JustPaste.it

Linki, linki, linki... - jak zdobywać!

Zebrałem w jednym miejscu znane mi sposoby zbierania linków w internecie. Większość z nich sam osobiście aktywnie wykorzystuję z różną skutecznością.



Przyznam że nie bawiłem się w próbę oceny poszczególnych narzędzi, wiem jedno działają zarówno osobno jak i wszystkie razem wzięte.

Spośród znanych mi sposobów wymienionych poniżej narzędzi najbardziej cenię te, które działają w pewnym sensie automatycznie, a przy okazji przynoszą inną korzyść. Począwszy od artykułów do przedruku, poprzez podpisywanie się, zaplecze samorozwijających się stron www (narzędzi www), kanały RSS do programów partnerskich. Wszystkie te sposoby wymagają zaimplementowania jednego narzędzia, które służy innemu celowi, przy okazji pozycjonując naszą stronę. Innymi słowy narzędzie takie miałoby sens istnienia tak czy inaczej bez względu na to czy chciałbym dzięki niemu wypozycjonować stronę czy też nie.

  • Niech robią o Tobie wzmianki. Technika ta jest od dawna bardzo szeroko wykorzystywana wśród praktyków Public Relations. Polega na dbaniu o to by informacje o stronie ukazywały się w innych serwisach. Stosuje się różne techniki, najbardziej pożądaną, a jednocześnie najtrudniej osiągalną jest sytuacja, gdy informacje wraz z linkami do serwisu pojawiają się niejako samorodnie. Dzieje się tak np. dzięki umieszczeniu naprawdę wartościowej treści, wartościowych narzędzi, stworzeniu wartościowej społeczności czy też dzięki zastosowaniu technik marketingu wirusowego.

    Zaistnienie wzmianek o serwisie można jednak wspomóc, np. dzięki przygotowywaniu i umieszczaniu w odpowiednich serwisach (czy też działach strony) informacji prasowych. Można również rozdawać darmowe wartościowe artykuły, technika ta została przeze mnie szerzej opisana w artykule Koszt kampani reklamowej 0 zł - artykuły do przedruku?

  • Wymiana linków. W przypadku wymiany czy kupna linków z innych stron należy pamiętać o tym, że link linkowi nie równy. Należy szukać stron podobnych tematycznie z jak najmniejszą ilością linków zewnętrznych, posiadających PageRank (PR) większy lub równy naszemu.

    W przypadku indywidualnej wymiany linków, muszę także zwrócić uwagę na sposób kontaktu z potencjalnym serwisem, w którym moglibyśmy umieścić nasze linki. Zbyt często zdarza mi się otrzymywać od zupełnie obcych mi osób prośby w stylu: "A może wymiana linkiem?" - i na tym koniec, czasem nawet linku do swojej strony nie podają. Rzecz jasna nie odpisuję, skoro ten ktoś nie ma nawet czasu poświęcić kilku minut na napisanie listu, to ja tym bardziej nie mam czasu na odpisanie. Ciekawe rozwiązanie tego problemu zaproponował Angus Mcleod w swojej książce Marketing internetowy w praktyce, polega ona na tym by najpierw umieścić linka u siebie w serwisie, a następnie przekazać w emailu z propozycją informację o tym, że się go usunie, jeżeli odbiorca nie zgodzi się na wymianę.

  • System wymiany linków. Na uwagę zasługują także systemy wymiany linków. W Polsce bardzo dobrze w tej mierze rokuje linkme.pl. System oferuje w pełni automatyczne systematyczne umieszczanie linków na wielu stronach, z możliwością wyboru częstotliwości dodawania oraz pełnym podglądem wykonanej pracy, z możliwością edycji. W systemie tym wyeliminowano techniki na które uodporniły się algorytmy wyszukiwarek (np. rotacja linków). Po przetestowaniu tego systemu do kilku ministron sprzedających ebooki, muszę przyznać, że mimo kilku wcześniejszych obaw on działa. Ilość odwiedzin generowanych przez wyszukiwarki dzięki temu systemowi, wzrosła nawet o kilkadziesiąt procent.

  • Zakup linków. Czy wogóle warto kupowac linki? - oto jest pytanie. Jest tyle innych przynoszących większą wartość sposóbów na zyskanie trwałych linków, że wogóle zastanawiam się czy warto. Osobiście kupuję linki tylko na jednej stronie, bardzo powiązanej tematycznie z moją, można by rzecz nawet, że kupuję u konkurencji. Nie chciałem wykorzystywać innego sposobu by zdobyć tam linki.

    Przed zakupem jakiegokolwiek linku należy pamiętać, że wiąże się z ciągłymi wydatkami, kupuje się najczęściej np. na 30 dni, co jest zdecydowanie zbyt mało, dlatego trzeba opłacać stale. Natomiast w momencie przerwania opłacania, linki kupowane znikają, co może znacznie obniżyć naszą pozycję w wyszukiwarkach.

  • Podpisuj się. Gdziekolwiek nie umieszczasz informacji w internecie (fora, blogi, księgi gości, tablice ogłoszeniowe itd.), nie zapomnij się podpisać linkiem. W szczególności warto tu zwrócić uwagę na wykorzystanie konkurencyjnych serwisów powiązanych tematycznie z naszym. Osobiście mam małą listę serwisów blogów, for internetowych, list dyskusyjnych, czy też księgarni, które w miarę regularnie odwiedzam uczestnicząc w dyskusjach, umieszczając przy okazji linki w komentarzach, opiniach i odpowiedziach. Pamiętaj, jednak zanim zaczniesz to robić, zapoznaj się z regulaminem danego serwisu, nie wszędzie można umieszczać linki.

  • Katalogi stron. Dodawanie stron do katalogów to chyba najbardziej rozpowszechniona metoda pozycjonowania stron. Stronę należy dodać do jak największej ilości katalogów, które stosują linki bezpośrednie (bez przekierowań).

    Warto szczególną uwagę zwrócić na takie katalogi jak WebwWeb.pl, katalog.onet.pl, www.dmoz.org. W przypadku masowego dodawania do pozostałych katalogów, warto sobie posegregować katalogi ze względu na skrypt w jakim są wykonane, poprawia się w ten sposób użyteczność poszczególnych katalogów, co znacznie ułatwia pracę np. spis katalogów opartych na skrypcie qlweb.

    Tutaj moja mała uwaga. Dodawanie stron do katalogów w dłuższej mierze może być bardzo monotonną i małotwórczą pracą, dlatego warto sobie znaleźć jakiegoś stałego podwykonawcę, który wykona tą pracę za nas. Osobiście w tej mierze pozwalam młodszemu rodzeństwu dorobić sobie kilka złotych. Jeśli nie znasz nikogo takiego, kto mógłby to wykonać za Ciebie, daj ogłoszenie na jakimś forum, pamiętaj jednak by pilnować raportów, o tym do jakich katalogów strona została już dodana.

  • Sponsorowanie serwisów. W dużej mierze sponsorowanie serwisów w internecie odbywa się na zasadzie opłacania domeny lub hostingu w zamian za umieszczenie linku. Coś w rodzaju wymiany: link za hosting lub domenę. Sam to wykorzystuję - nie płacę za hosting, swoją stronę utrzymuję w internecie w zamian za umieszczenia linka do strony z ofertą hostingu etin.pl. Ofertę sponsoringu warto umieścić na forach internetowych dla webmasterów.

  • Zaplecze stron internetowych. Tworzenie wielu stron internetowych i wzajemne ich linkowanie jest od dawna wykorzystywane przez pozycjonerów. Bardzo przydatne są w tym wypadku strony, które same się rozwijają i aktualizują dzięki użytkownikom, tworząc coraz więcej podstron, przykładowo katalogi stron, stron z darmowymi ogłoszeniami, zdjęciami, blogami, forami itd. - ogólnie strony oferujące jakieś narzędzie online.

    Podobna technika jest wykorzystywana również przez spamerów wyszukiwarkowych. Polega na tworzeniu całkowicie sztucznych stron internetowych nie zawierających nic wartościowego, ani też nie przynoszących żadnych korzyści poza stworzeniem nowego miejsca na linki. Treść takich stron często jest generowana losowo z kilku przygotowanych zdań. Tak więc, jeśli gdzieś trafisz na stronę, gdzie treść nijak nie przedstawia logiczniej całości, a jest przeplatana linkami możesz mieć pewność, że strona ta istnieje tylko ze względu na istnienie wyszukiwarek.

  • Aktualności kanałów RSS. Jeśli prowadzisz na swojej stronie jakieś aktualności, warto pomyśleć o stworzeniu kanału RSS. Każda wiadomość w takim kanale składa się z kilku elementów, dwa główne to fragment treści i link do całości.

    Chcąc stworzyć taki kanał na swojej stronie, przy okazji znalazłem serwisy przedstawiające wiadomości z kilku obcych kanałów RSS (zawierały czytnik RSS). W praktyce dla wyszukiwarek oznaczało to tylko tyle, że w serwisach tych pojawiały się linki bezpośrednio do nowości na innej stronie. Znalazłem również kilka katalogów kanałów RSS wraz z czytnikami, przedstawiającymi nowości z wielu stron www wraz z linkami. Osobiście uważam to narzędzie za kilkakrotnie lepsze od zwykłych katalogów stron, dzięki kanałom można oprócz strony głównej automatycznie pozycjonować podstrony z różnymi artykułami i nowościami. Jedynym minusem tej techniki jest stosunkowo niewielka ilość stron czytających nowości z kanałów RSS, ale myślę, że to się wkrótce zmieni.

  • Program partnerski. Jeżeli sprzedajesz coś na swojej stronie warto pomyśleć o programie partnerskim. Program partnerski także może być źródłem linków podnoszących pozycję w wyszukiwarkach. Pomimo tego, że linki partnerskie mają dodatkowy parametr (np. www.cneb.pl/?t=10504 ), mają one pozytywny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach. Działają podobnie jak linki do podstron, zawierające link do pozycjonowanej strony, no może trochę słabiej, bo większość z nich nie jest indeksowana ze względu na duże podobieństwo pomiędzy nimi (zależy od algorytmu wyszukiwarki).

    Wykorzystując powyższą metodę, należy również zwrócić uwagę na problem opisany w artykule Jak nie stracić pozycji w wyszukiwarkach przez program partnerski?. Ciekawe rozwiązanie problemu opisanego przez Piotra Majewskiego znalazłem w programie elotto.Wykorzystano tu technologie pozwalającą na zachowanie linku bezpośredniego do strony, z jednoczesnym wykorzystaniem parametru polecającego partnera. Do zwyczajnie skonstruowanego linku odczytywanego przez roboty wyszukiwarek, dodano parametr dodający link partnera, w przypadku bezpośredniego kliknięcia w oknie przeglądarce.

    onclick=" window.location.href='https://justpaste.it/redirect/linki-linki-linki-jak-zdobywac/http%3A%2F%2Fwww.elotto.pl%2FPl%2FElotto%2FPolecony%2F2013773636438736%2F'; return false;"

Na koniec

W książce Marketing internetowty w praktyce, autor Angus Mcleod zwrócił szczególną uwagę na wartościowanie poszczególnych linków, na coś co nazwano "content relewancy". Kilka lat temu każdy link przyczyniał się do podwyższania pozycji w wynikach wyszukiwania. Obecnie zaawansowane algorytmy wyszukiwarek szukają także podobieństwa słów kluczowych, zawartości w linkujących do nas stronach. Tak, więc linki ze stron powiązanych tematycznie są znacznie bardziej cenione w algorytmie określajacym pozycję, co pozwala na podnoszenie wiarygodności wyników wyszukiwania. Próbę przedstawienia wartości różnych linków przedstawino w artykule Pozycjonowanie - linki, linki, linki....

UWAGA: Pamiętaj, przy zbieraniu linków trzeba bardzo uważać, algorytmy wyszukiwarek są coraz doskonalsze i wyczulają się na sztuczne zwiększanie się ilości linków do strony. Mogę Ci praktycznie gwarantować, że dodanie w jeden dzień nowostworzonej strony do kilkuset katalogów, jest równoznaczne z wyrzuceniem jej na kilka miesięcy, jak nie dłużej z wyników wyszukiwania google. Dlatego też dodawanie linków do nowej strony należy wykonywać przede wszystkim systematycznie zaczynając od kilku (nawet 2-3) linków dziennie, można zbiegiem czasu zwiększać ilość, unikając nagłych skoków.

Warto zajrzeć:

Linkme.pl - Bardzo dobrze rokujący polski system wymiany linków, można go wykorzystać do automatycznego systematycznego (np. 3 linki na dzień) zwiększania ilości linków.
Webpositioning skuteczne pozycjonowanie - Anna Benicewicz- Miazga, Michał Nowakowski - Doskonała, a co najważniejsze tania książka o pozycjonowaniu.
Marketing internetowy w wyszukiwarkach - Tomasz Frontczak - Polska książka poświęcona wyszukiwarkom. Szeroko opisuje problem marketingu w wyszukiwarkach, w tym pozycjonowania.
Search Engine Watch - anglojęzyczny serwis poświęcony wyszukiwarkom.



----------

Tomasz Urban pasjonat marketingu i twórczego myślenia, właściciel strony http://ebiznes.org.pl, oraz autor Gazetki Kreatywnej http://kreatywnosc.witryna.org

----------

Ten artykuł pochodzi z serwisu Artykularnia.pl - źródła darmowych artykułów do przedruku!

 

Źródło: Tomasz Urban