“Połowa pieniędzy na reklamę jest wyrzucana w błoto. Nie wiem tylko, która to połowa” - mawiał Rockefeller. Lata lecą, a dylemat pozostaje: jak efektywnie inwestować w reklamę?
Problem często polega na tym, że oceniamy skuteczność takich działań tylko w jednym wymiarze. Oczekujemy, że konsument zobaczy lub usłyszy naszą reklamę, zapamięta (a najlepiej zapisze sobie) markę i zaraz pobiegnie do sklepu po zakupy. Akurat.
Reklama bardzo rzadko działa tak bezpośrednio, perswazyjnie i natychmiastowo. Ale to nie znaczy, że nie działa wcale.
- Konsument podchodzący do półki w sklepie zauważa najpierw te produkty, które zna.
- Reklama może przekonać klienta do unikatowych zalet produktu, dzięki czemu będzie on skłonny zapłacić za niego więcej.
- Konsument, któremu sprzedawca poleca kilka marek, jest bardziej skłonny wierzyć w zalety tych, o których słyszał.
- Jeżeli konsument kupuje nowy dla siebie rodzaj produktu (np. kosmetyki pielęgnacyjne dla noworodka), znacznie chętniej wybierze markę, z którą zetknął się już wcześniej.
- Gdy ktoś pyta konsumenta o radę, nigdy nie poleci marki, której nie zna przynajmniej z nazwy.
- Skuteczna komunikacja reklamowa sprawia, że marka staje się synonimem określonej wartości (np. zależy mi na bezpieczeństwie - kupuję volvo).
- Reklama może skłonić konsumenta do częstszego stosowania (a więc i zakupu) danego produktu.
- Reklama może pokazywać konsumentowi szersze możliwości zastosowania produktu, skłaniając go do płacenia za dodatkowe opcje (np. możliwość wysyłania MMS-ów z telefonu komórkowego).
- Reklama może zwiększać lojalność konsumenta wobec marki, uodparniając go na konkurencyjne produkty.
- Konsument może znudzić się marką. Jest wtedy bardziej skłonny sięgnąć po reklamowane konkurencyjne produkty “na próbę” i jeżeli spełnią jego oczekiwania, pozostać przy nich.
Dobra reklama nie zawsze musi zwiększyć sprzedaż. Jeżeli rynek się kurczy, nasza sprzedaż spada, ale mimo to powiększamy nasze udziały w rynku (bo konkurentom spada szybciej niż nam) - wygrywamy.
Źródło: http://www.malawielkafirma.pl/2008/12/jak-dziala-reklama/
Licencja: Creative Commons