JustPaste.it

Rodzaje programów lojalnościowych

Program lojalnościowy jest niczym innym jak długofalowym działaniem marketingowym konkretnej marki, które służy do budowania i podtrzymywania więzi z kluczowymi klientami firmy.

Program lojalnościowy jest niczym innym jak długofalowym działaniem marketingowym konkretnej marki, które służy do budowania i podtrzymywania więzi z kluczowymi klientami firmy.

 

ceaedad54f0c261f8184e2cfe66dad36.jpgProgram lojalnościowy jest niczym innym jak długofalowym działaniem marketingowym konkretnej marki, które służy do budowania i podtrzymywania więzi z kluczowymi klientami firmy. Każdy system lojalnościowy jest indywidualnie skrojony dla każdej firmy, aby skutecznie przywiązać do niej klienta. Dzięki rozwojowi branży IT i kanałów komunikacji ten rodzaj działalności marketingowej jest dużo tańszy oraz ma większe pole manewru. Co skutkuje tym, że coraz więcej firm stać na prowadzenie polityki lojalnościowej. Rozbudowany system umożliwia prowadzenie nowoczesnego marketingu opierającego się o bazę wiedzy o klientach oraz śledzenie ich reakcji.

 

Systemy lojalnościowe dzielimy na:

  • B2B ( Business to Business) relacje zachodzące pomiędzy firmami
  • B2C (Business-to-Consumer) relacje pomiędzy firmą a klientem

 

Wyodrębnić możemy trzy główne rodzaje programów lojalnościowych:

1.    System lojalnościowy oparty na korzyściach

Jego celem jest jak największy zysk firmy,   w tym przypadku będą to zabiegi nakłaniające klienta do dokonywania zakupów produktów lub też usług w zamian za różnego rodzaju nagrody, kupony, rabaty oraz wiele innych. Narzędzia jakie używane są w takim systemie to:

9d929cc00e7c4eb1489b27616ede4f1b.jpg

 

2.    Program lojalnościowy oparty na emocjach.

Powinien stworzyć więzi emocjonalne z klientem. Tego typu programy są długofalowe, wymagają sporych nakładów finansowych oraz dobrze opracowanej strategii.

58da0bde9662c833a414e6e26c248f5e.jpg

3.    Programy lojalnościowe oparte na korzyściach i emocjach

Istnieje również program połączonych korzyści z emocjami - Price And Person Relationship. Polega on na nakłonieniu klienta do cyklicznego dokonywania kolejnych zakupów, w zamian za nagrody oraz stworzenie i utrzymywanie więzi emocjonalnej.

 

Aby korzystać z powyższych trzech rodzajów strategii należy pamiętać o ważnym elemencie, mianowicie o odpowiednim rozgłosie naszej oferty. Ważnym jest, aby klient miał dostęp do ekspozycji przygotowanych produktów, do informacji o aktualnej promocji, czy też do sprawdzenia swoich pkt – co umożliwia sieć. Programy lojalnościowe lojalnościowe opierają się na traktowaniu naszego klienta w sposób bardzo indywidualny, aby czuł się on jako ktoś wyjątkowy. Dlatego zaleca się budowanie naszej więzi za pomocą np. prowadzenia korespondencji z klientem z imienia i nazwiska.  


Coraz częściej pojawiającą się formą systemu lojalnościowego jest Payback, dzięki któremu można skonsolidować kilka kont oraz kart za pomocą tylko jednej. Zgodnie można stwierdzić, że bardzo ułatwia to zbieranie punktów, tym bardziej, że można zbierać je wspólnie z członkami rodziny. Jednocześnie marketerzy twierdzą, że ta usługa niszczy całe założenie programu lojalnościowego, który opiera się na budowie lojalności tylko jednej marki, albo sieci marek jednego producenta. Gdy tymczasem karta Payback ujednolica wszystkie marki.


System lojalnościowy pozwala zwiększyć sprzedaż przy zmniejszeniu kosztów promocji oraz reklamy, szczególnie w dzisiejszej dobie e-marketingu. Pomaga zatrzymać stałego klienta oraz zmotywować go do większej działalności. O wierność klienta zabiegają dzisiaj nie tylko rynkowi giganci, efekty doceniły również mniejsze przedsiębiorstwa, które teraz na nie stać. Koszt  przygotowania i uruchomienia niedużego programu lojalnościowego mieści się w kilku tysiącach złotych.

Licencja: Creative Commons