Login lub e-mail Hasło   

Dlaczego szerokości torów kolejowych w USA wynosi 4 stopy

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://drlex.jogger.pl/2008/04/05/czy-os(...)e-jaki/
Amerykański standard szerokości torów kolejowych wynosi 4 stopy, 8.5 cala. Prawda, że to dziwaczna liczba? A czy wiesz dlaczego taki właśnie standard się stosuje?
Wyświetlenia: 18.021 Zamieszczono 06/04/2008

Amerykański standard szerokości torów kolejowych (odstępu szyn) wynosi 4 stopy, 8.5 cala. Prawda, że to dziwaczna liczba? A czy wiesz dlaczego taki właśnie standard się stosuje?

Ponieważ w ten sposób buduje się linie kolejowe w Anglii, a właśnie angielscy przybysze budowali amerykańskie linie kolejowe. Dlaczego jednak Anglicy budowali je właśnie tak?

Ponieważ pierwsze linie kolejowe, budowali ci sami ludzie, którzy budowali wcześniej linie tramwajowe, a tam właśnie stosowano ten standard. Dlaczego jednak stosowano tam ten standard?

Ponieważ ludzie, którzy budowali linie tramwajowe, używali tych samych szablonów i narzędzi, jakich używali przy budowie wagonów tramwajowych, które miały taki odstęp kół. W porządku! Ale dlaczego wagony miały taki właśnie dziwaczny odstęp kół?

No cóż, gdyby próbowali zastosować jakiś inny odstęp, łamali by pewną starą zasadę budowy dalekobieżnych dróg angielskich, ponieważ mają one taki właśnie odstęp kolein na koła. Któż to budował te starodawne drogi z koleinami?

Pierwsze dalekobieżne drogi w Europie (i Anglii) zbudowało Imperium Rzymskie dla swoich legionów. Drogi te są zresztą w użyciu do dzisiaj. Ale skąd te koleiny?

Pierwotne koleiny uformowały rzymskie rydwany wojenne; każdy inny użytkownik tych dróg musiał się dostosować do nich, gdyż inaczej uszkodziłby koła swoich pojazdów. Ponieważ rydwany były wykonywane dla Imperium Rzymskiego, były one wszystkie do siebie podobne jeśli idzie o rozstęp kół. Jak widać amerykański standard odstępu szyn kolejowych: 4 stopy i 8.5 cala, pochodzi od parametrów technicznych rzymskich rydwanów bojowych. A biurokracja jest wieczna...

A więc następnym razem, kiedy dostaniecie do ręki jakąś dokumentację techniczną i zaczniecie podejrzewać, że może ona mieć coś wspólnego z końską d*pą, będziecie mieli całkowitą rację, ponieważ rzymskie rydwany wojenne były konstruowane tak, aby ich szerokość była dostosowana do sumarycznej szerokości zadów dwu koni bojowych.

A teraz małe rozwinięcie tematu...

Kiedy spoglądacie na kosmiczny wahadłowiec na stanowisku startowym, widzicie dwie duże rakiety startowe przymocowane po bokach głównego zbiornika paliwa. Są to rakiety na paliwo stałe, w skrócie: SRB, produkowane w firmie Thiokol, w Utah, w U.S.A. Inżynierowie, którzy projektowali SRB woleliby, aby były one nieco grubsze, ale... SRB transportuje się z wytwórni na stanowisko startowe koleją.

Tak się złożyło, że linia kolejowa biegnie na pewnym odcinku przez tunel wydrążony w górze. Rakiety muszą się zmieścić w tym tunelu. Tunel jest tylko odrobinę szerszy niż linia kolejowa, a linia ta, jak już wiecie, ma szerokość dwu końskich tyłków. Tak więc jeden z głównych szczegółów konstrukcyjnych kosmicznego wahadłowca, być może najbardziej nowoczesnego systemu transportowego na świecie, został zdeterminowany ponad dwa tysiące lat temu przez szerokość końskiej d*py.

Podobne artykuły


14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1078
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1246
14
komentarze: 11 | wyświetlenia: 781
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 716
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 880
13
komentarze: 0 | wyświetlenia: 794
13
komentarze: 1 | wyświetlenia: 765
12
komentarze: 6 | wyświetlenia: 1086
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1151
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 555
12
komentarze: 18 | wyświetlenia: 1161
12
komentarze: 4 | wyświetlenia: 633
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 611
12
komentarze: 12 | wyświetlenia: 544
11
komentarze: 1 | wyświetlenia: 608
 
Autor
Dodał do zasobów: Jerzy Maniek
Artykuł

Powiązane tematy





W którejś książce P. Coelho o tym pisał.

http://www.sherlock-holmes.com(...)ake.htm
Patrz na dole strony, po angielsku oczywiście:)

Dodałem zdjęcie.

A sama informacja ponoć wcale nie jest prawdziwa...

  ARS,  17/04/2008

Super !
Po nitce do kłębka.

Coelho poruszał ten temat w ZAHIRZE. :D



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska