Login lub e-mail Hasło   

Magnez - dlaczego jest tak ważny dla naszego organizmu?

Magnez jest równie ważny jak wapń, ponieważ współpracuje z nim w przewodzeniu impulsów nerwowo-mięśniowych oraz ma zasadniczy wpływ na gęstość kości.
Wyświetlenia: 143.537 Zamieszczono 08/02/2008

Magnez (Magnesium, Mg) 

 

Magnez jest równie ważny jak wapń, ponieważ współpracuje z nim w przewodzeniu impulsów nerwowo-mięśniowych oraz  ma zasadniczy wpływ na gęstość kości. Aktywizuje ponad 300 enzymów współpracując z witaminami B1 i B6, co jest istotne w procesie pozyskiwania energii. Bierze udział w syntezie białek. Uczestniczy nie tylko w budowie kości, ale i ścięgien. Magnez kontroluje więc praktycznie wszystkie procesy zachodzące w organizmie wpływając w soposób szczególny na nasze zdrowie.

Obrazek "http://www.eioba.pl/files/user3109/najlepsza1.jpg" nie może zostać wyświetlony, ponieważ zawiera błędy.        Alternatywa?     Obrazek "http://www.eioba.pl/files/user3109/magnezon1.jpg" nie może zostać wyświetlony, ponieważ zawiera błędy. 

Skutecznie wpływa na  obniżanie napięcia przedmiesiączkowego. Reguluje ciepłotę ciała (wpływa na termoregulację).

Zmniejsza skurcze mięśniowe (sprzyja rozluźnieniu mięśni).Brak magnezu redukuje przemianę materii prowadzącą do napięć mięsni. Co piąta kobieta w Polsce uskarża się na skurcze mięśni w nocy. Niektóre zawały serca są spowodowane nie przez miażdżycę, ale przez skurcze mięśniówki naczyń wieńcowych, co prowadzi do pozbawienia mięśnia sercowego tlenu.

Zwiększa wydzielanie żólci, co zapobiega powstawaniu kamieni żółciowych oraz stymuluje perystaltykę jelit.

 W sytuacjach stresowych powoduje wydzielanie adrenaliny, hormonu, który w sytuacjach krytycznych uaktywnia przemianę materii i poprawia tym samym zdolność reakcji i wydolność organizmu.

Chroni przed zatruciami (w tym zmniejsza toksyczność ołowiu i ułatwia jego wydalanie z organizmu), alergiami, stanami zapalnymi. 

Magnez jest niezbędny do prawidłowej pracy układu immunologicznego, a w zasadzie jego „sztabu” – grasicy, centralnego elementu układu odpornościowego.

 

http://www.eioba.pl/files/user3109/Thymus_spleen.jpg

 

Jest również czynnikiem ochronnym dla układu krążenia działając przeciwmiażdżycowo. Wg danych opublikowanych w „British Medical Journal” („Nexus” Nr 2/2006, „Chroniczny szkorbut a choroba serca”, dr Owen R. Fonorow) wstrzyknięcie magnezu natychmiast po ataku serca ocałiło 55% tych, którzy bez tego zastrzyku umarliby.

Magnez przeciwdziała powiększaniu gruczołu krokowego u mężczyzn (prostata). Może odegrać dużą rolę (o ile zrozumiemy potrzebę jego stosowania) w profilaktyce antynowotworowej dotyczącej zwłaszcza raków skóry, ust, sutka, gardła, śluzówek oraz raków tytoniozależnych.

 

Ten szczególny pierwiastek, którego znaczenia nie da się przecenić, działa tonizująco i uspokajająco na cały układ nerwowy. Trzeba tu jednak pewną sprawę wyjaśnić. Otóż jakość impulsów nerwowych jest uwarunkowana od prawidłowości przemieszczania się jonów wapnia i magnezu. Jeśli w organizmie występują braki magnezu, to proces ten ulega zakłóceniom i pojawia się pobudliwość nerwowa.

 

Ważna jest również proporcja wapnia i magnezu.  Aby procesy nerwowe przebiegały bez zakłóceń, stosunek wapnia do magnezu powinien wynosić jak 2:1. I tu pojawiają się problemy. Pierwszy problem – to przyjmowanie pojedynczych preparatów tylko magnezowych lub tylko wapniowych. Daje to mierne rezultaty, ponieważ w organizmie nie zostanie zachowana prawidłowa proporcja między oboma pierwiastkami.

Poszukując odpowiedniego suplementu zwracaj więc uwagę na to, aby preparat był: 1) wapniowo-magnezowy, 2) o odpowiedniej proporcji składników (przypomnijmy  wapń:magnez – jak 2:1), 3) składniki były pozyskiwane ze źródeł naturalnych w postaci organicznej.

 

Drugi problem – to nadmierne spożycie nabiału – mleka, serów, twarogów, jogurtów. Ogromna większość lekarzy poleca właśnie te produkty ze względu na to, że zawierają dużo wapnia, a więc mają przeciwdziałać osteoporozie.

 Paradoksem jest, że mimo kampanii reklamowych promujących przetwory mleczne i wysokiego ich spożycia, mamy coraz więcej zachorowań na osteoporozę. A może właśnie dlatego tak jest, że tak dużo spożywamy przetworów mlecznych silnie zakwaszających organizm?

W każdym bądź razie  wapń w postaci  nieorganicznej  obecny w nadmiarze w tych przetworach blokuje przyswajanie magnezu, a brak z kolei tego pierwiastka zmniejsza przyswajalność wapnia i kółko się zamyka. Inną sprawą jest również postać wapnia – organiczna czy - wspomniana już - nieorganiczna, co również wpływa na stopień jego przyswajalności.

 

Niski poziom magnezu skutkuje powstawaniem niedoborów witaminy D niezbędnej do prawidłowej budowy kości. Dodać należy również, że pierwiastek ten w połączeniu z kobaltem i selenem nie dopuszcza do uszkodzeń genetycznych DNA.

 

Magnez zapewnia utrzymanie wysokiego poziomu sprawności oraz wytrzymałości podczas wykonywania pracy fizycznej i uprawiania sportu. Picie kawy skutecznie wypłukuje magnez - ten wspaniały antystresor - z organizmu. Dziwisz się później, że łatwo poddajesz się sytuacjom stresowym, bywasz rozdrażniony z byle powodu?

Charakterystyczne objawy niedoborów magnezu:

 

      •  wysokie ciśnieniem  krwi,
    •  
      •  trudności z zasypianiem, bezsenność, koszmary nocne,
      •  nerwowość, depresja,
      •  odkładanie się wapnia w tkankach miękkich (zwapnienia) - kamica nerkowa, kamienie woreczka żółciowego,
      •  drżenie lub skurcze  mięśni (tiki nerwowe), brak czucia w palcach (drętwienie),
      •  nieregularna praca serca, kołatanie, często kłujący ból w sercu,
      •  zaparcia,
      •  drgawki,
      •  brak apetytu,
      •  uczucie oszołomienia, bóle i zawroty głowy,
      • trudności w koncentrowaniu się, niepokój wewnętrznym i stany lękowe,
      • wypadanie włosów, łamliwość paznokci,
      • silniejsze działanie próchnicy atakującej zęby,
      • brak siły (osłabienie),
      • nadmierne pocenie się,
      • zaburzenia wzroku,
      • wrażliwość na zmiany pogody.

Wielu lekarzy twierdzi, że kobiety z niedoborem magnezu rodzą znacznie dłużej, a porody bywają boleśniejsze, niż u pań z równowagą tego pierwiastka.

Już nieżyjący prof. Julian Aleksandrowicz  prowadził długą  walkę (uwieńczoną w końcu powodzeniem) o uzupełnianie dolomitem niedoborów magnezu w organizmie.

Czynniki redukujące magnez w organizmie to: białka, tłuszcze, szczawiany (rabarbar, szpinak), duże ilości wapnia w produktach mlecznych (była już o tym mowa) -  zwłaszcza w produktach homogenizowanych, fityniany (otręby pszenne, chleb).Wrogiem magnezu jest zwłaszcza cukier, który nie pozwala przyswajać tego pierwiastka.

Doskonale magnez wchłania się do organizmu w postaci  cytrynianu  (czy askorbinianu) w połączeniu w odpowiedniej proporcji z węglanem wapnia.


 

Artykuły autora są fragmentami jego książek z cyklu „BARWY TWOJEGO ZDROWIA”:

  1. „Biomagnetyzm: cudowna moc w życiu” Cz.1. i Cz.2. (wydane)
  2. „Sekrety wody” (wydana)
  3. „Tajemnice suplementacji odżywiania” (w przygotowaniu do wydania).

Więcej na temat książek – na stronie autora.

Chcesz pokazać jakiś tekst znajomym? Po prostu wklej go
i przekaż im otrzymany link.
justpaste.it

Podobne artykuły


25
komentarze: 13 | wyświetlenia: 30153
29
komentarze: 8 | wyświetlenia: 71574
25
komentarze: 17 | wyświetlenia: 23132
37
komentarze: 9 | wyświetlenia: 26313
23
komentarze: 6 | wyświetlenia: 9987
38
komentarze: 8 | wyświetlenia: 41851
106
komentarze: 48 | wyświetlenia: 145959
35
komentarze: 28 | wyświetlenia: 53988
37
komentarze: 11 | wyświetlenia: 16879
35
komentarze: 19 | wyświetlenia: 218824
17
komentarze: 6 | wyświetlenia: 80465
40
komentarze: 30 | wyświetlenia: 44705
40
komentarze: 48 | wyświetlenia: 117552
 
Autor
Artykuł



  wirna,  08/03/2008

Pij mleko...będziesz miał osteoporozę na starość. To nie dowcip,ale przykra prawda.
Dr. Aleksandrowicz ,przy pomocy p. Gumowskiej, długo zabiegał aby udowodnić potrzebę magnezu w organizmie i w glebie(zniszczonej przez sztuczne nawożenie).
Oby ich starania nie poszły na marne.

Ja bym chciał trochę oddemonizować mleko. Jest zasadnicza różnica między mlekiem a "mlekiem". Proces pasteryzacji,z innych badań (jak znajdę linka i nie zapomnę to podam) niszczy jakość mleka. Wszystko to co dobre w nim jest w mleku świeżym. Dobrym rozwiązaniem jest za to mleko mikro-filtrowane. Po pierwsze, wapń może się wchłaniać, po drugie, białko jest lepszej jakości (odnośnie liczenia ilości spożytego białka przez sportowców).

Magnez bardzo ważny w żywieniu człowieka jest! Zgadzam się z tym w zupełności i polecam wszystkie artykuły i książkę Pana Dąbrowskiego! Taka książka powinna być w każdej domowej bibliotece!

Dzięki, Andromedo! A w tej całej dyskusji o inkwizycji pokazałaś tygrysi pazur :)).

  kamakszi,  31/08/2008

Super artykuł! Z przyjemnością przeczytałam!

  prawda,  16/02/2009

Komentarz będzie krótki: napisanie, że cytrynian jest TYM SAMYM co askorbinian (CYT. "w postaci cytrynianu (askorbinianu)") jest taką herezją i oznaką kompletnej nieznajomości tematu, że komentarz w tym momencie się kończy, a komentujący idzie poturlać się ze śmiechu. Precz z naukową ignorancją!

Autor dodał magiczne "i", jednak odsyłam do znalezienie przez Google starej wersji artu... Zdrówka...

Tym z moich P.T. Czytelników, którzy mogą być zainteresowani sprawą, należy się ode mnie pewne wyjaśnienie. Bo czas stanąć w prawdzie. Rzecz dotyczy artykułu "Magnez - dlaczego jest tak ważny dla naszego organizmu?" Wyjaśnienie identycznej treści znajdzie się również pod artykułem "Kuchenki mikrofalowe - przecz z naszych kuchni!", ponieważ i tam odprysk dyskusji dotyczącej magnezu znalazł miejsce. ...  wyświetl więcej

  moniks,  04/03/2009

Jak zwykle wspaniała lekcja biologii w wydaniu Pana Janusza!

Osobiście często dostrzegam u siebie niedobór magnezu, ale nie kojarzyłam tego nigdy z nadmiarem pokarmów mlecznych. Najwyraźniej muszę je ograniczyć. Ale z jednej kawy dziennie chyba jednak nie zrezygnuję. :-)
Pozdrawiam serdecznie!

Do: Melisa.
Ponownie bardzo dziękuję :). Takie komentarze dużo mówią o ich P.T. Autorze (-ce) a mnie dają dodatkowy "pałer". Najlepszego życzę!

Gratulacje !
Panie Januszu - jak zwykle profesjonalizm i prostota w jednym.

Ale teraz trochę o sobie.
Od ponad roku stosuję suplement, który ma stosunek magnezu do wapnia, 2:1 ( czyli dokładnie odwrotnie jak Pan pisze, myślę , że z racji trybu życia ta proporcja dla wielu współczesnych ludzi jest odpowiedniejsza ).
Piję dużo kawy ( nawet 1 litr dziennie + ok. 2l dzienn

...  wyświetl więcej

Do: Mariusz Watoła.
Znów serdeczne dzięki :). I właśnie o to chodzi, aby jakieś tam czyjeś grymasy były dla nas "a-mi-to-lotto" :)). CYT.: "A po nocy przychodzi dzień, a po burzy spokój..." ("Budka Suflera). A więc spokój, opanowanie, refleksja.

Stara, dobra zasada: "NIE JEST WAŻNE, CO PRZEŻYWASZ, ALE JAK PRZEŻYWASZ". Niełatwo było mi tego się nauczyć, oj, niełatwo...

Zdrowia, humoru, radości życzę!

Dodałbym jeszcze, że Magnez jest jednym z głównych budulców testosteronu.

  prawda,  06/03/2009

Co masz na myśli? Bo w cząsteczce testosteronu nie ma ani jednego atomu magnezu. Ewentualnie magnez może być kofaktorem enzymów przekształcających cholesterol do testosteronu - czynnikiem bez którego enzym nie będzie działał. Jakby nie patrzeć nie możesz nazywać magnezu głównym budulcem tego hormonu :)

  Frant  (www),  28/03/2009

Długi artykuł (46 stron PDF) o magnezie:
http://www.aptekabatorego.pl/magnez.pdf
"MAGNEZ, WŁAŚCIWOŚCI, DZIAŁANIE, ZASTOSOWANIE W LECZNICTWIE"
- mgr farm. Barbara Napiórkowska.

Do: Frant.
DZIĘKUJĘ!

Co do wypowiedzi o "właściwościach" mleka odsyłam pana do artykułu "Jeszcze o mleku" na eiobie - wypowiada się dla "Życia Kalisza" fachowiec prof. Stefan Ziajka.

Do: qazqaz.
Przeczytałem uważnie wskazany artykuł i zawarłem pod nim moje uwagi. Dzięki! :)



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2014 grupa EIOBA. Wrocław, Polska