JustPaste.it

Jak media nami rządzą?

Jeśli jesteście ciekawi jak wpływa na widzów telewizja,ile rzeczy przenosimy z ekranu do rzeczywistości to przeczytajcie.

Jeśli jesteście ciekawi jak wpływa na widzów telewizja,ile rzeczy przenosimy z ekranu do rzeczywistości to przeczytajcie.

 

Media rozwinęły się wraz z czasem wolnym człowieka. Staliśmy się rządnymi informacji, seriali widzami. Swój czas wolny przeznaczamy na interesujące nas programy. Okazuje się, że zabrnęliśmy znacznie dalej. Nie reagujemy obojętnie na to, co przeczytamy czy też zobaczymy. Media oddziaływają na odbiorców.

Teorie, przykłady i dowody można mnożyć na każdym kroku.

W jednym z seriali bohaterowie piją wodę ‘’ Dar Grabiny’’. Okazuje się, iż widzowie szukali napoju na sklepowych półkach! Choć na próżno, ponieważ to tylko nazwa dla potrzeb produkcji, dowodzi jak mocno mass media działają.

W Polsce da się również zauważyć inne tendencje. Młodzi rodzice nadają swoim dzieciom imiona, które są na topie w telewizji. Skoro córka ulubionej medialnej pary ma takie imię to, dlaczego nasze dziecko nie. Jedno z małżeństw w popularnej telenoweli ma córkę o imieniu Julia. Dzisiaj tysiącom dziewczynek nadaje się takie właśnie imię. Nie na próżno telewizję, radio i prasę określa się mianem ‘’czwartej władzy’’.Jedna z komercyjnych stacji w naszym kraju wykorzystuje potęgę oddziaływania perfekcyjnie. Gdy jedna z bohaterek obyczajowej ekranizacji o współczesnych trzydziestolatkach wydaje książkę zostaje to przeniesione do rzeczywistości. To pierwszy taki przypadek. Tak naprawdę nie wiadomo, kto dokładnie jest autorem publikacji, jednak wydawanie pod nazwiskiem znanych postaci jest opłacalne finansowo i to bardzo. Widzowie sięgną po tę książkę szczególnie, jeśli grana przez danego aktora postać jest pozytywna i cieszy się sympatią. To tylko początek, wierzchołek góry lodowej. Bez mediów nie istnieją politycy. Bez pokazywania się publicznie nie są w stanie przekonać do siebie odpowiedniej liczby wyborców. Dlatego gdy pewna partia polityczna zbojkotowała stację telewizyjną musiała szybko ustąpić,ponieważ taka taktyka na dłuższą metę nie miałaby sensu. Jedynie dzięki relacją z tego, co się dzieje w polityce na wysokim szczeblu jesteśmy w stanie wyrobić sobie opinię i oddać głos w wyborach. Ubierając się bierzemy pod uwagę prognozę pogody, kupujemy pod wpływem reklamy. Chcemy naśladować styl gwiazd. Media docierają do milionów odbiorców stąd ich moc. Szczególnie, że podzielimy się informacjami z innymi czy to z sąsiadką bądź przyjaciółką. W konsekwencji komunikat trafia do jeszcze szerszego grona odbiorców.

Badania nad oddziaływaniem mediów dostarczały nowych informacji na drodze ewolucji. Nic, więc dziwnego, że sposób myślenia o oddziaływaniu mediów nie jest prostą kumulacją wiedzy na ten temat. Mimo to możemy wyróżnić kilka etapów rozwoju tej dziedziny.

Pierwsza faza obejmuje okres od przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku do lat trzydziestych i określa media jako wszechmocne. To, dlatego,że kształtują one opinie, przekonania, prowadzą do zmiany obyczajów. Takie twierdzenie nie potrzebuje naukowych dowodów naukowych w postaci badań. To coś, co widać. Potwierdzenie dokonało się w czasie propagandy wojennej, reklamy,kiedy to reżim wykorzystywał to swoich celów media. W tym kontekście w latach dwudziestych i trzydziestych podjęto pierwsze, niezakorzenione w tradycji psychologii społecznej, systematyczne badania z użyciem metod empirycznych i eksperymentalnych.

Kolejna faza to test teorii wszechmocnych mediów. Przeanalizowano wpływ mediów uwzględniając różne treści w nich prezentowane, Np. konkretne filmy, programy. Zwrócono również uwagę na wykorzystanie kina i innych mediów do celowego przekonania i informowania widowni. Zbadano, jaki wpływ media mają na dzieci i czy jest on szkodliwy. Wraz z upływem czasu zmieniano, rozszerzano kryteria.Ostatecznie okres ten zamyka opublikowanie w 1960 roku badań Josepha Klapsera: „komunikacja masowa nie odgrywa roli koniecznej ani wystarczającej przyczyny skutków obserwowanych wśród widowni, ale oddziałuje przez czynniki pośrednie’’. Nie oznacza to stwierdzenia, że media nie oddziałują i nie wywierają wpływu na widownię, ale że między bodźcem generowanym przez media a reakcją widowni, nie należy doszukiwać się bezpośredniego, prostego powiązania. Jak wykazały badania media funkcjonują w ramach zastanej struktury relacji społecznych i w określonym kontekście społecznym i kulturowym.

Faza przedostatnia; ponowne odkrycie wszechmocnych mediów. Jedni z badaczy ogłosili, iż wniosek o ‘’nikłym oddziaływaniu, jest jedną z możliwych interpretacji,która zdobyła popularność w konsekwencji, czego trafiła do podręczników. Mit,,braku oddziaływania okazał się silny, zawężono strefę dociekań. Kiedy pojawiła się telewizja, niechętnie zaakceptowano wniosek o,,nikłym oddziaływaniu?’.Pojawiło się medium o ogromnej sile przyciągania. Medium, które zaczęło wpływać na nasze plany i wybory życiowe i robi to do dzisiaj. W tej fazie zwrócono uwagę na długotrwałe zmiany w społeczeństwie, wpływ na widzów. Pojawia się również wątek dotyczący przekazywania informacji, kształtowanie treści przekazywane przez medialne instytucje. Zweryfikowano teorie z wcześniejszych okresów.

Ostatnia faza: oddziaływanie mediów jako wynik negocjacji. Początek tej fazy to lata siedemdziesiąte,oraz zmiana podejścia do analizy oddziaływania mediów, określane ’’społecznym konstruktywizmem’’. Zakłada się, że siła oddziaływania mediów polega głównie na konstruowaniu znaczeń, które są w następnie w systematyczny sposób prezentowane odbiorcom a ci w procesie negocjacji włączają je (lub nie) do swoich osobistych struktur znaczeniowych. Inspiracja pochodząca z zróżnicowanych źródeł w tym ostatnim okresie sięga daleko wstecz.

Za oddziaływanie i to jak silny będzie przekaz oraz jakie wywoła skutki po równo odpowiadają nadawcy jak i odbiorcy.Oddziaływania mediów są skutkami, czasem zamierzonymi czasem nie. Na typologię oddziaływania mediów składają się różne procesy i modele. Oddziaływania te możemy umieścić w dwóch wymiarach: życia jednostki i intencjonalności. Oddziaływanie planowane i krótkotrwałe charakteryzuje występowanie propagandysty,wykorzystuje on media do swych celów. Na skutek tego odpowiedzią może być zmiana poglądu, zachowania. Kilka jednostek mass mediów jest w zorganizowany sposób wykorzystywanych do przekonania do czegoś, informowania wybranej populacji. Krótkotrwały wpływ mediów jest mierzony poprzez testy na zapamiętywanie, rozpoznawanie i rozumienie. Ten czynnik szczególnie ważny jest przy reklamie. Ważny jest też porządek dzienny przy informowaniu, kolejność prezentowanie wiadomości ma znaczenie. To wydarzenia zaprezentowane w pierwszej kolejności uznamy za najważniejsze.

Oddziaływanie krótkotrwałe i nieplanowane może mieć skutki polityczne, wpłynąć na decyzję rządu. Dzieje się tak poprzez ujawnianie afer, powiązań, nadużyć, prób korupcji bądź ustawienia przetargu. Ludzie mogą odpowiedzieć na apel o pomoc, zareagować zbiorowo. Wspólne działanie może byś podjęte także, jeśli ludzie zechcą walczyć o swoje miejsca pracy, podwyżki. Jest to działanie pozainstytucjonalne,niezorganizowane. Niestety skutkiem tego oddziaływania może być naśladowanie zachowań agresywnych, dewiacji,prób ataków.

Kolejny typ oddziaływania: planowane i długotrwałe. Skoro planowane to mass media wykorzystywane są, aby osiągnąć konkretny cel. Przykładem może być kampania wyborcza. Politycy kilka miesięcy zabiegają o nasze głosy. Jest to też szerzenie w konkretnej populacji{narodzie}, na temat aktualnych zdarzeń{wybory},w określonym czasie{kampania} z zachowaniem celu dotarcia do jak największej ilości odbiorców{późniejszych wyborców}.Informacja musi dotrzeć do jak największej liczby grup społecznych. Warto zawęzić różnice, choćby te w wykształceniu.

Oddziaływanie nieplanowane i długotrwałe. Na to składa się pojęcie socjalizacji. Wkład mediów w uczenie i wdrażanie norm,wartości jest nieformalny. Przedłużenie socjalizacji może zostać odebrane jako celowe lub przypadkowe. Przeznaczanie czasu na media może mieć negatywne skutki, jeśli kontakt z mediami odbywa się kosztem innych dziedzin życia. Ponieważ pod wpływem środków masowego przekazu możemy zacząć nawet inaczej postrzegać ludzi, błędnie interpretować ich intencje.

Szklany ekran potrafi Nas uzależnić. Łatwo stać się telewizyjnym maniakiem. Musimy zachować umiar i zdrowy rozsądek, ponieważ wszystko jest dla ludzi. Również media. Jednak, co za dużo to niezdrowo. Także biorąc pod uwagę telewizję, prasę i radio ta zasada się sprawdza. Szczególnie,że siła oddziaływania jest bardzo silna, szybko Nas ogarnia. Cenimy to, co uznajemy za rarytas, który jest konsumowany z umiarem. Potraktujmy tak media.