Login lub e-mail Hasło   

Logika wyborów

Czy twój głos na wyborach był świadomy i miał sens?
Wyświetlenia: 3.537 Zamieszczono 24/06/2010

Tak się jakoś dziwnie składa, że dość często rozmawiam z różnymi znajomymi o niedawnych wyborach i pytam: dlaczego zagłosowali tak, jak zagłosowali.

Jedną z najczęstszych odpowiedzi jest: „Aby nie wygrał ten drugi”. Pytam dalej: w pierwszej czy w drugiej turze? Bo ma to zasadnicze znaczenie. Jeśli ktoś wygrywa w pierwszej turze, to znaczy, że dostał ponad 50% głosów i niezależnie na którego kontrkandydata zagłosuję, nie zmieni to tego, że nadal ma ponad 50%. Niestety nie dla każdego jest to jasne, więc przykład...

100 osób głosuje:

  • 51 na Nowaka
  • 38 na Kowalskiego
  • 10 na Zygmuncika

 

 

Panicznie się boję Nowaka, ale niezależnie czy zagłosuję na Zygmuncika czy na Kowalskiego Nowak i tak wygra, bo ma już 51 głosów na 100. Nawet jeśli sam zacznę kandydować i sam na siebie zagłosuję, Nowak nadal wygrywa. Ale jeśli namówię 3 dodatkowe osoby, żeby zagłosowały na mnie, to Nowak nie ma już 51% (51 na 100), ale 49,5% (51 na 103). Nowak nie wygrywa tylko dzięki temu, że ktoś nowy zagłosował na kogoś innego, niż on. Widać, że jeśli chciałbym zmniejszyć szansę na zwycięstwo tego drugiego, to powinienem raczej namówić osoby, które nie zamierzały w ogóle głosować i zagłosowały na kogokolwiek innego, a na kogo, to już nie ma żadnego znaczenia. Co do zwycięstwa w drugiej turze, to:

  • po pierwsze: pierwsza tura nie jest turą drugą,
  • po drugie, biorąc pod uwagę fakt, że Polacy raczej głosują „przeciw” niż „za”, to staranie się, by nasz kandydat wygrał pierwszą turę może być działaniem szkodliwym, bo tylko zmobilizuje komitet i wyborców przeciwnika.

Drugą kategorią odpowiedzi (acz nieliczną) jest: „Bo miałem nadzieję, że wygra w pierwszej turze i zaoszczędzimy na kosztach organizacji tury drugiej". Cel wielce chwalebny, ale oszczędzanie ma sens tam, gdzie się marnuje naprawdę dużo, poza tym skoro już mamy tę demokrację to na już na niej nie oszczędzajmy

Kolejny typ odpowiedzi (zarówno dla tych wyborców, co głosują na głównych kandydatów - usprawiedliwienie wyboru, jak i dla tych, którzy nie głosują w ogóle - usprawiedliwienie niegłosowania) „A bo i tak nie ma na kogo głosować”. A jak ma być skoro i tak wszyscy głosują na trzech promowanych przez media, trzech mówiących sloganami, trzech unikających konkretów?

Załóżmy, że jest jakiś kandydat, inteligentny, wygadany z odpowiednią prezencją i własnym zdaniem, do tego z pieniędzmi na kampanię. Po co ma kandydować, skoro i tak nikt nie słucha konkretów? Po co, skoro i tak wszyscy głosują tak, by wypełnić proroctwo sondaży? Osoba z wyżej wymienionymi cechami już dawno osiągnęła sukces np. w biznesie.

Skoro nie daje się szansy nikomu spoza głównego nurtu, to nie można się dziwić, że nikt nowy się nie pojawia. Nie mówię, że ktoś taki od razu wygra, ale najpierw zaistnieje, następnym razem wygra.

Ostatni typ odpowiedzi to: „Poglądy ten Y ma fajne, myślę tak samo, ale i tak wiem, że on nie wygra, więc po co na niego głosować?”

Ano po to, że jak w pierwszej turze kandydat Y uzyska kilkanaście procent, to jest to solidny fundament, by zaistnieć ze swoją partią, by w następnych wyborach parlamentarnych wprowadzić przedstawicieli innej opcji do sejmu, do senatu. Niewielki, acz znaczący wynik, na dłuższą metę może zdziałać tyle samo, co wygrane wybory.

W pierwszej turze zwyciężyć może więcej osób, oczywiście do drugiej tury wejdzie tylko dwóch kandydatów. Po ostatnich wyborach widać, że pan Napieralski jest również zwycięzcą, choć nie pojawi się w drugiej turze. Jak SLD wykorzysta sukces - zobaczymy, ale ma przynajmniej co wykorzystywać.

Nie wiem natomiast, dlaczego tak rzadko słyszę odpowiedzi: „Głosowałem, bo uważam, że się będzie nadawać”; „Głosowałem, bo podobają mi się jego poglądy”; „Głosowałem, bo jego pomysł na prezydenturę jest taki, jaki powinien być”.

 

Gdzie logika w tych wyborach?

 

Podobne artykuły


17
komentarze: 93 | wyświetlenia: 2215
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1126
14
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1072
13
komentarze: 53 | wyświetlenia: 801
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 556
11
komentarze: 137 | wyświetlenia: 625
11
komentarze: 70 | wyświetlenia: 684
11
komentarze: 34 | wyświetlenia: 988
11
komentarze: 92 | wyświetlenia: 648
11
komentarze: 37 | wyświetlenia: 494
10
komentarze: 9 | wyświetlenia: 510
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





  bremes,  24/06/2010

Ludzie często głosują na tzw."głównych kandydatów" bo uważają, że jak zagłosują na kogoś innego to ich głos się zmarnuje. Niestety tych "głównych" kandydatów kreują media. Jak ja się cieszę, że się od tego odciąłem :)

  Mat87,  26/06/2010

Dokładnie, wokół ludzie mówią tylko o Kaczyńskim i Komorowskim, jakby zapomnieli że istnieją też inni kandydaci. Jak wielką manipulacją są tzw. "sondaże" pokazały ostatnie mocno rozbieżne prognozy TVN i TVP.
Moim zdaniem demokracja w obliczu XXI wieku wydaje się systemem przestarzałym, gdzie przy pomocy odpowiednich działań marketingowych można w wyraźny sposób ukierunkować sposób głosowania większości, która zwykle nawet nie zna programu wyborczego każdego z kandydatów.

  lilith123  (www),  24/06/2010

Sprawiedliwie by było gdyby nie było żadnych sondaży podpowiadających na kogo "warto" głosować, a wszyscy kandydaci mieliby taką samą ilość wystąpień w mediach, ale czy ktoś twierdzi że świat jest sprawiedliwy?
Ja głosowałam w zgodzie z samą sobą na kogoś kogo poglądy mi się podobają i jestem dumna z siebie i wcale nie uważam że "zmarnowałam" głos, choć z przyczyn oczywistych mój kandydat d ...  wyświetl więcej

  Hamilton,  24/06/2010

Jak słyszę o logice wyborczej przypomina mi się taki dowcip:

Stary adwokat przekazał synowi swoją kancelarię adwokacką. Po miesiącu syn oznajmia ojcu :
- Tato, tę sprawę Iksińskiego, która ciągnęła się prawie dwadzieścia lat właśnie dzisiaj wygrałem i to bez wysiłku.
- No widzisz, a ja z niej żyłem przez dwadzieścia lat, również bez wysiłku.

Podobnie jest z politykami

...  wyświetl więcej

  swistak  (www),  25/06/2010

Dorzucę swoje trzy grosze. Żelaznym elektoratem każdej władzy jest armia urzędasów zarabiająca dwa razy więcej od średniej krajowej, lecz tego nie widać, bo ich średnią liczy się razem z nauczycielami. W służbie zdrowia średnią pensję pracowników NFZ zaniżają pensje pielęgniarek. Tą taktykę stosuje każda władza.

  ulmed,  25/06/2010

Artykuł na czasie. Sugestie sondażowe są skandaliczne. Okazało się, że taki sondaż, jaki zamawiający. Co jest nawet logiczne. Marzy mi się, by głosować chodzili ci, którzy choć trochę orientują się w polityce. Konsekwencje wyborów odnoszą się do wszystkich. Oczywiście złych wyborów.
Oczekuję zmian w ordynacji wyborczej. Mamy jak zwykle obiecanki. Po wyborach nikt o nich nie pamięta, ani wyb ...  wyświetl więcej

  Mat87,  26/06/2010

Najlepiej gdyby całym systemem politycznym i gospodarczym państwa zarządzali jacyś eksperci w określonych dziedzinach, wybierani przez równie obeznane w temacie persony w jakiejś komisji. Ale to dość perfekcjonistyczna opcja. Np. przystąpienie Polski do UE to nie świadomy wybór Polaków oparty na analizie SWOT całej sytuacji bo na to miała ochote i czas tylko garstka zainteresowanych a nie masy pra ...  wyświetl więcej

  Elba,  25/06/2010

A mnie najbardziej satysfakcjonowałby taki Prezydent pisany przez wielkie „P”, który potrafiłby zbudować naprawdę niepodległe Państwo Polskie. Wyprowadziłby Polskę z Unii, NATO, itp. wspólnot niepodległych państw. Wyprosiłby wszystkich Pełniących Obowiązki Polaków, a także odebrałby międzynarodowym oszustom przywłaszczone sobie nasze mienie narodowe. No i przede wszystkim nie pozwalałby na to, aby ...  wyświetl więcej

  Hamilton,  25/06/2010

Zawsze można poprosić Łukaszenkę o Unię Polsko-Białoruską.

  Elba,  25/06/2010

Czas pokaże czy zmądrzejemy, czy też podążymy za Ukrainą…A jezeli unia to raczej Słowiańska.

  mpj,  26/06/2010

Wreszcie odnalazła się zagubiona logika wyborów. Kaczyński jest mniejszy więc stanowi mniejsze obciążanie dla państwa. Brawo, to jest zwyczajnie ...... odkrywcze;)))).

  ulmed,  25/06/2010

Następnie Korwin?

  Elba,  25/06/2010

Odpowiedź dlaczego prezydentem Polski powinien zostać Janusz Korwin-Mikke znajdziemy tutaj: http://www.youtube.com/watch?v(...)vG7LR0, ale tego wariantu już nie ma.

  AnnWol  (www),  25/06/2010

Każdy naród ma taki rząd i prezydenta na jakiego sobie zasłużył (=wybrał). Ja wiem czego odczekuję od ww instytucji i żadne sondaże i media nie są w stanie wpływać na mój wybór. Pozdrawiam

  Elba,  27/06/2010

Tak naprawdę to powszechne wybory Prezydenckie w obecnej sytuacji w Polsce nie mają żadnego sensu. Po co wybory, skoro logika jest jedna: w kolejnych wyborach od kilku lat zwycięża tylko tzw. syndrom zmarnowanego głosu, przy pomocy którego politykierzy za każdym razem robią w konia naiwnych wyborców. Chodzi o utrwalenie przekonania, by nie głosować na ideowych polityków, bo w ten sposób „marnuje s ...  wyświetl więcej

  Mat87,  28/06/2010

Co do Jezusa nie zgodzę się, patrzy pani na te sprawy jednostronnie. Tak naprawde wizerunek Jezusa i jego otoczenia w postaci uczniów znany jest z tekstów biblijnych, a te jak wiadomo nie mogą być w pełni wiarygodne. Weźmy takiego Jezusa. Pani uważa że oni nie marnowali życia i poprzez ich poświęcenie chrześcijaństwo miało szanse się rozwinąć. Proponuje przeczytać to, co napisze poniżej:
Mo ...  wyświetl więcej

  Elba,  28/06/2010

Tak Mateuszu, masz rację wszystko przemija, szczególnie jeżeli chodzi o życie ludzkie. Ale jak dłużej posiedzisz przy pismach świętych, to pojmiesz, że proroctwa tam zapisane wypełniają się. Weźmy np. historyczną wrogość narodu żydowskiego do chrześcijan. Nie jest to rodzaj nienawiści lokalnej, opartej na krwi lub konfliktach interesów. Jest to nienawiść ustalona przez Boga. Naród żydowski, jeśli ...  wyświetl więcej

  Mat87,  28/06/2010

Proroctwa mają to do siebie, że często budzą ironię, bo się nie sprawdzają. Należałoby wyjść od tego, że tworzone są przez ludzi. Drugi problem, iluż to już wielkich proroków przepowiadało koniec świata w 2000, 2012 i jak do tej pory Ziemia ma sie nieźle? Prorocy izraelscy nie byli w kwestii wiarygodności wyjątkiem.
O wrodzonej wrogości Żydów do chrześcijan nie wypowiadam się, nie miałem ok ...  wyświetl więcej

[....] Kapitalizm buduje swoją potęgę materialną, rękami milionów chrześcijan. Oczywiście, że jest to jawna niesprawiedliwość......

Dzięki tej niesprawiedliwości Komisja majątkowa przekazała kościołowi katolickiemu majątek o wartości 24 mld. zł. Zaiste Elbo niegodne to i niesprawiedliwe. Zwłaszcza, że wiele prywatnych osób czeka na zwrot majątku po kilkanaście lat. W komisji zasiada 12 osó

...  wyświetl więcej

  Elba,  04/07/2010

Drogi Hamiltonie zważ na to, że zwykli chrześcijanie przynależą do kościoła i utrzymują go nie ze względu na sprawy materialne lecz duchowe. Nie czerpią żadnych korzyści z dóbr zgromadzonych przez zwierzchników kościoła. Skąd więc bierze się zarzut do nich. Dobra materialne i bogactwa uzyskane w sposób uczciwy nie są niczym zły. Problemem jest dopiero uzależnienie się od nich, bo prowadzi do nieuc ...  wyświetl więcej

  Hamilton,  07/07/2010

Droga Elbo. piszesz,że nie można nikogo osądzać , opierając się na domysłach i nie mając niezbitych dowodów na nieuczciwość. I zaraz potem piszesz o roszczeniach wysuwanych przez Żydów na kwotę 65 mld dolarów. Powołujesz się na byłego ambasadora izraelskiego Szewacha Weissa, co ma uczynić cię bardziej wiarygodną. Roszczenia te znane są już od kilkunastu lat. Następnie komentujesz wizytę pani Hilar ...  wyświetl więcej

  Elba,  08/07/2010

Sam czepiasz się katolików i kościoła. A jak ktoś pokazuje, że masoni są jeszcze lepsi w wyłudzaniu kasy, to źle.
Ładnie to tak? W dyskusji też zamiast trzymać się faktów i poglądów, szybko przechodzisz na ocenianie osoby dyskutującej, o której tak na prawdę nic nie wiesz. Oj, lubisz trollować! Takie to teraz modne i nowoczesne.

  Darwolf  (www),  29/06/2010

W pierwszej turze głosowałem na tego, którego poglądy są najbliższe moim, , chociaż wiedziałem, że nie ma szans na zwycięstwo :( Ale pozwoliłem sobie na ten luksus, gdyż były podstawy przypuszczać, że druga tura będzie.
W drugiej, niestety, muszę głosować na zasadzie "przeciw"...

  Elba,  03/07/2010

http://demotywatory.pl/1835441(...)-jedno, prezydentem zostanie K........ski.

No i mamy prezydenta... Polska została krajem w którym ludzie zaczną umierać na katar

To będzie prawdziwy cud, znak poparcia od opatrzności. :D

  Elba,  08/07/2010

W ostatnich wyborach zwyciężyła jeszcze zupełnie inna logika niż wszyscy zakładaliśmy.
Sukces Komorowskiego to wakacje Polaków. Nie jesteśmy w stanie sprawdzić "wakacyjnych" głosowań. Czy zaświadczenia rzeczywiście były wydawane? Między bajki można włożyć ludzi chodzących do komisji wyborczej po kwitek, bo jutro jadą na wakacje. Cała akcja z pomniejszaniem tragedii powodzi i nie ogłaszaniem ...  wyświetl więcej

  Hamilton,  08/07/2010

Elbo twoje biadolenie jest wręcz kuriozalne. Ktoś wygrał i ty płaczecz niczym dziecko. Wszyscy są trolami, bo stało się coś , co ci nie odpowiada. Jesteś po prostu żałosna do bólu.

  Hamilton,  08/07/2010

Elbo. W swojej nienawiści do świata nie jesteś w stanie niczego sprawdzić. Przestań nienawidzić.Weź głęboki oddech. Wyludzuj i sprawdź.

  Elba,  08/07/2010

Ja w ogóle nie znam takiego uczucia jak nienawiść. Po prostu kocham świat, lubię obserwować i śledzić przejawy jego zafałszowywania przez różnorodnych manipulantów i lawirantów i... trzymam kciuki za dobro i prawdę, które ostatecznie i tak zwycięży.
Tak na prawdę Hamiltonie to mnie nie wkurzasz, a jedynie rozbawiasz.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska