Login lub e-mail Hasło   

Język angielski - Następstwo czasów

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.tlumaczenia-angielski.info/an(...)nce.htm
Język angielski jest językiem bardzo logicznym. Jeśli zdanie zaczyna się od czasu przeszłego, należy uważać czy używając następnie czasów przyszłych czy teraźniejszych m&...
Wyświetlenia: 4.540 Zamieszczono 26/10/2008

Język angielski jest językiem bardzo logicznym. Jeśli zdanie zaczyna się od czasu przeszłego, należy uważać czy używając następnie czasów przyszłych czy teraźniejszych mówimy o teraźniejszości lub przyszłości od dnia dzisiejszego. Jest to trochę skomplikowane, ale zaraz postaramy się temu zardzić.

Wyobraźmy sobie następującą sytuację. Opowiadamy historyjkę o naszych wakacyjnych przygodach:

"Byłam u swojego ciotki na wakacjach. Przyjechała również moja kuzynka, który mieszka w Warszawie, a studiuje w Krakowie. Wrocław jest naprawdę wspaniły. Pierwszego dnia ciotka pokazała nam miasto. Było to trochę w pośpiechu, ponieważ powiedziała, że będzie musiała wyjechać, ale żebyśmy się nie martwiły ponieważ jutro wraca. itp. itd"

Oto pięć zdań, które są zmorą dla Anglika, a które każdy Polak bez problemu zrozumie.

Jeśli ta historyjka jest z przed 15 lat to czy kuzynka dalej studiuje czy nie? Czy Wrocław jest dalej wspaniały? Że będzie musiała w przyszłości od dzisiaj? Jutro wraca czy też następnego dnia po tym jak to powiedziała?

Jak będzie wyglądać tłumaczenie tego fragmentu:

I was at my aunt's during my summer holidays. My cousin came there too, the one that lives (lived - jeśli już nie mieszka) in Warsaw and studies (studied - jeśli teraz nie studiuje) in Crocow. Wrocław is (was - jeśli już nie jest) really wonderful. On the first day our aunt showed us around the city. She was a bit in a hurry, because she said that she would have to live (will have to live- jest od dzisiaj), but she told us not to worry, because she was coming back the next day (tomorrow jest w przyszłości od dzisiaj).

Zobacz również Reported Speech.

Tak długo jak zdanie nadrzędne jest w czasie teraźniejszym, czasownik zdania podrzędnego może myć w dowolnym czasie i właściwie odda on znaczenie zdania. Kiedy zdanie nadrzędne jest w czasie przeszłym, czasownik w zdaniu podrzędnym musi być również w czasie przeszłym. Wyjątkiem do tej reguły jest to co jest uważane za powszechną prawdą lub co wiemny, że jest prawdziwe na dzień dzisiejszy.

W poniższych tabelach, proszę zwrócić uwagę na czas czasownika w zdaniu nadrzędnym, który podany jest z lewej strony tabeli i porównać go z czasem czasownika w zdaniu podrzędnym przykładów.

Czas w zdaniu niezależnym Cel zdania zależnego / czas w zdaniu zależnym Przykłady

Teraźniejszy

Prosty

Używać czasu terażniejszego do przedstawiania akcji odbywających się w tym samym czasie.

I'm in a library, because I love reading books.

[Jestem w biblotece, ponieważ lubię czytać]

Używać czasu przeszłego do akcji przeszłych.

I know that you made the right decision.

[Wiem, że podjąłeś słuszną decyzję]

Używać czasu Present Perfect według jego zasad

We believe that we have done the right thing.

[Wierzymy, że zrobiliśmy (rezultat w teraźniejszości, doświadczenie) rzecz właściwą]

Używać czasu przyszłego do przedstawiania akcji przyszłych.

The doctor says that he will consult his collegue.

[Lekarz mówi, że skontaktuje się ze swoim kolegą]

Czas w zdaniu niezależnym Cel zdania zależnego / czas w zdaniu zależnym Przykłady

Przeszły

Prosty

Aby pokazać akcję równą w czasie - używać czasu Simple Past

I went to the cinema because I wanted to see a movie.

[Poszedłem do kina, ponieważ chciałem zobaczyć film]

Aby pokazać wcześniejszą akcję - używać Past Perfect.

He remembered that she had written this article.

[Pamiętał, że to ona napisała ten list - napisał przed tym jak pamiętał]

Aby wyrazić prawdę ogólną - używać czasu Present Simple.

Kopernik believed that the universe is infinite.

[Kopernik wierzył, że kosmos jest nieskończony - ogólna prawda]

Aby wyrazić przyszłość - używać "would"

lub "was/were going to"

I knew that I would go there.

[Wiedziałem, że tam pójdę]

Czas w zdaniu niezależnym Cel zdania zależnego / czas w zdaniu zależnym Przykłady

Present
Perfect


or


Past
Perfect

Używać czasu przeszłego w każdym celu .

He has grown a lot since he was five.

[Urósł sporo od kiedy miał pięć lat - skutek w terażniejszości]

The criminals had run away before the police arrived.

[Przestępcy uciekli zanim przyjechała policja]

Czas w zdaniu niezależnym Cel zdania zależnego / czas w zdaniu zależnym Przykłady

Future

Aby pokazać akcję, która toczy się w tym samym czasie - używać czasu teraźniejszego

I will be here if they are here.

[Będę tutaj, jeśli ty tu będziesz]

Używać czasu przeszłego dla akcji przeszłych

You will surely pass this exam if you studied hard.

[Zdasz ten egzamin jeśli się uczyłeś]

Używać Present Perfect zgodnie z jego zasadami.

The company will be shut down next year if revenues haven't risen .

[Firma zostanie zamknięta, jeśli diochody się nie podniosą (skutek w teraźniejszości)]

Czas w zdaniu niezależnym Cel zdania zależnego / czas w zdaniu zależnym Przykłady

Future

Perfect

W każdym celu , używać albo Present Perfect albo Present Simple

Most teachers will have developed a serious condition by the time their students learned the material.

[Większość nayczycieli nabawią się choroby do czasu kiedy ich uczniowie nauczaś się materiału]


Most teachers will have developed a serious condition by the time their students have learned the material.

[Większość nayczycieli nabawią się choroby do czasu kiedy ich uczniowie nauczaś się materiału]

Sekwencja czasów z bezokolicznikami i imiesłowami

Podobnie jak czasowniki, bezokoliczniki i imiesłowy mogą przekazać czas akcji.

Infinitives
Czas bezokolicznika Rola bezokolicznika Przykłady

Present

Infinitive

Pokazać późniejszy lub taki sam czas akcji jak czasownika głównego

She is eager to try on this dress. [eager - w tej chwili, try on - później]

[Nie może się doczekać aby przymierzyć tą sukienkę]

Perfect Infinitive Aby pokazać akcję wcześniejszą od akcji czasownika głównego

The teacher would like to have seen some improvement this year.

["Would like" - teraz ; "to have seen" - w przeszłości.]

[Nauczyciel chciałby zobaczyć (w przeszłości) jakieś postępy w tym roku]

They consider the students to have been prepared rather well.

[Consider - teraz, to have been prepared - w przeszłości.]

[Uważają, że studenci zostali raczej dobrze przygotowani]

Participles
Czas imiesłowu Rola Przykłady

Present Prticiple

Pokazać czas akcji taki sam jak czasownika

Working on the project, we finally began to understand certain problems.

[Working - w tym samym czasie co " began", w przeszłości.]

[Pracując nad projektem, zaczeliśmy rozumieć pewne problemy]

Past
Participle


or


Present
Perfect
Participle

Pokazać czas akcji wcześniejszej niż czasownika głównego

Prepared by the teacher, students are ready to take the exam.

[Prepared - akcja wcześniejsza niż "are".]

[Przygotowani przez nauczyciela, studenci są gotowi do przystąpienia do egzaminu]

Having seen this game live, we decided to watch a different TV program.

[Having seen - wcześniej niż "decided". ]

Widziawszy ten mecz na żywo, zdecydowaliśmy się na oglądanie innego programu telewizyjnego]

Podobne artykuły


54
komentarze: 84 | wyświetlenia: 10682
6
komentarze: 2 | wyświetlenia: 4688
43
komentarze: 41 | wyświetlenia: 6025
45
komentarze: 11 | wyświetlenia: 138252
25
komentarze: 54 | wyświetlenia: 4573
10
komentarze: 11 | wyświetlenia: 4564
50
komentarze: 14 | wyświetlenia: 67143
118
komentarze: 23 | wyświetlenia: 238064
31
komentarze: 7 | wyświetlenia: 86438
15
komentarze: 4 | wyświetlenia: 22054
41
komentarze: 16 | wyświetlenia: 55595
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska