Login lub e-mail Hasło   

Fryderyk Nietzsche o religii

Cytaty są kontrowersyjne - jednych rozbawią innych zniesmaczą ale każdego zmuszą do kilku przemyśleń na temat religii.
Wyświetlenia: 8.678 Zamieszczono 12/05/2010
  1. Brzuch jest powodem, iż człowiek nie uznaje siebie tak łatwo za boga.

  2. Chrześcijanin jest tylko Żydem „wolniejszego” wyznania.

  3. Chrześcijaństwo pozbawiło nas żniwa kultury starożytnej, później znów pozbawiło nas żniwa kultury islamu.

  4. Dionizos przeciw Ukrzyżowanemu!

  5. Gdyby Bóg istotnie liczył się dla swych kapłanów wielokroć więcej od wartości doczesnych, nie zabiegaliby o nie aż tak łapczywie.

  6. Już samo słowo „chrześcijaństwo” jest nieporozumieniem – w istocie był tylko jeden chrześcijanin, który umarł na krzyżu.

  7. Żadna inna książka nie była chętniej czytana i żadna nie wyrządziła więcej zła.

    (o Biblii)

  8. Jest-że człowiek jeno omyłką Boga? Lub Bóg jeno omyłką człowieka?

  9. Wy, którzy nienawidzicie Żydów tak bardzo. Dlaczego zaadoptowaliście ich religię.

  10. Spacerek po schronisku dla obłąkanych pokazuje, iż sama wiara nie dowodzi niczego.

  11. Nie mogę uwierzyć w boga, który chce być chwalony cały czas.

  12. Ostatni Chrześcijanin umarł na krzyżu.

  13. Chrześcijaństwo, jak dotychczas, było największym nieszczęściem ludzkości.

  14. Bóg chrześcijański jest tak absurdalnym Bogiem, że powinien zostać zniesiony nawet jeśli istnieje.

  15. Gdyby Bóg, który zstapił na ziemię, zamiast kary, winę wziął na siebie - to byłoby dopiero rzeczą boską!

  16. Los chrześcijaństwa tkwi w konieczności, że wiara jego musiała sama stać się tak chora, niska i wulgarna, jak chore, niskie i wulgarne były potrzeby, które zadawalać miała.

  17. Nie to nas oddziela, że nie odnajdujemy Boga ani w dziejach, ani w przyrodzie, ani poza przyrodą – lecz że tego, co jako Bóg czczone było, nie odczuwamy jako „boskie”, lecz jako politowania godne, jako niedorzeczne, jako szkodliwe, nie tylko jako błąd, lecz jako zbrodnię względem życia...

  18. Odtąd wszystkie sprawy życia są tak urządzone, że kapłan jest wszędzie niezbędny; we wszystkich naturalnych zdarzeniach życiowych, przy urodzeniu, małżeństwie, chorobie, śmierci, nie mówiąc już o ofierze („wieczerzy”), zjawia się święty pasożyt, by je wynaturzyć: w jego języku „uświęcić”.

  19. Osoba wierząca nie jest w ogóle zdolna do tego, aby mieć sumienie w kwestii "prawdy" i "nieprawdy". Prawość w tym punkcie niechybnie doprowadziłaby do zakwestionowania tego, w co wierzy.

  20. Prawda nie ma żadnych bogów ponad sobą. Wiara w prawdę zaczyna się od zwątpienia we wszystkie prawdy, w które się uprzednio wierzyło.

  21. W co motłoch bez dowodów uwierzył, jakże byśmy to mogli dowodami obalić?

  22. W niebie brak wszystkich interesujących ludzi.

  23. Moralność to instynkt stadny w jednostce.

  24. Człowiek staje się ateistą, gdy poczuje się lepszy od Boga.

  25. Nie ma żadnych zjawisk moralnych - istnieje tylko moralna interpretacja zjawisk.

  26. Człowiek jest bardzo nieuczciwy wobec swego boga: jemu nie wolno grzeszyć.

  27. Zaprawdę, ludzie sami nadali sobie wszelkie swe zło i dobro. Zaprawdę, nie przejęli go, ani go nie znaleźli, nie spadło im też ono jako głos z nieba.

  28. Bóg jest martwy.

  29. Samolubstwo dostojnych jest stanem świętym.

  30. Pomarli bogowie wszyscy: niechże więc za wolą naszą nadczłowiek żyje.

 

Podobne artykuły


13
komentarze: 2 | wyświetlenia: 909
12
komentarze: 7 | wyświetlenia: 932
12
komentarze: 3 | wyświetlenia: 1694
12
komentarze: 9 | wyświetlenia: 405
11
komentarze: 10 | wyświetlenia: 573
11
komentarze: 7 | wyświetlenia: 764
10
komentarze: 7 | wyświetlenia: 436
10
komentarze: 12 | wyświetlenia: 1188
9
komentarze: 2 | wyświetlenia: 793
9
komentarze: 26 | wyświetlenia: 336
9
komentarze: 59 | wyświetlenia: 1241
8
komentarze: 8 | wyświetlenia: 741
8
komentarze: 4 | wyświetlenia: 169
8
komentarze: 5 | wyświetlenia: 444
7
komentarze: 4 | wyświetlenia: 822
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





  ykes,  15/05/2010

Kiedyś trafiłem na taką nietypową grę słów:
"Bóg umarł - Nietzsche.
Nietzsche umarł - bóg."

Kilka tygodni temu skończyłem czytać książkę "Świat Zofii" (polecam) o poglądach filozofów. Nietzsche poza Humem i Kierkegaardem to jedna z najciekawszych postaci.

Zgadzam się z wami

  miko,  19/06/2010

Całkowicie się zgadzam..dołożyłbym jeszcze Kanta ale to inna epoka..

  Kitek,  16/05/2010

Wyznaję te poglądy. W polskim społeczeństwie ci, którzy nie opierają się na logice są chrześcijanami, a być chrześcijaninem w szczególności katolikiem, znaczy tyle, co nie być człowiekiem.

Wprost niedowierzam! Właśnie się dowiedziałem, że nie jestem człowiekiem! Jak to możliwe, że opierając sie na logice (a muszę tę wąpliwą hipotezę na chwilę przyjąć) twierdzisz, że skoro ktoś wyzanje jakąś religię, szczególnie katolicyzm, to nie jest człowiekiem? Zastanawiające więc czym wg. ciebie jestem? Mam nogi, ręce, oczy, uszy, chodzę wyprostowany, potrafię mówić i pisać, jem, ubieram sie, uc ...  wyświetl więcej

Tutaj pojawia się akurat koncepcja podczłowieka.

  .,  17/06/2010

Wypowiedzi kolegi nie powinno się traktować dosłownie. Przecież to jest logiczne :)

  Ivi,  16/05/2010

Znaczy powiem tak( mam nadzieje, że mnie nikt nie zje, ani nie ugryzie)
Poglądów Nietzchego nie należy brać nazbyt poważnie. Jego filozofia to tylko bujanie w obłokach i marzenie o doskonałości. Nietzche i jego słynna koncepcja nadczłowieka- podczas gdy on sam słaby, wątlutki, chorowitek, miewał migrenki.
Drugą sprawą jest fakt, to filozof, a jak wiadomo filozofia z faktami wiele wsp ...  wyświetl więcej

  Kitek,  16/05/2010

Filozofie są różne. To tylko jakaś koncepcja, ale na wielu z nich można się oprzeć, a przynajmniej na niektórych z ich stwierdzeń. Jeżeli odrzucimy filozofię Platona, Arystotelesa, św. Augustyna czy św. Tomasza z Akwinu, to co religii pozostanie? Atomista czy może materialista Demokryt i Marks?

  miko,  19/06/2010

Jak można mówić że tezy filozofa nie mają potwierdzenia naukowego?
Filozofia to nie fizyka w której wyprowadzasz wzór na idee. Samo napisanie dzieła takiego jak na przykład Tako rzecze Zaratustra jest potwierdzeniem tezy filozoficznej. Filozofia opiera się na dyskusji i przyjmowaniu poglądów , a nie na suchym przyjmowaniu faktów.

  huberto,  10/02/2011

Koncepcja nadczłowieka nie wyklucza wątlych i tych z migrenkami, tu chodzi raczej o moralność a nie zdrowie fizyczne

  swistak  (www),  17/05/2010

"Człowiek staje się ateistą, gdy poczuje się lepszy od Boga". To chyba credo towarzysza Kitka !

  Kitek,  17/05/2010

Tak. To prawda. Zapomniałeś dodać - "biblijnego Boga".

  kev  (www),  17/05/2010

A dlaczego twierdzisz iż biblijny bóg jest w czymś gorszy do każdego innego ? Wydaje mi się że każda religia czyni zło w porównywalnym stopniu. I niech mnie tylko religijni ludzie nie linczują bo to tylko potwierdzi moje słowa :p O religii polecam film "Zeitgeist" albo książkę R. Dawkinsa "Bóg urojony".

  dzepson,  17/05/2010

"Zeitgeist" nie jest najlepszym źródłem informacji. To tylko demagogia. To tak jak byś poczytał trochę Danikena i zaczął ludziom ze świętym zapałem opowiadać, że płaskowyż Nazca to niezbity dowód na odwiedziny UFO.
Co do "Boga urojonego" -obowiązkowa pozycja w każdej świeckiej biblioteczce.

  kev  (www),  17/05/2010

Zeistgeist jest dobry ale tylko wtedy jeżeli sprawdzi się w innych źródłach to wszystko co tam jest zawarte. Przynajmniej na mnie tak podziałał najpierw opadła mi szczęka a potem zacząłem wszystko przeszukiwać w innej literaturze :)

Albo tak. Generalnie jak ktoś podaje ci gotowe wnioski (tym bardziej takie typu: to FED zniszczył WTC) trzeba albo potraktować to źródło z dystansem albo jako przystąpić do weryfikacji. Nie weryfikowałem tych informacji, bo nie jestem fanem teorii spiskowych (uważam za niepoważną wiarę w rzeczy, których istnienia nie można udowodnić, a rzekoma prawda na ich temat opiera się na jedynej możliwej odp ...  wyświetl więcej

  Kitek,  17/05/2010

@Wojciech Mika
Książkę czytałem. Bóg biblijny jest bardzo zachłanny. Eliminuje innych bogów. “Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną”. Inni bogowie dozwalają ich mieć i czcić.

Wojciech Mika: O religii polecam film "Zeitgeist"

Wojciech Mika: Zeistgeist jest dobry ale tylko wtedy jeżeli sprawdzi się w innych źródłach to wszystko co tam jest zawarte. Przynajmniej na mnie tak podziałał najpierw opadła mi szczęka a potem zacząłem wszystko przeszukiwać w innej literaturze :)

To po co to polecasz?

Czy nie żyjemy przypadkiem w takim społeczeństwie (schronisku) katolickim, gdzie wiara = prawda?

  Kitek,  17/05/2010

Tak. Żyjemy, bo ta religja została narzucona nam siłą.

  kev  (www),  17/05/2010

no tak żyjemy ale takich schronisk jest o wiele więcej - islam jest moim zdaniem jeszcze gorszy. Uważam że Kitek powinien czuć sie także lepszym od islamisty, judaisty, od wyznawców Jehowy wszak wolność umysłu wybiega ponad wszystkie religie. Wszystkie one mają tę samą strukturę, działają wewnętrznie tak samo i wszystkie wyrządzają mnóstwo zła - różnią się tylko małymi szczegółami. Każda współczesna religia monoteistyczna jest bardzo podbna.

Zgadzam się. Chociaż skutki wiary katolickiej są czasami tragiczne, to wcale nie mamy aż tak źle. Jak dotąd nie zaczęliśmy się jeszcze wybijać nawzajem za innowierstwo ani składać ofiar ze swojego życia po to, by po śmierci otoczyć się dziewicami. Aż strach pomyśleć co by było, gdyby chrześcijanie nie bali się kary w piekle ;)
A tak poważnie zastanawiam się, czy naprawdę bez kija i marchewk ...  wyświetl więcej

  Kitek,  17/05/2010

Gdyby chrześcijanie nie bali się piekła zdążalibyśmu, lub mielibyśmy komunizm.

  .,  25/05/2010

Kościół jako instytucja "dorósł" i stwierdził, że Świętej Pamięci Inkwizycja nie była dobrą decyzją. Teraz mamy kościół miłosierny szerzący miłość, tolerancję (och jaka ironia;p) i solidarność ponad kulturami. Wydaje się, że wszystko jest w jak najlepszym porządku gdyby nie to, że kościół ma pewnego rodzaju władzę - który kraj sprzeciwi się Stolicy Apostolskiej? Który sprzeciwi się zdecydowanej wi ...  wyświetl więcej

  Kitek,  17/05/2010

:)

  AnnWol  (www),  17/06/2010

Ja nie potrzebuję pośredników w postaci panów w sutannach ;) Pozdrawiam potrafiących też samodzielnie myśleć.

  miko,  19/06/2010

Fryderyk Nietzsche to jeden z największych filozofów w historii nowożytnego świata. Niestety często niedoceniany i dewaluowany poprzez propagandę pewnych grup ludzi które ubzdurały sobie że był głównym ideologiem nazizmu przez co tak mało ludzi zainteresowanych jest jego twórczością (oczywiście mówię w kontekście całej populacji).

Niesamowita refleksja przychodzi podczas czytania jego słów...



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2017 grupa EIOBA. Wrocław, Polska