JustPaste.it

Właściwe podejście do Qur'anu

image

Bóg (subhanahu ła ta`ala) Mówi, co oznacza w języku polskim:

To jest Księga, którą tobie zesłaliśmy,
błogosławiona
- aby oni zastanowili się nad jej znakami
i aby się opamiętali
ludzie posiadający rozum.

[TZQ 38:29]

Z chwilą, kiedy utracono islam jako sposób życia, utracono również właściwie zrozumienie Qur’anu. Odtąd zaczęto go traktować tak, jak chrześcijanie i żydzi traktują swoje księgi – sprowadzając Biblię i Torę na margines swojego życia. Muzułmanie podobnie zaczęli traktować Qur’an - jedynie jako piękną księgę, służącą do recytacji, zapamiętywania i słuchania.
Jednakże w ostatnich latach muzułmanie uświadamiają sobie, jak bardzo oddalili się od islamu i pojawia się u nich potrzeba traktowania Qur’anu jako źródła, w którym zawarty jest system dla życia. 

Cel Qur’anu

Wszyscy muzułmanie wierzą, że Bóg (subhanahu ła ta`ala) Zesłał Wysłannika po to, by wyjaśnił ludziom boskie nakazy i zakazy (i to, co jest pomiędzy nimi). Stało się tak, aby człowiek nie zniszczył siebie i innych ludzi przez swoje własne namiętności. Bóg Zesłał Qur’an, żeby człowiek sam nie stanowił praw, które doprowadzą do zguby jego samego i środowiska, w którym żyje. 

Bóg (subhanahu ła ta`ala) Mówi o celu Qur’anu w kilku wersetach, aby było to właściwie zrozumiane.

W Imię Boga
Miłosiernego; Litościwego!
Błogosławiony niech będzie
Ten, który zesłał Furqan (rozróżnienie, kryterium) Swemu poddanemu,
aby był ostrzegającym dla światów!

[TZQ 25:1]

To jest Księga; w niej jest przewodnictwo (huda)
- nie ma, co do tego żadnej wątpliwości -
dla tych, którzy boją się Allaha

[TZQ 2:1]

O ludzie!
Przyszedł do was mau’izatun (wygłaszanie kazania)
od waszego Pana;
i uleczenie tego, co jest w piersiach,
i przewodnictwo (huda) i miłosierdzie (rahmah)
dla wierzących.

[TZQ 10:57]

Wynika z tego, że Qur’an został objawiony, by dać przewodnictwo (huda) i kazanie (mau’izatun) myśleniu, uczuciom i uczynkom ludzi. Qur’an zawiera informacje (ogólne i szczegółowe) dotyczące każdego aspektu życia człowieka. Określa cel życia człowieka, jego relacje z innymi ludźmi, jak również to, jak wygląda państwo.

Niewłaściwe podejście do Qur’anu muszrikun (politeistów)i munafiqun (hipokrytów)

W czasie życia Proroka (salla allahu `alejhi ła salam) muszrikun (politeiści) i munafiqun (hipokryci) słuchali muzułmanów, kiedy ci recytowali Qur’an. Samo słuchanie (które bierze się z ciekawości lub strachu) jednak nie przynosiło im żadnej korzyści, ponieważ Qur’an w swojej istocie zmusza do działania, podejmowania inicjatywy. 

Bóg (subhanahu ła ta`ala) Mówi, co oznacza w języku polskim:

A kiedy recytujesz Qur’an,
to My zaciągamy zasłonę
między tobą a tymi,
którzy nie wierzą w życie ostateczne.
Położyliśmy na ich serca osłony,
aby nie pojmowali,
a na ich uszy - głuchotę.
Kiedy wspominasz w Qur’anie
swego Pana, Jedynego,
oni odwracają się plecami ze wstrętem.
My wiemy doskonale,
czemu oni się przysłuchują,
kiedy się tobie przysłuchują,
a także, kiedy się potajemnie zmawiają,
gdy niesprawiedliwi mówią:
“Wy postępujecie tylko
za człowiekiem zaczarowanym!

[TZQ 17:45-47]

Inni kafirun z Mekki, po usłyszeniu recytacji Qur’anu, zbierali się na rynkach i tworzyli poezję, w której go atakowali i ubliżali muzułmanom i Prorokowi (salla allahu `alejhi ła salam). An-Nadr ibn Harith słuchał recytacji Qur’anu, a następnie przytaczał starożytne opowieści o Persach po to, by przedrzeźniać wersety, które Prorok (salla allahu `alejhi ła salam) recytował ludziom.
Ibn Hiszam przekazał, że An-Nadr zawsze w swoich mowach pytał się przebiegle o to, czy (udało mu się) przewyższyć Muhammada. 
Munafiqun również byli niespokojni, kiedy słyszeli, że objawiono werset, który by ich dotyczył. Dlatego też uważnie słuchali Qur’anu. 

Obawiają się hipokryci,
że będzie przeciwko nim zesłana sura,
która obwieści im, co jest w ich sercach.
Powiedz:
“Naśmiewajcie się!
Zaprawdę, Bóg odkryje to,
czego wy się obawiacie!"

[TZQ 9:64]

Jasno z tego wynika, że sama recytacja, słuchanie i zapamiętywanie Qur’anu to za mało. Gdyby to wystarczało, zachowanie kafirun byłoby akceptowane w islamie.

Co z tego, że muzułmanie wiedzą, że Qur’an jest księgą od Boga, jeżeli według jej nie żyją?

Fadail ul-Qur’an nie są celem Qur’anu

Qur’an zawiera wiele zalet (fadail ul-Qur’an), takich jak jego zapamiętywanie i recytacja; jest nią również silnie oddziaływanie na jego słuchacza. Zalety jednak nie stanowią celu Qur’anu. Jest nim wpływanie na otoczenie, w którym się znajduje. Oddziaływanie na ludzi i zmienianie ich postępowania. 

Qur’an nie jest tylko po to, aby go zapamiętywać, recytować i słuchać

Niektórzy muzułmanie uważają, że celem Qur’anu jest pomaganie człowiekowi w zachowaniu godności i cierpliwości w próbie życia. Życie składa się z wielu trudnych chwil, zawodów i niektórzy uważają, że Bóg (subhanahu ła ta`ala) Objawił Qur’an po to, by człowiek podniósł się z upadku, w jakim znalazł się przez swoją słabość. Recytacja Qur’anu ma mu w tym pomóc. 
Jednakże samo recytowanie go i wypełnianie nim domu - to za mało. Należy jeszcze poznać jego znaczenie. To, że recytacja Qur’anu silnie oddziaływuje na słuchacza, nie oznacza, że został on objawiony właśnie z tego powodu. Zapamiętywanie Qur’anu (hifz) i jego recytacja (qira’ah) zasługuje na wielką nagrodę od Boga, ale uprawomocnienie znaczenia Qur’anu jest jeszcze bardziej nagradzane.

Niektórzy muzułmanie uczą się Qur’anu na pamięć, a inni szukają nagrody za słuchanie recytatora (qaari). 

Sama recytacja jednak nie wystarcza, by zadowolić Boga

Yassir ibn ‘Amr przekazał:

Słyszałeś Proroka, kiedy mówił coś o Al – Chałaridż? On powiedział: Słyszałem go, kiedy mówił (wskazując swoją ręką na Irak): Pojawią się w nim (tj. w Iraku) pewni ludzie, którzy będą recytować Qur’an, ale on nie wyjdzie poza ich gardła i wyjdą oni z islamu (opuszczą go), tak jak strzała z miejsca postrzelenia.

Właściwe podejście do Qur’anu

Właściwe podejście do Qur’anu to usiłowanie zrozumienia jego znaczenia, przy jednoczesnym korzystaniu z jego zalet. Wiara w Qur’an wychodzi daleko poza jego zapamiętywanie, recytację i słuchanie. Muzułmanie upadli dlatego, że utracili islam jako sposób życia. Przestali czerpać z Qur’anu jako z księgi określającej system dla życia. 
Muzułmanie na nowo staną się silni tylko wtedy, kiedy powrócą do swojej religii i zaczną według niej postępować. Muszą odrzucić wszystko to (obce myśli i koncepty), co zaprzecza Qur’anowi, albowiem inny sposób życia uczyni z nich innych ludzi, a nie muzułmanów.

Bóg (subhanahu ła ta`ala) Mówi, co oznacza w języku polskim:

Sądź więc między nimi
według tego, co zesłał Bóg,
i nie idź za ich namiętnościami;
i strzeż się przed nimi,
żeby cię nie zwiedli od czegokolwiek,
co tobie zesłał Bóg.

[TZQ 5:49]

Chrześcijanie i żydzi zmienili teksty, które zostały objawione Musie i Isie i nie mają już do czego powrócić. Nie mają możliwości poznania swoich religii, ponieważ zostały one przez nich zmienione. Muzułmanie natomiast dysponują Qur’anem, który nie jest zmieniony (jest niezmienny), dlatego mają możliwość powrotu do niego. Dysponują dokładnie tym, co zostało objawione Prorokowi (salla allahu `alejhi ła salam). 

Jeżeli podejście muzułmanów do Qur’anu jest niewłaściwe, to dlaczego chcą oni uzyskać z niego jakąś korzyść?

Chrześcijanie i żydzi sami sprowadzili Biblię i Torę na margines swojego życia. Księgi te nie mają dziś żadnego znaczenia dla zmieniającej się szybko rzeczywistości. Oni mogą z tym żyć, bo nauczyli się usprawiedliwiać to tym, że czasy wymagają zmian i nowej postawy. Są przekonani, że nadal trzymają się swoich religii, podczas gdy tak naprawdę o nich zapominają - zastępując je swoimi własnymi myślami. Muzułmanin jednak nie może się tak usprawiedliwiać, ponieważ gdyby tak postąpił, nie byłby już muzułmaninem. Bez islamu muzułmanin skazany jest na brak tożsamości. Nigdy nie będzie traktowany przez niemuzułmanów jako swój, a dla muzułmanów również będzie obcy. Kim zatem będzie?

Obecne czasy są najlepszym momentem na to, by pokazać ludziom, że islam ma coś do zaoferowania. Ma swój własny system: polityczny, ekonomiczny i społeczny, który nie jest stworzony po to, by wykorzystywać ludzi, ale by zadowalać Boga. Księgi chrześcijan i żydów nie dają możliwości zmiany obecnej sytuacji, a Qur’an tak. Qur’an odnosi się do społeczeństwa - zawiera podstawy określonego życia społecznego. Został zesłany po to, by wpływać na otoczenie. Kafirun w Mekce tego doświadczyli. Bali się Qur’anu, który na ich oczach burzył stare porządki.

Odrodzenie muzułmanów i islamu nie nastąpi bez właściwego zrozumienia Qur’anu – jako księgi, która określa system, sposób życia. 
Muzułmanie muszą powrócić do islamu przez ustanowienie na nowo muzułmańskiej rzeczywistości, która na nowo - ze sprawiedliwymi i miłosiernymi władcami i mądrymi, rozumiejącymi rzeczywistość uczonymi - da przykład całemu światu. 

 

Źródło: http://islam-in-poland.org/main/index.php/weblog/more/waciwe_podejcie_do_quranu1/