Matura Finansowa. Uczy on młodych ludzi jak funkcjonować w świecie finansów osobistych. Główny cel matury to pokazanie młodym ludziom jak w ciągu następnych 15- 20 lat mają zostać milionerami.

 

- Dziękuję za rozmowę. Wszystkich zachęcam do zapoznania się również z treścią wywiadu, w którym dr Andrzej Fesnak prezentuje koncepcję Narodowego Programu Edukacji Finansowej (http://newsletter.cashflowandyou.pl//content/view/71/80/). Program, który uczy jak w zaplanowany sposób zostać człowiekiem zamożnym, to dla każdego szansa na lepsze życie i myślę, że warto poświęcić chwilę czasu, aby przyjrzeć się z bliska jego założeniom.

 

Wywiad przeprowadziła:Joanna Wiejak, Redaktor Naczelny CashFlow&You



----------

Joanna Wiejak jest doradcą biznesowym, konsultantem informatycznym, audytorem systemów jakości. Specjalizuje się we wdrażaniu rozwiązań zwiększających jakość i efektywność organizacji. Pomaga zarządzać wiedzą, informacją, opracowywać strategie e-biznesu, zarządzać przez cele. Jest Redaktorem Naczelnym pisma CashFlow&You http://www.cashflowandyou.pl , http://www.newsletter.cashflowandyou.pl - publikującego porady ekspertów z zakresu: BIZNES * FINANSE * INWESTOWANIE * NIERUCHOMOŚCI.

----------

Ten artykuł pochodzi z serwisu Artykularnia.pl - źródła darmowych artykułów do przedruku!

 

Źródło: Joanna Wiejak