Login lub e-mail Hasło   

Kiełki i ich wartość dietetyczna

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.rawfoods.com
Kiełki są jedne z najbardziej kompletnych oraz odżywczych artykułów ze wszystkich badanych rodzajów pokarmów. W rzeczywistości można nazwać je "żywymi witaminami, minerałami, białkami, oraz enzymami".
Wyświetlenia: 17.283 Zamieszczono 27/03/2008

Kiełki To witaminy przez okrągły rok

Kiełki są jedne z najbardziej kompletnych oraz odżywczych artykułów ze wszystkich badanych rodzajów pokarmów. W rzeczywistości można nazwać je "żywymi witaminami, minerałami, białkami, oraz enzymami". Wartości odżywcze kiełków zostały odkryte tysiące lat temu w Chinach. Obecnie, także w USA poprzez liczne badania naukowe, które sugerują wartość kiełków dla zdrowej diety.

Dla przykładu podkiełkowana fasola mung posiada zawartość węglowodanów zbliżoną do melona, zawartość witaminy A zbliżona do cytryny, tiaminy (B1) tyle co awokado, ryboflawiny (B2) tyle ile w suszonym jabłku, niaciny (B3) tyle ile w bananie a witaminy C tyle ile w loganberry (Rubus loganobaccus) owoc przypominający malinę.

Ponieważ kiełki są ożywione, z tego powodu posiadają biologicznie wyższą aktywność niż zwykłe nasiona zarówno surowe jak i termicznie obrobione. Wymagane jest mniej pokarmu, aby więcej substacncji odżywczych dochodziło do krwi oraz komórek naszego organizmu. Kiełkowanie nasion na świetle powoduje powstawanie chlorofilu. Stwierdzono że chlorofil jest efektywnym środkiem na leczenie niedoborów białkowych we wszelkiego rodzajach  anemiach krwi.

Kiełki działają regenerująco na cały ustrój ludzki a to z powodu dużej ilości RNA, DNA, białek oraz innych niezbędnych pożywek, które można jedynie znakeźć w żywych komórkach (suplementy syntetyczne to nie jest pokarm ożywiony).

Zmiany chemiczne zachodzące w nasionach podczas kiełkowania zapoczątkowywują "wytwórnię"  bardzo aktywnych enzymów, co nigdy nie dorównuje ww. zawartości w późniejszych stadiach wzrostu i rozwoju roślin (zobacz artykuł Dr. Peavy). Tak duża koncentracja enzymów może prowadzić do podniesienia aktywności enzymowej naszego metabolizmu, do szybszej regeneracji np. układu krążenia. Kiełki nasion zbóż i innych roślin zapobiegają przedwczesnemu starzeniu się, główny powód to zbyt wczesne życie seksualne (chodzi o witaminę E). Ilość niektórych witamin wzrasta 5-krotnie! W kiełkach pszenicy zawartość witamin z grupy B wzrasta od 3 do 12 razy, witamina E 3-krotny wzrost. Zawartość włókna wzrasta 3-4 razy w porównaniu do pszennego chleba razowego.

Na początek, kiełki są najsolidniejszym źródłem witamin: C, A, wielu witamin z grupy B niezależnie od pory roku, wszystkie ww. witaminy zazwyczaj nie są zbyt powszechne w ‘komercyjnej’ diecie. Podkiełkowywanie nasion zbożowych, motylkowych, oleistych włącznie z orzechami znacząco podwyższa zawartość witaminową. Dla przykładu: zawartość witaminy A (w przeliczeniu na kalorie) kiełków fasoli mung jest 2,5 razy wyższa niż w suchym, niepodkiełkowanym ziarnie, niektóre motylkowe nasiona ww. zawartość wit. A może wzrastać 8-krotnie po podkiełkowaniu.


Suche, niepodkiełkowane nasiona zbożowych, motylkowych i innych nasion chociaż bogate w białka, węglowodany, nie zawierają witaminy C. Po podkiełkowaniu zawartość witaminy C dochodzi do 20mg C /100g kiełków, niesamowity wzrost. Nasiona (zbożowych, motylkowych, orzechów) z upraw organicznych, ogródków działkowych zawierają wysokie zawartości minerałów w ten sposób oprócz witamin jest to wyśmienite źródło najwyższej jakości organicznie obudowanych minerałów (i to przez okrągły rok).


Największą wygodą kiełków jest dostarczanie witamin, minerałów własnym sumptem, nie ma obaw o braki witamin na takiej diecie. Nawet w środku srogiej zimy, kiedy nie można nic uprawiać na polu, ceny w sklepach imortowanych owoców są najwyższe, rozwiązaniem są kiełki dostarczające stałego, świeżego, pewnego źródła witaminy C, A, oraz witamin z grupy B.  Jest to dobre rozwiązanie na utrzymanie systemu immunologicznego w najlepszej kondycji gwarantujące tryskające zdrowie podczas gdy inne osoby, osoby na komercyjnej diecie będą chorować. Jak myślisz dlaczego tak wiele osób przeziębia się, dostaje grypy w sezonie jesiennym, zimowym, wczesnowiosennym, bardziej niż w okresie letnim? Ponieważ brakuje w diecie owoców, warzyw itd. utrzymujących system immunologiczny w dobrej kondycji.

Czy kiedykolwiek słyszałeś aby w warzywach miało miejsce zwiększanie ilości witamin po ich zbiorze? W kiełkach ma to miejsce! Kiełki to ożywiony pokarm. Nawet kiedy włożysz je do lodówki w dalszym ciągu będą rosły, oczywiście wolniej, a zawartość witamin również. W przeciwieństwie do przetrzymywanych przez długie okresy czasu owoców i warzyw, u których następuje spadek zawartości witamin począwszy od zbioru, na domiar złego ww. są zwykle przewożone statkami tysiące mil zwłaszcza w okresie zimowym (poza sezonem).

 


Jak robić kiełki przez okrągły rok.

Świeże owoce oraz warzywa dostarczają enzymów natomiast kiełki są znacznie bardziej bogatsze w enzymy, powinny być spożywane nawet latem, w okresie obfitującym w owoce i warzywa zwłaszcza jako dodatek do większych posiłków. Zimą oraz na wiosnę kiedy brakuje warzyw i owoców kiełki są podwójnie ważne. Kiełki powinny stać się integralnym składnikiem diety przez okrągły rok.

Aby kiełki były najwyższej jakości idealne zrobić to we własnym zakresie. Kiełki to pokarm ożywiony. Muszą być świeże. Zebrane prosto z kiełkowego ogródka, zawierają najwięcej enzymów, witamin, minerałów. Kiedy włożymy je od razu do lodówki ‘siła życia’ zawarta w nich pozostanie, takie świeże, one będą jedynie wolniej dalej rosnąć.


„Jeżeli kiełki nie będą wstawione do lodówki zaraz po zbiorze ich rozwój zostanie wstrzymany, a zawarte w nich enzymy, witaminy zaczną się rozkładać. W ten sposób zawartość enzymów oraz witamin ulegnie gwałtownemu zmniejszeniu.

Podczas zakupu komercyjnych kiełków w supermarkiecie, tam państwo nie otrzymają informacji jak długo ww. komercyjne kiełki stoją na półkach sklepowych w temperaturze pokojowej. Po kilkanastu godzinach pobytu w temperaturze pokojowej (oraz w suchym powietrzu) powoduje to duże straty  w zawartości enzymów oraz witamin. Ale jest jeszcze gorsza sprawa; niektóre kiełki są spryskiwane przeciwko rozrastaniu się pleśni (np. kwasem  propionowym, propionianem), aby jak najdłużej utrzymały ‘optyczną’ świeżość w temperaturze pokojowej. Długie, białe kiełki fasoli mung dostępne w sklepach lub obecne w sałatkach to najprawdopodobniej kiełki potraktowane ww. inhibitorem przeciwko pleśniom, jedynie po to aby mogły urosnąć do niebotycznej długości bezpleśniowo, w temperaturze pokojowej. Aby otrzymać wszystko co najlepsze z kiełków należy kiełkować nasiona idealnie we własnym zakresie i spożywać świeże kiełki.”

Powyższy fragment pochodzi z książki ‘Super Nutrition Gardening’ autorstwa Dr. William S. Peavy and Warren Peary , Avery Publishing Co. 1 800 548 5757) Fragment opublikowano za zgodą autorów.

 

Fontanna młodości

„Hiszpański podróżnik Ponce de Leon w poszukiwaniu znanej z opowieści cudownie odmładzającej fontanny przeszukiwał wybrzeże Florydy. Niegdy ww. fontanny nie odnalazł, ale my możemy, jest to nic innego jak spożywanie świeżych, surowych podkiełkowanych nasion, które nie powinny być potraktowane temperaturą wyższą od 48oC, począwszy od 48oC większość enzymów uelga nieodwracalnym uszkodzeniom. Kiełki to świeżo podkiełkowane nasiona roślin jadalnych takich jak strączkowe, zbożowe, (oleiste włącznie z orzechami). Tak naprawdę to co potrzeba to 5 minut czasu na dzień oraz przytulny kątek w kuchni. Nawet mieszkając w blokach, w centrum miasta można się bawić w kiełkowanie!

Odmładzające, życiodajne właściwości podkiełkowanych nasion to jest jedna ze zdrowotnych tajemnic naszych czasów. Kiełki dostarczają co najmniej dwóch bardzo ważnych składników dla naszej diety t.j. stałego źródła witamin oraz dużych ilości enzymów przez okrągły rok. Oba ww. składniki utrzymują wysoką aktywność enzymatyczną naszego ustroju. Enzymy, w których skład wchodzą witaminy oraz minerały są najbardziej nieodzownym elementem w utrzymaniu wszystkich procesów życiowych naszego ustroju. Bez ww. enzymów bylibyśmy obumarłą materią. Niedobory enzymowe to fundamentalna przyczyna, czynnik  No.1 powodujących procesy starzenia się organizmu. Straty enzymów ustrojowych ulegają zmniejszaniu wraz z wiekiem, ma to miejsce w każdej komórce naszego ciała. Kiedy procesy życiowe w komórce spowalniają, komórki nie są wstanie na czas odnowić się, wytworzyć nowych, młodych prężnych komórek. W tym samym czasie aktywność enzymowa obniża się, komórki są bardziej narażone na uszkodzenia ze strony wolnych rodników, toksyn itp. powodujących pogłębiający się niedowład np.  podziałów komórkowych. To właśnie ustrojowe upośledzenie wymiany starych komórek przez nowe, zdrowe, prężne komórki w odpowiednim tempie jest powodem pogłębiającego się deficytu enzymowego w ustroju odpowiedzialnego za przedwczesne starzenie się oraz zwiększoną podatność na choroby. W ten sposób odporność organizmu również się obniża, wraz z wiekiem, komórki układu immunologicznego nie odmładzają się w takim tempie w jakim powinny, aby odpowiednio chronić ustrój przed chorobami. Pozostawanie biologicznie młodym, zdrowym to kwestia utrzymania wysokiej aktywności enzymowej w naszym ustroju. To jest to, co podkiełkowane nasiona mogą nam dać, z tego właśnie powodu zostały nazwane fontanną młodości.

Powyższy fragment pochodzi z książki ‘Super Nutrition Gardening’ autorstwa Dr. William S. Peavy and Warren Peary , Avery Publishing Co. 1 800 548 5757) Fragment opublikowano za zgodą autorów.

 

Kiełki zmniejszają zużycie naszych własnych enzymów.

Kiełki zapobiegają nadmiernym stratom enzymów ustrojowych, co jest niezmiernie ważne. W jaki sposób to robią? Po pierwsze, podkiełkowane nasiona roślin motylkowych, zbożowych, orzechów i innych nasion są bardzo łatwe do trawienia. Kiełkowanie umożliwia trawienie wstępne pokarmu poprzez enzymatyczny rozkład skoncentrowanych w nasionach węgowodanów złożonych (polisacharydów), białek oraz tłuszczów w prostsze, lepiej przyswajalne węglowodany, aminokwasy oraz tłuszcze; w ten sposób nasze enzymy trawienne nie muszą tak ciężko pracować. Jeżeli miałe(a)ś problem z trawieniem nasion strączkowych, jedynie podkiełkuj je, nie będziesz miał(a) z nimi większych problemów. Proces kiełkowania usuwa również anty-pożywki (substancje blokujące wchłanianie oraz trawienie) do nich należą przede wszystkim inhibitory enzymowe, to wszystko powoduje że kiełki łatwiej są trawione, mniej wymagają enzymów trawiennych. Innymi przykładami anty-odżywek to kwas fitynowy (fityniany) powodujące u niektórych ludzi unikanie spożywania przetworów zbożowych np. z nasion pszenicy, (żyta itp.). Wielu ludzi nie mogących spożywać niepodkiełkowanych nasion pszenicy, żyta (ich przetworów) spowodzeniem może konsumować kiełki pszenicy, żyta, itd. nie mając z nimi większych problemów.

 

Magiczne enzymy pokarmowe.

Najważniejszą rzeczą jaką dostarczają nam kiełki to rożnorodność enzymów. Enzymy w kiełkach to specjalne białka (białka katalityczne) wspomagające trawienie pożywek zawartych w pożywieniu oraz wspomagających życidajne procesy enzymowe w naszym ustroju. Enzymy pokarmowe występują jedynie w surowej żywności. Termiczna obróbka doszczętnie niszczy ww. enzymy. Spośród wszystkich surowych artykułów właśnie kiełki nasion posiadają największą różnorodność oraz zawartość enzymów, są to nasionana roślin strączkowych, zbożowych, (oleistych włącznie z orzechami itd.). Kiełkowanie gwałtownie zwiększa zawartość enzymów ww. nasionach, wzrost sięga od 43 razy wzwyż w porównaniu do niepodkiełkowanych nasion.

Kiełkowanie znacząco zwiększa zawartość wszystkich enzymów zarówno proteolitycznych jak i amylolitycznych. Ww. enzymy trawią białka oraz węglowodany złożone (skrobie). Zwykle są wytwarzane przez nasz ustrój w formie enzymów trawiennych, ale występują w dużych ilościach w podkiełkowanych, surowych, świeżych kiełkach. Ludzie nauki np. Dr. Edward Howell wykazali że enzymy pokarmowe wspomagają trawienie spożywanych białek, skrobi, tłuszczów w posiłku wraz z amylazą zawartą w śline, w górnej części żołądka. Ww. enzymy pokarmowe spełniają rolę taką samą jak enzymy naszego ustroju, co jest godne podkreślenia.

Trawienie pokarmów to priorytet dla naszego ustroju zmuszonego do wytwarzania nieprzerwalnego strumienia enzymów trawiennych o wysokim stężeniu, szczególnie wtedy kiedy pobrany pokarm jest wyzuty z enzymów (obróbka termiczna). Wraz z wiekiem możliwości naszego ustroju, aby sprostać ww. zadaniu maleją. Rezultatem pogłębiającego się upośledzenia w trawieniu jest zmniejszenie pobierania witamin, minerałów i innych odżywek z pokarmów, co pociąga za sobą upośledzenie w wytwarzaniu odpowiednich ilości innych  potrzebnych nam enzymów (np. enzymów metabolicznych oraz innych składników komórkowych w naszym ustroju).



We fragmencie poniżej Dr. David G. Williams wyjaśnia jakie są konsekwencje upośledzenia wytwarzania enzymów w ustroju:

„Kiedy się starzejemy nasz system trawienny staje się mniej efektywny. Jest to oczywiste kiedy weźmiemy pod uwagę że 60%-75% ludzi w szpitalach to pacjenci cierpiący na niedomagania systemu pokarmowego, np. wrzodzy i inne dolegliwości, leczone różnymi lekarstwami dostępnymi i na recepty, i na wolny rynek. Ww. medykamenty to No. 1 wszystkich lekarstw jakie się sprzedaje; w miarę upływu lat możliwości naszego żołądka w celu wytwarzania nawet kwasu żołądkowego zmniejszają się. (New England Journal of Medicine 85; 313, pp. 70 - 74); w wieku 65 lat 35% osób nie wytwarza niemal w ogóle kwasu żołądkowego”.

 

Badacze tacy jak Dr. Edward Howell wykazali że przyczyną niedowładu w wytwarzaniu enzymów w naszym ustroju jest nadmierne wytwarzanie enzymów trawiennych przez długie okresy czasu. Z tego jasno wynika, że nasz ustrój jest dostosowany do pobierania znacznie więcej surowej żywności niż to co obecnie konsumujemy. Nasz ustój ma ograniczone możliwości wytwarzania enzymów, a ww. nadmierne, długotrwałe wytwarzanie enzymów trawiennych jest odpowiedzialne za ww. upośledzenie w wytwarzaniu zarówno enzymów trawiennych, jak i innych rodzajów enzymów (np. enzymów metabolicznych).

Poprzez marnotrastwo enzymów trawiennych obniżające wraz z upływem lat nasz potencjał ustrojowy, potencjał do wytwarzania innych rodzajów enzymów, tak nieodzownych naszemu ustrojowi. Właśnie to jest powodem niedowładu enzymowego komórek naszego ciała, pogłębiającego się wraz z wiekiem. Kiedy aktywność enzymowa w komórkach zanika następuje przyśpieszenie procesu starzenia się spowodowane przez negatywne oddziaływanie wolnych rodników oraz innych czynników zwiększających wrażliwość na choroby.

Pobierając nienaruszone enzymy z diety surowej żywności, które oszczędza wytwarzanie stężonego potoku enzymy trawiennych syntetyzowanych przez nasz ustrój. Ww. efekt oszczendnościowy pozwala na podniesienie zawartości innych rodzajów enzymów w naszym ustroju. Spożywanie pokarmów surowych, bogatych w enzymy to przede wszystkim kiełki, pozwala naszemu ustrojowi na maksymalne wytwarzanie innych rodzajów enzymów, co w rezultacie pomaga nam na wytworzenie odpowiedniego poziomu zawartości wszystkich enzymów niezbędnych do życia. Im wyższy jest poziom aktywności enzymowej  naszego ustroju tym stajemy się  zdrowsi, biologicznie młodsi (dłużej to utrzymujemy).

Od kiedy starzenie postrzegane jest głównie jako zmniejszanie się zawartości enzymów w ustroju, to spowolnie procesu starzenia jest jedynie kwestią codziennego spożywania żywności bogatej w enzymy pokarmowe - enzymy zawarte w surowej żywności, wraz z witaminami oraz organicznie obudowanymi minerałami. Poprzez spożywanie podkiełkowanych nasion roślin motylkowych, zbożowych, oleistych włącznie z orzechami itd. , które są jedynymi pokarmami tak suto zaopatrzonymi ww. enzymy.

Podobne artykuły


23
komentarze: 83 | wyświetlenia: 1186
17
komentarze: 109 | wyświetlenia: 2496
15
komentarze: 8 | wyświetlenia: 1096
14
komentarze: 22 | wyświetlenia: 1667
14
komentarze: 4 | wyświetlenia: 2327
14
komentarze: 10 | wyświetlenia: 1480
14
komentarze: 4 | wyświetlenia: 1382
14
komentarze: 3 | wyświetlenia: 670
13
komentarze: 134 | wyświetlenia: 1493
13
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1242
13
komentarze: 119 | wyświetlenia: 592
13
komentarze: 33 | wyświetlenia: 520
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 1178
13
komentarze: 48 | wyświetlenia: 1181
 
Autor
Artykuł
Dodatkowe informacje
Grupy

Powiązane tematy





Kasiu - artykuł bomba! Nie Ty jesteś autorką, ale świetnie opracowałaś go pod względem edytorskim. Zdjęcia, formatowanie tekstu - prima! Bardzo dobrze się to czyta. Chwała też autorowi i tłumaczowi. Dla wielu czytelników artykuł ten jest doskonałym "daniem" o wartościowych daniach. Zazwyczaj nie doceniamy kiełków ponieważ nie mamy pojęcia o ich wartościach odżywczych. Jak zwykle - niewiedza jest naszym największym wrogiem.

Jak zwykle dziękuję :-)
Już wyszperałam następne artkuły o tym temacie, i jak będę miała trochę czasu to je wstawię.

  jajeczko,  01/04/2008

super. dodam ze slyszalem o kielkach brokul, sa zapobiegawcze na raka, zazywajac 1 kisc dziennie pozbedziemy sie mozliwosci zachorowania na niego.(sory za ogonki ale pisze z innego kompa)

Co ty dużo mówić. Kiełki posiadają życie i gdy je konsumujemy przekazujemy te a nie inne informacje do naszego organizmu. W przypadku zdechłego schabowego informacje zawarte w tym produkcie mówią o jednym. Zabiłem, aby zjeść zabijałam teraz siebie. Nic też dziwnego, że krowy „oszalały” a świnie uciekają z chlewika. A to takie proste. Naczynie do kiełkowania i trochę wody a witaminy dzięki promieniom słonecznym rosną same.

  Elba,  10/03/2009

Dostałam w prezencie taki pojemnik do kiełkowania wraz z kasiążeczką "Kiełki" M.Bustorf-Hirsch i od dwóch tygodni produkuję różne kiełki. Nie jest to uciążliwe zajęcie, kiełki są smaczne. Najsmaczniejsze ze słonecznika. Najszybciej kiełkuje się fasola mungo. Kiełkowałam też lucernę, siemię lniane i pszenicę. Nasiona do kiełkowania kupuję w sklepach ze zdrową żywnością. Kiełki to fajna sprawa a i gwarantowane żródło zdrowia. Polecam. Smacznego.

wow zajebisty artykuł, wczoraj przyszła paczka z kielkownica + 10 paczek różnych paczek nasion

  ulmed,  20/03/2010

Wiosna, dużo zielonego. Na zdrowie, smacznego! To jest dla każdego. Bardzo dobry art.

A mi z kiełkami roślin kojarzy się tylko rzeżucha. Może dlatego że 20 lat wcześniej zasiewałem tylko rzeżuchę na zajęciach szkolnych i tak ją zapamiętałem. Niedawno sianie rzeżuchy stało się u mnie zwyczajem; z warzyw jem tylko rzeżuchę, bo to dla mnie klasyczne kiełki. I uważam że jest najzdrowsza i najsmaczniejsza:)

Gratuluję dobrego tłumaczenia! Dla osób zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy o kiełkach polecam blog http://wiedza.kielki.net. Opisujemy tam dość dokładnie całą masę aspektów związanych z hodowlą, wartościami odżywczymi i mamy już naprawdę sporą bazę przepisów :)

  Elba,  15/01/2012

Czas na kiełki i trochę wiosny w zimie!



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska