JustPaste.it

Zachowanie dzieci względem rodziców

W wielu muzułmańskich domach na ścianie wisi tabliczka, na której jest napisane:

rydda allah ła rydda al – łalidajn (Zadowolenie Boga i zadowolenie rodziców!)

Przypomina to o tym, że żadne dziecko nie wejdzie do Raju - jeżeli nie są z niego zadowoleni rodzice.

Poniżej przedstawione zostaną zachowania, które dominują w wielu krajach muzułmańskich i które bezpośrednio wynikają z tekstów muzułmańskich, jak i te, które wynikają z nich pośrednio (ich źródłem jest znaczenie, sens religii islamu; tak więc opisanie ich jako jedynie zwyczaju nie jest do końca właściwe). 

Prorok (salla allahu `alejhi ła sallam) powiedział:

Nie chodź między rękami twego ojca, ale z tyłu albo z boku.

(odnosi się do obojga rodziców)

W czasie złości nie patrzeć w oczy rodzicom

Prorok (salla allahu `alejhi ła sallam) powiedział:

Nie czyniła birr (była dla nich uprzejma) rodzicom osoba, która patrzyła w ich oczy (mowa tu o ostrym spojrzeniu) w czasie złości.

Należy pytać o pozwolenie rodziców, kiedy wchodzi się do ich pokoju. Dotyczy to czasów (zwanych ałra):
- przed modlitwą fadżr
- w południe
- po modlitwie ‘isza

Jest zwyczajem (w krajach muzułmańskich) całowanie ręki ojca, matki, dziadka i babci, zwłaszcza kiedy wrócili z podróży.

Innym zwyczajem jest usiąść (jeżeli się leżało; mowa o zmianie pozycji, by w ten sposób wyrazić swój szacunek), kiedy do pokoju wchodzi jeden z rodziców.

Innym zwyczajem jest powiedzenie do rodzica, kiedy wychodzi do pracy i wraca z niej:

Allah ju’tik al - a’fi’e (Niech Bóg Da ci zdrowie!)

Innym zwyczajem jest powiedzenie do rodzica, kiedy wraca z podróży:

Alhamdullilah ala as-salama ja abi/ummi! (Dzięki Bogu, że powróciłeś/łaś zdrowy/a ojcze, matko!)

Kiedy jeden z rodziców wychodzi do pracy można również powiedzieć:

Fi hifdullah ja abi/ummi!
(Niech Bóg Ma cię w Swojej opiece!)

Kiedy jeden z rodziców ubiera buty, należy mu je przynieść, podać.

Prorok (salla allahu `alejhi ła sallam) poprosił pewnego chłopaka, by podał mu buty. On chciał je nałożyć na stopy Proroka. Prorok powiedział wówczas:

O Boże! Twój poddany chciałby Byś Był z niego zadowolony. Bądź więc z niego zadowolony!

Jeśli jeden z rodziców woła dziecko, wówczas ono odpowiada: hadir (gotowy)! Jeśli jest czymś zajęte, wówczas przychodzi do rodziców i prosi ich o to, czy może czynić, kontynuować to dalej. Jeżeli rodzice potrzebują jego pomocy – dziecko podporządkowuje się ich woli.

Kiedy dziecko rozmawia z rodzicami - to nie podnosi swojego głosu (nie mówi głośniej od nich i nie przerywa im).

Jeśli któryś z rodziców kichnie, dziecko odpowiada wówczas:

Jarhamuki/ka Allahu ja ummi/ja abi! (Niech Bóg się nad tobą zmiłuje matko,ojcze!)

Dziecko nie zaczyna jeść, dopóki nie zaczną tego rodzice (chyba, że na to pozwolili).

Kiedy dziecko chce coś od rodzica – wyrażając prośbę nie używa formy nakazowej (zrób! daj!) - powinno powiedzieć raczej:

Allah jerda alejka/ki! ja abi/ja ummi! (Niech Bóg Będzie z ciebie zadowolony; ka – odnosi się ojca; ki - do matki)


Dziecko powinno czynić jak najczęściej i jak najwięcej dua’a za rodziców – w czasie ich życia i po ich śmierci.

Dziecko powinno pamiętać o tym, że Prorok (salla allahu `alejhi ła sallam) powiedział:
Ty i to, co posiadasz - jesteś własnością twojego ojca!

Podkreśla to wagę rodziców. Oznacza także, że należy się im podporządkować (jeśli nie zaprzecza to islamowi) i okazywać im - należy im - szacunek.

więcej na ten temat:

Obowiązki/powinności względem rodziców cz. I

Obowiązki/powinności względem rodziców cz. II

 

Źródło: http://www.islam-in-poland.org/index.php/weblog/more/zachowanie_dzieci_wzgldw_rodzicw/