JustPaste.it

Marketing usług stomatologicznych cz. 1

marketing usług stomatologiczny- nie taki diabeł straszny.......

marketing usług stomatologiczny- nie taki diabeł straszny.......

 

 

e0c344bc3da25ac42d89a501ccfad8b7.jpgSpecyfika marketingu usług stomatologicznych

Marketing usług stomatologicznych jest stosunkowo nową dziedziną. Jest jeszcze wiele gabinetów, które są na etapie badania, rozpoznawania możliwości marketingu, a czasami nawet niedowierzania, że należy go stosować.

Projektując działania marketingowe usług stomatologicznych należy pamiętać o pewnych ograniczeniach związanych z nastawieniem lekarzy.

Ograniczenia marketingu związane z podejściem lekarzy można podzielić na następujące[1]:

q pasywność i brak zrozumienia swojej roli. Bardzo często lekarze nie zdają sobie sprawy, że ich praca jest elementem działań marketingowych. Że na zadowolenie Pacjenta ma wpływ nie tylko, jakość zrobionego wypełnienia czy wypełnionego kanału, ale także w jaki sposób Pacjent został obsłużony przez lekarza. W jaki sposób lekarz z nim rozmawiał, itp.

q niewłaściwe oczekiwania w stosunku do marketingu. Często lekarzom marketing kojarzy się ze sporadycznymi reklamami w prasie. Powinien natomiast kojarzyć się z kreowaniem nowych możliwości, oraz sposobem funkcjonowania gabinetu. Gabinety, które świadomie planują i wdrażają działania marketingowe, w lepszym stopniu są w stanie dopasowywać się do wymagań Pacjentów.

q brak aktywności marketingowej w stosunku do obecnych pacjentów. Bardzo często pacjenci nie wiedzą o wszystkich usługach oferowanych przez dany gabinet, dlatego korzystają z usług kilku lekarzy w paru palcówkach. Bardzo ważne jest budowanie stabilnych relacji z pacjentami oraz informowanie ich o wszystkich aspektach oferty nawet, jeżeli pacjent nie skorzysta z nich w tym momencie.

q ignorowanie marketingu wewnętrznego. Chcąc się wyróżnić wśród konkurencji, gabinet powinien inwestować w marketing wewnętrzny, tzn. skierowany na pracowników. Wiele firm zapomina, że niezadowolony Pracownik może być złą wizytówką firmy.

q „ja też chcę marketingu”. Często gabinety stomatologiczne „rzucają” się na marketing. Wiąże się to z naśladownictwem, powielaniem tego, co robią inni. Należy pamiętać, że ślepe działanie, bez wcześniejszych analiz i określenia strategii, może czasami bardziej zaszkodzić, niż poprawić sytuację.

q „being cheap”. Gabinety stomatologiczne czasami nie widzą sensu w wydawaniu pieniędzy na działania marketingowe. Związane jest to z brakiem możliwości oszacowania korzyści płynących z tego typu działań, a także znajomości wachlarza działań marketingowych.

q brak systematyczności i konsekwencji w działaniu. Często gabinety „uruchamiają” działania marketingowe, jak im się przypomni.

Problemy marketingu w usługach stomatologicznych związane są z brakiem świadomości, po co się go stosuje. Główne cele stosowania marketingu usług stomatologicznych można podzielić na trzy grupy:

q wzrost zadowolenia Pacjentów, poprzez budowanie trwałych relacji z pacjentami oraz dbanie o jakość usług,

q wzrost zadowolenia pracowników, poprzez stosowanie marketingu wewnętrznego,

q poprawienie funkcjonowania firmy m.in. poprzez bazy danych na temat pacjentów i przeprowadzonych usług oraz wzrost skuteczności podejmowanych działań marketingowych.

 

Więcej na temat „Marketingu usług stomatologicznych”, dowiesz się w artykule „Marketing usług stomatologicznych cz. 2”

  

www.denticalcenter.pl



[1]  Na podstawie : Marczuk B., Marketing w firmie usług profesjonalnych, „Marketing w praktyce”, 2003, nr 3.

 

 

Autor: Manager ds. Marketingu Dentical Center Wilanów, Agnieszka Przybylska

Licencja: Creative Commons - bez utworów zależnych