JustPaste.it

Problem szpiegostwa i kara dla szpiega w prawie muzułmańskim

Część I

Opinie muzułmańskie dotyczące kary dla muzułmanina, który szpieguje na rzecz niemuzułmańskich wrogów

Pierwsza opinia mówi, że nie wolno zabijać szpiega, jeżeli jest muzułmaninem, ale zostanie mu wymierzona kara taz’ir (opinia szkoły hanafickiej, szafi’ickiej, hanbalickiej).

Abu Yusuf ze szkoły hanafickiej powiedział:

Spytałem Amira Wiernych o szpiegów. On odpowiedział: Jeżeli są oni muzułmanami, to zadaj im bolesną karę i trzymaj ich w zamknięciu (przedłużaj ich pobyt tam), aż uczynią taubę.

[Kitab Al – Charadż, str. 205-206 i Sijar Al – Kabir, rozdz. 5, str. 2040-2041]

W książce Asir Al – Kabir podano jako dowód na to, że szpiegowi muzułmaninowi nie wymierza się kary śmierci, hadis o Hatibie bin Abi Baltcie (szpiegował on na rzecz niemuzułmanów przeciwko muzułmanom). Gdyby niemuzułmanin zasługiwałby na karę śmierci, Prorok wymierzyłby mu tą karę.

[Sijar Al – Kabir, rozdz. 5, str. 2040-2041]

Imam Al – Szafi napisał w książce Al – Umm, że nie można zabijać osoby, która jest muzułmaninem, chyba, że popełnił on morderstwo, lub cudzołóstwo (w czasie, kiedy był żonaty), lub w sposób jawny stał się apostatą i pozostawał w stanie niewiary. Pokazywanie słabości muzułmanina, lub wspieranie niemuzułmanina, ostrzegając go przed muzułmanami są jasną niewiarą.

[Al – Umm Szafi’iego, rozdz. 4, str. 249]

Imam Al – Nałałi powiedział, że szkoła szafi’icka i inne grupy uczonych są zdania, że kara dla muzułmanina jest taz’ir i nie wolno go zabijać.

Imam Ibn Tajmija napisał o opinii Imama bin Hanbala w sprawie szpiega muzułmanina:

Dla szpiega muzułmanina, jeżeli szpiegował na rzecz niemuzułmanów przeciwko muzułmanom, on nie pozwalał go zabijać.

[Al – Sijasa Al – Szarija, str. 123]

Ibn Qajim powiedział:

Al – Szafi i Abu Hanifa powiedzieli, że nie zostanie on zabity; (taka samej opinii) jest również szkoła Ahmada bin Hanbala.

[Zad Al-Ma`ad, 3/423]

Druga opinia mówi, że wolno zabijać szpiega, który jest muzułmaninem (opinia szkoły malikickiej i części szkoły hanbalickiej).
W szkole malikickiej sprawa kary śmierci za szpiegostwo ma pewne uszczegółowienia:

Szpieg muzułmanin zawsze zostaje zabity

Ibn Qajim powiedział, że Sahnun powiedział:

Jeżeli napisał do ludzi wojny, zostanie on zabity i w jego przypadku nie toczy się proces; jego majątek zostaje dla jego spadkobierców.

Ibn Al – Qasim powiedział:

Zostanie (tj. szpieg) zabity, nie zostanie uznana jego tauba i będzie traktowany jako zandiq).

[Zad Al-Ma`ad, 5/64-65]

Szpieg muzułmanin zostaje zabity, jeżeli zaczął szpiegować przed taubą, lub cały czas szpiegował i nie zdarzyło się to raz

W książce Manh Al – Dżalil jest napisane:

Szpieg muzułmanin jest podobny do zandiq (muzułmanin, który ujawnił islam i ukrył swoją niewiarę w czasie, kiedy ustalono jego zabicie); nawet jeżeli pokazuje taubę po ukazaniu się tego; natomiast przyjęta zostanie jego tauba, zanim pozna się jego sytuację.

Trzecia opinia mówi, że sprawa kary śmierci za szpiegostwo podlega idżtihadowi ludzi władzy; albo uznają oni, że należy go zabić, albo poddadzą go innej karze.

Ibn Al – Arabi ze szkoły malikickiej powiedział:

Kto szpieguje muzułmanów i ostrzega przed nimi i przedstawia ich wiadomości ich wrogom; i jeśli powiemy, że to oznacza niewiarę i czy zostanie zabity czy nie.
Malik i Ibn Kasim i Aszhab powiedzieli, że to podlega idżtihadowi Imama.

[Ahkam Al – Qur’an Ibn Al – Arabiego 4/1771 oraz Al – Dżama’a li Ahkam Al – Qur’an Qurtubiego 18/53]

Niektórzy ze szkoły malikickiej zgadzają się w tej sprawie z tą opinią. Ibn Al – Qajim mówi w Al – Turuq Al – Hukimija:

Czy kara taz’ir może być również karą śmierci. Istnieją dwie opinie: 

Pierwsza opinia mówi, żę jeżeli wymaga tego interes muzułmanów dozwolona jest kara śmierci (opinia szkoły malikickiej, niektórych przyjaciół Ahmada i Ibn Aqil)

[Al – Turuq Al – Hukimija Ibn Al – Qajim, str. 117]

 

Źródło: http://islam-in-poland.org/main/index.php/weblog/more/zasada_mwica_o_jednym_kalifie/