JustPaste.it

Jezus o gospodarce

Dla Chrześcijan Nauka Jezusa Chrystusa wyznacza wszelkie relacje między ludzkie, pokazuje jak czynić by zostać zbawionym. Nauczanie Jezusa determinuje też model stosunków gospodar

Dla Chrześcijan Nauka Jezusa Chrystusa wyznacza wszelkie relacje między ludzkie, pokazuje jak czynić by zostać zbawionym. Nauczanie Jezusa determinuje też model stosunków gospodar

 

Jezus o gospodarce

Dla Chrześcijan Nauka Jezusa Chrystusa wyznacza wszelkie relacje między ludzkie, pokazuje jak czynić by zostać zbawionym. Nauczanie Jezusa determinuje też model stosunków gospodarczych.

Przypowieść o przewrotnych rolnikach

W przypowieściach odnaleźć można wiele wskazówek jak powinny wyglądać relacje gospodarcze. W przypowieści o przewrotnych rolnikach (Mr 12 1-11; Mt 20.9-19) Jezus ukazuje historie socjalistów, tytułowych przewrotnych rolników, którzy na drodze rewolucji znacjonalizowali winnice, zabijając, w imię sprawiedliwości dziejowej, uczciwych pracowników i syna właściciela.

Właściciel winnicy przywracając sprawiedliwość zabił rewolucjonistów. Tym samym Jezus jednoznacznie uznał nienaruszalność własności prywatnej, niemoralność uspołecznienia przedsiębiorstw i potrzebę krwawego zdławienia rewolucji.

Żydzi ze swoim kulturowym uwarunkowaniem do socjalizmu i kolektywizmu, żydzi będący zawsze w awangardzie rewolucji socjalistycznej, poczuli się urażeni postawą Jezusa. Jednoznaczna anty socjalistyczna postawa Jezusa stała się jedną z przyczyn dla której żydzi prześladowali i zabili Jezusa, a dziś walczą z jego nauką.

Przypowieść o talentach

Pochwałę inwestowania znaleźć można też w przypowieści o talentach (Mt 25.14-30). Kto nie inwestuje tylko akumuluje majątek ten grzeszy i poniesie karę. Kapitalista pomnażający majątek będzie nagrodzony.

Przypowieść o siewcy

W przypowieści o siewcy (Mr 4.3-9) Jezus nauczał że inwestycje raz generują straty a raz zyski, co nie wymaga jakiejkolwiek interwencji państwa. Zysków można spodziewać się gdy inwestycje padną na żyzną glebę potrzeb konsumentów. W przypowieści tej odnaleźć też można akceptacje nierówności majątkowych jako wynikających z natury.

Przypowieść o synu marnotrawnym

Akceptacja nierówności społecznych znajduje się w Łk 17.7-10. W przypowieści o synu marnotrawnym (Łk 15.11-31) Jezus ukazuje prawo właściciela do swobodnego dysponowania majątkiem nawet gdy jest to niezgodne z zasadami sprawiedliwości społecznej.

Przypowieść o wiernym słudze

W przypowieści o wiernym słudze (Łk 12.41-48) zawarte jest prawo do oczekiwania nagrody za wierną służbę.

Przypowieść o pannach roztropnych

Przypowieść o pannach roztropnych (Mt 25.1-13) jest krytyką koncepcji nie ponoszenia konsekwencji nieodpowiedzialności urzeczywistnianej dziś (kosztownie i nieskutecznie) przez politykę społeczną państwa opiekuńczego. Ludzie według Jezusa mają sami dbać o siebie, zamiast bycia nie odpowiedzialnym i liczenia na innych. Ludzie muszą ponosić bolesne konsekwencje swoich czynów, lub ich braku.

Przypowieść o robotnikach w winnicy

W przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20.1-16) Jezus popiera swobodę umów, odrzucając idee układów zbiorowych i równej płacy za tą samą prace. Właściciel przedsiębiorstwa ma prawo swobodnie dysponować majątkiem firmy i płacić pracownikom różne stawki.

Pochwała cnót wolnorynkowych

Jezus w swym nauczaniu akceptuje postęp (Mr 2.21-34), mówiąc że młode wino potrzebuje nowych bukłaków, bo stare nie są dla niego dobre. Nowe wyzwania potrzebują nowych działań, a nie mrzonek o powrocie do anachronicznego korporacjonizmu. W swym nauczaniu Jezus pochwala kapitalistyczną cnotę zaradności i przedsiębiorczości (w Mr 5.21-34 o kobiecie cierpiącej na krwotok i w Mr 10.46-52 o uzdrowieniu niewidomego).

Jezus jest też za likwidowaniem nierentownych przedsiębiorstw, wbrew utrzymywaniu nie przynoszących dochodu jednostek gospodarczych (Mr 11.13-14; Mt 3.10, 7.19, 21.19). Bogactwo nie jest przeszkodą w zbawieniu (Mt 19.23-26, Mr 10.23-27, Łk 18.24-27) bo u Boga wszystko jest możliwe, choć samemu człowiekowi może bogactwo przysłonić zbawienie.

Fiskalizm narzędziem walki z Jezusem

Żydzi chcieli wykorzystać fiskalizm państwa by zaszkodzić Jezusowi (Łk 20.20-26, Mr 12.13-17). Jezus głosił że podatki płacimy temu komu się należą, co oznacza że są tacy którzy żądają nienależnych sobie podatków, którym płacić nie mamy, niewątpliwie do nich zaliczają się władze w III RP i UE.

Jezus w swym nauczaniu podatki postrzegał jako instrument represji (Mt 17.24-27). Uczniowie Jezusa zalecali by płacić należne podatki (Rzymian 13.6). W swym nauczaniu Jezus (Łk 12.13-15) odrzucał redystrybucje środków finansowych bo wypływa ona z grzechu chciwości.

Judasz i jego lewicowa wrażliwość społeczna

W Nowym Testamencie szczególnie jedna z osób wykazywała niezwykle lewicową wrażliwość społeczną (Jan 12.2-8). Judasz wypominał Marii siostrze Łazarza że namaściła stopy Jezusa drogim olejkiem, zamiast sprzedać olejek, a dochód przeznaczyć na potrzeby ubogich. Co charakterystyczne kasę apostołów trzymał właśnie Judasz co pozwalało mu systematycznie okradać Jezusa i jego uczniów.

43a59c00add122f40edbcdb4397df46e.jpg
Jan Bodakowski
inne teksty autora...
blog autora...

 

Źródło: Jan Bodakowski