Login lub e-mail Hasło   

Renesans Trójki

Dla tych, którzy z nią dorastali jest jak cumel z dzieciństwa. Dla innych jest synonimem galanterii i kultury elitarnej, która „zjadaczy chleba – w aniołów przerobi”
Wyświetlenia: 2.191 Zamieszczono 14/10/2009

  

Siedziba Programu Trzeciego przy Myśliwieckiej 3/5/7 w Warszawie.

"Trójka – jak przyznaje D. Tusk - jest moim ulubionym fragmentem radia publicznego”. M.Staszczyk określa Program 3: „naszą Trójką”, podczas gdy M. Daniec zwykł mawiać o: „ukochanej Trójce”.

Dla tych, którzy z nią dorastali jest jak cumel z dzieciństwa – ciężko się z nim rozstać. Dla innych jest synonimem galanterii i kultury elitarnej, która „zjadaczy chleba – w aniołów przerobi”. Ci pierwsi słuchają z miłości, Ci drudzy z rozsądku. Słuchają jednak obydwoje. Teoretycznie targetem, na który ukierunkowana jest działalność Programu Trzeciego Polskiego Radia są ludzie, z co najmniej średnim wykształceniem, mieszkający w mieście i mający szerokie horyzonty muzyczne. W praktyce słucha każdy. A przynajmniej mówi, że słucha, bo utożsamianie się z Trójką, zawsze budziło poważanie wśród ludzi kultury.

 

Popularna dziś rozgłośnia, swoje pierwsze dźwięki wyemitowała w dzień prima aprilis, w 1962 roku. Początkowo miała być radiem ludzi młodych, ze środowiska studenckiego. W pierwszych latach działalności program emitowany przez stację zajmował jedynie 2 godziny w perspektywie doby. Od Programu Pierwszego, odróżniało ich ograniczenie propagandy do absolutnego minimum. Trójka, była rozgłośnią niezależną i garażową.

 

W jej bogatym repertuarze oprócz atrakcji muzycznych, znajdziemy także najróżniejsze audycje publicystyczne o charakterze politycznym, społecznym i kulturalnym, słuchowiska, audycje kabaretowe oraz powieści czytane w odcinkach. Do tego multum gatunków muzycznych: rock, pop, blues, jazz, hip-hop, chillout, folk, muzyka alternatywna, klubowa, elektryczna i poezja śpiewana. Jednym słowem: wszystko. Ale nie ilość, a jakość – była i jest wyznacznikiem Trójki. Od lat gromadziła wokół siebie najlepszych dziennikarzy i spikerów radiowych. Mikrofony z logiem Trójki dzierżyli w swoich dłoniach m.in.: Marek Gaszyński, Stefan Friedmann, Jacek Fedorowicz, Wojciech Mann, Monika Olejnik, Grzegorz Miecugow, Kamil Durczok, Kuba Wojewódzki, Artur Andrus, Wojciech Cejrowski, Krzysztof Skowroński czy wreszcie Marek Niedźwiedzki.

 

Ten ostatni to żywa legenda rozgłośni. Przez 25 lat tworzył Listę Przebojów Programu 3. Grzegorz Markowski – dla którego Trójka to „Rockowa Biblia” - powiedział kiedyś, że bez tej listy nie znalibyśmy dziś piosenki Perfectu „Niepokonani”. Marek wygrzebał ten zapomniany kawałek, długo po wydaniu krążka z utworem. Po 26 latach pracy na Myśliwieckiej 3/5/7, w pełni miał prawo powiedzieć: „W Trójce zawsze czuję się jak w domu”.

 

Dziś stacja może poszczycić się rzeszą wiernych fanów. Słuchana jest chętnie poza granicami naszego kraju, o czym mogą przekonać się słuchacze audycji nocnych. Na porządku dziennym (a z perspektywy czasu - nocnym) są telefony od słuchaczy z Anglii, Irlandii, Niemiec, Australii. Udało się utrzymać awangardowy i niekomercyjny charakter z pierwszych lat działalności. Dzięki temu, codziennie czeka nas sromotna dawka rozrywki na wysokim i przede wszystkim różnorodnym poziomie.

 

Komercja nie daje jednak za wygraną i wciąż napiera. Dlatego zbierane są fundusze, na rzecz ratowania programów poświęconych wydarzeniom kulturalnym i promocji niszowych zespołów muzycznych, co od lat było domeną stacji. Za całą akcją stoi Komitet Miłośników Trójki, założony przez Darka Pekaowskiego. Do tej pory – przez 2 miesiące – udało zebrać się 300 tysięcy złotych. I ciężko nie zgodzić się z opinią Haliny Wachowicz: „Nasi słuchacze są niesamowici”. Jak możemy wyczytać na oficjalnej stronie rozgłośni, zbiórka pieniędzy potrwa do 10 grudnia br.

 

Fundusze warto zbierać, bo jak wskazują badania Radio Track - KBR realizowanych przez instytut badawczy MillwardBrown SMG/KRC, w okresie lipiec-wrzesień 2009 roku Program 3 osiągnął najwyższy w historii badań zasięg dzienny – 8,3%. Pozytywnym zjawiskiem jest również odmładzanie audytorium. Według danych z portalu dziennikarze.info zanotowano wzrost zasięgu w grupie osób 20-40 lat z 6,7% - w ubiegłym roku, do 9% - w tym roku. Rok temu słuchacze Trójki w wieku 25-39 lat wynosili 31% wszystkich słuchaczy, natomiast w roku obecnym jest to już ponad 34%.

 

Te doskonałe wyniki świadczą o jednym - słuchanie Programu 3 znów staje się trendy.

Podobne artykuły


43
komentarze: 22 | wyświetlenia: 23108
24
komentarze: 8 | wyświetlenia: 9513
26
komentarze: 32 | wyświetlenia: 18153
74
komentarze: 26 | wyświetlenia: 9289
72
komentarze: 26 | wyświetlenia: 107447
72
komentarze: 36 | wyświetlenia: 91257
41
komentarze: 76 | wyświetlenia: 3880
40
komentarze: 24 | wyświetlenia: 5247
37
komentarze: 41 | wyświetlenia: 6040
37
komentarze: 11 | wyświetlenia: 44443
32
komentarze: 11 | wyświetlenia: 9410
35
komentarze: 26 | wyświetlenia: 10047
34
komentarze: 13 | wyświetlenia: 5594
 
Autor
Artykuł
Dodatkowe informacje




Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska