Login lub e-mail Hasło   

Konsumencie, czy znasz swoje prawa?

Zakupy robimy niemal każdego dnia. Tylko 20% z nas za każdym razem dokładnie planuje co kupić. Wciąż ponad połowa zakupów dokonywana jest pod wpływem impulsu, działania r...
Wyświetlenia: 2.493 Zamieszczono 09/10/2007
Zakupy robimy niemal każdego dnia. Tylko 20% z nas za każdym razem dokładnie planuje co kupić. Wciąż ponad połowa zakupów dokonywana jest pod wpływem impulsu, działania reklamy lub promocji.

Pełnowartościowe produkty kupione lekkomyślnie niekoniecznie mogą być zwrócone, o czym jednak jest przekonanych blisko 65% konsumentów. Tak naprawdę przyjęcie zwrotu zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy.

Oczywiście są wyjątki. Towar zgodny z umową możemy zwrócić:
- gdy został kupiony poza lokalem przedsiębiorstwa (do 10 dni)
- gdy został kupiony na odległość np. poprzez Internet (do 10 dni)

W przypadku powyższych sytuacji przysługuje nam prawo rezygnacji z towaru bez podania przyczyn. W takim przypadku należy złożyć oświadczenie na piśmie. Sprzedawca ma wówczas obowiązek zwrócić całą kwotę wraz z ustawowymi odsetkami w terminie do 14 dni.

W przypadku towaru wadliwego prawo do reklamacji przysługę nam przez dwa lata, w przypadku przedmiotów używanych czas ten może zostać skrócony, jednak nie więcej niz o rok. W razie wymiany towaru, czas biegnie od nowa. Istotne jest jednak, że wadę towaru można zgłosić najpóźniej do dwóch miesięcy po jej wykryciu.

Towar przeceniony także może podlegać reklamacji, chyba że sprzedawca poinformował o wadzie, z powodu której towar został przeceniony.

Problemy z ceną

Jeśli przy kasie w supermarkecie okaże się, że mamy zapłacić więcej niż się spodziewaliśmy, nasze prawa również są chronione. Na każdym towarze powinna znajdować się czytelne nalepka z ceną. Może jej nie być tylko wtedy, kiedy na półce jest etykieta z ceną lub w sklepie zostały zainstalowane czytniki kodów kreskowych (powinien być jeden na 400 metrów kwadratowych). Jeżeli weźmiemy towar z półki, który "się przesunął" i jest opatrzony etykietą z niższą ceną, sprzedawca ma obowiązek sprzedać go właśnie po tej cenie.
 
Pokrewny ciekawnik: Nie dajmy się oszukać robiąc zakupy.
 

Opracowanie własne na podstawie: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów 

Magdalena Prus
ciekawnik.pl - warto wiedzieć!
[ciekawnik.pl to platforma, której celem jest budowanie natchnionego i bardziej świadomego społeczeństwa wiedzy] 

Podobne artykuły


6
komentarze: 1 | wyświetlenia: 543
20
komentarze: 8 | wyświetlenia: 5352
78
komentarze: 36 | wyświetlenia: 32296
66
komentarze: 158 | wyświetlenia: 417467
36
komentarze: 10 | wyświetlenia: 92831
35
komentarze: 12 | wyświetlenia: 59730
33
komentarze: 12 | wyświetlenia: 26537
26
komentarze: 15 | wyświetlenia: 21011
25
komentarze: 6 | wyświetlenia: 59580
21
komentarze: 4 | wyświetlenia: 12895
20
komentarze: 6 | wyświetlenia: 25721
19
komentarze: 21 | wyświetlenia: 7473
22
komentarze: 10 | wyświetlenia: 49351
18
komentarze: 29 | wyświetlenia: 3266
17
komentarze: 7 | wyświetlenia: 10101
 
Autor
Dodał do zasobów: Łukasz Żyrański
Artykuł

Powiązane tematy





Ciekawe z tymi cenami!

  jacenty,  16/10/2007

OstatniO w „Obi” REKLAMOWAŁEM kabel, który w środku miał przerwę, przez co nie przewodził prądu. Problem był jeszcze większy, ponieważ został założony pod płytę gipsową, przez co trzeba było ją rozbierać. Poinformowano mnie, że elektryk powinien sprawdzić czy kabel nie ma ukrytych wad a co gorsza na samy początku sugerowano, że to ja mogłem go uszkodzić. Kazano zwrócić się do firmy, która produkuj ...  wyświetl więcej

  Mirosław T  (www),  02/06/2008

Prawa konsumentów są ogromne, a artykuł o tym temacie powinien zawierać wiele, wiele zdań oraz opisywać wiele, wiele zagadnień prawnych. Z zainteresowaniem kliknąłem w link i... znowu to samo. Na Eioba to jest już chyba taka moda: pisać krótko, podpisać się wyraźnie oraz z namaszczeniem, zaliczyć to, że "napisało się" artykuł o tym lub o tamtym. Acha... no i załączyć linka do swojej lub zaprzyjaźn ...  wyświetl więcej

"- gdy został kupiony na odległość np. poprzez Internet (do 10 dni)" ta informacja moze wprowadzic w błąd, bo np. towarów kupionych na aukcji internetowej nie mozemy zwrócić. Słaby artykuł



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska