JustPaste.it

Zarabiać na sławie

Środki do realizacji pragnień leżą w zasięgu ręki, potrzebna jest tylko pomysłowość i siła przebicia. Taka jest główna zasada show-biznesu.

Środki do realizacji pragnień leżą w zasięgu ręki, potrzebna jest tylko pomysłowość i siła przebicia. Taka jest główna zasada show-biznesu.

 

Choć jeszcze kilkadziesiąt lat temu trudno było zyskać szeroki rozgłos, to współcześnie istnieje na to wiele skutecznych sposobów. Środki do realizacji pragnień leżą w zasięgu ręki, potrzebna jest tylko pomysłowość i siła przebicia. Taka jest główna zasada show-biznesu.

 

 

Czym jest show-biznes?

 

Show-biznes jest gałęzią gospodarki, która obejmuje usługi związane z dostarczaniem klientom rozrywki. W branży działa bardzo wiele firm, zatrudniających ludzi na zróżnicowanych stanowiskach. W przemyśle rozrywkowym pracują zarówno artyści - autorzy piosenek i ich wykonawcy, pisarze, scenarzyści filmowi oraz reżyserzy - jak również osoby związane jedynie pośrednio z tworzeniem, odpowiedzialne za zagadnienia prawne, techniczne oraz dystrybucję produktów.

 

Częścią biznesu rozrywkowego są agenci artystów, ich prawnicy, realizatorzy filmowi, czy też technicy ze studia nagrań. Prawo do przynależności do branży mogą rościć sobie wszyscy pracownicy wytwórni filmowych czy muzycznych, a nawet kin i hal koncertowych, jako że bez ich udziału tworzenie i dostarczanie rozrywki byłoby utrudnione, jeśli nie niemożliwe.

 

Jest to zaledwie cząstka pełnej listy zawodów związanych z show-biznesem, jednak osoby inne niż twórcy odpowiedzialni za kształt całego dzieła - czyli reżyserzy, pisarze czy wykonawcy - rzadko mogą liczyć na rozgłos.

 

Jak zostać sławnym?

 

Nie istnieje przepis na sławę, jest jednak kilka sposobów, które pozwalają zwiększyć szanse potencjalnego celebryty. Prawdą jest twierdzenie, że o wiele prostszy start mają dzieci osób, które już wcześniej zdobyły rozgłos. Mimo tego brak ludzi sukcesu w rodzinie nie przekreśla możliwości zrobienia kariery w show-biznesie.

 

Przyszłe gwiazdy mogą kształcić się w szkołach związanych z przemysłem rozrywkowym, różnych zależnie od preferowanej dziedziny rozrywki. Ludzie związani z filmem mają do dyspozycji słynną łódzką "filmówkę", w której wykładają takie tuzy kina jak Jerzy Stuhr czy Andrzej Wajda. Mogą również zapisać się na studia na uczelniach prywatnych - do szkoły aktorskiej Macieja Ślesickiego i Bogusława Lindy, czy też do Policealnej Szkoły Aktorstwa i Musicalu. Przyszłe gwiazdy muzyki mają do dyspozycji kilkadziesiąt państwowych i prywatnych szkół muzycznych. Stosunkowo najłatwiej zostać człowiekiem pióra - tu bowiem wystarczy znajomość zasad polszczyzny i odrobina talentu. Pisarzom nie jest jednak łatwo wybić się na rynku.

 

Praca w show-biznesie

 

Znalezienie zatrudnienia w show-biznesie przychodzi o wiele łatwiej technikom niż artystom. Ci bowiem pracują dla firm związanych z produkcją muzyki, filmów czy książek - często na umowę o pracę. Artyści natomiast zawierają kontrakty na pojedyncze występy. Mniej znani nie mają zatem pewności, czy w kolejnych miesiącach znajdą pracodawcę, a bez kolejnych zleceń nigdy nie zdobędą rozgłosu - ani dużych pieniędzy.

 

Początki nigdy nie są łatwe, zwłaszcza w przypadku osób, których aspiracje sięgają gwiazd. Aktorzy mogą zaczynać karierę dzięki kontaktom ze szkoły aktorskiej, a także rejestrując się w banku twarzy i biorąc udział w przesłuchaniach do filmów oraz przedstawień teatralnych. Nowi ludzie chętnie widziani są w agencjach reklamowych, w których produkuje się spoty oraz planuje całe kampanie promocyjne. Praca w reklamie może jednak rozmijać się z marzeniami o podboju sceny i kin.

 

W Polsce jednak przemysł filmowy nie jest wystarczająco rozwinięty, by dawać regularne zatrudnienie początkującym aktorom. Najwięksi szczęśliwcy to gwiazdy, które stają się w danym okresie popularne, dzięki czemu obsadza się je niemal w każdym filmie. Powody do radości mają także osoby zatrudnione przy produkcji serialu, trwa ona bowiem nawet całymi latami, dając pewne źródło dochodów. Do pozyskania takich intratnych zleceń konieczna jest jednak pomoc agenta – a wynajęcie go kosztuje.

 

Początkujący piosenkarze mają szansę wybić się dzięki występom w niewielkich klubach oraz udziałom w konkursach. Zwycięstwo w rywalizacji transmitowanej w mediach zwykle skutkuje kontraktem wydawniczym, a dawanie koncertów nawet w niewielkich lokalach pozwala zapisać się w pamięci słuchaczy oraz daje nadzieję na to, że zespół zostanie zauważony przez producentów.

 

Muzycy – jak również pisarze oraz artyści wszelkiego rodzaju – także mogą korzystać z usług agentów. Na barki wynajętych osób spadnie wówczas obowiązek zgromadzenia informacji dotyczących artysty i wypromowania go. Agenci usług artystycznych organizują występy oraz spotkania ze swoimi klientami, przygotowują dla nich kontrakty, zgłaszają na castingi i do konkursów, jak również od czasu do czasu zajmują się przygotowywaniem materiałów reklamowych – plakatów, filmów czy folderów.

 

Niezależnie od tego, czy korzysta się z usług agenta, w show-biznesie najważniejsze jest powiększanie swojego portfolio i nieustanne promowanie samego siebie. Trzeba być stale aktywnym i nie pozwalać sobie na przerwy w działaniu. Taka inicjatywa wymaga dużego zaangażowania oraz wytrwałości.

 

Nowy wiek, nowa szansa

 

XXI wiek przynosi jednak rozwiązanie, dzięki któremu każdy może mieć swoje pięć minut sławy - Internet. Pomysłowość i umiejętne wstrzelenie się w gusta milionowej publiczności w niektórych przypadkach oprócz rozgłosu przynosi bardziej wymierne korzyści.

 

Publikowanie twórczości na rozmaitych witrynach może okazać się źródłem dochodów, jeśli zaprezentowane materiały zostaną zaakceptowane przez widownię. Przykładowo – dzięki serwisowi Youtube karierę zrobiła piosenkarka Terra Naomi, niegdyś nieznana kompozytorka-amatorka, dziś gwiazda podpisująca kontrakty wydawnicze z wytwórnią-molochem Universalem. Rozgłos zapewniły jej nakręcone własnym sumptem teledyski. Niemal identyczny los spotkał Andy’ego McKee – nieznanego przed dwoma laty gitarzystę, który w poprzednim roku odbył światowe tournee, promując swoje utwory.

 

Przykłady sukcesu osiągniętego dzięki internetowej promocji można mnożyć. Adam Bahner, Liam Kyle Sullivan, Brooke Brodack i Jessica Rose zaczęli swoje kariery dzięki Youtube i blogowaniu. Kolejni pretendenci do miana celebrytów mogą zdecydować się na metodyczne podejście do kariery w show-biznesie, polegające na przyuczaniu się do zawodu w specjalistycznych placówkach, lecz mogą także spróbować szczęścia. Niezależnie od sposobu, który wybiorą, powinni jednak zapamiętać, że niczego nie można osiągnąć bez wytrwałości, ciężkiej pracy, talentu i siły przebicia.

 

Michał Puczyński

Jobexpress.pl

 

Źródło: http://jobexpress.pl/artykul/43/Zarabiac-na-slawie

Licencja: Creative Commons - bez utworów zależnych