Login lub e-mail Hasło   

Budowa auta na prąd

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.energyfree.republika.pl/ic_zderz.htm
Podróż przy kosztach 2 zł/100km jest już na pewno opłacalna :)) - szczególnie przy obecnych cenach paliw. To oczywiscie półprawda
Wyświetlenia: 41.255 Zamieszczono 29/05/2008

 

 

Budowa auta na prąd


Czy to się opłaca?

Tak! Jadnak konieczność budowy pociąga za sobą dwa waruneki konieczne: - posiadanie własnej posesji, najlepiej z garażem - ograniczenia dot. zasięgu w zależności od ładowności auta Własna posesja to możliwość dostaw o każdej porze i niezależnie długo energii elektrycznej, niezbędnej do podładowywania akumulatorów, możliwość utrzymywania akumulatorów we wzglednie stałej temperaturze oraz możliwość przeróbek i poprawek. Warunek ten ma na celu zapewnienie jak najlepszej efektywności w użytkowaniu akumulatorów, przede wszystkim zapewnienie wysokiej pojemności ogniw w okresie zimowym. Akumulatory są bardzo czułe na niskie temperatury, a pojemność w mroźnych dniach może wynieść nawet 20-10% pojemności całkowitej, co wpływa z kolei na zasięg pojazdu. Przechowywanie zatem w pomieszczeniu względnie ciepłym (garaż, piwnica) to niezbędna koniecznosć do jazdy w okresie zimowym. Typ auta ma znaczenie z uwagi na ładowność, co bezpośrednio przekłada się na możliwą do transportu pojemność akumulatorów (przy silniku 75-84V należy liczyć 7 szt akumulatorów po 12V). W pojeździe o większej ładowności można zamontować cięższe akumulatory o wiekszej pojemności co automatycznie zwiększa zasięg.


Pionierzy napędu elektrycznego w Polsce

Absolutnym pionierem w dziedzinie przeróek aut na elektryczne jest pan Zbigniew Kopeć z Gdańska. Praktycznie wszystkie wykonane obliczenia i kalkulacje są oparte o dane udostępnione przez pana Zbigniewa. Obliczenia są jedynie szacunkowe, prowadzone dla warunków idealnych (akumulatory o 100% pojemności), parametry dla akumulatorów TROYAN 6V 180Ah ważących 29kg. Konstruktor, pan Zbiegniew Kopeć, używa zestawów ważących po około 400kg (14sztuk łączonych szeregowo) dających sumarycznie napięcie 84V DC. W celu zwiększenia zasięgu, dodatkowy identyczny zestaw podłączany jest równolegle. 1. Ilość akumulatorów w pojeździe jest niezwykle istotna. Wrast ze wzrostem ich ilości wzrasta masa całkowita pojazdu, ale znacznie bardziej rośnie wartość zgromadzonej energii, odpowiedzialnej za zasięg:

 

Pojemność*
[Ah]
Zasięg
[km]
180 170
360 550
540 1 130**

*- Pojemnosc 180Ah, to pojemnosc jednego zestawu 14 akumulatorów polaczonych szeregowo, DC=84 V
**- wartość szacunkowa
2. Gwałtowny wzrost krzywej zasięgu w zależności od niezmiennie rosnącej masy - pojemności akumulatorów powoduje gwałtowny spadek wymaganej pojemności na każde kolejne 100km zasięgu.
Czyli przy takiej samej pojemności można pojechać dalej - a więc taniej!
Analogicznie: jazda po mieście jest kosztowna: 10L/100km, ale w trasie już nie: 5L/100km - za 10L gdzie w mieście można przejechać 100km, w trasie można już dwa razy więcej-200km.

Pojemność
[Ah]
Zasięg
[km]
Pojemność/100km
180 170 106
360 550 65.5
540 1130* 47.8

*- wartość szacunkowa A pojemność można już przeliczyć realnie na złotówki:


Kosztorys dla ceny: 0.20 zł/kWh (taryfa nocna) Podróż przy kosztach 2 zł/100km jest już na pewno opłacalna :)) - szczególnie przy obecnych cenach paliw. To oczywiscie półprawda, do ceny tej należy doliczyć:
- koszt zakupu elementów zasilania elektrycznego
- montaż i dostrojenie (koszty robocizny)
- rejestracja (w tym badania diagnostyczne)
- koszt zakupu akumulatorów i późniejszej ich wymiany (zużycie) Oraz wzrost kosztów na km:
- straty energii (jazda w mieście, droga pagórkowata, nierówna)
- straty pojemności akumulatorów w wyniku chłodniejszych dni (mniejszy zasięg)


Opłacalność przeróbki

Czy opłaca się przerobić auto spalinowe na elektryczne. Patrząc na cenę przejechania 100 km zapewne wielu uważa że tak, niestety - w samochodzie elektrycznym podlega zużyciu najdroższy element przeróbki: akumulatory, które należy co jakis czas wymieniać. Koszty ogólne przeróbki przedstawiają się następująco (dane z IX.2005):

Silnik używany1): 1200 - 2100 zł
Regulator Curtis2): 1000 zł
Montaż, sterowanie2) 3): 3000 zł
Pozostałe4): 800 zł

1) - w zależności od modelu
2) - brak danych, cena prawdopodobna
3) - wykonanie przez mechanika i elektryka
4) - Okablowanie, diagnostyka, rejestracja
Akumulatory: Najlepszy stosunek pojemności do ceny mają obecnie standardowe akumulatory ołowiowe-kwasowe (NiMH, NiCd są bardzo drogie, nie wspominając o wszelkich litowych, których orientacyjna cena dla podobnych pojemności przekracza 50 tys zł.), modele wyższej klasy mają żywotność dochodzącą do 10 lat.

Akumulatory5) 12V 7szt: 3000 zł

5) - wysokiej jakości, wytrzymałości itp. Przy silniku 75-84V niezbędnym jest podłączenie zestawu osiagającego te napięcie (7szt po 12V). Należy uwzględnić nośność pojazdu (chyba że ktoś posiada auto typu mini-VAN lub decyduje się na użycie dodatkowej przyczepy).

Przykładowo:

masa dopuszczalna:..... 1370 kg
masa własna pojazdu:.. - 890 kg
masa 2 pasażerów:...... - 150 kg
masa ładunkowa:......... 330 kg

Msa ładunkowa = masa 7 akumulatorów połaczonych szeregowo (7x12=84V), zatem waga 1 akumulatora to: 330:7 = 47 kg Tak ciężkie akumulatory posiadają pojemność około (szacunkowo) 120Ah. Zatem całkowita pojemność akumulatorów wynosi: 120 Ah, moc: 10 kW, co wystarcza na zasilanie 10kW silnika przy maksymalnym obciążeniu przez około godzinę*, przy oszczędnej jeździe (około 50km/h) pozwala to na przejechanie około 90km. W warunkach optymalnych użytkowania akumulatorów, tj. 100% pojemności (naładowane, temp około 25°C). Zakładając, iż koszt nowych akumulatorów dobrej jakości o trwałości minimum 5 lat wyniesie sumarycznie 3000 zł, (koszta energii można zaniedbać, pełne naładowanie to cena około 2zł), to koszta wyniosą około 50 zł/miesiąc. Porównując do kosztów benzyny: 50zł/m-c - 12L benzyny. Przy spalaniu 6L na 100 wystarcza to na przejechanie około 200 km/h, co odpowiada zaledwie 10 km dziennie ( w ciągu 20 dni roboczych)! Widac więc, iż przeróbka auta się za każdym razem opłaca, nawet w najgorszym wariancie cenowym.


Technikalia

Auto elektryczne można zbudować w opraciu o dwa typu napędów: - silnik prądu zmiennego (trójfazowy) - silnik prądu stałego Oba silniki mają swoje wady i zalety.


Moc silnika

Moc znamionowa silnika (w odróżnieniu od mocy chwilowej) charakteryzuje właściwą, użytkową moc jednostki napędowej. Jeśli auto miałoby posiadać parametry użytkowe podobne jak auta spalinowego (np. 55KM mocy), to silnik elektryczny musiałby mieć taką samą moc. Jednak takie wielkie (mocą i gabarytem) silniki trudno dostać a także zamontować... pozostaje więc silnik mniejszej mocy. Dobór silnika stanowi właściwie główny problem konstrukcji. Od mocy silnika zależy przyspieszenie pojazdu, prędkość maksymalna a także zużycie energii. Od rodzaju silnika zależy każdy z tych parametrów.


Moc silnika - opory ruchu Dobór silnika nie jest identyczny dla danej marki pojazdu , gdyż opory samochodu zależą od:
- prędkości
- masy samochodu
- charakterystyki dynamicznej auta Dla każdego modelu samochodu parametry te będą się różnić, zmieniąc wymaganą moc silnika: Fopory = k * C * v2 gdzie:
k - stała określająca gęstość powietrza
C - stała określająca charakterystykę dynamiczną i masę pojazdu
v - prędkość
Można jednak wyliczyć przybliżone wartości oporów ruchu, posiłkując się dostępnymi charakterystykami pojazdów (np z www). Przykładowo:

  VW Golf II
1.3
Fiat126p
"Maluch"
Moc
silnika
55 KM 24 KM
Prędkość
max.
151 km/h 105 km/h

Czyli silnik Golfa musi wydatkować 55 KM mocy aby utrzymać stałą prędkość 151 km/h - pokonanie oporów powietrza, tocznych i inn. przy tej prędkości będzie wymagało więc mocy silnika 55KM. Korzystając ze wzoru na wielkość sił oporu ruchu, możemy określić stałe, charakterystyczne dla danego modelu auta.

Fopory = a * v2 a = Fopory/v2

aGolf = 0.002412 aFiat = 0.001983

Podstawiając stałą "a" dla wzoru na F (jako k*C) możemy prosto wyznaczyć wielkość sił oporów w zależności od prędkości pojazdu - a także określić moc dla zadowalającej prędkości maksymalnej pojazdu elektrycznego.
Należy nie zapominać o przeliczeniu KM na kW.


Konieczna moc silnika w zależności od prędkości pojazdu I cóż się okazuje? Maluch, mimo 2x słabszego silnika ma lepszą charakterystykę mocy! Wynika to oczywiście z niewielkich gabarytów oraz mniejszej masy "pojazdu". Aby wyliczyć maksymalną prędkość pojazdu przy konkretnej mocy silnika wzór zmienia nieco swoją postać:


gdzie: P - moc pojazdu ([kW] = F/0.745, F - moc w [KM])
a - współczynnik oporów pojazdu
Najłatwiej dostępne jednostki napędowe (DC) posiadają moc 7, 10 i 14kW. Moc takiego silnika wystarczy na pokonanie oporów ruchu pojazdu przy prędkości:

  VW Golf II
1.3
Fiat126p
"Maluch"
Silnik 7kW 54 km/h 59 km/h
Silnik 10kW 64 km/h 71 km/h
Silnik 14kW 76 km/h 84 km/h

Z powyższych kalkulacji nasuwa się ciekawy wniosek: dwa razy silniejszy silnik dla tech akurat aut powoduje wzrost prędkości o 20-25 km/h. Przy parametrach: akumulatory o pojemności 200Ah, napięcie pracy 84V (16.8 kWh) oba auta przejadą przy prędkości maksymalnej:

Dysponując danymi: prędkość maksymalna oraz pojemność akumulatorów: (200Ah x 84V = 16.8kWh), można oszacować zasięg pojazdów:

  VW Golf II
1.3
Fiat126p
"Maluch"
Silnik 7kW 142 km 130 km
Silnik 10kW 119 km 108 km
Silnik 14kW 101 km 91 km

Paradoksalnie można się sugerować, iż tańszy, mniejszy silnik 7kW będzie bardziej optymalny - opłaca się jeździć wolniej. Niskie prędkości i zerowy pobór mocy w trakcie postoju są wręcz idealne dla jazdy "w mieście". To jednak jest tylko półprawda - zaletami silniejszych silników jest jednak: większa prędkość i większa moc w przypadkach koniecznych: jażdzie pod strome podjazdy czy omijanie różnego typu zawalidróg.

 


 

Moment obrotowy Moment obrotowy jest faktycznie wartością wyznaczającą wielkość przyspieszenia pojazdu, określaną jako ramię siły, wielkość siły, działającej na ramię, powodującej jego obrót z określonym przyspieszeniem: Moment obrotowy w silnikach elektrycznych zależy od rodzaju silnika, silnik AC ma staly, DC - zależny od obrotów. Wartość momentu można zwielokratniać przez zastosowanie skrzyni biegów, podobnie jak się to dzieje w przypadku silników spalinowych (ruszanie z biegu I a III). Niższe przyłożenie (niższy bieg) to mniejsza prędkość ale większy moment obrotowy i większa siła działająca na samochód - co umożliwia łatwiejsze pokonywanie wzniesień, czy gwałtownie przyspieszać. Silnik 14kW będzie dla niskich prędkości zużywał tyle mocy ile silnik 7kW (pokonywanie oporów powietrza), jednak pozostanie określony zapas mocy na podniesienie prędkości, czy też na podjazd pod górę na wyższym biegu - z większą prędkością. Moment obrotowy silnika DC jest maksymalny na najniższych obrotach, zatem najekonomiczniejsza jazda wydaje się być dla wyższych biegów, dla których są niższe prędkości obrotowe a najwyższe wartości przyspieszeń. Optymalnym będzie korzystanie z biegu IV-V, a niższe - tylko w przypadku konieczności uzyskania większych momentów obrotowych (np. przy stromych podjazdach). Moment obrotowy silnika AC jest w przybliżeniu stały - niezależny od liczby obrotów, jednak jego wartość ściśle zależy od mocy nominalnej silnika (7,10,14 kW) - silnik 14kW dysponuje zatem 2x większym momentem obrotowym niż silnik 7kW, co powoduje iż silnik ten może rozpędzić pojazd szybciej i do większych prędkości.


Liczba obrotów silnika Należy pamiętać, iż mimo mocy silnika i momentu obrotowego (związanego z mocą nominalną) nie da się przekroczyć ilości obrotów silnika przy najwyższym przełożeniu.
Przykładowo, jeżeli ilość maksymalna obrotów silnika elektrycznego wynosi 3000 obr/min, a na najwyższym biegu dla tej prędkości można osiągnąć np. 75 km/h (przydatny obrotomierz), to mimo iż silnik będzie posiadał zapas mocy (np zużywane 11kW dla zastosowanego silnika 14kW) - nie da się o rozpędzić szybciej - (chyba że sztucznie podkręci się obroty, np. podwyższając napięcie, czy zwiększając częstotliwość pracy silnika AC falownikiem). Przykładowo:

 

  silnik
spalinowy
silnik
elektryczny 14kW
2 000
obr/min
65 km/h 84 km/h
3 000
obr/min
90km/h 84 km/h
Opis Silnik 14kW 2000 obr/min zdolny będzie rozpędzić pojazd wyłącznie do 65km/h - mimo, iż będzie on posiadał zapas mocy, konstrukcja skrzyni biegów nie pozwoli rozpędzać się szybciej (silnik osognie maksymalne oborty przy maksymalnym przyłożeniu). Silnik 14kW 3000 obr/min nigdy nie osiągnie prędkości końcowej 3000 obr/min - gdyż mocy wystarczy jedynie na pokonanie opoów powietrza przy prędkości 84km/h - silnik będzie więc pracował z niższymi obrotami od maksymamalnych.

Widać zatem, iż najbardziej ekonomiczny silnik to taki, którego obroty pozwalają na uzyskanie prędkości wyższej niż wynikająca z silnika moc (do pokonywania oporów ruchu pojazdu).


Jak jeździć - szybkość rozładowywania akumulatorów Znanym faktem jest to, iż im większy prąd poboru, tym mniejsza pojemność akumulatora C (gdzie C oznacza pojemność np. 50Ah):

wielkość
prądu
czas
rozładowania
3 C 6 min
2 C 12 min
1 C 33 min

Zjawisko to nie zachodzi tylko dla dużych prądów równych wielokrotności pojemności akumulatora, ale również dla małych prądów, stanowiących ułamki pojemności całkowitej akumulatora.
Obniżenie wielkości poboru mocy może nastapić poprzez zmniejszenie zapotrzebowania, lub poprzez większą pojemność akumulatorów:

pojemność
akumulatora
czas
rozładowania
200 Ah 3.4 h
400 Ah 9.0 h

Zaleca się zatem wozić jak najwiekszą pojemność akumulatorów ze sobą a także jeździć moźliwie najwolniej - spowoduje to:
a) spadek ilości pobieranego prądu na akumulator
b) obniżenie zapotrzebowania na energię (mniejsze opory powietrza) - prędkość optymalna to ok. 50 km/h


Silnik pradu zmiennego (trójfazowy)

Najważniejszą zaletą stosowania silników prądu zmiennego jest ich względnie niewielka cena i stały moment obrotowy (co de facto pozwala zlikwidować skrzynię biegów). Wskutek możliwości bezpośredniego przyłożenia wału napędowego do kół pojazdu, silnik powinien się charakteryzować niską prędkością obrotową, rzędu 1500 obr/min - teoretycznie wartość ta pozwala na osiągnięcie przez pojazd prędkości około 170km/h, stosowanie więc szybszych silników mija się z celem, szczególnie iż wskazana jest praca silnika na szybkich obrotach, przy których silnik produkuje najmniej ciepla (najmniej się grzeje), a jego sprawność jest najwyższa. Stosowanie skrzyni biegów umożliwia precyzyjne sterowanie momentem obrotowym przenoszonym na koła pojazdu (moment obrotowy wzrasta o wartość przełożenia), stąd dla przełożenia 2:1 (2 obroty silnika na 1 obrót kola) moment obrotowy bedzie 2x większy - oczywiście dla tej samej prędkości obrotowej silnika elektrycznego. Skrzynia biegów powinna się jednak przydawać w sytuacjach wymagających wysokich mocy na kołach, jak jazda z obciążeniem, w trudnym terenie czy pod górę.


Sterowanie Sterowanie stanowi najsłabszy, a zarazem nadroższy punkt konstrukcji auta opartego na silniku AC. Do naefektywniejszej pracy silnika wymagany jest falownik wektorowy, zamieniający napięcie stałe na zmienne 3-fazowe (do jakości falownika zależy końcowa sprawność silnika). Falownik powinien mieć moc o około 30% większą od samego silnika.
Samo sterowanie falownikiem odbywa się poprzez potencjometr (rezystor nastawny) i jest on sprzęgniety z pedałem gazu.


Odzysk energii Odzysk energii z pojazdu jest szczątkowy, ale może być bardziej efektywny niż w standardowym pojeździe spalinowym. W tradycyjnym napędzie, silnik spalinowy wydatkuje moc na obroty alternatora (który stawia pewny opór magnetodynamiczny, generując jednocześnie prąd).
W samochodzie zasilanym silnikiem AC, energia może być odzyskiwana przez alternator (lub zespół alternatorów) w momencie hamowania lub jazdy "luzem". Warto podkreślić, iż wskutek względnie dużych oporów obrotowych alternatora (lub zespołu alternatorów), pojazd będzie znacznie szybciej wyhamowywany, niż przy użyciu samych hamulców.


Silnik pradu stalego

Zaletą stosowania silników prądu stałego jest znacznie prostszy układ sterujący silnikiem, a także samoczynne działanie silnika jako prądnica przy hamowaniu lub jeździe "na luzie" (oczywiście przy wyłączonym silniku i -odwrotnie jak w samochodach spalinowych- wrzuconym biegu). Elementy cierne silników DC podlegają okresowej wymianie w wyniku zużycia (szczotki), a zdobycie samego silnika odpowiedniej mocy nie jest tak proste, jak w przypadku silnika AC. Stosowanie skrzyni biegów umożliwia precyzyjne sterowanie momentem obrotowym przenoszonym na koła pojazdu. W odróżnieniu od silników AC, silniki DC posiadają moment obrotowy zależny od obrotów. Dla wysokich obrotów moment obrotowy silnika spada, dlatego skrzynia biegów wydaje się być niebędna (wyjątkiem są sytuacje, gdy silnik DC jest silnikiem wolnoobrotowym).

 


 

Sterowanie Sterowaniem obrotów zajmuje się regulator - rodzaj zwykłego potencjometru z odpowiednimi układami zabezpieczającymi i kontrolującymi parametry prądu (zabezpiecza silnik m.in. przed zbyt dużym skokiem napiecia). Regulator może być bezpośrednio sprzeżony z pedałem gazu.

 


 

Odzysk energii W przypadku pojazdów opartych o silniki DC nie ma potrzeby wykorzystywania alternatorów, wyłączony silnik działa jak prądnica. W celu zwiększenia wydajności prądowej zespołu akumulatory/silnik, należałoby się zastanowić nad rozwiązaniem samoczynnie wyłączającym silnik w przypadku hamowania i jeździe na luzie.
W odróżnieniu od tradycyjnych konstrukcji aut spalinowych, jazda "na luzie" doładowująca akumulatory polegała by na wyłączeniu silnika, lecz ciągłym przenoszeniu obrotów z kół na silnik w pozycji odpowiadającej któremuś z biegowi (tradycyjnie skrzynia biegów w pozycji "luz" odłącza silnik spalinowy od kół).


schemat instalacji pojazdu z silnikiem DC

Konstrukcja auta elektrycznego:
wg.danych konstruktora elektrycznej Toyoty Corolli, pana Zbigniewa Kopcia z Gdańska, oraz materialów źródłowych: Samochody elektryczne - technologie, strona Dawida R.


Artykuł tematyczny:Auto na prąd Artykuł tematyczny:Rozmowa z prof. Grocholą n/t przyszłości ogniw paliwowych Artykuł tematyczny:Ogniwo bezpośredniego zasilania paliwem


Linki:

http://www.samochodyelektryczne.pl 

http://www.autoelektryczne.com/ 

http://www.samochodyelektryczne.eu
http://www.pg.gda.pl/~jarguz/erower/ecar.htm
http://www.acpropulsion.com/tzero_pages/tzero_home.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/AC_Propulsion_tzero
http://ev1-club.power.net/
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1
http://www.ev1.org/
http://zss.legnica.pl/domowe/samele/
http://www.republika.pl/energyfree/ae_bud.htm
http://www.evuk.co.uk
http://blog.wired.com/teslacar/
http://hotnews.pl/arttechnika-311.html
http://www.worldclassexotics.com/Electriccarconv.htm
http://www.ely.pg.gda.pl/katra/Pdf/ZZ_TE_rozdz_1.pdf
http://wiadomosci.wp.pl/kat,,statp,UG9sZWNhbXk%3D,wid,9264371,wiadomosc.html
http://www.autoelektryczne.com/forum/viewtopic.php?t=104
http://www.scigacz.pl/Vectrix,%20elektryczna,przyszlosc,3004.html
http://www.avt.uk.com/
http://www.greencarcongress.com/2006/12/altair_nanotech.html
http://wiadomosci.wp.pl/wiadomosc.html?kat=12591&wid=8766860&rfbawp=1173549929.060&ticaid=135cc
http://www.imotive.pl
www.cree.ch
http://www.mpoweruk.com/index.htm
http://peswiki.com/index.php/Directory:Electric_Vehicles
http://www.teslamotors.com/index.php?js_enabled=1
http://www.venturifetish.fr/?lang=en#
http://www.motorpasion.com/archivos/2005/08/25-concept-car-eliica.php
http://www.teslamotors.com
 

Podobne artykuły


12
komentarze: 6 | wyświetlenia: 1040
10
komentarze: 12 | wyświetlenia: 1323
9
komentarze: 132 | wyświetlenia: 576
9
komentarze: 59 | wyświetlenia: 1356
9
komentarze: 4 | wyświetlenia: 317
9
komentarze: 2 | wyświetlenia: 901
8
komentarze: 2 | wyświetlenia: 356
7
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1357
7
komentarze: 9 | wyświetlenia: 1227
7
komentarze: 3 | wyświetlenia: 106
7
komentarze: 4 | wyświetlenia: 907
4
komentarze: 73 | wyświetlenia: 923
208
komentarze: 66 | wyświetlenia: 106143
81
komentarze: 21 | wyświetlenia: 95002
78
komentarze: 27 | wyświetlenia: 112193
 
Autor
Dodał do zasobów: swiadomosc
Artykuł

Powiązane tematy





Problem z napędem elektrycznym polega na tym, że wciąż nie jesteśmy w stanie tanio wytworzyć "paliwa" dla niego.

Czy możesz troch poszerzyć ten problem?

Z tego co wiem, prąd do takich samochodów (testowanych np. w Niemczech) wciąż wytwarzany jest w sposób mało ekologiczny - pochodzi ze zwykłych elektrowni opalanych węglem. Koszt takiej produkcji elektryczności nie jest też niski.

Inaczej wyglądała by sytuacja, gdyby prąd wytwarzany był ze źródeł odnawialnych - wtedy mieli byśmy do czynienia z prawdziwą rewolucją.

Akumulatory najczęściej ładuje sie na nocnej taryfie a to gospodarki energetycznej nie załamie. Jeżeli masz panele lub wiatrak to możesz magazynować energie.

Normalnie zamiast baterii akumulatorów powinna być butla z na wodór z ogniwem, a akumulatory jako bufor. wodór ma pochodzić ze źródeł odnawialnych. Ale to komplikuje jeszcze bardziej sprawę.

Tak ma być,nie będzie sie już truć.

...  wyświetl więcej

  jajeczko,  01/06/2008

to jest bardzo dobre, ale lepszym magazynem energii od akumulatora wydaje mi się sprężone powietrze.

Niestety francuskie testy na sprężony powietrzy nie wyszły zbyt optymistycznie.
Chyba ze:
nanoturbiny jakie już są(prototypy) będą znacznie bardziej wydajne(chyba wojsko sie juz zopiekowalo tym).
ewentualnie turbiny wykonane z ciekłego metalu ale to chyba tajne experymetny teraz.

  jajeczko,  02/06/2008

kiedyś myślałem nad idealnym tłokiem, zamiast pierścieni specyficzne łożyska które nie przepuszczają ciśnienia, a co ciekawe tłok był kwadratowy. Jak by była możliwość ominięcia tarcia pierścieni to by zwiększyło efektywność tego silnika.(na sprężone powietrze). :)

tutaj jest troche na temat sprezonego powietrza
http://darmowa-energia.eko.org(...)ow.html

Jest to warte ugawi zewzględu na brak silnygo pola elekromagnetycznego :)

a co do uszczelniania tłoku prosze zobacz:
http://www.wme.pwr.wroc.pl/pl_magnet

...  wyświetl więcej

  jajeczko,  05/06/2008

spojrzałem tam na chwilkę. Chodzi mi ogólną teorie, ładowanie po przez wiatr i słońce np. akumulatorów, a później wykorzystanie tego w pojazdach, ta teoria jest super. Jest i jeszcze jedna alternatywa - przypuśćmy że mamy w samochodzie zbiornik coś jak akumulator , tylko z małą różnicą z możliwością wymiany elektrolitu. W specjalnych zbiornikach w domu jest ładowany elektrolit np. po przez wiatrak ...  wyświetl więcej

Moją niechęć wzbudza nie tyle sam artykuł, gdyż jest ciekawie napisany, ale tematyka.

Ekologia to uniwersalne hasło, otwierające dusze wielu czytelnikom. Każdy z nas ma jakieś marzenie o lepszym świecie, o czystym powietrzu, króliczku lub sarence podchodzącej do "ekologicznego" domu, w którym mieszka np. pięć tysięcy ludzi, a mimo to jest "ekologicznie".

Ekologia, ku mojemu smutkow

...  wyświetl więcej

Mirosławie, o ile na temat linuksa masz wiedzę eksperta, o tyle na temat ekologii masz właśnie infantylne wyobrażenia i bije to z całej twojej wypowiedzi na temat ekologów i ekologii. Tematy ekologiczne wyraźnie wymagają u ciebie poważnego dokształcenia. Pewnie nie wiesz, że ponad 100 tysięcy patentów proekologicznych zostało w samym USA wykupionych przez lobby naftowo-motoryzacyjne tylko po to, ż ...  wyświetl więcej

Nie zgadzam się z tezą, że moje poglądy na ruch ekologów (zwłaszcza polskich i UE) jest "infantylny".

Może przekona Ciebie do zmiany oceny "europejskich ekologów" artykuł z dzisiejszej WP. Cytuję: "CHCIELI ZROBIĆ Z NIEGO CZŁOWIEKA. Austriaccy aktywiści walczący o prawa zwierząt domagali się przed sądem uznania za człowieka szympansa o imieniu Matthew". Polecam. Link jest na stronie głównej wp.pl

Skoro szympansa uczłowieczono przez wychowanie do tego stopnia że potrafi rozmawiać, żyć, zachowywać się i ubierać się lepiej niż wielu innych ludzi to dlaczego nie uznać go za człowieka? Tym bardziej, że nauka twierdzi, że człowiek to w 98 procentach szympans! Miliony piesków jest traktowanych nawet lepiej niż nie jeden człowiek. W USA miliony piesków jest lepiej traktowanych niż murzyńskie dziec ...  wyświetl więcej

che... che... Pan sobie robi jaja, jak widzę, Panie Prema ;)

Transport drogowy będzie trwał jeszcze długo przy paliwach płynnych z dwóch powodów:
1) wytworzenie i zmagazynowanie energii elektrycznej jest ciągle bardziej kosztowne, niż wytworzenie i zmagazynowanie energii z paliw płynnych lub gazu.
2) nośnik energii elektrycznej (akumulator) ma dramatycznie mniej korzystny współczynnik: ciężar / ilość energii, jaką da się z danego zasobu wykorz ...  wyświetl więcej

Szanowny Panie "swiadomosc". Jestem zachwycony Pana kulturą i sposobem "dyskusji" za pomocą "Komentarzy" i to mimo, że nie zgadzam się z Pana argumentami. Pana zdania są ładnie zbudowane, tezy zawierają argumenty, link do strony www, punktowanie. Widać, że Pan stracił trochę czasu redagując posta.

Co do samej dyskusji, to proponuję tekst z miesięcznika "Energia Gigawat":

"Analitycy

...  wyświetl więcej

Chciałbym wyjaśnić ze to co najczęściej się czyta w poważnych opracowaniach to energetyka przemysłowa.
Scentralizowane podejście do energetyki jest błędem dzisiaj i o tym energetycy jak i ekolodzy powinni wiedzieć, że energetyka rozproszona jest lepszym rozwiązaniem (sprawdzonym juz przez Niemców) i ekologicznym.

at 1)
Odnośnie wiatraków to miałem na myśli rozwiązanie które n

...  wyświetl więcej

  Mirosław T  (www),  05/06/2008

Z całym szacunkiem, ale Pan nie wie o jakiej skali energetyki mówimy. Proszę zapewnić energię dla zagłębia śląskiego (dla hut, zakładów mechanicznych i całego przemysłu ciężkiego) za pomocą "energetyki rozproszonej" i ekologicznej. Potrzebne miliony kilowatów ma być dostarczone wiatrakami lub małymi ekologicznymi bateriami słonecznymi? To brzmi jak dowcip, ale my przecież nie żartujemy...

...  wyświetl więcej

Ciezko mi odpowiedziec, poniewaz temat jest bardzo złozony ogolnie energetyka w Polsce obrala zly kierunek dostawiajac coraz to nowe bloki kotłow, ale powoli sie to zmienia, i firmy z zachodu buduja elektrownie z odnawialnych żródeł.

Dobrze sie dokształcić w tym kierunku ponieważ masę ludzi wiciąż nie rozumie tego, wczoraj nawet posłuchałem radiamyraja :
(znalazlem to na stronie)

...  wyświetl więcej

Piszesz:"Ekolodzy będą siłą twórczą dopiero, gdy za grupowe pieniądze kupią patent"

Mam dla Ciebie dobrą wiadomość już jest coś takiego i parę miesięcy temu zaczęło działać proszę zapoznaj się z informacjami na stronie:
http://www.theorionproject.org/en/

  Mirosław T  (www),  05/06/2008

Odwiedziłem witrynę theorionproject.org .

Jest to projekt w powijakach. Ma szczytne cele i dopiero zbiera fundusze. Na dzień dzisiejszy zebrano 342,206 dolarów. To może wystarczy "na waciki" dla ładnej pani, ale na pewno nie na przeprowadzenie realnych badań nad energetyką alternatywną.
Tak na serio, to obawiam się, że po zebraniu pieniędzy starczy im jedynie na finansowanie kampanii w mediach, lansującej zdrowy i ekologiczny styl życia.

Jak pojawiały sie pierwsze wersje dystrybucji GNU/Linux z nazwą "Slackware"
to ludzie którzy je tworzyli nie dysponowali kapitałem w formie pieniędzy.

Dziwi mnie twoja opinia czy brak entuzjazmu, ponieważ jak oglądam ten projekt to wyraźnie widzę że kapitałem w tym projekcie jest wiedza, doświadczenie, czas wykwalifikowanej grupy ludzi.

  Mirosław T  (www),  10/06/2008

Szanowny Panie "swiadomosc". Pisze Pan, że "dziwi mnie twoja opinia czy brak entuzjazmu(...)". Przyznam, że zdanie jest niejasne i nie wiem do czego mam (wg Pana) mały entuzjazm.

Przypuszczam, że chodzi o mój (pełen dystansu) stosunek do tzw. "ekologów", wyrażony zdaniem:

"Niestety, wśród ekologów nie doszło do takiej konsolidacji inżynierów i pieniędzy jak w Wolnym Oprogramowaniu

...  wyświetl więcej

  Mirosław T  (www),  10/06/2008

Oto co "potrafią" "ekolodzy" w naprawianiu świata, cytuję za wp.pl:
"W czwartek obchodziliśmy „Dzień bez foliówki”. Do akcji włączyło się większość hipermarketów i sieci sklepów firmowych. Zamiast toreb foliowych sprzedawcy oferowali tego dnia klientom torby ekologiczne. "

Ciekawe są komentarze dopuszczone przez wp:
- A ile drzew ścięto żeby wyprodukować te papierowe torby?

...  wyświetl więcej

  Mirosław T  (www),  10/06/2008

Jeżeli chodzi o stronę theorionproject.org , to czym tu się podniecać. To jedna z wielu stron www promujących projekty zajmujące się zbieraniem pieniędzy dla "ekologów". W dodatku ilość zebranych pieniędzy na tej konkretnie stronie jest żałośnie mała...

Takie "żebracze" pomysły nie są odpowiednim pomysłem na "czyszczenie" świata z "nieekologicznych" technologii.

Koniec plastikowego koszmaru?

Każdego roku na wysypiska odpadów na całym świecie trafiają setki miliardów plastikowych torebek. Rozkładają się one nawet 1000 lat, przez co stanowią olbrzymi problem dla środowiska naturalnego. Dzięki odkryciu kanadyjskiego nastolatka już wkrótce problem torebek może zniknąć. Szesnastoletni Daniel Burd opracował metodę, dzięki której plastikowe torebki ulega

...  wyświetl więcej

Ale się nam rozszerzyła tematyka, od samochodów na prąd, po woreczki foliowe ;)

Artykuł wywołał dyskusję o ekologii. Myślę, że autor artykułu nie będzie miał nam za złe, że nie omawiamy zawartości tabelek i innych danych, które skrupulatnie zebrał, a dalej poprowadzimy rozmowę o "ekologach". Gdyby jednak miał inne zdanie, to proszę o wpis w "Komentarzach".

Problem woreczków foliowy

...  wyświetl więcej

moze masz farta i trafiles na opakowania "d2w" :)

wiecej na stronie:
http://www.lumex.pl/pl/firma/a(...)%20-%20(nie)z%B3e%20opakowania%20%7C%20Artyku%B3;269.html#ekologiczny_polietylen

Nowa bezdochodowa fundacja badawcza, nazwana ''Projekt Orion''
( www.TheOrionProject.org ) została
stworzona by rozwijać nowe rozwiązania energetyczne.

Znajdujący się obok Uniwersytetu Wirginii w Charlottesville, VA, Projekt Orion
został powołany by łączyć bardzo znakomitych naukowców, pracowników naukowych, wynalazców
i myślicieli, którzy mają kompetencje w dzi

...  wyświetl więcej

Ten projekt to na dzień dzisiejszy kolejny sposób na zbieranie pieniędzy i "obiecanki", że uzyskane fundusze zostaną spożytkowane na szczytne cele. Rynek USA zna tysiące takich "projektów" (nie tylko z dziedziny ekologicznej). Problemem ich jest to, że pod wielkimi hasłami zbierają skromne pieniądze, które starczają na zatrudnienie prawnika, księgowego i paru reklam w dużych magazynach (by wykazać ...  wyświetl więcej

Widzę ze w nie zapoznałeś sie z treścią strony bo plan na budżet tego projektu jest inny:
http://www.theorionproject.org(...)et.html
Engineering/Inventor Team - 12 full-time personnel $1,296,000
Scientific Research and Project Management - three full-time personnel $324,000
Clerical / Accounting support staff $ ...  wyświetl więcej

Plan, to jest szczytne marzenie. Ilość dotychczas zebranych pieniędzy, to realna siła projektu. A ta jest, jak dotychczas, żałośnie mała. Takie są (bez urazy) "projekty" "ekologów": plany, obietnice, plany, obietnice...

Silnik elektryczny nadaje się doskonale do napędzania aut. Jest lekki, tani i niezawodny. Rozwija duży moment, dostępny już od najniższych obrotów. Sprawność pojazdów z napędem elektrycznym wynosi ok. 75-80% podczas gdy pojazdów spalających paliwo ok. 15-20% (źródło). Posiada tylko jedną wadę – energia elektryczna jest trudna do magazynowania. Akumulatory są ciężkie i nie potrafią zgromadzić tyle ...  wyświetl więcej

Polecam artykuł na onet.pl (link jest na stronie głównej). Oto cytat: "Czas zacząć płacić za ekologię. Od 2009 r. rachunki za wywóz śmieci mogą wzrosnąć o ok. 30 proc. Zdrożeją też prąd i ciepło, ich producentów obejmie nowa opłata za emisję gazów cieplarnianych - zapowiada "Rzeczpospolita"."

Oto co umieją "ekolodzy": wymusić zmiany wprowadzając podwyżki niby-podatków (opłat "ekologicznych

...  wyświetl więcej

Łódź: za dwa miesiące elektryczne samochody
Jak czytamy w Polska Dzienniku Łódzkim, miejscowy biznesmen planuje sprowadzić do Łodzi samochody napędzane energią elektryczną. Przejazd kilometra takim autem będzie kosztować od 4 do 10 groszy.

Stanisław Pamuła auta o napędzie elektrycznym sprowadzi z USA. Pomysł narodził się gdy biznesmen wyliczył, że przebycie kilometra tradycyjnym sam

...  wyświetl więcej

żródło: www.cire.pl

Pierwszy ogólnopolski zlot pojazdów elektrycznych 20 września 2008, Gdynia
http://arbiter.pl/galeria/zlot.ev

Mam pytanie. Kiedyś chciałem zrobić ze swojego samochodu auto elektryczne i dowiedziałem się takiej ciekawostki, o której weryfikację proszę. Silnik elektryczny kontra silnik spalinowy, gdy elektryczny ma 20 KM osiągnie tą samą prędkość co silnik 60 KM, a to dlatego, że silnik spalinowy osiąga tą moc tylko w momencie zapłonu, a elektryczny ma te 20 KM cały czas. Rezlutatem jest mniej więcej to, że ...  wyświetl więcej

Nie.

Osoba, która mi to powiedziała ma autorytet w Polsce właśnie w dziedzinie budowy tych samochodów - dlatego mnie to zastanawia...
Chodzi po prostu o to, że slinik spalinowy 60 KM ma moc ciągłą 20 KM, dlatego silnik elektryczny o mocy 20 KM osiągnie tą samą prędkość, co ten 60 KM.

Bo konie mechaniczne silnika elektrycznego to perszerony, a spalinowego — kucyki.

twierdzisz, że konie mechaniczne silnika spalinowego są słabsze od elektrycznego? Potrzebuję jakiś źródeł informacji - bez żartów, pytam poważnie ;)

Dodam, że konie mechaniczne silnika spalinowego, a silnika parowego to wielka różnica. 1 KM spalinówki to prawie 14 KM silnika parowego, więc może i w tym przypadku jest tak samo.

Czekam na odpowiedź, bo nie mogę nigdzie znaleźć informacji na ten temat, niestety.

  ,  08/12/2008

Nie wiem po co sobie robic koszty budujac samochód na prad z ciezkimi akumulatorami, ktore trzeba ladowac dodatkowo za to placac, skoro mozna zainstalowac silnik magnetyczny, w ktorym napedem sa magnesy neodymowe, produkujace darmowa energie znikad, a tym samym dzialajac na zasadzie perpetum mobile. Szczegoly konstrukcyjne sa dostepne w internecie, nie jest to jakas szczegolnie skomplikowana konst ...  wyświetl więcej

Pierwszy Mini na prąd będzie zaprezentowany w Polsce
Latem tego roku koncerny: energetyczny Vattenfall i motoryzacyjny BMW chcą zaprezentować miłośnikom motoryzacji i ekologicznych środków transportu w Polsce pierwszy samochód Mini z napędem elektrycznym. Wcześniej 50 takich aut pojawi się pilotażowo na ulicach Berlina.

19 lutego koncern Vattenfall, który jest także wytwórcą prądu i

...  wyświetl więcej

ciekawe jak rozwiązali ogrzewanie w samochodzie.

Niezłe obliczenia bardzo wazne przeliczenia na każdego obywatela jask kiedyś przy spisach obywatelskich ?.Dobry temat ciekawie opisany.

Nanocząstki palladu udało się zsyntetyzować w taki sposób, iż dorównują katalitycznej wydajności drobinkom platyny, które stosowane są przy tworzeniu nowoczesnych ogniw paliwowych, generujących energię elektryczną. Dzięki nowej metodzie możliwe będzie nawet pięciokrotne ograniczenie kosztów produkcji nowoczesnych źródeł prądu, donosi "Journal of American Chemical Society".

Ogniwa paliwowe

...  wyświetl więcej

Czy jest możliwe, aby mechanizmy przemysłowe pracowały bez smarów i nie ulegały zużyciu? Tak - dzięki nowoczesnemu tworzywu opracowanemu przez polskich naukowców z Instytutu Inżynierii Materiałowej Politechniki Łódzkiej. Powłoka ma znikomą masę, grubość około 0,5 mikrometra (5 dziesięciotysięcznych milimetra), ale twardość tej cieniutkiej warstewki jest czterokrotnie większa, niż hartowanej stali. ...  wyświetl więcej

Oglądacie discovery? Lepiej robić pojazdy na wodór lub ładowane przez słońce bardziej opłaca się rozwijać tę technologię bo ma po prostu przyszłość

Części karoserii samochodu mogą mieć w przyszłości podwójne zastosowanie jako baterie – opracowanie umożliwiających to materiałów jest celem wartego 3,4miliona euro projektu, realizowanego przez naukowców z brytyjskiego Imperial College oraz ich zagranicznych partnerów, min. z Volvo.
Materiał, który umożliwia przechowywanie energii elektrycznej, a jednocześnie jest na tyle lekki i wytrzymał ...  wyświetl więcej

Horizon Fuel Cell Technologies ogłosił plan wprowadzenia na rynek wodorowego systemu zasilania pojazdów zdalnie sterowanych. Firma ma nadzieje zrewolucjonizować rynek i dostarczyć milionom entuzjastów pojazdów R/C produkt, który do niedawna wydawał się fikcją naukową. Zdalnie sterowane samochody w mikro skali stanowią fenomen na skalę światową, z własnymi klubami, zawodami i turniejami, prasą spec ...  wyświetl więcej

http://www.instructables.com/i(...)ub-Moto

Make Your Own Miniature Electric Hub Motor
In-wheel electric drive motors represent an effective method of providing propulsion to vehicles which otherwise were not designed to have driven wheels.

That is, they're great EV hacking and conversion.

...  wyświetl więcej



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2017 grupa EIOBA. Wrocław, Polska