Login lub e-mail Hasło   

Bądź S.M.A.R.T. i realizuj marzenia

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://kuzniasukcesu.net/2008/09/04/badz(...)rzenia/
Aby nie stracić motywacji do realizacji swoich marzeń, musimy dobrze je określić - najlepiej za pomocą metody S.M.A.R.T.
Wyświetlenia: 1.958 Zamieszczono 22/02/2009

Jeśli nasze marzenia nie będą dobrze określone, wówczas nie będziemy wiedzieć dokąd dokładnie mamy zmierzać. A jeśli nie wiemy dokąd zmierzamy, nie zastanowimy się nad tym odpowiednio długo, to wcześniej czy później stracimy motywację i zapał do działania.

Sztuka wyznaczania celów

Pierwszym krokiem do zrealizowania swojego marzenia jest wyznaczenie sobie celu.


Foto: Stock.XCHNG

Więc wyznaczamy sobie cele:

  • Napisać książkę
  • Być zdrowym
  • Być bogatym
  • Schudnąć

Teoretycznie wszystko jest w porządku - mamy cel i wiemy o co chodzi. Jednak coś tu jest nie tak... Jak mamy się zabrać za realizację któregoś z tych celów? Przedstawione cele nie zawierają żadnych konkretów. Nie wiemy w jak długim czasie mamy je osiągnąć, dlaczego chcemy je osiągnąć, a w przypadku dwóch ostatnich celów, nie będziemy też wiedzieć kiedy je osiągnęliśmy. Nie wiemy nawet, czy wszystkie te cele są w zasięgu naszych możliwości. Istnieje jednak już gotowy, sprawdzony przez ekspertów, przepis na to, jak prawidłowo określić motywujące i realistyczne cele. Jest to technika formułowania celów S.M.A.R.T. - zestaw złotych zasad, których należy się trzymać określając cel. SMART to pięć poniższych zasad:

S: Specific / Szczegółowy

Zastanów się i określ, co dokładnie chcesz osiągnąć. Odpowiedz sobie na pytania:

  • Dlaczego ten cel jest dla Ciebie w tym momencie ważny?
  • Co chcesz ostatecznie osiągnąć?
  • W jaki sposób chcesz ten cel osiągnąć?

Jeśli nie przemyślisz dobrze celu, będzie on dla Ciebie mało konkretny, a przez to słabo Cię będzie motywował do pracy i nie będziesz wiedział jak się do niego zabrać.

Źle: "Schudnąć"

Dobrze: "Być zdrowy - schudnąć o 10 kilo chodząc 2 razy w tygodniu na aerobik"

Mała uwaga: podane "dobre" przykłady dla danej zasady mogą nie spełniać wymogów dla innych zasad. Chciałem tu tylko podkreślić znaczenie konkretnej zasady.

Mało precyzyjnie określone cele prowadzą do mało satysfakcjonujących wyników.

M: Measurable / Mierzalny

Jeśli cel jest mierzalny, w łatwy sposób będzie można sprawdzać postępy - sprawdzić, czy idziemy w dobrym kierunku i jak dużo jeszcze zostało do zrobienia, aby zrealizować cel. Zasada teoretycznie prosta do wdrożenia, ale co zrobimy gdy mamy cel typowo niemierzalny - na przykład "poprawić relacje ze swoją drugą połówką"? Taki cel można podzielić na mniejsze cele, które dadzą się zmierzyć, a zsumowane razem zaowocują rzeczywistą poprawą relacji między Wami - np.: "Codziennie chodzić razem na półgodzinne spacery". Poniżej przykład jak mglisty cel zamienić na konkret. Być może dla Ciebie milion złotych to jeszcze nie bogactwo, ale jest to już konkretna kwota, a po osiągnięciu tego celu zawsze można podnieść poprzeczkę :)

Źle: "Być bogaty"

Dobrze: "Zarobić milion złotych"

A: Achievable / Ambitny, osiągalny

W przypadku tej literki i następnej zasady nieco się nakładają. Cel musi być realistyczny i osiągalny - są to synonimy, więc ja posłużyłem się jeszcze innym słowem, które można też znaleźć w literaturze. Cel nie powinien być zbyt prosty, bo szybko go zrealizujesz i najprawdopodobniej nie wniesie zbyt dużo do Twojego życia. Poprzeczka powinna być na tyle wysoko ustawiona, aby realizacja celu znacząco zmieniła Twoje życie (oczywiście na plus), a podczas realizacji można było nauczyć się nowych, pożytecznych rzeczy. Dodatkowym pozytywem jest fakt, że z reguły to, co się nauczysz podczas realizacji ambitnego celu, będziesz mógł wykorzystywać w życiu codziennym. Przykładowo:

Źle: "Będę się mniej denerwować" Dobrze: "Pójdę na kurs medytacji i panowania nad sobą i zacznę stosować w praktyce zdobytą wiedzę"

Gdy nauczymy się panowania nad sobą i wyrobimy nawyk stosowania nauczonych metod, przyda nam się to na długie lata. Do tego możemy tak zdobytą wiedzą obdarować jakiegoś innego nerwowego człowieka.

R: Relevant / Realistyczny

Wiadomo, że cel, którego nie jesteśmy w stanie osiągnąć w określonym czasie nie ma szans na realizację. Nie oznacza to jednak, że cel ma być łatwy do osiągnięcia. Po prostu powinieneś być w stanie opracować plan dotarcia do niego. Jeśli nie jesteś w stanie tego zrobić, bądź któryś z kroków opracowanego planu jest dla Ciebie niemożliwy do zrealizowania, może to oznaczać, że wyznaczyłeś sobie zbyt trudny cel. Poniższy przykładowy cel może okazać się zbyt trudny do realizacji dla osoby, która bardzo dawno nie biegała.

Źle: "Utrzymywać kondycję biegając godzinę dziennie"

Dobrze: "Do końca 2008 roku będę w stanie biegać pół godziny dziennie bez zadyszki"

Lepiej mniej a regularnie, niż więcej a po tygodniu zmęczenie sprawi że stracisz ochotę na dalszą realizację celu.

T: Timely defined / Terminowy

Wyznacz sobie termin ostateczny, w którym chcesz osiągnąć cel. Oczywiście termin taki powinien być mierzalny i realistyczny. Coś w rodzaju deadline'u - musi to być konkretna data, np. 1 października 2008. Wtedy będziesz czuł presję do tego, żeby zacząć działać, aby wyrobić się przed terminem. Jeśli nie ustalisz sobie konkretnego terminu, albo ustalisz termin typu "za 2 miesiące", nie odczujesz motywacji żeby zacząć. Wtedy każdy moment jest równie dobry do rozpoczęcia realizacji celu - a najczęściej okazuje się, że nie zaczynamy w ogóle.

Źle: "Chcę schudnąć"

Dobrze: "Do grudnia 2008 schudnę 5 kilo"

Do tych zasad można dołączyć jeszcze dwie, które są obecne w zmodyfikowanej wersji - SMARTER:

E: Exciting / Ekscytujący

Twój cel powinien Cię kręcić. Komu by się chciało ruszać z miejsca, jeśli cel byłby nieatrakcyjny, nie dotyczyłby czegoś, co Cię interesuje. Kogoś, kto lubi adrenalinę, lubi gdy się dużo dzieje, nigdy nie podejmie się realizacji celu "chcę zostać bibliotekarzem" (no chyba że na stare lata...). Są też przypadki gdy cel sam w sobie jest atrakcyjny, ale został wyrażony w nieatrakcyjny sposób.

Źle: "Zacząć się ruszać i zrzucić na wadze" Dobrze: "Być zdrowy i optymistycznie nastawiony do życia - regularnie ćwiczyć, biegać, zdrowo się odżywiać - w zdrowym ciele zdrowy duch"

Sposób sformułowania celu także ma duże znaczenie.

R: Recorded / Zapisany

Cel, gdy już go prawidłowo sformułujemy przy pomocy przedstawionych zasad, powinien być zapisany. Najlepiej na kartce, dużymi literami, i powieszony w widocznym miejscu. Jeśli nie zapiszemy celu, nie będzie on miał takiej "mocy" - możemy go po jakimś czasie zapomnieć, przekręcić, albo całkowicie zmienić jego sens.

Cele długoterminowe

Cele wyznaczane za pomocą metody SMART są dobre dla celów krótko i średnioterminowych, kiedy mamy określone konkretne wymagania co do takiego celu. Natomiast cele długoterminowe, życiowe, najczęściej nie spełniają standardów SMART - i wcale nie muszą spełniać. "Wieść szczęśliwe życie" jest celem życiowym, nadrzędnym. Może on posłużyć do określania już konkretniejszych celów, realizowanych na co dzień, na przykład: "Raz w miesiącu zabrać swoją drugą połówkę na 'randkę'". Kilka takich pomniejszych, konkretnych celów po zsumowaniu złoży się na ten życiowy cel. Trzeba tylko uczynić ten pierwszy krok.

Podobne artykuły


30
komentarze: 5 | wyświetlenia: 8207
52
komentarze: 21 | wyświetlenia: 16847
48
komentarze: 12 | wyświetlenia: 5810
37
komentarze: 21 | wyświetlenia: 2816
38
komentarze: 50 | wyświetlenia: 3319
32
komentarze: 31 | wyświetlenia: 3128
32
komentarze: 13 | wyświetlenia: 6025
31
komentarze: 12 | wyświetlenia: 2175
31
komentarze: 23 | wyświetlenia: 12271
28
komentarze: 12 | wyświetlenia: 3599
30
komentarze: 31 | wyświetlenia: 67130
27
komentarze: 17 | wyświetlenia: 21582
26
komentarze: 12 | wyświetlenia: 1775
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska