JustPaste.it

Jak działa reklama: 10 sposobów wpływania na konsumenta

“Połowa pieniędzy na reklamę jest wyrzucana w błoto. Nie wiem tylko, która to połowa” - mawiał Rockefeller. Lata lecą, a dylemat pozostaje: jak efektywnie inwestować w reklamę?

“Połowa pieniędzy na reklamę jest wyrzucana w błoto. Nie wiem tylko, która to połowa” - mawiał Rockefeller. Lata lecą, a dylemat pozostaje: jak efektywnie inwestować w reklamę?

 

Problem często polega na tym, że oceniamy skuteczność takich działań tylko w jednym wymiarze. Oczekujemy, że konsument zobaczy lub usłyszy naszą reklamę, zapamięta (a najlepiej zapisze sobie) markę i zaraz pobiegnie do sklepu po zakupy. Akurat.

 

Reklama bardzo rzadko działa tak bezpośrednio, perswazyjnie i natychmiastowo. Ale to nie znaczy, że nie działa wcale.

  1. Konsument podchodzący do półki w sklepie zauważa najpierw te produkty, które zna.
  2. Reklama może przekonać klienta do unikatowych zalet produktu, dzięki czemu będzie on skłonny zapłacić za niego więcej.
  3. Konsument, któremu sprzedawca poleca kilka marek, jest bardziej skłonny wierzyć w zalety tych, o których słyszał.
  4. Jeżeli konsument kupuje nowy dla siebie rodzaj produktu (np. kosmetyki pielęgnacyjne dla noworodka), znacznie chętniej wybierze markę, z którą zetknął się już wcześniej.
  5. Gdy ktoś pyta konsumenta o radę, nigdy nie poleci marki, której nie zna przynajmniej z nazwy.
  6. Skuteczna komunikacja reklamowa sprawia, że marka staje się synonimem określonej wartości (np. zależy mi na bezpieczeństwie - kupuję volvo).
  7. Reklama może skłonić konsumenta do częstszego stosowania (a więc i zakupu) danego produktu.
  8. Reklama może pokazywać konsumentowi szersze możliwości zastosowania produktu, skłaniając go do płacenia za dodatkowe opcje (np. możliwość wysyłania MMS-ów z telefonu komórkowego).
  9. Reklama może zwiększać lojalność konsumenta wobec marki, uodparniając go na konkurencyjne produkty.
  10. Konsument może znudzić się marką. Jest wtedy bardziej skłonny sięgnąć po reklamowane konkurencyjne produkty “na próbę” i jeżeli spełnią jego oczekiwania, pozostać przy nich.

Dobra reklama nie zawsze musi zwiększyć sprzedaż. Jeżeli rynek się kurczy, nasza sprzedaż spada, ale mimo to powiększamy nasze udziały w rynku (bo konkurentom spada szybciej niż nam) - wygrywamy.

 

Źródło: http://www.malawielkafirma.pl/2008/12/jak-dziala-reklama/

Licencja: Creative Commons