JustPaste.it

Prawa spółek w islamie

Spółka w Szari’a jest umową pomiędzy dwoma lub więcej osobami, w której zgadzają się oni wykonać jakąś określoną pracę, z intencją uzyskania zysku.
Umowa spółki wymaga istnienia zarówno oferty (idżab) jak i jej przyjęcia (qabul) (tak jak jest to w wypadku wszystkich muzułmańskich umów).
Oferta ma miejsce wtedy, kiedy jedna strona mówi drugiej:


Zawarłem z tobą spółkę w tym i w tym

, a druga strona odpowiada, mówiąc:


Przyjąłem (ofertę zawarcia spółki).

(te słowa nie są konieczne, ale konieczne jest ich znaczenie)

Konieczne jest również, aby w ofercie i w jej przyjęciu, było coś, co mówiłoby o tym, że jedna ze stron zwróciła się do drugiej (w formie słownej lub pisemnej), z ofertą zawarcia (określonej) spółki, a druga stroną ją przyjęła.
Dlatego też, zgoda na zawarcie spółki, nie oznacza jeszcze zawarcia umowy.
Zgoda na płacenie pieniędzmi lub własnością (w ramach) spółki nie jest również uznawana za umowę.
Umowa musi zawierać informację o spółce (czego dotyczy ta umowa, jakiej spółki i co jest jej przedmiotem).
Warunkiem ważności umowy (o zawarciu spółki) w islamie jest to, że
przedmiotem umowy jest określone postępowanie. Aby to postępowanie, które jest przedmiotem umowy, było możliwe do upoważnienia (Wakala), obie strony umowy muszą uzyskać (z tego postępowanie) obopólne korzyści.

Spółka jest dozwolona w islamie, ponieważ w czasie Proroka (sal allahu alejhi wa salaam) ludzie zawierali spółki, a on (sal allahu alejhi wa salaam) to zaakceptował. Akceptacja Proroka (sal allahu alejhi wa salaam) jest dalil szari’i (dowodem prawniczym) na to, ze jest to dozwolone.

Al Buhari przekazał, że Abu Al-Minhal powiedział:


Ja i mój wspólnik kupiliśmy coś od ręki i nasia’a (opóźnione).

Al-Bara ibn ‘Azib przyszedł do nas, więc spytaliśmy go o to. On powiedział:


Mój wspólnik Zajid ibn Al-Arqam i ja uczyniliśmy tak samo i spytaliśmy się o to Proroka (sal allahu alejhi wa salaam). On (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział: “Weźcie to co jest od ręki i zostawcie to co bylo nasia’a.

Ad-Daraqutni przekazał od Abu Hurairah, że Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział:


Allah Najwyższy powiedział: “Jestem trzecim z dwóch wspólników, tak długo, jak długo jeden z nich nie oszukuje drugiego wspólnika, jeśli któryś z nich oszuka drugiego (wspólnika) to wyszedłem z pośród nich.

Spółka jest dozwolona pomiędzy muzułmanami, a Dhimmi (niemuzułmanami żyjącymi pod panowaniem muzułmańskim) i pomiędzy muzułmanami, a Dhimmi. Jest zatem dozwolone muzułmaninowi, wejście w spółkę z chrześcijaninem, żydem, czy innym Dhimmi.

Muslim przekazał od Abdullaha ibn ‘Umara, który powiedział:


Prorok handlował z ludźmi z Chajbar, którzy byli żydami, częścią tego co rośnie z ziemi, z owoców lub roślin.

W innej narracji Buhari przekazał od Aiszy:


Prorok kupił żywność od żyda z Medyny i zastawił u niego swoją zbroję [jako depozyt].

At-Tirmidhi przekazał od Ibn ‘Abbasa, który powiedział:


Prorok odszedł, podczas gdy jego zbroja byla depozytem za dwadzieścia Sa’a (Jedna Sâ’ równa się czterem (4) Mudd, a jeden (1) Mudd równa się ilości zawartej w dłoniach trzymając je złożone w kształt miseczki. Jest to miara ilości nie wagi) żywności, którą Wziął dla swojej rodziny.

At-Tirmidhi przekazał od Aiszy, że:


Wysłannik Allaha posłał po żyda prosząc go o dwa ubrania (i miał on zaczekać ze spłatą), aż do czasu (nastania) dobrobytu.

Wchodzenie w spółkę z żydem i chrześcijaninem (jak i innym Dhimmi) jest dozwolone (dlatego, że dozwolone jest mieć z nimi do czynienia)
Dhimmi jednak nie mogą sprzedawać alkoholu i wieprzowiny, kiedy są w spółce z muzułmanami.
Jeżeli przed zawarciem spółki Dhimmi sprzedał alkohol lub wieprzowinę, nie wpływa to w żaden sposób na spółkę (te zarobione uprzednio pieniądze, są halal, kiedy Dhimmi wchodzą w spółkę z muzułmanami)

Spółka jest ważna tylko od tego, kto ma prawo do postępowania, dlatego, że jest to (spółka) umowa na postępowanie. Spółka nie może być zawarta z osobą, która nie ma prawa do postępowania.
Spółka może być albo spółką kapitału, albo spółką umów.
Spółka kapitału jest spółką dotyczącą określonej rzeczy (jest nią spółka w danej rzeczy, która jest odziedziczona, kupiona lub uzyskano ją w darze).
Spółka umów jest przedmiotem dyskusji (odnoszącej się do powiększania stanu posiadania).
Ze studiów nad umowami spółek w islamie i nad werdyktami prawnymi (Ahkam Szari’a) wynika, że istnieje pięć rodzajów spółek w islamie:

- Al-’Inan (równych)
- Al-Abdan (ciał)
- Al-Mudharaba (ciał i pieniędzy)
- Al-Wudżh (twarzy)
- Al-Mufaładha (złożona z innych rodzajów spółek)

 

Źródło: Abu Hamza