Login lub e-mail Hasło   

Tendencje rozwoju rynku architektury wnętrz.

Tendencje rozwoju rynku architektury wnętrz. Wywiad z Jackiem Niezgoda z ARTDESIGN architektura wnętrz. Co według Pana jest najważniejsze w projektowaniu? Jak to jest być projek...
Wyświetlenia: 2.672 Zamieszczono 22/08/2008

Tendencje rozwoju rynku architektury wnętrz.
Wywiad z Jackiem Niezgoda z ARTDESIGN architektura wnętrz.

Co według Pana jest najważniejsze w projektowaniu? Jak to jest być projektantem wnętrz w Polsce?


Jacek Niezgoda – Rynek projektowania architektury wnętrz rozwija się bardzo dynamicznie. Najnowsze trendy, materiały, technologie i urządzenia są obecne i coraz szerzej dostępne w Polsce. Projektanci mają coraz więcej możliwości kreowania przestrzeni wnętrza. Polska rzeczywistość to brak doświadczeń w relacjach pomiędzy klientem/inwestorem a projektantem wnętrz.
Obecne pokolenia są pierwszymi w Polsce korzystającymi powszechnie z tego rodzaju usług. Pierwsze spotkanie z inwestorem zazwyczaj ma na celu omówienie wzajemnych relacji i oczekiwań oraz rozróżnienie pojęcia aranżacji wnętrz od projektu architektury wnętrz. Aranżacja wnętrz to zazwyczaj rodzaj dekoracji, stylizacji – tworzenie „scenografii” w zastanym układzie pomieszczeń przy użyciu gotowych mebli, tkanin, kolorów i innych dekoracyjnych dodatków. Projekt wnętrza to ingerencja w układ funkcjonalny – zmiana układu ścian, związane z tym zmiany w układach punktów elektrycznych, wod.-kan. – zgodnie z zaprojektowana koncepcją funkcjonalną. Projekt wnętrz to dogłębna analiza warunków układy przestrzeni domu czy mieszkania, dostosowanie jej maksymalnie do oczekiwań użytkowych i estetycznych przyszłych mieszkańców. Projekt wnętrz to wyznaczenie głównych linii-osi wnętrza, stworzenie kompozycji sufitów, podłóg, ścian – podziałów zmierzających do uzyskania spójnej stylistycznie przestrzeni. Kompleksowy projekt architektury wnętrz obejmuje również projekty mebli nierozerwalnie związanych z zaprojektowaną przestrzenią oraz wszystkich elementów stanowiących o całości kompozycyjnej wnętrza.

Proszę powiedzieć czy klienci zwracając się z prośbą o projekty mają sprecyzowane oczekiwania?


Jacek Niezgoda – Na początku na początku lat 90-tych oferta biur zajmujących się projektowaniem wnętrz skierowana była do najbogatszych Polaków. Współcześnie do architekta wnętrza zwracają się osoby, które chcą jak najlepiej i najbardziej efektownie wykorzystać przestrzeń, również małego mieszkania. Nadal jednak daleko nam do europy zachodniej gdzie korzystanie z usług architekta wnętrz jest powszechne. Wśród klientów indywidualnych większość stanowią ludzie młodzi, którzy osiągnęli sukces zawodowy. Dobrze zaprojektowane wnętrze jest potwierdzeniem i dopełnieniem osiągniętej pozycji. Dobrymi klientami są również osoby w średnim wieku, które zmieniają swoje długo użytkowane mieszkanie w bloku, na nowy dom, czy luksusowy apartament. Wzrost zamówień na projekty wnętrz to efekt powstawiania klasy średniej w Polsce. Cena za projekt uzależniona jest od powierzchni, stylu, w którym ma być zaprojektowane wnętrze – ilość detali, czasu realizacji wnętrza oraz czy architekt wnętrz ma sprawować nadzór autorski nad realizacją. Niestety przy wyborze biura projektowania wnętrza decydującą rolę odgrywa cena za projekt a nie profesjonalizm biura/projektanta. Świadomość estetyczna Polaków jest coraz większa. Zazwyczaj klienci przychodzą do naszego biura z określonymi preferencjami estetycznymi, które są zbieżne z naszym stylem projektowym. Wybór biura podyktowany jest portfolio – katalogiem zdjęć z zaprojektowanych i zrealizowanych wnętrz – dostępny na stronie internetowej biura.

Co dzisiaj jest „trendy, modne"?

Jacek Niezgoda – W projektowaniu architektury wnętrz powróciła moda na bogate organiczne ornamenty, wielokolorowe mozaiki, mocne – ciemne kolory, okładziny ścian wykonane z drewna lub kamienia, stylizowane meble, rozłożyste dekoracyjne lampy. Styl minimalistyczny jest w odwrocie, choć jeszcze czasem występuje w bardziej oswojonej miękkiej formie.
Inaczej wygląda współpraca z inwestorem instytucjonalnym, firmą – wnętrza projektowane dla dużych korporacji to tworzenie wizerunku przestrzeni biura, sklepu, salonu sprzedaży – często w postaci manuala, dającego możliwość zastosowana rozwiązań w każdym kolejnym wnętrzu. Współpraca przebiega zazwyczaj na wysoko profesjonalnym poziomie. Projekt wnętrza podporządkowany jest wizerunkowi, warunkom sprzedaży – zadowoleniu klienta i obsługi. Zupełną odwrotnością jest sytuacja gdzie żona właściciela firmy stanowi autorytet estetyczny i projekt wnętrza podporządkowany jest bardziej jednostkowemu poczuciu gustu, często nieprzystającemu do współczesnych trendów, rozwiązań czy satysfakcji klientów czy pracowników.

ARTDESIGN architektura wnętrz
Jacek Niezgoda
tel. 012 633 05 97, 507 065 433
e-mail: jacek.niezgoda@artdesign.pl
www.artdesign.pl

Podobne artykuły


45
komentarze: 20 | wyświetlenia: 6285
42
komentarze: 17 | wyświetlenia: 6436
37
komentarze: 29 | wyświetlenia: 1815
37
komentarze: 55 | wyświetlenia: 2681
32
komentarze: 32 | wyświetlenia: 2185
31
komentarze: 30 | wyświetlenia: 5782
27
komentarze: 52 | wyświetlenia: 1751
27
komentarze: 12 | wyświetlenia: 5176
22
komentarze: 14 | wyświetlenia: 82363
21
komentarze: 13 | wyświetlenia: 1845
21
komentarze: 40 | wyświetlenia: 3640
21
komentarze: 29 | wyświetlenia: 1852
20
komentarze: 10 | wyświetlenia: 2806
19
komentarze: 19 | wyświetlenia: 4339
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





Na początku na początku lat 90-tych oferta biur zajmujących się projektowaniem wnętrz skierowana była do najbogatszych Polaków. co racja to racja. Obecnie dzięki doskonałemu oprogramowaniu powstają firmy które zajmują się aranżacją wnętrz chociaż i tak zawsze będzie się liczyła praktyka, doświadczenie i wyobraźnia. Co do klasy średniej to hm.... coraz większy widać podział pomiędzy jedną grupą lud ...  wyświetl więcej



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska