Login lub e-mail Hasło   

Osiem typów wyjatkowo niecharyzmatycznych rozmówców

Zdarzyło Ci się kiedykolwiek podczas rozmowy z drugą osoba odpływać gdzieś myślami ? Trudno było Ci się skupić a gdy ta osoba skończyła, niewiele z tego pamiętałeś ?
Wyświetlenia: 5.964 Zamieszczono 06/03/2009



           Zdarzyło Ci się kiedykolwiek podczas rozmowy z druga osobą odpływać gdzieś myślami ? Trudno było Ci się skupić,  a gdy ta osoba skończyła, niewiele z tego pamiętałeś ?

Nic dziwnego. Ta osoba posiada co najmniej jeden typ niecharyzmatycznego rozmówcy.
A co jeśli ten rozmówca który „gada” bez  sensu,  zanudza nas na śmierć i powoduje niesmak u słuchacza to ty ?

W tym artykule przedstawię takiego rozmówcę w punktach tak, byś mógł w łatwy i prosty sposób dowiedzieć się czegoś nowego .

* Ludzie nie słuchają. Czekają aż będą mogli mówić .

* Nigdy nie staraj się być mądrzejszy ani głupszy niż twój słuchacz. Dostosuj wszystko do jego sposobu rozumowania , ale nie przesadź ani w jedną ani w drugą stronę .

Pierwszym typem rozmówcy jest :
 

Rozmówca typu
”Posłuchaj o mnie”

         Niektórzy ludzie mają wielką potrzebę rozmowy na swój temat . Może to mieć różne podłoże.
Każdy chce wspomnieć czasem o sobie, czy podzielić się wrażeniami z dnia , lecz ciągła rozmowa na temat „Ja” świadczy o tym, że ta osoba potrzebuje współczucia  innych . Prawdopodobnie doświadczyła przykrych rzeczy , jest załamana i chce się po prostu komuś  wygadać . To zrozumiałe . Pomyśl jednak o tym, że może twój słuchacz nie chce czuć np. smutku który mu narzucasz . Takich ludzi zaczynamy kojarzyć z monotonią i rozpaczą .
Automatycznie zaczynamy się od nich odwracać.
To, co leży ci na sercu zachowaj dla terapeuty.

Rozmówca kłótliwy

        To taki, który często używa słowa „ale” . Często ocenia mimo to, że nikt go o to nie  prosi.  Z takimi ludźmi nie chcemy rozmawiać ,bo jest to meczące.
Powinniśmy przyjąć postawę  empatyczną i starać się zrozumieć drugą osobę .Dobrym sposobem jest również  zadawanie pytań. Twój rozmówca poczuje się dowartościowany, a ty dowiesz się, o co dokładnie mu chodziło.

Rozmówca porównujący

- Wiesz, zawsze, kiedy podnosi się ciśnienie, zaczynam się tak dziwnie czuć ….
-  „ Ja też ” i nie wiem, co z tym robić. To meczące itd.
Taka osoba dokonuje porównania . Pomyśl, czy nie lepie byłoby spytać się np.
- Kiedy ostatnio tak się czułaś ?
lub
- Może powinnaś udać się do lekarza.
W ten sposób twój rozmówca poczuje się dowartościowany, będzie wiedział, że go słuchasz..
Każdy chce przebywać z takimi ludźmi.


Rozmówca oceniający

- Wiesz, Krzysiek nie wygląda dzisiaj najlepiej, ma takie podkrążone oczy .

Nie jest to ocenianie, lecz  stwierdzenie postrzegane jako normalne i ludzkie. Natomiast wypowiedz typu :

- Nie wiem, jak Kasia może się tak ubierać. To w ogóle  jej nie pasuje. Powinna założyć do tego …
   
Ta dokonuje już oceny. Zdaje się jej, że jeśli wypowie się w taki sposób o Kasi, zyska sobie szacunek innych lub podniesie swoją wartość . Niestety, jest to płytkie pojęcie . Taki człowiek odpycha od siebie innych. Ma niską samoocenę, więc stara się ją podbudować oceniając innych . Nie plotkuj ani nie reaguj na plotki, bądź ponad to. Zostań wspaniałym rozmówcą .


Lepszy niż drugi rozmówca


           Nie stara się on zrozumieć drugiej osoby. Dba tylko o to, by to on wyraził swoje zdanie .
Ten typ rozmówcy jest podobny do „rozmówcy porównującego” . Taka osoba ponad to chce pokazać swoją wyższość , więc druga osoba automatycznie czuje się  gorzej. Często zdarza się, że nie przestajemy mówić, a przecież rozmowa to wymiana poglądów dwóch osób. Ludzie często nie słuchają , nie potrafią słuchać. Pomyśl, ile byś zyskał i jak zmieniłoby się twoje dotychczasowe życie, gdybyś tylko się tego nauczył..


Rozmówca przerywający


Gdy ktoś nam przerywa, znaczy to, że nie jest zainteresowany tym, co mamy mu do powiedzenia.Jest przekonany, iż to, co ma do przekazania, jest najważniejsze. Dlatego też ludzie właśnie tak się zachowują . Jest to brak szacunku .Nikt nie chce słuchać osoby, która  przerywa .To zły nawyk .

Zrobiłem kiedyś bardzo ciekawe doświadczenie ,a mianowicie
spotkałem się z pewnym znajomym .Celem naszej rozmowy miało być to, by to on poczuł  się ważny i doceniony. Zadawałem tylko pytania a gdy odpowiadał na nie (najczęściej z pasją)
zadawałem ich jeszcze więcej. Rozmówca z coraz większym animuszem opowiadał o swoich przeżyciach. Gdy rozmowa dobiegła końca, usłyszałem, że wspaniale się ze mną rozmawia. 
Ja nie mówiłem, zadawałem  tylko pytania .
     Na tym przykładzie chcę pokazać, jak wielki potęcjał to kryje.


Rozmówca narzekający

Rozmówca narzekający jest podobny do rozmówcy „posłuchaj o mnie” . Wśród takich ludzi czujemy się żle, ponieważ pokazują nam negatywne emocje. Idąc dalej, można by wspomnieć, że taka postawa u innych może gasić nasz entuzjazm i przeszkadzać w osiągnięciu naszych celów. Powinniśmy unikać takich ludzi , którzy nam, mówiąc wprost, przeszkadzają Taki człowiek, najczęściej sam nic w życiu nie osiągnąwszy, skupia się tylko na tym, co jest złe: polityce ,swoim statusie majątkowym , czy nieudanym życiu. Rozpoznając taką osobę i podejmując właściwe działania stajemy się lepsi w dążeniu do własnych celów, a przecież to one są dla nas najważniejsze, są nasze !


Rozmówca plotkujący

Plotka to prawdopodobnie najprymitywniejszy sposób porozumiewania się i tym samym żałosny. Nie reaguj na plotki i nie powtarzaj ich . Przysparza to tylko samych problemów. A ludzie tak naprawdę żle patrzą na obgadywanie innych . W podświadomości widzą Cię jako osobę słabą psychicznie. Tak jak pisałem powyżej, tacy ludzie potrzebują umniejszenia innych, by to oni poczuli się dowartościowani. Istnieje jednak inna droga, droga miłości i zrozumienia…





Dziękuję serdecznie, że znalazłeś czas, by przeczytać mój artykuł.


Podobne artykuły


17
komentarze: 50 | wyświetlenia: 1598
17
komentarze: 71 | wyświetlenia: 1274
16
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1025
14
komentarze: 32 | wyświetlenia: 962
14
komentarze: 15 | wyświetlenia: 855
13
komentarze: 16 | wyświetlenia: 892
13
komentarze: 4 | wyświetlenia: 940
12
komentarze: 8 | wyświetlenia: 774
12
komentarze: 30 | wyświetlenia: 774
12
komentarze: 53 | wyświetlenia: 558
12
komentarze: 0 | wyświetlenia: 900
11
komentarze: 21 | wyświetlenia: 853
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





  Max King,  07/03/2009

Ja to ten pierwszy. "W ogóle" pisze się przez ó. Poza tym w tekście było kilka literówek... Ale generalnie artykuł chyba dobry...

Artykuł wg mnie swietny. Proste zasady jak poruszać sie wśród ludzi:) pozdrawiam wszystkiego dobrego:)

  Elba,  08/03/2009

Prawdziwa rozmowa to nie tylko wyrażanie swoich myśli, to także uważne słuchanie rozmówcy i wczuwanie się w klimat rozmowy. Jakże często wygląda to inaczej. Puszczamy słowa przez płot naszych zębów bez ograniczeń i kontroli. A słowa te często czynią dużo szkody, są zbyteczne, przeszkadzają lub nie mają sensu.
Czasami wszystko zależy od rozmówcy. Po lekturze artykułu już wiem czym się kierować by rozmowa była pożyteczna dla obu stron.

  Fokus,  17/03/2009

?

Z całą ósemką rozmówców dobrze się rozmawia. Jest tfurczo. :)

  Malaria,  20/03/2009

Tak, artykuł jest świetny. Znam kilkoro takich "rozmówców". Będę wiedziała jak się z nimi obchodzić. pozdrawiam.

  ,  30/11/2009

Temat ten przerabiałem już swego czasu i ten artykuł jest jak najbardziej potrzebny. Co mam jednak zrobić, gdy mnie szlag trafia od takich "rozmówców"? Ile można tego słuchać ;-) ? Psychoterapeuci przynajmniej biorą pieniążki za takie słuchanie, a ja się muszę męczyć z pełną świadomością, że co bym nie powiedział to i tak niewiele z tego dotrze ;-))

Naprawdę dobry artykuł... Chyba zaczne się troszke hamować i bardziej słuchać innych ;)



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska