Zebrane informacje na temat przyczyn kłopotów z uczeniem się. Artykuł oparty jest na doświadczeniach z terapii Soulwork, całościowym modelu pracy służącym wzbogaceniu życia.
Treningi Soulwork i Huna Kalani prowadzone sa w Polsce jedynie przez Martyna Carruthersa - tworce systemu Soulwork oraz Terese Mocną. Za oferty innych osob oferujacych warsztaty Soulwork i Huna Kalani nie ponosimy zadnej odpowiedzialnosci. Prosimy o kontakt z nami w celu sprawdzania kwalifikacji doradcow operujacych nazwa Soulwork.
Przedstawiony schemat pokazuje zebrane informacje na temat przyczyn kłopotów z uczeniem się. Oparty jest na doswiadczeniach z terapii Soulwork, całościowym modelu pracy służącym wzbogaceniu życia. Wiecej na ten temat - www.soulwork.net
Na wiele z wymienionych poniżej problemów wskazują: brak koncentracji, malejąca ciekawość i symptomatyczne zachowania. Dla wielu rodzin niektóre z okoliczności wywołujących problemy wydadzą się "normalne". Również częstokroć symptomy są "normalne" i nie zostają zauważone aż do momentu, gdy dziecko osiąga dojrzałość. Wiele symptomów łatwiej dostrzec, gdy dziecko osiąga wiek, w którym bierze pod uwagę związek partnerski (około 18 lat) i stara się unikać odpowiedzialności przynależnej dorosłemu lub tworzy związek z substytutem rodzica (znajduje rodzica a nie partnera).
Na poniższym schemacie przedstawiam w skondensowanej formie co rodzice mogą robić. Dzieci mają zdolność radzenia sobie z przemijającymi problemami. Większość problemów, (powtarzane wiele razy) rodzi chroniczne kłopoty.
Niektóre sytuacje mogą również rodzić psychosomatyczne problemy ze zdrowiem. Na przykład dziecko może (nieświadomie) stworzyć problemy ze wzrokiem usiłując w ten sposób nie widzieć zbyt ostro sytuacji rodzinnej, która zagraża jego dobremu samopoczuciu.
Rodzice powinni robić to: | Zamiast tego: | Aby uniknąć tego: |
Wszystko co poniżej | Wszystko co poniżej | Psychoza /Schizofrenia Dzieci odcinają się od chaotycznej rodziny i od rzeczywistości. |
Upewnij się, że twój partner seksualny jest odpowiedzialnym potencjalnym rodzicem albo praktykuj "bezpieczny seks". | Powołanie do życia niechcianego dziecka. | Dziecko odcina się lub "wychodzi z roli" starając się nadać sens temu, że nie jest chciane |
Rodzice mają bliskich przyjaciół, z którymi mogą rozmawiać o problemach relacji i rodzicielstwa. Każde z rodziców "rozplątuje" własne więzi i oczyszcza relacje, w szczególności z własnymi rodzicami, partnerem, byłymi partnerami i dziećmi. | Rodzic (rodzice) źle traktuje dziecko. Rodzic (rodzice) żyje poprzez dziecko. Dziecko jest własnością rodzica (rodziców). Rodzic (rodzice) zachowuje się jak "dziecko" własnego dziecka. Rodzic (rodzice) ignoruje / porzuca dziecko. | Dziecko może mylić role i tworzyć niezdrowe więzi z rodzicem (rodzicami) co prowadzi do poczucia winy zarówno u rodziców jak i u dzieci. Dziecko może ulec traumie i odciąć się. Dziecko może "utracić" tożsamość pod wpływem stresu i przestać być sobą. |
Rodzice postępują uczciwie, szczerze i jasno i naprawiają popełniane błędy. | Rodzic (rodzice) nie rozwiązuje problemu pogwałcenia relacji i tworzy "toksyczne" rodzinne tabu. | "Toksyczne" tabu może stać się (nieświadomie) obsesyjnym zachowaniem dziecka. |
Rodzice solidarnie współpracują przy wychowaniu i wykształceniu dziecka. | Rodzic (rodzice) żąda "Bądź taki jak ja" i "Nie bądź podobny do drugiego rodzica" | Dziecko wykształca dwie fałszywe osobowości, odmienne dla każdego rodzica aby uniknąć odrzucenia z ich strony. |
Utrzymuj rodzicielską więź z dzieckiem i wartościowy związek z partnerem - nawet jeśli doszło do rozejścia. | Rodzic (rodzice) wiąże się z dzieckiem mocniej niż z partnerem (którym jest własny rodzic lub substytut rodzica) | Dziecko myli role i stara się być partnerem dla rodzica (zazwyczaj) przeciwnej płci. |
Rodzice wspominają i doceniają zmarłych członków rodziny (trzy pokolenia). | Rodzic (rodzice) ignorują zmarłego członka rodziny (często z powodu poczucia winy związanego z jego śmiercią). | Dziecko myli role i może utożsamić się ze zmarłym członkiem rodziny. |
Jeśli sztuczne poronienie miało miejsce, rodzice tworzą Projekt Duszy aby uhonorować (potencjalnego) członka rodziny. | Rodzic (rodzice) zapominają, ignorują lub bagatelizują śmierć usuniętego (potencjalnego) członka rodziny. | Dziecko myli role - może utożsamić się z "usuniętym" dzieckiem. |
Szanuj decyzje swoich rodziców i uzyskaj ich zgodę na małżeństwo. | Rodzic (rodzice) pozwala aby dziadkowie wtrącali się w wychowywanie wnuków i w ich dobrobyt. | Dzieci mylą role i mogą utożsamiać się z "wypchniętym" z pozycji rodzicem (zazwyczaj tym przeciwnej płci). |
Zadbaj o to aby każdy członek rodziny wypełniał swoje obowiązki. | Rodzic (rodzice) pozwala aby ktoś w rodzinie był manipulowany lub stał się ofiarą. | Dziecko myli role i może utożsamić się z ignorowaną ofiarą. |
Szanuj wszystkie odważne postępki członków rodziny. | Rodzic (rodzice) ignoruje odwagę i dzielność kogoś z rodziny. | Dziecko myli role i może utożsamić się z ignorowanym bohaterem. |
Rodzice w pełni zasobów współpracują aby poprawić jakość rodzinnych relacji. | Rodzic (rodzice) traci zasoby i ucieka się do kontroli poprzez przemoc słowną lub fizyczną | Dziecko traktuje przekonania rodziców jako rzeczywistość wywołując tym głębokie konflikty i niską samoocenę. |
Badaj uczucia dziecka i jak te uczucia mogą być wyrażone. | Rodzic (rodzice) naciska na nie wyrażanie emocji przez dziecko (szczególnie złość i smutek) | Dziecko nie może wyrażać emocji we właściwy sposób. |
Badaj cele dziecka i sposoby w jakie można je zrealizować. | Rodzic (rodzice) karze dziecko za mówienie o tym czego pragnie. | Dziecko wie czego nie może mieć i słabo czuje czym są pozytywne cele. |
Zajmuj się wkładem dziecka na rzecz i RODZINY i osiągania wspólnych celów. | Rodzic (rodzice) przekazuje informację, że dziecko nie może wnieść niczego we wspólny cel. | Dziecko "wychodzi z siebie" by odkryć co jest prawdą i słabo odczuwa istnienie konkretnych celów. |
Związek rodziców jest stabilny zanim zostanie podjęta decyzja o poczęciu dziecka. | Rodzic (rodzice) słownie przekazuje informację "kocham cię" a niewerbalnie "Nie kocham". | Dziecko "wychodzi z siebie" starając się odkryć, która informacja jest prawdziwa i ma małe poczucie porządku w życiu. |
Rodzice omawiają problemy rodzicielskie i partnerskie na osobności. | Rodzic (rodzice) wini dziecko za kłopoty w relacji między rodzicami i za inne problemy. | Dziecko odsuwa się od rodziny. Powszechne psychosomatyczne choroby. |
Ta niepełna lista została zainspirowana rozmowami z klientami Soulwork, z Annegret Hallanzy (terapeutką rodzin pracującą w Niemczech) i z (australijską terapeutką mieszkającą we Włoszech).
W ramach treningow Soulwork prowadzimy specjalistyczne zajecia dotyczace zapobieganiu klopotom z uczeniem sie u dzieci oraz oferujemy spotkania terapeutyczne dla rodzin, w ktorych dzieci nie moga poradzic sobie z nauka.
Tlumaczenie: Monika Nowak
(C) Maj 1999, 2004. Artykuł może być przedrukowany jedynie w całości, jeżeli zachowane zostaną w całości informacje na temat prawa własności (copyright) oraz szczegóły kontaktu z autorem ,
Autor: Martyn Carruthers