Login lub e-mail Hasło   

Czas: opakowanie ekonomiczne

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.artelis.pl/art-4721,14,73,Roz(...)ne.html
Czemu większe opakowanie Etopiryny, Coca-coli, proszku do prania czy innych produktów szybko zużywalnych, nazywane są ekonomicznymi? Przecież więcej zapłacę za butlę 2 li...
Wyświetlenia: 925 Zamieszczono 10/07/2008

Czemu większe opakowanie Etopiryny, Coca-coli, proszku do prania czy innych produktów szybko zużywalnych, nazywane są ekonomicznymi? Przecież więcej zapłacę za butlę 2 litrową niż za mniejsze, pół litrowe opakowanie. Gdzie tu ekonomiczność?

Ano jest!

Koszt opakowania, zarówno przy wersji małej jak i dużej produktu jest porównywalny. Czyli zamiast kupować 4 butelki półlitrowe, kupujesz jedną 2 litrową i ... wychodzi taniej.

Voila!, I mamy ‘ekonomiczność opakowania' rozgryzioną. W dużym uproszczeniu oczywiście. A jak się ma to do czasu?

Czas to też dobro szybko zbywalne, nawet gdybyś nie chciał to i tak ucieka. Okazuje się, że jednak tu też możesz zastosować zasadę ecopack'ów - trochę zaoszczędzić.

Rozróżnijmy czas produktywny i czas marnotrawiony. Ten pierwszy, z analogii do Coca-coli, byłby smacznym, choć odrdzewiającym napojem - czyli tą rzeczą, za którą chcesz płacić. Drugi: to opakowanie. Zbędny koszt - na to nie chciałbyś wydawać pieniędzy, choć opakowanie jest konieczne. W kieszenie sobie coli nie nalejesz.

Te same dwie kategorie: czas produktywny i opakowanie masz również gdy robisz cokolwiek: uczysz się, czytasz i odpowiadasz na maile, przygotowujesz dokument/raport etc. W przypadku nauki bezproduktywnym opakowaniem będzie: skupienie się na materiale, odszukanie gdzie skończyłeś, przygotowanie czegoś do notowania (a choćby i odpalenie Word'a), i wyłączenie myśli na pozostałe rzeczy. To zajmuje czas.
Czasem produktywnym będzie natomiast właściwa nauka - wtedy kiedy w skupieniu przyjmujesz wiedzę wszelaką.



Prześledźmy przekoloryzowany przykład: wyobraź sobie, że chciałbyś czytać ulubioną książkę w wersji ‘małych opakowań':

1. siadasz w fotelu, otwierasz książkę, czytasz 2 strony, zamykasz ją, odkładasz na stolik, wstajesz idziesz do lodówki, wracasz

2. znowu siadasz w fotelu, otwierasz książkę, szukasz gdzie skończyłeś, odszukasz w myślach ‘o co chodziło' w połowie przerwanym dialogu, możliwe że nawet zerkniesz szybko na poprzednią kartkę, i... skupiasz się i czytasz kolejne 2 strony, potem zamykasz książkę, wstajesz, wyjmujesz telefon i dzwonisz do kumpla. Po rozmowie wracasz znowu do 2 kartek książki. itd.



Czy takie podejście ‘małych opakowań czasu' ma sens? Czy coś w ogóle z tej książki byś miał? Nie sądzę.



A teraz wersja z ‘ekonomicznymi opakowaniami': przygotowujesz sobie wszystko co Ci potrzeba (oświetlenie, fotel, coś do picia, wyciszasz telefon etc), odcinasz się od świata na 1 godzinę i czytasz.

Jak sam widzisz, grupowanie rzeczy do zrobienia (dłuższe bloki czasowe) ma sens - bo tylko raz ponosisz koszt ‘opakowania' - czyli tylko raz przygotowujesz się do tego, by skupić się na swoim zadaniu.



Typowym dla mnie przykładem gdy pracujemy w ‘nieekonomicznym czasie' - to codzienna praca przy mailach. Synchronizacja ustawiona na 30 sekund powoduje, że cokolwiek robisz, kolejny mail i sygnał przerywa Ci to, co w danej chwili robisz, spoglądasz na tytuł nowego maila, decydujesz czy warto/nie warto zerkać dalej i prawdopodobnie wracasz do poprzedniej czynności. Tyle że znowu ponosisz koszt ‘przełączania się' - czyli w powyższej metaforze - otwierasz kolejne, małe opakowanie.



Jak to wykorzystać?


Grupuj jednakowe rzeczy

Łączenie rzeczy do wykonania w większych czasowych blokach to duża oszczędność. Masz wiele czynności, które wykonywane jednorazowo mają kosztowne ‘opakowania' - np. opłacanie rachunków, przerabianie maili. Zamiast czytać po jednym wpadającym mailu, ustaw sobie synchronizację poczty raz na np. 2 lub 4 godziny - i wtedy przerabiaj wszystkie na raz. Może się okazać, że dany wątek rozwiązał się bez Twojego udziału, albo też - wystarczy, że przeczytasz ostatniego maila z dyskusji i będziesz mieć przegląd całej sytuacji.


Skup się na tym, co robisz

Praca w skupieniu daje ogromną satysfakcję. Gdy w pełni poświęcasz swoją uwagę wykonywanemu zadaniu, to wydaje się, że czas płynie szybciej, takie to miłe.

A co z trudnymi zadaniami? Nawet, jeśli wykonywane zadanie nie należy do najprzyjemniejszych, kończysz z uczuciem, że masz to już za sobą. Odrywanie uwagi i ucieczka od Twojego zadania powoduje, że te nieprzyjemne chwile przeżywasz wielokrotnie. Każdy pretekst, by się oderwać, to nic innego jak szukanie wymówek by zadania nie robić... a przecież i tak musisz te zadania wykonać.


Zadbaj o otoczenie

Jeśli przystępujesz do nauki, pracy czy tworzenia - przygotuj sobie najpierw miejsce pracy tak byś nie musiał odrywać się od tego, co robisz, bo nagle się okaże, że

* zaschło Ci w gardle,
* bateria w laptopie pada i musisz odnaleźć ładowarkę,
* w ołówku zabrakło rysików
* zapomniałeś słuchawek by wrzucić sobie ulubioną muzykę, przy której lepiej Ci praca idzie
* etc



Gdy masz już wszystko przygotowane i na swoim miejscu, możesz spokojnie wtopić się w swoje zadanie i dowieźć je do końca bez konieczności szatkowania go na nieefektywne części.

W pracy dobrym pomysłem jest założenie sobie słuchawek - nawet jeśli nic nie lubisz słuchać - ale dajesz w ten sposób innym sygnał, że Ciebie dla innych ‘nie ma'.

To tyle :)

--
Autorem tekstu jest Tomasz Zienkiewicz.
Zapraszam na www.dlasiebie.pl :: rozwój osobisty, kariera, niezależność finansowa - artykuły i forum
www.zieniu.pl - mój blog

Podobne artykuły


70
komentarze: 20 | wyświetlenia: 17442
42
komentarze: 9 | wyświetlenia: 22071
28
komentarze: 17 | wyświetlenia: 19948
27
komentarze: 16 | wyświetlenia: 2522
25
komentarze: 7 | wyświetlenia: 9892
22
komentarze: 9 | wyświetlenia: 3919
21
komentarze: 2 | wyświetlenia: 15082
20
komentarze: 20 | wyświetlenia: 16676
19
komentarze: 10 | wyświetlenia: 14506
19
komentarze: 35 | wyświetlenia: 6519
16
komentarze: 2 | wyświetlenia: 9853
16
komentarze: 3 | wyświetlenia: 15383
16
komentarze: 3 | wyświetlenia: 10184
15
komentarze: 5 | wyświetlenia: 8845
 
Autor
Dodał do zasobów: Marcinek
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska