Login lub e-mail Hasło   

Nie dajmy się oszukać robiąc zakupy

Co trzeci produkt objęty promocją budzi zastrzeżenia. Ponadto wszystkie 112 placówek skontrolowane przez Inspekcję Handlową markety zostały oskarżone o nieuczciwe praktyki.
Wyświetlenia: 1.885 Zamieszczono 09/10/2007
Z przeprowadzonych przez inspekcję handlową badań wynika, że co trzeci produkt objęty promocją budzi zastrzeżenia. Ponadto wszystkie (112 placówek) skontrolowane przez Inspekcję Handlową super- i hipermarkety zostały oskarżone o nieuczciwe praktyki. 100 placówek należało do dużych sieci handlowych. Uchybienia stwierdzono w 40% artykułów żywnościowych, natomiast w przypadku innych produktów zastrzeżenia kontrolerów wzbudziło 32% badanych partii.

Najczęściej sklepy wprowadzały w błąd klientów podając zawyżone ceny sprzed promocji. Przykładem może być pozornie korzystna oferta kupna telewizora LCD za 6849 zł. Przed wyprzedażą telewizor kosztował 6999 zł, tymczasem sprzedawca jako cenę obowiązującą przed obniżką podał 10999 zł.

Często też, zdarza się, że cena na półce jest inna niż cena produktu przy kasie. Zazwyczaj jest to niezauważane przez konsumentów, ewentualnie towar jest zwracany przy kasie. Niestety, inna cena, jest często celowym zabiegiem i dopóki nie zainteresuje się tym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK), proceder ten kwitnie w najlepsze.

Ponadto z kontroli wynika, że 32% towaru objętego promocją ma sztucznie obniżone ceny. Sklepy najczęściej oszukują przy promocjach artykułów żywnościowych. Prawie 40% takich promocji to oszustwo. Ceny towarów promocyjnych są źle wyliczane i często okazuje się, że za prezent trzeba nie mało zapłacić. Przykład jaki został podany przez UOKiK supermarket Piotr i Paweł w Głogowie, który do żelu do prania Persil Power dodawał półlitrowe butelki zmiękczacza do prania Silan. Zestaw promocyjny kosztował 24,99 zł. Sam żel zaś 15,99 zł. Oznacza to, że "gratis" kosztował faktycznie 9,- zł.

Konsumenci byli również wprowadzani w błąd informacją na opakowaniu, że masa lub pojemność produktu w ramach promocji zostały zwiększone przy utrzymaniu dotychczasowej ceny.
Przykładem może być reklama na opakowaniu płynu do mycia szyb sugerująca, że 250 ml konsument dostaje w prezencie, a płaci jedynie za 750 ml. Badania w laboratorium wykazały, że w promocji dostępne były wyłącznie produkty o pojemności 750 ml.

Ustalenia kontroli dały podstawę do nałożenie 67 mandatów karnych oraz skierowania trzech wniosków do sądów.

Badania Inspekcji Handlowej powinny nas, konsumentów, uwrażliwić na nieuczciwe praktyki stosowane przez sieci handlowe. Promocja w formie obniżki ceny czy upominku dołączanego do zakupionego produktu nie zawsze jest atrakcyjna. Nie należy im ulegać. Jak? Poniżej zalecenia UOKiK dla konsumentów:

  • porównuj informacje zawarte w gazetkach reklamowych z tymi, które umieszczane są przy produktach w sklepie;
  • ufaj rozsądkowi, nie emocjom. Zdarza się, że cena towarów oferowanych w trakcie promocji bądź wyprzedaży ma taka samą wartość, jak przed rozpoczęciem akcji, ale bywa, że i wyższą;
  • przeliczaj wartość towarów z gratisami. Zwracaj uwagę, czy zestaw produktów z podarunkiem to faktycznie okazja. Porównaj, czy zakup tych samych artykułów osobno nie będzie kosztować cię mniej niż - okazyjny komplet;
  • sprawdzaj cenę, którą ostatecznie musisz zapłacić. Przedsiębiorcy mają obowiązek poinformować cię o pełnej cenie danego towaru;
  • warto być czujnym, gdy oferta dotyczy produktów spożywczych. Sklepy organizują promocje często wtedy, gdy zależy im na pozbyciu się towarów z uwagi na krótki bądź upływający termin przydatności. Oprócz smaku degustowanego produktu, sprawdź datę ważności.

Jeżeli masz jakieś problemy robiąc zakupy lub dane się nie zgadzają, warto zwrócić się z problemem do rzecznika konsumentów lub Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady uzyskać można pod infolinią konsumencką czynną od 9:00 do 17:00 w dni powszednie: 0 800 800 008.
 
 
Martyna Gozdoń
ciekawnik.pl - warto wiedzieć!
[ciekawnik.pl to platforma, której celem jest budowanie natchnionego i bardziej świadomego społeczeństwa wiedzy]

Podobne artykuły


79
komentarze: 36 | wyświetlenia: 33002
72
komentarze: 36 | wyświetlenia: 145483
36
komentarze: 10 | wyświetlenia: 93507
35
komentarze: 12 | wyświetlenia: 60279
33
komentarze: 12 | wyświetlenia: 26968
31
komentarze: 21 | wyświetlenia: 42017
30
komentarze: 14 | wyświetlenia: 5694
26
komentarze: 15 | wyświetlenia: 21355
25
komentarze: 6 | wyświetlenia: 59939
23
komentarze: 3 | wyświetlenia: 14467
21
komentarze: 4 | wyświetlenia: 13212
20
komentarze: 21 | wyświetlenia: 7771
20
komentarze: 6 | wyświetlenia: 25958
22
komentarze: 10 | wyświetlenia: 49761
17
komentarze: 7 | wyświetlenia: 16863
 
Autor
Dodał do zasobów: Łukasz Żyrański
Artykuł

Powiązane tematy





  oldml,  15/03/2008

Warto przeczytać, co prawda trochę już nieaktualne. Teksty typu "gratis" i "darmowe rozmowy" znikają :)



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska