Login lub e-mail Hasło   

Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy?

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://blog.sklepyfirmowe.pl/2009/03/18/(...)zustwo/
Ostatnio można zaobserwować większą ilość oszustw internetowych polegających na zakładaniu fałszywych sklepów internetowych w celu wyłudzenia pieniędzy.
Wyświetlenia: 6.070 Zamieszczono 06/04/2009

Niestety w ostatnim czasie można zaobserwować większą ilość oszustw internetowych polegających na zakładaniu fałszywych sklepów internetowych AGD w celu wyłudzenia pieniędzy od klientów. Niestety sklep taki został ostatnio założony na oprogramowaniu SklepyFirmowe.pl.

Mowa tutaj o sklepie NowAGD.

Fakty i poszlaki wskazujące na to,  że sklep ma na celu wyłudzenie pieniędzy:

  • Fałszywe dane firmowe - REGON należy do innej firmy
  • Brak możliwości płatności przy odbiorze
  • Fałszywe dane adresowe zarówno dla siedziby sklepu jak i domeny
  • Bardzo okazyjne ceny
  • Duża aktywność promocyjna - dodatki, wysyłka gratis.
  • Brak kontaktu telefonicznego

Widząc występowanie pewnych stałych dla oszustów mechanizmów, zdecydowaliśmy się wczoraj o godzinie 18.30 usunąć sklep z Sieci. Natychmiast skontaktowaliśmy się również z Przelewy24.pl i poprosiliśmy o zablokowanie konta NowAGD. Skontaktowaliśmy się także telefonicznie z klientami sklepu ostrzegając o sytuacji i prosząc o nie wpłacanie pieniędzy za produkty. Udało się ostrzec wielu z nich,  niestety część klientów zdążyła już wpłacić pieniądze za zamówione produkty.

Jeśli ktoś dokonał transakcji w sklepie, prosimy nie wpłacać pieniędzy.  Jeśli ktoś wpłacił już pieniądze prosimy o kontakt. Po zebraniu danych dotyczących firmy NowART (właściciela NowAGD), logowania do panelu administracyjnego sklepu etc., wysłaliśmy je do wszystkich klientów sklepu.  Z danymi tymi należy zgłosić się na Policję.

Sklep zbierał zamówienia tylko 6 dni,  jednak  lwia część zamówień została dokonana w ciągu ostatnich 48 godzin.

Jak rozpoznać podejrzany sklep:

  • Bardzo okazyjna cena – cena niższa niż u konkurencji zawsze powinna wzbudzać podejrzenia.
  • Brak możliwości zapłaty przy odbiorze – podstawowy mechanizm każdego sklepu nastawionego na oszustwo. Jeśli nie znamy sklepu i nie jesteśmy jego stałym klientem, nie należy płacić z góry. NowAGD informował, że możliwość zapłaty przy odbiorze istnieje tylko przy kolejnym zamówieniu. To najważniejszy i podstawowy element, po którym powinniśmy być bardzo podejrzliwi.
  • Krótki okres działania sklepu – okres życia tego typu sklepów to najdłużej miesiąc, najczęściej po 2-3 tygodniach pojawiają się pierwsi niezadowoleni klienci. Jeśli nie mamy pewności, że sklep działa dłużej niż kilka miesięcy, należy płacić tylko przy odbiorze. Sklep NowAGD przyjmował zamówienia tylko 6 dni, chociaż dla zmylenia klientów używał specjalnie przestarzałej skórki sklepu dla dodania sobie wieku.
  • Duża aktywność promocyjna – Duża aktywność w serwisach promujących sklepy, okazyjne dodatki i gratisy wybiegające poza możliwości konkurencji. NowAGD mimo niskich cen zapewniało darmową wysyłkę praktycznie dla każdej kwoty.
  • Brak kontaktu telefonicznego – Większość sklepów oszustów nie daje możliwości kontaktu telefonicznego. A jeśli go udostępnia, to telefon ten jest telefonem komórkowym na kartę.
  • Podejrzane dane firmowe – Jeśli nie mamy możliwości odbioru osobistego, należy sprawdzić czy podawany adres naprawdę istnieje, można do tego użyć Google Maps. Dodatkowo warto sprawdzić w Google czy jakaś inna firma już nie używa tej nazwy, adresu, NIP albo REGON. Podane przez NowAGD adresy nie istnieją, REGON został podebrany z innej firmy (lecznica dla zwierząt). Na stronie Głównego Urzędu Statystycznego można aktualnie sprawdzić do kogo należy nr REGON: http://www.stat.gov.pl/regon.

Przedruk dokonany za zgodą autora

Podobne artykuły


8
komentarze: 79 | wyświetlenia: 1082
111
komentarze: 32 | wyświetlenia: 60583
54
komentarze: 68 | wyświetlenia: 31243
54
komentarze: 56 | wyświetlenia: 32526
50
komentarze: 27 | wyświetlenia: 63434
49
komentarze: 18 | wyświetlenia: 64909
39
komentarze: 30 | wyświetlenia: 28762
39
komentarze: 50 | wyświetlenia: 23215
37
komentarze: 9 | wyświetlenia: 28462
36
komentarze: 37 | wyświetlenia: 23363
34
komentarze: 21 | wyświetlenia: 26284
32
komentarze: 76 | wyświetlenia: 12447
 
Autor
Artykuł



  Amadeusz  (www),  21/05/2010

Brak możliwości płatności przy odbiorze - rzeczywiście tylko mały odsetek legalnie działających firm nie ma takiej opcji.

Ja np jeśli kupuję na allegro (rzadko) to zawsze szukam oferty danego towaru (np szukanej książki czy sprzętu agd) u sprzedawcy, który ma opcję płatności przy odbiorze - jeśli jej nie ma to wcale u nich nie kupuję.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska