JustPaste.it

E-Podręczniki zdają pierwsze egzaminy

Na świecie czytniki e-treści odgrywają coraz większą rolę jako codzienne narzędzie do nauki wśród uczniów i studentów.

Na świecie czytniki e-treści odgrywają coraz większą rolę jako codzienne narzędzie do nauki wśród uczniów i studentów.

 

Niepotrzebny ciężar

„Mam nadzieję że technologia e-booków szybko wkroczy do szkół, bo dźwiganie 5 kilogramowego plecaka wcale mnie nie cieszy” - Tak skomentował informację o projekcie Śląskiego Kuratorium Oświaty jeden z internautów. Wicekurator ośrodka Dariusz Wilczak zamierza już w lutym tego roku wprowadzić do szkół podstawowych na Śląsku czytniki A4 z pakietem podręczników. Jeden egzemplarz wyposażony w treść ma kosztować około 1000 zł, a cały projekt ma być współfinansowany ze środków UE. Mamy więc na krajowym horyzoncie prekursora, który zwraca uwagę polskim uczniom, nauczycielom, wydawcom i dostawcom czytników na potrzebę rozwijania tej nowej jakości, jaką są e-podręczniki.

Rynek

Popularny Kindle kontynuuje swoją ekspansję, oferując obecnie ponad 200 000 tytułów książkowych, a więc ponad dwukrotnie więcej niż w momencie jego wdrożenia na rynek. Według wyników Amazon na koniec trzeciego kwartału 2008, ilość sprzedanych tytułów na Kindle stanowi już ponad 10% sprzedaży wszystkich książek, które dostępne są w formacie drukowanym i elektronicznym. Na ten rok planowane jest wpuszczenie na rynek większego formatu Kindle o rozmiarze zbliżonym do formatu A4. Choć Amazon nie ujawnia motywów swoich planów, według analityków cel wdrożenia tej wersji czytnika wydaje się jasny. Amazon chce sobie w ten sposób zapewnić niemały kawałek tortu jakim jest rynek e-podręczników. Według statystyk National Association of College Stores (NACS) wartość rynku podręczników akademickich w USA wynosi 5,5 miliarda dolarów, z rosnącym udziałem sprzedaży ich wersji elektronicznych. 

d32bd5119fb5ae26d1945cf0fbc68806.jpg

I tak oto większość globalnych wydawców tego segmentu rynku oferuje już wersje cyfrowe podręczników. Grupa wydawnicza McGraw-Hill Education, która w wyniku digitalizacji swoich tytułów zmniejszyła w minionym roku zatrudnienie o 300 pracowników oferuje obecnie 95% swoich tytułów w wersji cyfrowej. Kwitną również portale takie jak CourseSmart.com, który oferuje już 5000 e-podręczników od kilku największych wydawnictw oświatowych w USA. E-tytuły są tam przeciętnie o połowę tańsze niż ich odpowiedniki papierowe. W Polsce największym dostawcą e-podręczników, dla szkół jest serwis www.nexto.pl, który w trakcie roku swego istnienia zwiększył swoją ofertę e-prasy, e-książek, audiobooków oraz e-podręczników do ponad 5600 tytułów.

Korzyści dla wszystkich

Uczniowie i studenci potrzebują wersji cyfrowych głównie ze względu na oszczędności – zarówno te w złotówkach jak i w kilogramach dźwiganych w torbach i plecakach. To co powinno również skłaniać wydawców do współpracy z dystrybutorami e-treści to perspektywa ograniczenia rynku obrotu publikacji używanych. Rynek sprzedaży podręczników z drugiej ręki szacowany jest w USA na 2,3 miliardów dolarów. Również w Polsce istotną rolę odgrywają tu takie serwisy jak Podaj.net, który obecnie oferuje już niemal 30 000 tytułów książek i filmów oraz rozwijający się polski oddział e-podręczników Wikipedii na pl.wikibooks.org.

W Polsce coraz więcej wydawnictw edukacyjnych zauważa popyt na e-podręczniki. W 2008 roku właściciel platformy Nexto.pl,  jeden w tej chwili firmy na rynku posiadającej w ofercie podręczniki w wersji elektronicznej, firma NetPress Digital rozpoczęła współpracę z m.in. z takimi wydawcami jak: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Dr Josef Raabe, LektorKlett, Langenscheidt, Verlag Dashofer czy Edgard. Obecnie Nexto oferuje już ponad 100 e-podręczników i publikacji dla nauczycieli. Użytkownicy mają do wyboru podręczniki oraz materiały pomocnicze do nauki j. polskiego, matematyki, fizyki, geografii, biologii historii i języków obcych dla wszystkich szkół – od podstawowej po liceum.

E-podręczniki to wymierne korzyści dla uczniów:

  • Duże oszczędności – ceny niższe aż do 40% w stosunku do form drukowanych
  • Zwiększenie efektywności pracy uczniów dzięki stałemu dostępowi do wiedzy
  • Wygodna i ekologiczna archiwizacja, katalogowanie i przenoszenie publikacji
  • Możliwość precyzyjnego określenia adresatów poszczególnych tytułów
  • Większa motywacja ucznia do korzystania z podręczników ze względu na większą
    dostępność i multimedialność treści dostępnych na indywidualnym czytniku.

 

Wzorowy przykład z USA

W Polsce dopiero zaczynamy zauważać korzyści związane z zaoferowaniem uczniowi wersji cyfrowych materiałów do nauki. Szkoły w USA owe korzyści już wdrożyły w życie i są bardzo otwarte na oddanie cyfrowej technologii w ręce uczniów. W zeszłym roku związek szkół Fresno Unified School District w Kaliforni przeznaczył dla swoich uczniów 10 tysięcy mini laptopów HP. Po udanych programach pilotażowych rozpoczętych w połowie 2008 roku, netbooki przeznaczone dla każdego ucznia i nauczyciela zaczynają być standardem w amerykańskich szkołach również dzięki takim inicjatywom jak OLPC (One Laptop Per Child). 

HP wprowadził swój mini-note PC w kwietniu 2008 roku, dołączając do rosnącego rynku zminiaturyzowanych laptopów zdominowanego dotychczas przez firmy Intel Corp., Asustek Computers Inc., Samsung czy ostatnio Dell. Dla użytkowników ważne są optymalna wielkość ekranu (mniejsza od tradycyjnego laptopa ale wygodna do czytania), bluetooth, dysk twardy o pojemności 120 GB, możliwości zasilania i system Windows. Płacąc 500 dolarów za sztukę amerykańskie szkoły dokonały bardzo efektywnych inwestycji, a odzew ze strony nauczycieli i uczniów był więcej niż pozytywny.

Jaka więc będzie przyszłość podręczników w wersji elektronicznej? Na pewno tańsza, ale jak szybko zostanie wprowadzona w życie tego nie wiemy.