JustPaste.it

Najkrótsza linia kolejowa w Polsce - do Księgi Guinnessa!

Od kilkunastu lat przechodzę obok znaków drogowych ustawionych przy skrzyżowaniu ul. Waszyngtona i ul. św. Piotra w Gdyni. Kiedy wreszcie zostaną zlikwidowane?

Od kilkunastu lat przechodzę obok znaków drogowych ustawionych przy skrzyżowaniu ul. Waszyngtona i ul. św. Piotra w Gdyni. Kiedy wreszcie zostaną zlikwidowane?

 

Zwykle są w zachlapanym stanie i wymagają ustawicznego mycia oraz wymiany w razie uszkodzenia - a to przez przejeżdżające wielkie tiry, a to przez zirytowanego przechodnia. Znaki te (parowóz i wykrzyknik oraz krzyż św. Andrzeja) ostrzegają nas przed pociągiem mogącym przejechać przez niestrzeżony przejazd kolejowy. Szkopuł jednak w tym, że od dziesięciu lat nie przejechał przezeń żaden nawet... wagon. Z prostego powodu - wprawdzie szyny jeszcze leżą, ale są zasypane ziemią i zarośnięte zielskiem, częściowo są zdemontowane, jeden zaś tor od pół roku wchodzi pod... trotuar!

Przez wiele lat każdy kierowca szanujący prawo, z szacunkiem właściwym powadze uczestnictwa w ruchu drogowym, powinien zwiększyć uwagę na odcinku pomiędzy owymi znakami a kolejowym szlakiem. Mieszkańcy okolicznych domów, ich znajomi oraz codzienni tranzytowi kierowcy wiedzą, że te znaki to bujda na (kolejowych) resorach, jednak pozostali użytkownicy tego fragmentu ulicy zwiększają czujność, co niepotrzebnie ich stresuje, zwłaszcza kiedy spostrzegą, że zrobiono ich w konia (niemal mechanicznego, choć teraz moce podajemy nie w KM, ale w kilowatach - kW).

Gdyby policjanci chcieli wręczać mandaty za niezatrzymywanie się przed torami, to zarobiliby fortunę (oczywiście dla swej firmy...), bo obeznani z sytuacją kierowcy ignorują te bezsensowne blaszyska.  Urzędniczy beton zapewne powie - dopóki tory leżą, dopóty znaki są poprawnie ustawione. No to sytuacja jest patowa - kilkanaście znaków stoi, straszy i rdzewieje, kierowcy zaś stawiają swe auta wprost na omawianych torach!
Wskażmy także na aspekt psychologiczny - jeśli kierowca widzi zbędnie a niefrasobliwie ustawione znaki drogowe, to kiedyś popełni błąd i zignoruje podobne, lecz bardzo ważne dla życia oznakowanie. I cóż napiszemy mu na klepsydrze? Że zbagatelizował istotną wskazówkę po uznaniu, że urzędnicy setki razy zlekceważyli go jako obywatela i użytkownika drogi wprowadzając go w błąd?

Można jeszcze dodać, że w skali kraju rokrocznie z naszego budżetu idzie spora kwota na wytwarzanie, naprawy i na kosmetykę tysięcy podobnie zbędnych znaków. Czy mamy nadmiar pieniędzy?

Opisaną linię kolejową proponuję uznać za najkrótszą w Polsce i zgłosić do Księgi Guinnessa w dziedzinie "Najkrótsze linie kolejowe w Europie". Gdynia ma szansę znowu być sławnym miastem, znanym nie tylko z planszy Monopoly...
Znaki drogowe straszące parowozami, wykrzyknikami i krzyżami (czyżby to były krzyże na drogę?) nie wystawiają dobrego świadectwa ani Policji, ani Urzędowi Miejskiemu w Gdyni. Podnoszą one nastrój dramatyzmu i wyzwalają większą adrenalinę, jeśli przyjdzie nam złamać kodeks drogowy. W jakiej wysokości przewidziane są mandaty za łamanie zasad ruchu drogowego w bezsensownej sytuacji?

Zdjęcia w portowym rejonie trzeba robić z ukrycia, bo i teren kolejowy, i pobliskie zakłady straszą znakami "fotografowanie wzbronione" (zapewne terroryści chcą przeprowadzić zamach na... wyzłomowaną linię kolejową). Po wyremontowaniu budynku (teraz jest to piękny hotel) położono przy nim trotuar. Uczyniono to jednak łamiąc opisane znaki drogowe, bowiem chodnikiem zakryto kilkudziesięciometrowy odcinek torów kolejowych biegnących do portu i to od zarania miejskiej historii Gdyni. Firma kładąca kostkę zapewne nie otrzymała mandatu za wjechanie z robotą na tory, choć nieopodal stoją wspomniane znaki ostrzegające przed pociągiem mogącym zajechać im drogę. Może po niniejszym artykule w końcu ktoś wlepi mandat za parkowanie trotuaru na torach, choć trudno sobie wyobrazić, aby inwestor odjechał do swej bazy z dawno ułożonym już chodnikiem... Byłby to chyba pierwszy mandat za wjazd nieruchomości na (równie nieruchawy) tor.

Ze strategicznej linii kolejowej pozostało kilkadziesiąt metrów pomiędzy końcem hotelowego chodnika a zardzewiałą bramą straszącą przy słynnym klubie "Ucho". Ucho można przykładać do szyn i znanym sposobem wsłuchiwać się w stukot pociągu - bezskutecznie (ale niewykluczone, że policjant wypisze nam mandat za majstrowanie przy torach albo za ignorowanie znaków...). Za bramą widać zerwane podkłady kolejowe, które sugerują, że szyny wiodące do portu to już historia i wsad miły każdemu hutniczemu piecowi. A swoją drogą - dlaczego owa linia nie została zaliczona do zabytków naszego miasta? A może ta muzealna resztka linii to właśnie efekt decyzji o ochronie obiektu szczególnie cennego dla historii naszego miasta? Albo po prostu koszty wyrwania szyn z asfaltu oraz jego załatanie po ekstrakcji przewyższają cenę oferowaną przez składnicę złomu?

Szkoda, że na tym odcinku toru nie zaanektowano parowozu, którego maszynista wyszedł (podczas ostatniego przetaczania) do pobliskiego pubu - mielibyśmy cenny pojazd na historycznym torze. Byłaby murowana (choć ze stali) atrakcja turystyczna, zwłaszcza że widok na nią byłby z innej wysokiej atrakcji - ze słynnych gdyńskich wieżowców Sea Towers.

PS  Okazuje się, że owa linia kolejowa, która została zabudowana hotelową infrastrukturą, ma swój kolejny odcinek! Otóż tory odradzają się po ok. dwustu metrach na ich skrzyżowaniu z ul. Węglową, aby ponownie "zapaść się pod ziemię" po dalszych kilkuset metrach i ujawnić się (w okolicach WTC Gdynia i siedziby lokalnej telewizji kablowej) przed kolejnym nibyprzejazdem... Nie przeszkadzają nikomu kolekcje znaków, które ostrzegają kierowców przed (wirtualnymi?) ciuchciami na tych wszystkich skrzyżowaniach? Może kogoś jednak pociągnąć do odpowiedzialności, skoro pociągi nie mają tam niczego do ciągnięcia? Ciekawostką jest i to, że słupki (a właściwie słupy) niosące krzyże św. Andrzeja są wykonane z solidnych kawałków... szyn kolejowych. A jeszcze większą niespodzianką jest i to, że na planach miasta (także w internecie) omawiane szlaki kolejowe widnieją w pełnej swej krasie!

 

 Na zdjęciach: omawiane znaki, przejście chodnika w tory, przejście torów w beztorze za bramą, nowatorski znak drogowy św. Andrzeja, zagajnik na międzyszyniu, kozioł na końcu szlaku...

 

 

6356a2effdd35f6bcc3205bad9059aad.jpg

1 Ul. Waszyngtona - trotuar zaparkował na torze



7a261029b0c1916179020950eedb0f35.jpg

2 Ul. Waszyngtona - zmodyfikowany krzyż św. Andrzeja

 


b53f570b5c3fe2be2b1fe40e4fd75276.jpg
3 Ul. Waszyngtona - drugi zestaw znaków

 


237650669fc9640892a848e45794ad31.jpg
4 Ul. Waszyngtona - trzeci zestaw znaków




4175d436d18d0417fb1fc04535038d40.jpg
5 Ul. Waszyngtona - czwarty zestaw znaków



cfe68540efdc284c8f91d3fe9c06f696.jpg
6 Ul. Waszyngtona - zdemontowane tory




2faea1330e440d10f22037f1ea290460.jpg
7 Ul. Węglowa - pierwszy zestaw znaków przed nibyprzejazdem




88d98381b72340ff13e7c5b21f288637.jpg
8 Ul. Węglowa - drugi zestaw znaków przed nibyprzejazdem




cbd4d8d3d041a964994e9b952568c2ff.jpg
9 WTC Gdynia EXPO - pierwszy zestaw znaków




e3d6e9738e388a0bc0f91e9e0da76d59.jpg
10 WTC Gdynia EXPO - drugi zestaw znaków



d53c0f924f672f9b8f62bd0d41066814.jpg

11 WTC Gdynia EXPO - zagajnik za nibyprzejazdem 




c4f55d623c1c4fef296dac27892499ab.jpg
12 Tory między ul. Węglową a WTC Gdynia

 



b218cb187d88360b2ab82afab5f27593.jpg
13 Szlak między ul. Węglową a WTC Gdynia



6d7cc257ecdc2747e2348b69f6d193cf.jpg
14 Tajny trakt kolejowy w centrum naszej  uwagi




01a539edc63aa27d9e6eeb206936274b.jpg
15 Kiedy tędy przejechał ostatni pociąg?




3a8060878a2a8d8ef0df1f44371268f0.jpg
16 Koniec szlaku między ul. Węglową a WTC Gdynia