JustPaste.it

Żeglarstwo - klarowanie 470ki

   W związku z licznymi pytaniami, postanowiliśmy opublikować podstawowe informacje na temat klarowania 470 - tki. Kombinacji otaklowania większości elementów takielunku jest wiele, jednak nie odbiegają one dużo od podanych poniżej. Materiał opublikowany został także na stronie PSK 470 - www.470.sails.pl - w dziale "Technika". W razie wątpliwości pytania można kierować na adres maciek(at)sails.pl (zastąp at @). Kopiowanie dozwolone tylko i wyłacznie z podaniem źródła - Atomic Sailing Team - www.470sailing.org.pl :-)
Polecam też artykuł Marka dotyczący trymowania masztu w 470 - tce. Te dwa kompendia pozwolą Wam prawidłowo sklarować 470 - tkę. 

Zasady są proste, pewnie wszystkim znane, ale wymienie je dla porządku: 
  • żadna linka nie powinna ocierać o inna linkę, o ostrą krawędź lub o policzek bloczka. 
  • warto porobić sobie znaczniki, aby zapamiętać w jakim położeniu elementu takielunku łódka jest najlepiej dostawiona (mazak, przeszycie linek kolorowym juzingiem, nalepki na pokladzie, na szynach). 
  • stan takielunku należy kontrolować bardzo często, zużyte elementy natychmiast wymieniać. 
  • ostre krawędzie należy okleić taśmą lub stępić tak, żeby nie powodowały rozdzierania się żagli (np. spinaker podczas stawiania ociera o salingi)
  • żaden element takieunku nie może zaczepiać o inny  (np. szoty nie mogą zaczepiać się o maszt itp), jeśli tak się dzieje, trzeba to zmienić (zakleić taśma, zmienić sposób klarowania)
  • wszystkie elementy powinny chodzić swobodnie, bez zbędnych oporów 

Kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

 

c0b7e98bd956206f6514119cf31277e1.jpg
Zaczepienie sztagu (linka z karabińczykiem), foka (stalówka wychodząca z foka), oraz regulacja liku przedniego foka (pomarańczowa linka). Sztag, kiedy winda foka jest zebrana, jest luźny, luz zbiera przyczepiona do niego guma.

549e1e99dd23764842b6bb3f0d970705.jpg
Widok na fok i dziób: sztag zebrany gumą (zielona), regulacja liku przedniego foka (pomarańczowa linka) idzie do knagi, na dziobie widoczne znaczniki (biała taśma z cyframi), ułatwiające prawidłowe dobranie foka. Ciemna linka to brasy spinakera. 

c8f05a1b67fc81e8971f9744b7ffe2cf.jpg
Maszt w cęgach: szaro - biała linka to kontropędnik (zapobiega przegięciu się masztu), obok zielona linka to koszulka założona na stalówkę opędnika (z lewej strony mocowanie opędnika zaklejone taśmą - zbyt blisko spinakera :-). Stalówka wychodząca z masztu to fał foka - zamocowany karabińczykiem do windy (bloczek i biała linka - aktualnie niedobrane na 100%). Niebieska linka to fał foka (uzywany gdy zdejmujemy windę). Poniżej mocowanie obciągacza bomu i sam obciągacz. Fioletowa linka przed masztem to topenanta, biała to szoty foka. 

7b111b9cdfb4db3df58072b703b553d7.jpg
Obciągacz bomu (żółto - biała i szaro - granatowa linka).

65fd88001a9414a30b3a86c9258e29ab.jpg
Mocowanie obciągacza bomu do masztu, niebieska linka w knadze na maszcie to fał grota (zakejony taśmą, żeby nie wypadł z knagi). Zielono - granatowa linka to regulacja liku przedniego grota. Zielona linka przy mieczu (przechodzi przez bloczek) służy do opuszczania miecza.

ddb2c3f98953608635e619aedc3320c0.jpg
Mocowanie obciągacza, prowadzenie przy maszcie obciągacza bomu (szaro - granatowa i żółto - biała), windy foka (biała), liku przedniego grota (zielono - granatowa), fał spina (żółta na samym dole), fał grota (niebieska)

238251f44f09f8b7978d4cacb71aeaea.jpg
J.w. - inne ujęcie, plus kontraszot brasów spinakera (biała linka w bloczku oklejonym taśmą, żeby się nie przekręcał).

222003df56be324af4eda152c6edb499.jpg
J.w. - kolejne ujęcie. 

bd33197ee1c620728b99b09adb17ca96.jpg
Prowadzenie regulacji obciągacza (szaro - granatowa linka, biegnie identycznie z drugiej strony skrzynki mieczowej), regulacji liku przedniego grota (zielono - granatowa, idzie do bloczka z linką fioletową). Guma zbiera luz na fale spinakera (fał spina z bloczkiem z krętlikiem, żeby się nie plątał). Szaro - bordowa linka do ciąg dalszy fały spina.

89df23ba81468dfb141eea615f64d93e.jpg
Mocowanie bomu. Żółta linka pod bomem to regulacja liku dolnego grota, róg grota dowiązany do masztu, widać regulację liku przedniego.

60cf5182a78bde10db329b9ab003d620.jpg
Maszt i regulacje przy maszcie, widok z prawej burty, widać prowadzenie topenanty (fioletowa, wchodzi pod pokład przed masztem)

4b507c2edff8bb8f3ca8c37d0d400ab5.jpg
J.w. - inne ujęcie. Prowadzenie obciągacza, topenanty, jedna z gum przy bloczku od topenanty zbiera luz na fale spina, a druga luz na topenancie (regulacja topenanty). Z prawej strony z pięty masztu wychodzi druga strona topenanty (niebiesko - granatowa). Czerwona linka przy mieczu służy do podnoszenia miecza.

959b28827ee4f8988ddfd81753907d72.jpg
Od góry przy skrzynce mieczowej: topenanta (fioletowa), winda foka (biała), topenanta z masztu (niebiesko - granatowa), obciągacz (szaro - granatowa), guma do topenanty i guma do fału spina. Śruba mocuje miecz.

cc1eabb87839c94bf79dda4e8c739448.jpg
Na skrzynce wychodzi topenanta, pod skrzynką regulacja obciągacza, winda foka (biała do talii), mocowanie topenanty z masztu do gumy zbierającej luz, na samym dole guma od fału spina.

edf189ed4e0246a73f891a3dab59c894.jpg
Z boku skrzynki wychodzi regulacja obciągacza, pod skrzynką winda foka, mocowanie topenanty. Na mieczu leżą brasy spina.

4fd328e23c4515ec3dfb0b9eaf78bb13.jpg
Skrzynka mieczowa od góry - z boków wychodza regulacje obciągacza, na górze w knagach regulacja liku przedniego grota (lewej) i topenanty (po prawej). Zielona linka po lewej stronie miecza to mechanizm opuszczania miecza. Dwie biało - niebieskie (jasnoniebieskie) linki biegnące w poprzek kokpitu to regulacja wózków foka. Z prawej strony miecza knaga do windy foka (zielono granatowa linka). Szaro granatowe linki po lewej stronie zdjecia (biegnąca z góry na dół) to mocowanie stropików grota (na górze przywiązane do bloczka, na dole do dwóch wózków na szynie grota).

c1fd5f96475c3fdf60bf93664179efb9.jpg
Kokpit. Niebieska gruba lina to szoty grota. Pod stolikiem od szotów czerwona linka do podnoszenia miecza (w knadze). Widać wózki szyny grota.

863820c9fa23da1a61ded4dce8c8932b.jpg
Kokpit - inne ujęcie. Na górze zdjęcia widać mocowanie stropików grota do bloczka talii grota.

536073e723ef1ec144e5903975ed9e2a.jpg
Wyprowadzenie regulacji na burtę - od lewej: zielona linka to regulacja wózka szyny grota, biało - niebieska to regulacja wózków foka, szara od obciągacza.Pod nią widać fragment prowadzenia regulacji wózków foka (linka biało - niebieska i biała guma do ściągania wózka foka).

64baa33e56f7f9ffeb45ae8b7a915949.jpg
Trapezy. Koszulka z grubej liny nad rączką ułatwia wychodzenie na trapez. Do regulacji wysokości najlepsza linka jest Hercules (prawie wcale się nie przeciera).

6291c5675c9bc11c3fc1269efb383fb0.jpg
Wantownik - najlepsze są takie, które umozliwiają regulację o pół dziurki. Zawleczka jest na gumce, żeby nie wypadła podczas zmiany regulacji maszty na wodzie. Biała linka to kontraszot brasów spina (jego prowadzenie w kokpicie było pokazane wyżej), Czerwono - bordowa linka to brasy spina. Jest to Dynema z koszulką (gr. 5 na 3 mm), ściąga się koszulkę na odpowiedniej długości, przeszywa, robi sopery na kontraszoty i brasy gotowe. 

2d88a4a19fdd2fbfee45d90d4d9c1c8f.jpg
J.w. - wantownik w owiewce (zabezpiecza przed porwaniem się spina). 

9b22e2d68233833a82e4b0a1543c3bcb.jpg
Kokpit - wyprowadzenie regulacji z lewej burty. Nad zielono - granatową linka widać linkę bordowo - granatową (z kauszą). Odpowiednio dobrana długość tej linki powoduje, że zawietrzny stropik (wózek szyny grota) luzuje się samoczynnie podczas zbierania nawietrznego wózka grota. Widać też prowadzenie brasów spinakera w kokpicie (duże bloczki na wew. stronie burt). Mały bloczek w lewym górnym rogu zbiera luz brasów spina, kiedy spinaker jest w worku (knaga na rejsbelce z niebiesko - granatową linką przy regulacji wózków grota). Gruba niebieska lina po prawej to szoty grota.

2cd54dc05164d740fed77d87d8ab6bbf.jpg
Bom - zamocowanie regulacji liku dolnego. Biała guma wzdluż bomu zbiera luz regulacji liku wychodzacy z przodu bomu - umożliwia też sternikowi pracę tą regulacją. 

1fb6a033eb194c78cab0daf3ae6eb098.jpg
Trapezy i prowadzenie regulacji na burtach. Widać sposób w jaki zaczepiamy fał spina, kiedy spin jest zrzucony.  

bec11c7f6cf9f0c79881c900f982aba2.jpg
Prowadzenie gum trapezów 

65c47a8d08daa7513dba2f0573232337.jpg
Prowadzenie gum trapezów, regulacje przy pięcie masztu 

19db63eea01df334d7599dcd05dca549.jpg
Regulacja obciągacza bomu (szaro - biała linka), regulacja wózków foka (jasnoniebiesko - biała linka przy burcie), na dole zdjęcia regulacja wysokości spinbomu

3a3228258db0920e90b174dbe399035f.jpg
Ufff, ale tego jest... Zielona  linka przy mieczu to fał miecza, fioletowa linka przy mieczu to regulacja liku przedniego, jasnoniebiesko - białe linki w poprzek kokpitu to regulacje wózków foka, szaro - białe linki to regulacja obciągacza bomu (ze skrzynki) i stropiki grota (srodek zdjęcia, w pprzek, zaczepione do wózków na szynie). Bordowo szara linka przy szyie grota w poprzek kokpitu to patent odknagowujący automatycznie zawietrzny wózek podczas zbierania nawietrznego.

20f82099dfe60885a236e0b1c054f405.jpg
Jw. inne ujęcie, czerwona linka ze skrzynki to knaga fału miecza, zielona linka to fał windy foka 

3786c47e20e9f184c2cc4707504d613c.jpg
Wózki foka, guma śćiąga wózek do tyłu 

fd0cc8c55ebca6259b0d0994f81a9244.jpg
Knagi od wózków foka (jasnoniebiesko - biała) i wózka grota. Bordowo szara linka przy szocie grota w poprzek kokpitu to patent odknagowujący automatycznie zawietrzny wózek podczas zbierania nawietrznego (kausze na końcach). WIdać też linkę do stropików grota (szaro - biała)

14d7f8a1acf3639bb9f080717f31820c.jpg
Stropiki grota 

d8435980a861a620639bd62de52676c0.jpg
Ucho do wpinania spinbomu 

7cb8e3333c54f06e2440cb5766a6b363.jpg
Guma trzymająca trapezy, fał spina (żółty) i topenanta (wchodzi do masztu), owiewka z pianki na salingach zabezpiecza spina przed podarciem. 

eb48cb69af2661fa7399039553be4804.jpg
Icki foka 

1571412f87b66c1a2ea3b215b3fa90bf.jpg
Obciągacz, stropiki, szyna grota, regulacja wózków foka 

da9d126a2594d895b553d6352e215ccc.jpg
Knaga do fału spina, guma zbiera luz fału kiedy spin jest postawiony 

8dce8f571cae98fe6e4329df5225940c.jpg
Guma zbierająca luz fału kiedy spin jest postawiony 

f30632d451db9f1ca72fc70064daffd1.jpg
Ster. Naklejona taśma spinakerowa likwiduje luz, telewizorki zaklejone szarą taśmą (na słabym wietrze nie używa się, otwierane na silnym wietrze w ślizgu)  

29f658da5e4311d51e958f489038e156.jpg
Ster, prowadzenie brasów spina 

484e25f6fba48ad94cb253f4715f2ab1.jpg
Ster (samoróbka Marka) 

9cc298064ff4ebe38836da7006881327.jpg
Prowadzenie brasów, kokpit 470 

5b18080353bdcada8e62bfb5ce0c5397.jpg
Dziób, prowadzenie brasów i kontraszotów (biała linka przy brasach) 

21b56b54b63470d892a9b05293e09e6a.jpg
Kontraszot - na cieńszym odcinku brasów naszywamy kawałek koszulki, tak aby kontraszto blokował nawietrzny bras.

12452f1fced30d064c7fbf0c81c7e09c.jpg
Kontraszot - nawietrzny zbieramy, kulka blokuje się na zgrubieniu (zdjecie wyżej) i można lecieć na połówce nie trzymając nawietrznego brasu w ręce 

6820f5f94c50ecb06f637fcce113d7c0.jpg
Kokpit 

57fc476760b29c6b1ce729bbce269dab.jpg
Kokpit 

 

Źródło: Atomic Sailing Team