JustPaste.it

11 zasad na udane URL’e

W jaki sposób tworzyć adresy URL przyjazne użytkownikowi? Jak przekazywać dzięki nim ważne informacje?

W jaki sposób tworzyć adresy URL przyjazne użytkownikowi? Jak przekazywać dzięki nim ważne informacje?

 

  1. Opisz w URL’ach zawartość strony
    “Wiele mówiący” URL to świetny URL. Jeśli użytkownik spojrzy na adres strony i na jego podstawie zgadnie co zawiera strona jeszcze przed wejściem na nią, to spełniłeś swoje zadanie.
  2. Pamiętaj, by URL’e były krótkie
    Im krótszy URL tym łatwiej go skopiować i wkleić, przeczytać, napisać na wizytówce lub użyć w dowolny inny sposób. To co łatwo zapamiętać jest bardziej użyteczne.
  3. Statyczność to podstawa
    Niektóre wyszukiwarki internetowe inaczej traktują statyczne, a jeszcze inaczej dynamiczne URL’e. Poza tym niewiele osób lubi adresy, w których dominują takie znaki jak “?”, “&” i “=”.
  4. “Opisówki” lepsze od liczb
    Jeśli zamierzasz użyć adresu 114/cat223/, to lepiej zamiast niego użyj /marki/adidas/. Nawet jeśli słowa w adresie o niczym nas nie informują to i tak o lepiej użyć słów aniżeli samych, nic nie znaczących liczb.
  5. Słowa kluczowe nie bolą
    Pozycjonujesz się na wiele fraz? Używaj jak najwięcej słów kluczowych w adresach serwisu. Stronom generowanym dynamicznie również spróbuj przydzielać słowa kluczowe (chociażby w dodatkowej zmiennej).
  6. Subdomeny to nie rozwiązanie
    Po pierwsze – nigdy nie używaj wielokrotnych subdomen (np. siteexplorer.search.yahoo.com) – są zbyt złożone i długie. Po drugie – subdomeny traktowane są przez wyszukiwarki internetowe oddzielnie, gdy przychodzi czas na wymianę linków. Gdy używasz małej ilości subdomen, a Twój serwis jest dobrze interlinkowany, to nie powinno mieć to dużego znaczenia. Gdy jednak używasz dużej ilości subdomen, które linkujesz z zewnątrz, siła głównego serwisu może spaść. Na szczęście możesz już teraz skorzystać z przekierowana 301…
  7. Mniej folderów…
    URL nie powinien zawierać zbędnych nazw folderów (lub jakichkolwiek słów), przykład takiego adresu: http://www.newyorkmetro.com/fashion/fashionshows/2007/spring/ main/newyork/womenrunway/marcjacobs/
  8. Łączniki dzielą najlepiej
    Podczas tworzenia URL’i ze złożonymi frazami, łączniki będą najlepszym rozwiązaniem do oddzielania wyrażeń, np.:
    /brands/dolce-and-gabbana/
    Oprócz “-” najlepiej używać “_” oraz “+”.
  9. Trzymaj się jednej konwencji
    Używaj tylko jednego formatu URL’i w całym serwisie. Użytkownicy (oraz przyszli deweloperzy) będą mieć jasny pogląd na to jak zorganizowany jest twój serwis internetowy.
  10. Nie bądź “case sensitive”
    Staraj się używać tylko i wyłącznie adresów pisanych małymi literami, gdyż adres pisany dużymi może prowadzić do zupełnie innej strony. Jeśli na stronie masz już jakieś URL’e pisane dużymi literami, przekieruj je (301) na wersje z małymi literami, by uniknąć zamieszania.
  11. Nie używaj wielu URL’i dla tych samych treści
    Używanie wielu URL’i prowadzących do tej samej treści (podstrony) jest bezcelowe. Myli to zarówno zwykłych użytkowników jak i wyszukiwarki internetowe, które mogą uznać dodatkowe strony za “duplicate content”.

Przedruk za zgodą autorów

 

Źródło: Sunrise SEO Team