JustPaste.it

Windykacja: pierwsze kroki wierzyciela

Na wstępie określimy typy wierzytelności. Najczęściej spotykane można podzielić na dwa rodzaje:

Należności główne:

  • z faktur za towary i usługi
  • kary umowne
  • kaucje
  • przedpłaty
  • zaliczki i inne

Należności uboczne:

  • odsetki od niezapłaconych należności głównych
  • odsetki od zapłaconych należności głównych
  • koszty sądowe
  • koszty adwokackie

Trzeba pamiętać iż różne wierzytelności mogą spowodować różne reakcje dłużnika na Twoje działania. Np. dłużnik pamięta o należności głównej, ale już nie "pamięta" o odsetkach, pamięta o przegranej sprawie w sądzie ale nie"pamięta"o kosztach np.za wynajęcie adwokata. Windykację zawsze możesz prowadzić sam, powinieneś jednak pamiętać jedynie o swoich umiejętnościach. Przede wszystkim musisz się zastanowić nad tym czy windykacja opłaca Ci się finansowo, gdyż ma ona sens tylko do pewnego momentu /o tym w dalszej części/. Jeśli masz zamiar sam prowadzić windykację powinieneś zapamiętać najważniejszą regułę.

Nie wolno Ci straszyć dłużnika gdyż możesz mieć z tego tytułu kłopoty W Polsce "wolno" nie płacić, ale za straszenie idzie się do więzienia Jeśli po przeczytaniu naszego poradnika nie zdecydujesz się sam odzyskać swoją należność możesz zdecydować się na wszczęcie przeciwko dłużnikowi postępowania sądowego.
Pamiętaj że jest to dość kłopotliwe, kosztowne, często długotrwałe /szczegóły w dalszej części poradnika/. Możesz także zlecić odzyskanie długu profesjonalnej agencji windykacyjnej. Najpierw jednak zapytaj się o doświadczenie i ilości przeprowadzonych transakcji. Jeśli pracownicy niechętnie udzielają te informacje może to świadczyć o braku doświadczenia.

Także jeśli agencja domaga się jakichkolwiek pieniędzy przed ściągnięciem długu powinieneś zdać sobie sprawę, że po otrzymaniu pieniędzy może stracić motywację do ściągnięcia Twojej należności.
Gdy masz zamiar sam starać się o odzyskanie długu pamiętaj, iż jak radzą specjaliści od windykacji sukces Twoich negocjacji w dużej części zależy od sposobu prowadzenia rozmowy z dłużnikiem. Należy umiejętnie balansować między uległością i agresją w myśl zasady"miękko do człowieka a twardo w sprawie". Należy dać odczuć dłużnikowi, że się go szanuje i nadal chce z nim współpracować, a jednocześnie należy być bardzo zdecydowanym. Nie powinno się uzywać zdrobnień typu"fakturka, "pieniążki", gdyż dłużnik takiej rozmowy może nie ocenić poważnie.Należy domagać się wyjaśnienia dlaczego tak długo ociąga się z wypłaceniem należności i powinno się go skłonić do zadeklarowania terminu uiszczenia zaległości.

Nie powinno bać się stawiać trudnych pytań typu:

  • czy chce uregulować zaległości
  • ile mu brakuje do wypłacenia pełnej kwoty
  • kiedy może uzyskać resztę pieniędzy

Duży sukces w odzyskiwaniu należności można odnieść poprzez umiejętne "sprawianie przykrości dłużnikowi".Jest wtedy szansa iż dłużnik chcąc w przyszłości uniknąć takich rozmów szybciej wpłaci należność. Należy jednak trzymać emocje na wodzy aby go nie urazić, nie warto go pouczać, oceniać i mówić zbyt agresywnym tonem.
Nie należy także okazywać współczucia, reagować z opóźnieniem, działać konsekwentnie, precyzyjnie, stanowczo. Dużą szansą na odzyskanie należności jest poinformowanie dłużnika, iż informacje o nim i jego długu zostaną przekazane do firm prowadzących tzw."czarne listy"dłużników a przez to może mieć w późniejszym okresie czasu kłopoty np. z uzyskaniem kredytu kupieckiego, sfinalizowaniem poważniejszej transakcji. Pamiętaj także że ryzyko związane z niewypłacalnością kontrahenta można po prostu sprzedać. Jednym ze sposobów na to jest ubezpieczenie kontraktu.Usługi takie świadczą niektóre firmy ubezpieczeniowe. Przedmiotem ubezpieczenia są niezapłacone przez dłużnika należności pod warunkiem, że są one następstwem prawnie stwierdzonej niewypłacalności dłużnika, faktycznej jego niewypłacalności albo przewlekłej zwłoki dłużnika.

W każdym z tych przypadków ubezpieczyciel wypłaca poszkodowanemu przedsiębiorcy odszkodowanie. Nie wszystkie kontrakty mogą być jednak ubezpieczone. Dotyczy to zwłaszcza już umów zawartych.

 

Źródło: http://animatek.w.interia.pl/poczatek.html