W jaki sposób tworzyć adresy URL przyjazne użytkownikowi? Jak przekazywać dzięki nim ważne informacje?
- Opisz w URL’ach zawartość strony
“Wiele mówiący” URL to świetny URL. Jeśli użytkownik spojrzy na adres strony i na jego podstawie zgadnie co zawiera strona jeszcze przed wejściem na nią, to spełniłeś swoje zadanie. - Pamiętaj, by URL’e były krótkie
Im krótszy URL tym łatwiej go skopiować i wkleić, przeczytać, napisać na wizytówce lub użyć w dowolny inny sposób. To co łatwo zapamiętać jest bardziej użyteczne. - Statyczność to podstawa
Niektóre wyszukiwarki internetowe inaczej traktują statyczne, a jeszcze inaczej dynamiczne URL’e. Poza tym niewiele osób lubi adresy, w których dominują takie znaki jak “?”, “&” i “=”. - “Opisówki” lepsze od liczb
Jeśli zamierzasz użyć adresu 114/cat223/, to lepiej zamiast niego użyj /marki/adidas/. Nawet jeśli słowa w adresie o niczym nas nie informują to i tak o lepiej użyć słów aniżeli samych, nic nie znaczących liczb. - Słowa kluczowe nie bolą
Pozycjonujesz się na wiele fraz? Używaj jak najwięcej słów kluczowych w adresach serwisu. Stronom generowanym dynamicznie również spróbuj przydzielać słowa kluczowe (chociażby w dodatkowej zmiennej). - Subdomeny to nie rozwiązanie
Po pierwsze – nigdy nie używaj wielokrotnych subdomen (np. siteexplorer.search.yahoo.com) – są zbyt złożone i długie. Po drugie – subdomeny traktowane są przez wyszukiwarki internetowe oddzielnie, gdy przychodzi czas na wymianę linków. Gdy używasz małej ilości subdomen, a Twój serwis jest dobrze interlinkowany, to nie powinno mieć to dużego znaczenia. Gdy jednak używasz dużej ilości subdomen, które linkujesz z zewnątrz, siła głównego serwisu może spaść. Na szczęście możesz już teraz skorzystać z przekierowana 301… - Mniej folderów…
URL nie powinien zawierać zbędnych nazw folderów (lub jakichkolwiek słów), przykład takiego adresu: http://www.newyorkmetro.com/fashion/fashionshows/2007/spring/ main/newyork/womenrunway/marcjacobs/ - Łączniki dzielą najlepiej
Podczas tworzenia URL’i ze złożonymi frazami, łączniki będą najlepszym rozwiązaniem do oddzielania wyrażeń, np.:
/brands/dolce-and-gabbana/
Oprócz “-” najlepiej używać “_” oraz “+”. - Trzymaj się jednej konwencji
Używaj tylko jednego formatu URL’i w całym serwisie. Użytkownicy (oraz przyszli deweloperzy) będą mieć jasny pogląd na to jak zorganizowany jest twój serwis internetowy. - Nie bądź “case sensitive”
Staraj się używać tylko i wyłącznie adresów pisanych małymi literami, gdyż adres pisany dużymi może prowadzić do zupełnie innej strony. Jeśli na stronie masz już jakieś URL’e pisane dużymi literami, przekieruj je (301) na wersje z małymi literami, by uniknąć zamieszania. - Nie używaj wielu URL’i dla tych samych treści
Używanie wielu URL’i prowadzących do tej samej treści (podstrony) jest bezcelowe. Myli to zarówno zwykłych użytkowników jak i wyszukiwarki internetowe, które mogą uznać dodatkowe strony za “duplicate content”.
Przedruk za zgodą autorów
Źródło: Sunrise SEO Team