Login lub e-mail Hasło   

Mity i nieprawdziwe informacje o polskich F-16

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.militarium.net/forum/viewtopi(...)?t=1600
Istnieje wiele mitów dotyczących F-16 i zakupu ich przez Polskę. Ten artykuł rozwiewa większość z nich.
Wyświetlenia: 54.385 Zamieszczono 01/12/2008

Nieprawdziwe mity o F-16:

1) "To przestarzały samolot"
- polskie F-16C/D Block 52+ są fabrycznie nowe,
- posiadają wyposażenie całkowicie różne od pierwszych wersji,
- posiadają nowszy silnik o większym ciągu,
- koncepcja aerodynamiczna sprzed 30 lat - nikt póki co nie wymyślił nic nowszego, lepszej zwrotności nie da się uzyskać ze względu na wytrzymałość człowieka

2) "To zbyt drogi samolot"
- F-16 był NAJTAŃSZY w przetargu - Gripen i Mirage 2000 były droższe,
- Eurofighter 2000 jest TRZYKROTNIE droższy

3) "Gripen byłby lepszy"
Gripen:
- nie jest kompatybilny z wymianą danych taktycznych NATO (m. in. nie mógłby współpracować bez opracowania nowej wersji z NATO-wskim AWACS-em)

- nie przenosi najnowszego uzbrojenia NATO, a jedynie nieco starsze wersje o nieco skromniejszych możliwościach,

- nie przenosi rakiet przeciwradarowych - ani HARM, ani ALARM

- uzupełnienie możliwości Gripena wymagałoby poniesienia kosztów prac rozwojowych i dalszego czekania


4) "Lepiej było wejść w Eurofightera"
- i czekać aż zostanie opracowany dopracowany?
- zapłacić trzy razy więcej za sztukę?
- płacić sporo za części zamienne albo ogołocić z części (i uziemić) jakąś pule maszyn?
- czekać na opracowanie wersji powietrze-ziemia (obecnie produkowane EF są mogą zwalczać WYŁĄCZNIE cele powietrzne) trzeciej transzy - po wyprodukowaniu 450 maszyn?
Eurofighter generuje OGROMNE koszty - program ma w duzej mierze charakter polityczny, a nie komercyjny;
- koncepcja Eurofightera powstawała w latach 70-tych i na początku 80-tych; konsorcjum Eurofighter zostało zawiązane w 1983 r.; prototyp oblatany w 1986 r. do chwili obecnej wyprodukowano ok. 100 z zamówionych 632; pierwszy seryjny F-16 został oblatany 7.08.1978r. zbudowano ponad 4000 egz.

5) "Lepiej było kupić Su-27/35 od Rosji"
- co z kompatybilnością z NATO?
- co z częściami zamiennymi w obecnych stosunkach z Rosją?
- Su-27 jest pod względem koncepcji aerodynamicznej podobny do F-16
- Su-27 jest niewiele młodszy - oblatany w 1977r, podczas, gdy F-16 - 1974
- Su-27 jest dużo większy i przez to wcześniej wykrywany przez radary pokładowe
- Su-27 nie posiada rakiet porównywalnych do AMRAAM - R-77 jest demonstrowany jedynie na pokazach i nie ma go w jednostkach bojowych

6) "F-16 jest awaryjny"
- w Niemczech w latach 90-tych latało 55-65% produkowanych w Europie Tornado
- F-16 ma jeden z najniższych współczynników wypadkowości wśród samolotów jednosilnikowych.
współczynnik wypadkowości dla najnowszych wersji F-16C Block 30 do Block 50 wynosi 2.4 wypadku na 100 tys godzin lotu, dla wszystkich wersji: 4.14; dla porównania współczynnik ten wynosi:
* 10 dla MiG-29
4.9 dla F/A-18
4.07 dla F-117
2.47 dla F-15
- przelot transatlantycki na jednosilnikowym samolocie wykonywany jest w szczególnym reżimie; niemieckie MiGi-29 i francuskie Mirage 2000 przechodziły dokładne przeglądy techniczne przed przelotem transatlantyckim
- nowe maszyny zawsze muszą mieć trochę czasu na "dotarcie " się -tak było z Migami 23 - nowe psuły się -potem już były prawie bezawaryjne (oczywiście jak na samolot); "docierania" wymagają też np. fabrycznie nowe samochody (nie można np. forsować silnika przez pierwsze 1000-1500 km)

7) "Lepiej dokupić/zmodernizować MiG-29i Su-22"
- rosyjskie silniki i płatowiec mają dużo krótszą żywotność
- koszty eksploatacji są wyższe (koszt godziny loty na F-16 to 2/3 kosztu godziny lotu na MiG-29)
- dwumiejscowy MiG-29 jest pozbawiony radaru, podczas, gdy F-16D jest w pełni wartościowy bojowo
- rosyjskie modyfikacje MiG-29 nie weszły do seryjnej produkcji
- żadne państwo trzecie nie zmodyfikowało z sukcesem rosyjskiego samolotu - zmodyfikowane rumuńskie MiGi-21 miały serię katastrof; z tego powodu Rumuni zrezygnowali z modernizacji MiG-29
- Su-22 jest trudno modyfikowalny - nie da sie np. umieścić w nim dużego radaru
- Su-22 jest mało zwrotny

8) "MiG-29 to lepszy samolot od F-16"
- polskie MiGi-29 nie mają rakiet porównywalnych z AMRAAM, dlatego polski MiG-29 może toczyć na dużym dystansie walkę z jednym przeciwnikiem, podczas gdy F-16 z kilku jednocześnie
- użytkowane w Polsce MiGi-29 9.12 nie mogą między sobą ani z AWACS-em wymieniać danych taktycznych (o celach); F-16 współpracują ze sobą w ramach łącz komputerowych Link 16
- F-16 to samolot WIELOZADANIOWY - przy małej liczebności lotnictwa potrzebujemy samolotów mogących wypełniać 4 rodzaje zadań (a nie - jak MiG-29 - de facto jedno
- w walkach na dystansie średnim 30 – 50 km F-16 C/D od Block 30 ma dużą przewagę na wszystkimi obecnie dostępnymi wersjami Mig-a 29, dzięki rakietom AMRAAM (zwłaszcza wersji C-5), systemowi przesyłu danych Link-16 oraz nowocześniejszym radarom;
- w wlace na krótszym dystansie możliwości maszyn sa podobne - polski F-16 C Block 52+ posiada celownik nahełmowy i pociski AIM-9X o możliwościach podobnych do R-73,w który wyposażone są MiGi-29
- najpierw walczy się na dużych dystansach...

9) "Lepiej było kupić samolot w Europie z powodów politycznych"
- żaden z samolotów europejskich nie oferuje wszystkich pożądanych z punktu widzewnia naszych Sił Powietrznych możliwości, a są to:
- interoperacyjność z NATO
- możliwość wykonywania zadań:
* myśliwskich (powietrze-powietrze)
* zwalczania celów naziemnych i nawodnych
* zwalczania stacji radiolokacyjnych przy użyciu specjalizowanych pocisków
* możliwości rozpoznawcych
- żaden nie oferuje tylu możliwości za podobną cenę
- Europa nie ma do zaoferowania na razie żadnej wspólnej polityki bezpieczeństwa, zaś USA stanowią niemal 90 proc. zdolności bojowej NATO

10) "Co to za nowoczesny samolot, który osiągnie gotowość bojową za 6 lat"?
- dużo prostszy i dużo bardziej zbliżony do użytkowanych wówczas samolotów (konstrukcyjnie i technologicznie ) Su-22 wdrażany był 2 lata: w 1984 r. dostarczono pierwsze maszyny do 6 pułku lotnictwa mysłiwsko-bombowego w Pile; gotowość operacyjną pułk uzyskał w 1986 r.
- dużo prostszy od polskich F-16 C/D Block 52+ belgijskie F-16A wymagały dwóch lat wdrożenia: pierwsze samoloty dostarczono 26 stycznia 1979r.; pierwszy dywizjon Beligijskich Sił Powietrznych osiągnął gotowość bojową 1 stycznia 1981r.; Belgowie wcześniej użytkowali sprzęt amerykański
- wdrożenie Panavia Tornado w RAF trwało 3 lata: pierwszy samolot GR1 przekazano 5.06.1979, pierwszy dywizjon osiągnął gotowość bojową 1.07.1982; kolejny - w 1983r.
produkcja seryjna Su-27 ruszyła w 1982 r., ale do służby w lotnictwie Związku Radzieckiego wszedł w 1984 r.
- w żadnym z powyższych zagranicznych przypadków nie miało miejsce tak drastyczne przestawinie się zarówno generacji sprzetu, jak i producenta, przebudowy infrastruktury i szkolenia; użytkownicy byli zazwyczaj znacznie zamożniejsi od Polski

11) "Po co nam te samoloty? przecież i tak nas nikt nie napadnie?"
Zapytajmy więc po co:
Niemcom 180 nowych Eurofighterów?
Szwajcarii - nowe Hornety?
Nikt nas nie napadnie? Masz osobiste gwarancje od Putina i Łukaszenki?
Środek odstraszania. Łatwo zabić muchę, bo nie kąsa, ale osę, która może "dziabnąć" atakuje się niechętnie
Liczba F-16 w państwach europejskich

  • Belgia 79
  • Dania 78
  • Grecja 140
  • Holandia 105
  • Norwegia 72
  • Portugalia 45
  • Włochy 34
  • Turcja 214

Podobne artykuły


14
komentarze: 0 | wyświetlenia: 2832
31
komentarze: 29 | wyświetlenia: 3867
16
komentarze: 0 | wyświetlenia: 25207
19
komentarze: 122 | wyświetlenia: 1862
13
komentarze: 9 | wyświetlenia: 3464
14
komentarze: 9 | wyświetlenia: 4976
67
komentarze: 23 | wyświetlenia: 94301
69
komentarze: 33 | wyświetlenia: 80259
31
komentarze: 10 | wyświetlenia: 342787
16
komentarze: 1 | wyświetlenia: 742
27
komentarze: 59 | wyświetlenia: 14273
22
komentarze: 11 | wyświetlenia: 2341
 
Autor
Dodał do zasobów: Krzysztof Gregorczyk
Artykuł



  ,  09/12/2008

Uważam, że powiliśmy pracować nad własną konstrukcją. Polski samolot pewnością mógłby spełniać stawiane mu zadania tak samo jak importowany. Nie wierzę, że nie ma u nas ludzi, którzy mogliby się tym zając, bo na pewno ich jest wielu. Dla przykładu, chyba najlepszy na świecie motoszybowiec (Stemme), robią Polacy, ale oficjalnie jest „Made in Germany”.
--
A artykuł, bardzo interesujący. Potrzebny.

  steal,  15/01/2009

Kilkadziesiąt lat temu powstawał polski myśliwiec PZL-230 Skorpion, pozostała po nim drewniana makieta...
http://pl.wikipedia.org/wiki/P(...)korpion

  ,  06/02/2009

Praca nad własną konstrukcją - szczytny cel; Jeden niuans - skąd wziąć na to kasę?

No chyba sobie żarty robisz. My jako kraj nie mamy technologij aby zbudować coś takiego. Albo byśmy musieli zainwestować NIEWYOBRAŻALNE PIENIĄDZE których żaden pojedynczy krajów w europie dziś nie ma, albo musieli byśmy kopic prawie wszystko do tego samolotu gdzieś a sami hmm myślę ze mogli byśmy zbudować płatowiec ale... Po co ???. Powinieneś napisać #A ja bym chciał zbudować sobie samolocik# ugh ...  wyświetl więcej

A co do PZL-230 i polskiej Syreny sport to ja kiedyś szyłam sukienkę I została by ona by okrzyknięta światowym fenomenem przez projektantów mody ale mi nie wyszło...

jezeli te info sa prawdziwe to wiele wyjaśnia

ja nie lubię szumu informacyjnego. Dla mnie sprawa jest prosta. Efy szesnaste lądują co chwila z powodu awarii (prawdziwych lub "wymyślonych" przez elektrykę). Na całym świecie samoloty latają a nie stoją na lotniskach i w hangarach. Mam styczność z zawodowymi żołnierzami, a także byłym mechanikiem lotniczym. Wszyscy jednogłośnie mówią, że to szajs. Wiadomo, że my - Polacy - lubimy sobie dodać coś ...  wyświetl więcej

Pewnie za to wszystko co ruskie jest świetne, co nie? Na przykład rdzewiejące MiGi-29 czy MiGi-21 które się rozpadają w powietrzu...

  grandi,  08/03/2009

Czesi i Węgrzy woleli Gripeny...my dzięki pro-amerykańskiemu nastawieniu oczywiście nie mogliśmy odmówić USA..

W życiu nie widziałem tyle błędów w jednym artykule.
Autor ma albo blade pojęcie o temacie, albo art powstał pod wpływem środków bliżej mi nie znanych;) Pozwolę przytoczyć tu te najważniejsze:

1) "To przestarzały samolot"
*Sam samolot został oblatany 32 lata temu, i miał być lekkim samolotem myśliwskim. Nikt wtedy nie myślał by z niego robić maszynę wielozadaniową. Te niedost

...  wyświetl więcej

  jogaro,  25/04/2012

Royal Peter, chrzanisz bzdury aż miło.

1. JAS-39 ma wiekowo grubo ponad połowę tego co ma F-16. Różnica w ilości lat między oblotem prototypów to 14 lat.

2. Gripen był najtańszy... ze względu na kiepski pakiet w jakim go proponowano. Gdyby Szwedzi go zaoferowali z takim wyposażeniem jak F-16 to byłby droższy. VW Golf VI Base też jest tańszy od VW Golf VI Comfortline.

3. Węg

...  wyświetl więcej

Artykuł tendencyjny,jakby go pisał ten co podejmował decyzję o kupnie. F-16 to WŁAŚNIE PRZESTARZAŁA KONSTRUKCJA. Już nie będę się powtarzał dlaczego.Przytoczę tylko że Amerykanie obdarowali nas 30-letnim transportowcem i równie leciwym okrętem.Czyli widać że dano nam sprzęt który powinni złomować,a my i tak będziemy słono płacić za obsługę złomu.Super interes tej taniości.Wiadomo że biedny człowie ...  wyświetl więcej

  macan,  18/09/2011

wiem, że artykuł stary ale chciałbym zwrócić uwagę na jedną rzecz : f-16 to faktycznie dobre samoloty, ale panie i panowie 48 sztuk na tak wielki kraj jakim jest polska?? holandia ma 105 sztuk polska powinna mieć z 1000 sztuk ( tak, nie pomyliłem zer. tysiąc ) a co do wątku nt. polskiej konstrukcji myśliwca - to jest b. dobry pomysł ale musielibyśmy stworzyć myśliwiec 5 generacji a wtedy cała UE latała by naszymi myśliwcami :)

  tomilot,  07/10/2013

Nie mam pojęcia kto to pisał. Spora część informacji mija się z prawdą.
F-16 za 5-8 lat będzie już przestarzały. Na bliskim dystansie z Migiem 29 nie ma szans i żaden chełm mu w tym nie pomoże. Mig 29 wystartuje z polowych pasów startowych, F 16 potrzebuje czyściutkiego pasa. W przypadku ataku po zniszczeniu lotnisk nie mają skąd startować a DOL-i zostały chyba dwa. A pisanie w kółko o raki ...  wyświetl więcej



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2014 grupa EIOBA. Wrocław, Polska