JustPaste.it

Mężczyźni i kobiety w islamie

Tłumaczyła: Fatima

Źródło: Systems of Islam

System społeczny w islamie troszczy się zarówno o mężczyznę, jak i kobietę. Jego rolą jest określenie, jakie mają być ich relacje, zarówno w życiu publicznym, jak i prywatnym.

Żyjąc tutaj wiemy, że nigdy nie było jasne, jakie role mężczyzna i kobieta odgrywają w życiu. W przeszłości postrzegano kobiety za istoty gorsze od mężczyzn i przyrównywano je nawet do zwierząt i uważano, że „nie mają duszy”, lub po prostu, że są częścią majątku.
W obecnych czasach niektóre kobiety dążą do tego, aby mieć takie same prawa jak mężczyźni. 

Te rodzaje konfliktów pojawiają się między mężczyznami i kobietami, ponieważ pozostawia się ludzkiemu umysłowi, określenie natury mężczyzn i kobiet, i jakie role powinni oni odegrać w życiu. Jednakże nie jest możliwe, aby ograniczone ludzkie umysły, całkowicie zrozumiały złożoną naturę mężczyzn i kobiet i ich różne emocje i charaktery. W wyniku tego, pojawiają się błędne wyobrażenia na temat tego, jakie powinny być relacje pomiędzy mężczyznami i kobietami.

Role pozostają nie określone, a rezultatem tego jest zachwianie stabilności społeczeństwa.

Wiele problemów swoją przyczynę znajduje właśnie w braku jasności, odnośnie ról mężczyzn i kobiet, czy to w związkach, rodzinach czy w miejscu pracy. To stąd bierze się dyskryminacja i ciemiężenie kobiet, upadek rodziny, molestowanie seksualne, prostytucja, maltretowanie dzieci, homoseksualizm – lista konsekwencji niejasno określonego systemu społecznego jest prawie nieskończona.

Mężczyźni i kobiety w islamie

Islam bardzo jasno i szczegółowo określił, jakie są role mężczyzn i kobiet w życiu i jakie relacje mogą miedzy nimi zachodzić. Te określenia i role pochodzą od Allaha (subhana wa teala), Stworzyciela ludzi. W wyniku czego doskonale zgadzają się z ludzką naturą i nie ma w islamie możliwości, aby mężczyzna lub kobieta mogli się wzajemnie źle traktować.

Ludzkość uważa się jako zbiór istot ludzkich, które mają te same instynkty, takie jak instynkt przetrwania, duchowy lub rozrodczy i potrzeby organizmu, takie jak potrzeba jedzenia, spania, oddychania itp. Wszyscy ludzie je dzielą, niezależnie jakiej są płci. Kobiety i mężczyźni są stworzeniami Allaha (subhana wa teala) i w tym względzie mają całkowicie równe pozycje. Islam głosi, że celem życia ludzi ma być jedynie oddawanie czci Allahowi (subhana wa teala).

Allah (subhana wa teala) Mówi, co w języku polskim oznacza:


I stworzyłem dżiny i ludzi tylko po to, żeby Mnie czcili.

[TZQ 51:56]

To oddawanie czci dokonuje się przez życie w posłuszeństwie nakazom i zakazom Allaha (subhana wa teala), a stopień, w jakim zostało spełnione, oceniony będzie w Dniu Sądu, aby zdecydować czy dana osoba zdobędzie nagrodę Raju, czy karę Piekła.

To dotyczy w równym stopniu, zarówno mężczyzn, jak i kobiet, bez pierwszeństwa jednego nad drugim. W oczach Allaha (subhana wa teala) mężczyźni i kobiety mają równy status.

Allah (subhana wa teala) Mówi, co w języku polskim oznacza:


I wysłuchał ich Pan: “Ja nie pozwolę zginąć żadnemu uczynkowi tego spośród was, który czyni dobro, czy będzie to mężczyzna, czy kobieta. Jesteście zależni jedni od drugich.

[TZQ 3:195]

Jednakże uznajemy, że Allah (subhana wa teala) Stworzył mężczyznę i kobietę z inną fitrą (naturą), która nadaje im różne role do odegrania w życiu. To dlatego istnieją cechy, które są wyłączne cechami mężczyzn lub kobiet, których nie podziela druga płeć. Na przykład kobiety rodzą dzieci i karmią je piersią, ale chociaż mężczyźni są od nich fizycznie silniejsi, nie są w stanie tego uczynić. Jednym z wielu błędów w systemie stworzonym przez człowieka jest to, że pojęcie równości przybrało takie samo znaczenie jak pojęcie tożsamości (że coś jest czemuś tożsame, identyczne). Kobiety i mężczyźni zostali zatem zmuszeni, do współzawodnictwa ze sobą, wypełniając te same role.

Szari’a temu zapobiega. W niektórych strefach życia, które nie są charakterystyczne dla żadnej z płci, mężczyźni i kobiety stosują się do tych samych reguł, tak jak w modlitwie, przysięganiu lub poszczeniu, z wyjątkiem sytuacji związanych z odmiennością ich natury – i tak podczas menstruacji, kobieta nie modli się, a gdy jest w ciąży, nie musi pościć (chociaż opuszczone dni muszą być odrobione później).
Natomiast w innych strefach życia, które są właściwe danej płci, mężczyźni i kobiety mają inne role do odegrania i reguły do przestrzegania, np. macierzyństwo lub ojcostwo. Zamiast współzawodnictwa pomiędzy kobietami, a mężczyznami, jest harmonia oraz spokój.


Cele Systemu Społecznego

Są trzy główne cele muzułmańskiego systemu społecznego. Są nimi:

1. Określenie ról mężczyzn i kobiet.
2. Określenie relacji, jakie mogą zachodzić pomiędzy mężczyznami a kobietami i rozwiązywanie problemów, które wynikają z tych relacji.
3. Określenie struktury rodziny.

Aby osiągnąć te cele, wszystkie reguły i prawa, którym podlegli są ludzie, określane są przez Szari’a. Niektóre role są właściwe tylko mężczyznom lub kobietom, a inne tyczą się obu.

Mężczyzna

Mężczyzna może przyjmować różne role, zależnie od swoich relacji z ludźmi, którzy go otaczają. Islam określa różne prawa i obowiązki dla mężczyzny, zależnie od tego, w jakim charakterze występuje. Niektóre role, w których mógłby wystąpić to:

1. Dziadek
2. Wujek od strony matki/ojca
3. Ojciec
4. Brat
5. Syn
6. Mąż
7. Siostrzeniec/Bratanek
8. Niespokrewniony mężczyzna

Niektóre przykłady różnych praw i obowiązków ciążących nad mężczyzną, w zależności od jego stanowiska to:

a) Ojciec musi dostarczyć jedzenie, schronienie i ubranie dla swych dzieci, dopóki nie nastanie taki czas, że będą dojrzałe i zdolne same siebie utrzymać. Po tym czasie wsparcie ojca staje się jałmużną.

Ajsza (radi allahu anha) przekazała, że Hind bint Utbah przyszła do Wysłannika Allaha (sal allahu alejhi wa salaam) i powiedziała: „O Wysłanniku Allaha! Abu Sufjan jest skąpym człowiekiem i nie dostaje od niego niczego, oprócz tego, co sama biorę dla siebie.” Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział: „Bierz tyle, ile wystarczy dla ciebie i dla twojego dziecka, ze sprawiedliwością.” Kitab Al-Umm, Imam Szafi’

b) Syn ma obowiązek (jest dla niego fard) być posłusznym matce i ojcu, w tych sferach, które są mubah (dozwolone), oraz w tych, które są prawem rodzica, np. służenie mu lub opiekowanie się nim, i jest mandub (zalecane), aby słuchał ich w sferach, w których wybór ma syn np. kogo poślubić, w co się ubrać itp. Zabronione jest mu ich słuchać, jeśli nakazują mu nieposłuszeństwo Allahowi (subhana wa teala).


I nakazaliśmy człowiekowi co do jego rodziców: - matka nosiła go pośród wielu trudów, a odłączenie jego nastąpiło po dwóch latach - “Bądź wdzięczny Mnie i twoim rodzicom! Ja jestem waszym ostatecznym celem!” A jeśli oni będą jednak próbowali zmusić cię, żebyś Mi dodawał współtowarzyszy - o czym nie masz żadnej wiedzy - to nie słuchaj ich!

[TZQ 31:14-15]

c) Zabronione jest niespokrewnionemu mężczyźnie patrzeć na kobietę z pożądaniem.

Dżarir ibn Abdullah (radi allahu anhu) przekazał:


Zapytałem Wysłannika Allaha o nagłe spojrzenie (które jest skierowane) na twarz (nie mahram).Nakazał mi, abym odwrócił wzrok.

[Muslim]

Kobieta

Kobieta może również przyjmować różne role. Jej obowiązki różnią się, zależnie od tego, w jakim charakterze występuje.

Spośród ról, które może przyjąć kobieta, tutaj podane są niektóre z najważniejszych:

1. Matka
2. Ciotka od strony matki/ojca
3. Babcia
4. Siostra
5. Córka
6. Żona
7. Siostrzenica/Bratanica
8. Niespokrewniona kobieta
9. Mamka (tzn. matka przez karmienie piersią)

Tutaj znajduje się parę przykładów, ukazujących to, czego te role wymagają:

a) Matka ma więcej praw do posłuszeństwa i szacunku od dzieci niż ojciec.

Abu Hurajrah (radi allahu anhu) przekazał, że pewien człowiek przyszedł do Proroka (sal allahu alejhi wa salaam) i zapytał:


O Wysłanniku Allaha, kto z ludzi najbardziej zasługuje na uprzejme traktowanie i dobre towarzystwo z mojej strony?” Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) odpowiedział: „Twoja matka.” Człowiek zapytał: „A następnie kto?” Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział: „Twoja matka.” „A po niej?” Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) odpowiedział: „Twój ojciec.”

[Buhari i Muslim]

b) Córka potrzebuje pozwolenie od swojego łali (opiekuna), który jest zwykle jej mężem lub ojcem, na opuszczenie domu. Bajhaqi przekazuje, że Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział: „Nie jest dozwolone kobiecie, która wierzy w Allaha i Dzień Ostatni wpuszczać kogokolwiek do domu jej męża, jeśli on się nie zgadza, lub, aby wychodzić, jeśli on jest przeciwny.”

c) Ciotka ze strony matki ma większe prawo opieki nad jej młodym siostrzeńcem/bratankiem siostrzenicą/bratanicą, niż ktokolwiek z krewnych, z wyjątkiem matki i ojca.

Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział:


Chala (ciotka od strony matki) ma równe prawa po matce.” Hadis dotyczył opieki nad dzieckiem.

 

Źródło: Systems of Islam