Formuła 1 to gigantyczne pieniądze. Bez nich przygotowanie bolidu do wyścigu byłoby niemożliwe.
Największym skarbem każdego teamu są inżynierowie. Od nich zależy najwięcej. Kierowca też jest ważny-musi umieć jeździć, ale od tego jak specjaliści przygotują mu bolid zależy jego sukces. Godziny testów, zmiany ustawień, tak aby każdy zakręt pokonać z prędkością choćby o 1km większą. Wyścig trwa około półtorej godziny, a każda tysięczna część sekundy może decydować o zwycięstwie. Konstruktorzy bolidów muszą też dostosować się do obowiązującego regulaminu. Pojemność silnika i jego moc są określone homologacją, masa bolidu nie może byc za mała, a wytrzymałość struktury nadwozia ma spełniać wymogi określone w regulaminie. W pogoni za jak najlepszym, bezawaryjnym i bezpiecznym bolidem konstruktorzy często sięgają do programów lotów kosmicznych. Rywalizacja trwa nieustannie, każdy chce być coraz lepszy. Gdzie kończą się możliwości bolidu ? Tego nie wiem ani ja, ani nikt. Samochód F1 składa się z kilku tysięcy cześci.
A oto kilka:
1. Silnik
W sezonie 2008 obowiązywała standardowa 8-cylindrowa jednostka o pojemności 2400 ccm. Moc silnika szacuje sie na około 700-750 km. Najmocniejsze silniki mają około 780km (Ferrari) Masa silnika nie może być mniejsza niż 95kg i powinna wystarczyć na 2 wyścigi. Od pszyszłego sezonu silniki będa musiały wytrzymać 3 wyścigi a obroty zostaną ograniczone do 18.000 z 19.000 ob/min.
2. Kokpit
Inaczej monocque. Jest zbudowany z kompozytów o strukturze warstwowej, dzięki temu jest sztywny i lekki. Zmieści się w nim anatomicznie dostosowany do sylwetki zawodnika wyjmowany fotel z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa. Zgodnie z przepisami FIA, czas potrzebny kierowcy do jego opuszczenia nie może być dłuższy niż 5 sekund.
3. Kierownica
We współczesnych bolidach nie służy jedynie do zmiany kierunku jazdy, na niej obok łopatek zmiany biegów znajdziemy przełączniki do ustawiania parametrów auta i wyświetlacze informujące kierowce o sytyuacji na torze i sprawności bolidu.
4. Zawieszenie
Wahacze górne i dolne są wykonane z włókna węglowego. Z przodu za posrednictwem drążków oddziaływują na tytanową dźwignię połączoną z drążkiem skrętnym i amortozatorami. Tylne wahacze są montowane do skrzyni biegów.
5. Hamulce
Tarcze i okładziny z włókna węglowego ( Hitco), zaciski AP Racing, hamulce firmy Renault. Inne zespoły używają podzespołów Brembo i AP Lockheed.
6. Opony
W F1 używa się obecnie opon firmy Bridgestone. Szerokość przednich opon wynosi 305-355 mm, tylych 365-380 mm. Opony używane na suchej nawierzchni to slicki. Są dwa rodzaje miękkie i twarde. Opony na deszcz są rowkowane.
7. Przedni nos
Kształt oraz aerodynamika nosa zależy od charakterystyki toru. Ustawiony bardziej pionowo, stwarza więcej docisku i jest przydatny na mało przyczepnych i wolnych torach, takich jak Monaco. Poziomy stważa mniejsze opory, co pozwala na uzyskanie większych prędkosci na prostych, tak jak na torze Monza.
8. Chłodnice
Osobne chłodnice oleju i płynu chłodzącego umieszczono po bokach auta. Żaden z przewodów nie może przechodzić przez kokpit.
Gotowy bolid sprawdzany w tunelu aerodynamicznym