Każde przedsięwzięcie, które postanowiłeś wdrożyć w życie powinno mieć sporządzony Plan. W trakcie procesów tworzenia różnorodnych projektów napotykamy na problemy, których niestety przed przystąpieniem do działania nie przewidzieliśmy. Są to niespodziewane wydatki, brak znajomości rynku lub technik marketingu. Wyobraź sobie ile czasu i co za tym idzie pieniędzy jesteś w stanie zaoszczędzić.
Plan - Misja i cele
Musisz wiedzieć, dokąd zmierzasz. Musisz jasno sprecyzować misję i cele powstania strony WWW. Sporządzenie własnego Planu w dużym stopniu zabezpieczy Cię przed wieloma frustrującymi chwilami, jakie napotykają osoby, które tą ważna część tworzenia pomijają! Nie będziesz się za przeproszeniem stukał w głowę i mówił, „ach, że ja o tym nie pomyślałem”. Najistotniejszym jest też to, czego się uczysz, opracowując poszczególne elementy, które przygotowują cię do podejmowania decyzji w zmiennych okolicznościach. Czy dostrzegasz już znaczenie sporządzenia Planu?. Zobacz: Wyznacz cele przed zaprojektowaniem witryny.
Grupa docelowa
Należy pamiętać o sprecyzowaniu docelowej grupy odbiorców naszej witryny. Bardzo ważne jest to dla kogo i w jakim celu serwis ma powstać. Czy dla użytkowników zaawansowanych, początkujących, a może strona skierowana będzie do użytkowników o ściśle określonej specjalizacji...
Jak chcesz zarabiać?
Jedno z podstawowych pytań jakie należy sobie zadać to - „W jaki sposób chcę zarabiać na swojej stronie WWW?„
- Sprzedając produkty?
- Dostęp do treści?
- Usługi?
- Po prostu werbować klientów?
- Programy Partnerskie?
- Sprzedając powierzchnię reklamową?
Oczekiwania nie muszą mieć bezpośredniego wymiaru finansowego, dlatego sprecyzuj jakich konkretnych korzyści oczekujesz od własnej strony WWW.
Zwróć uwagę na konstrukcję i możliwości przyszłej rozbudowy...
Zwróć uwagę na konstrukcję i możliwości przyszłej rozbudowy swoich stron. Do tej pory zdarza mi się, wyjść niejako poza plan. Szczegóły się zmieniają, dużo kwestii wychodzi w praktyce. Zdarza się, że dodaję kolejny dział tematyczny, rozbudowuję menu. Zmieniam tła tabel, kolory czcionek itp.
Gdy zaczynałem budować swoje pierwsze strony, zbierałem materiały i zaczynałem konstruować stronę, ale tylko na potrzeby tych materiałów, które zebrałem na starcie. Łatwo przewidzieć, że wtedy kiedy zaistniała nagła potrzeba dodania, chociażby nowego odnośnika w menu - musiałem go zmieniać na każdej stronie i podstronie. Na szczęście to było dawno.
Dlatego na początku określ:
- Kto będzie głównym projektantem?
- Kto będzie należał do zespołu odpowiedzialnego za stronę WWW.
- Wyznacz cele witryny i powody jej powstania.
- Określ konkurencję.
- Określ odbiorców docelowych.
- Przeprowadź wstępne prognozy odwiedzalności, ale i przewidywanych korzyści.
- Zaplanuj marketing i promocję.
- Oszacuj wstępne koszty.
Niby to proste...
Wszystko wydaje się proste i oczywiste. Jeśli stronę zaprojektuje się samemu to nie ma problemu w odszukaniu konkretnych plików w celu ich dalszej modyfikacji. Jednak w momencie gdy odpowiadają za nią także inne osoby, aktualizacja z ich strony będzie zajęciem trudnym i czasochłonnym.
Obecnie masz do dyspozycji dużo systemów zarządzania treścią (Zobacz: Systemy CMS). Są one bardzo wygodne i niezastąpione w przypadku dużych serwisów WWW z równie duża liczbą ludzi uczestniczących w projekcie. Edycja staje się prosta i bardzo szybka.
Jako projektant pamiętaj:
- zgodność strony ze standardami W3C, funkcjonalność i dostępność.
Zobacz: Projektowanie - Standardy WWW
Zobacz: Projektowanie stron - Web Accessibility
- definiuj arkusze stylów.
W arkuszu znajdą się kolory i rozmiary czcionek, style odnośników, tabele, warstwy, style formularzy, style nagłówków itp.
- nawigacja
Zobacz: Projektowanie nawigacji
- stopki redakcyjne
Zobacz: Projektowanie stopek redakcyjnych
Szczegóły konstrukcji stron WWW znajdziesz w dalszych artykułach.
Autor: Łukasz Sebestyański, Exploder.pl
Projektowanie usability stron