Login lub e-mail Hasło   

Dieta mózgu

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://michalpasterski.pl/2008/06/dieta-mozgu/
Czy wiesz, że to co jesz ma ogromne znaczenie dla wydajności Twojego mózgu? Ten potężny komputer zużywa około 20% energii wytwarzanej przez Twój organizm.
Wyświetlenia: 49.543 Zamieszczono 14/09/2008

Czy wiesz, że to co jesz ma ogromne znaczenie dla wydajności Twojego mózgu? Ten potężny komputer zużywa około 20% energii wytwarzanej przez Twój organizm. Jak na takie małe rozmiary to jest całkiem spore zużycie, warto więc zadbać o to aby Twój mózg miał zawsze wszystkiego pod dostatkiem.


Dlaczego? Każdy akson (długie włókno, wzdłuż którego przekazywany jest impuls elektryczny z jednej komórki nerwowej do innej), jest otoczony osłonką mielinową, która pełni funkcję izolatora. Gdy dostarczamy naszemu mózgowi odpowiednich składników odżywczych, izolacja jest lepsza, a co za tym idzie- informacja jest przekazywana znacznie sprawniej. To co jemy ma również wpływ na prawidłowe działanie komórek glejowych, które wytwarzają osłonki melinowe oraz odżywiają aktywne komórki nerwowe.

 

To co jemy ma również dużo wspólnego z neuroprzekaźnikami, czyli substancjami chemicznymi, które przekazują sygnał przez synapsę (połączenie między komórkami nerwowymi). Nasz mózg wytwarza około siedemdziesiąt różnych neuroprzekaźników, w tym adrenalinę oraz endorfiny. W książce „Brain Food”, Brian i Roberta Morgan piszą, że „jakiekolwiek niedobory składników odżywczych mogą obniżyć poziom pewnych neuroprzekaźników, a tym samym niekorzystnie wpłynąć na zachowania, za które są one odpowiedzialne. Ma tu również miejsce sytuacja odwrotna: można wyeliminować problemy fizyczne lub psychiczne, podnosząc poziom odpowiednich neuroprzekaźników poprzez proste zmiany w składzie diety”.

 

Starczy już tej teorii, czas na smakołyki:

 

  • Jedz owoce i warzywa- to bogate źródło potasu, który poprawia pracę umysłu.Potas znajdziesz w bananach, brzoskwiniach, pomarańczach i morelach. Pomarańcze jedz również ze względu na bogactwo w witaminę C. Z warzyw warto jeść pomidory i ziemniaki.
  • Ważne są tłuszcze rybne i roślinne. Ryby to bardzo bogate źródło kwasów omega 3. Brak tego kwasu przyczynia się do powstawania depresji. Orzechy stanowią zaś źródło kwasu linolowego, potrzebnego mózgowi do naprawy osłonek mielinowych. Ponadto orzechy pobudzają pracę mózgu i łagodzą stany depresyjne. Z tych samych powodów warto też jeść ciemne pieczywo z nasionami orazkasze.Pamiętaj o jajkach, gdyż są one bogate w tzw. prekursory acetycholiny, neuroprzekaźnika odpowiedzialnego m.in. za zapamiętywanie słów.
  • Pij duże ilości wody (najlepiej niegazowanej), koniecznie unikaj herbaty i kawy. Woda pozwala oczyścić ciało z toksyn, szybko i skutecznie gasi pragnienie. Takie napoje jak kawa, herbata czy napoje gazowane, niszczą witaminy z serii B, odwadniają organizm, a także Twój mózg. Picie kawy może być również przyczyną problemów ze snem.
  • Ogranicz spożywanie słodyczy. Co prawda dostarczają one duże ilości energii i poprawiają nastrój, jednak na bardzo krótki okres czasu, po którym następuje gwałtowny spadek formy.
  • Codziennie jedz śniadanie. Jest to najważniejszy posiłek dnia. Niech będzie bogate w węglowodany i białko. Dzięki zdrowemu śniadaniu energia będzie uwalniana stopniowo, co pozwoli Twojemu mózgowi przez cały dzień być w dobrej formie.
  • Ostatni posiłek jedz najpóźniej na 2 godziny przed snem. Po posiłku żołądek jest zmuszony do trawienia, angażuje on do pracy serce, wątrobę, oraz nerki. Ciało zamiast odpoczywać będzie musiało pracować, a przez to również Twój mózg nie będzie wypoczęty. A jak wiadomo, dobry sen sprzyja nauce. W czasie, gdy śnimy, dokonuje się tzw. konsolidacja śladów pamięciowych. Informacje, które zostały do mózgu wprowadzone podczas dnia, w pewnym sensie się kodują i zapisują, dlatego bardzo ważnym jest, aby Twój sen był spokojny i niezakłócony.

 

Zobacz również: Jak szybko zwiększyć wydajność swojego mózgu

 

Pozdrawiam,

Michał Pasterski

 Artykuł ten pochodzi z bloga o rozwoju osobistym www.michalpasterski.pl

Podobne artykuły


10
komentarze: 14 | wyświetlenia: 1314
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 852
10
komentarze: 55 | wyświetlenia: 1165
6
komentarze: 48 | wyświetlenia: 371
6
komentarze: 55 | wyświetlenia: 1528
5
komentarze: 62 | wyświetlenia: 729
124
komentarze: 52 | wyświetlenia: 141473
118
komentarze: 23 | wyświetlenia: 238045
91
komentarze: 20 | wyświetlenia: 110216
 
Autor
Artykuł
Dodatkowe informacje



Ok, kilka ciekawych wskazówek, ale niezbyt oryginalnych. Zalecenia jak przy standardowej piramidzie żywieniowej. Ograniczaj słodycze, jedz dużo owoców i warzyw. Najważniejsze śniadanie i nie jedz tuż przed snem. W skrócie. Warto może by dodać artykuł jak stosować się do tych zasad. Jakie są skutki nie stosowanie się do wyżej wyznaczonych zaleceń. Wypisać schorzenia, w przypadku tego artykułu odnoszące się do naszego najistotniejszego organu.

Autor mógł też chociaż wspomnieć o prawidłowym dotlenieniu mózgu a także treningu łączonego z odpoczynkiem.

Ale tematem jest dieta mozgu a nie jak podniesc kondycje mozgu...

Znów stronniczy artykuł i nie do końca prawdziwy.Najlepsze tłuszcze dla mózgu(i serca), który potrzebuje tej najlepszej energii mogą dostarczyć tylko tłuszcze o długich wiązaniach atomowych - łój wołowy,słonina,smalec,sadło,oliwa z oliwek. Poza tym czym się różni dla organizmu cukier ze słodyczy i cukier z owoców,warzyw czy nawet zbóż? Czyżby autor nie wiedział że niczym???Jeśli chodzi o tłuszcze ...  wyświetl więcej

Na jakiej podstawie twierdzisz, że ojej słonecznikowy, oliwa z oliwek i olej z pestek winogron są ok?

Co Ty opowiadasz za androny tluszcze nasycone? A gdzieś to wyczytał wlaśnie tłuszcze maja być nienasycone!!A cukier z owoców, warzyw a cukier z cukierniczki czy czekolady to zupełnie inna struktura- biochemia się kłania.

Słuchaj Damian.Nawet jeśli ograniczysz słodycze a będziesz jadł owoce,warzywa ryże i inne zboża również będziesz tył,chorował i długo nie pożyjesz.Powtórzę raz jeszcze--DLA ORGANIZMU NIE MA ZNACZENIA jaki dasz mu cukier i tak każdy zamieni na cukier prosty a potem na tłuszcz i cholesterol.Pamiętaj! Jeśli mi nie wierzysz sprawdź sobie w biochemii lub znajdź artykuły na necie o metabolizmie cukrów(węglowodanów).

  artur5236  (www),  21/07/2014

@adam munk: Czyli według Ciebie nie ma dobrych i złych źródeł węglowodanów?

No tak, na studiach w czasie sesji zawsze "mieszanka studencka" wjeżdżała :)

Ja dla poprawy kondycji umysłowej i fizycznej polecam sok noni . Bardzo dobrze wpływa na działanie organizmu i jasność umysłu. Piję i mogę polecić. Kupuję tutaj https://www.suplementybio.pl/s(...)ahitian



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska